Fotoalbum van Jones


Prachtige Betta Jones alleen jammer dat ze altijd zo duur zijn.
 
Mooi visje hoor :smitten:Blijft deze alleen of komen er nog soort genoten bij?
 
De waterwaardes gemeten en deze zijn als volgt:

PH 7,5
KH 8
GH 11
NO2 0
NO3 0
PO4 0
NH3 0

Er is dus nog weinig aan het gebeuren. Dit zal ook komen door het vervangen van de filter. Over een week test ik het water nog een keer en dan verwacht ik eigenlijk wel dat het oké zal zijn voor vis. Met de KH en GH ben ik wel heel happy eigenlijk. Sinds ik hier woon heb ik nog nooit het water getest. Waar ik voorheen woonde zaten GH en KH rond de 5 a 6.
 
20210119_165544.jpg

Ik heb de steen van het stuk hout kunnen halen, want deze drijft inmiddels niet meer. De Staurogyne Porto Velho is helaas helemaal verslijmd, dus deze heb ik verwijderd. Is helemaal niet erg. Ik zet er gewoon wat anders voor in de plaats dat het hopelijk wel doet.

Ik stoor me een beetje aan het hoornblad. Het staat gewoon niet mooi daar. Ik denk dat het mooier is om wat kleine bosjes tussen de stenen te zetten. Er mag ook echt nog wel wat meer javavaren bij.
Er is geen spoor van alg, dus dat is mooi. Ik ben vorige week begonnen met een lage dosis Profito van 2 ml per 2 dagen. Deze dosis heb ik nu verdubbeld.

Ik heb een paar dagen terug wat posthoorslakjes van de oude bak naar deze verplaatst en die banjeren lekker de bak door. Is er toch nog wat beweging te zien 😁
 
Je zou deze in het begin ook prima als drijver kunnen gebruiken hoor.
Klopt, maar ik wil voor nu het licht zo min mogelijk dempen tot ik zeker weet hoe de planten (met name de bodembedekkers) op dit licht reageren. Mocht er uiteindelijk te veel licht boven blijken te hangen in verhouding tot de voeding die ik geef, dan is dat zeker een optie.
 
De plantjes en de lilypipe zijn binnengekomen. Ik ben nu wel even klaar met planten, want het staat eigenlijk al wat te vol naar mijn smaak. Ik was van plan om er nog wat extra stenen bij te doen, maar daar is ook geen plaats meer voor.
20210122_170855.jpg


Zijaanzicht
20210122_170645.jpg


Ik denk dat ik de lilypipe toch maar naar rechts ga verplaatsen, want hoe minder deze in beeld is hoe beter natuurlijk.

De Vallisneria moet voor best wat beschutting gaan zorgen in de hoek, dus ik heb de knoop doorgehakt en 3 Koi Betta's (1m/2v) gereserveerd. Ze zijn nog heel jong, dus ik kan ze pas over een maand gaan halen.
Volgende week zaterdag/zondag ga ik 20 Blue Velvet garnalen bij een hobbykweker halen, mits de waterwaardes in orde zijn.

Ik verplaats dagelijks wat slakjes van de andere bak naar deze om te helpen met indraaien. Het zijn er veeeel, dus ik ga er een Clea helena bijzetten om hun aantallen wat terug te dringen.
20210122_171858.jpg


20210122_171809.jpg


Omdat deze bak een flink bodemoppervlak heeft en veel hoekjes en kiertjes bedacht ik dat er best nog wat bijkan, naast de grondeltjes. Dus ik wil er een groepje van 6 Pangio kuhlii in zetten. Die heb ik altijd al superleuk gevonden, maar ik heb ze nooit gehad.

Nu de boel maar een tijdje met rust laten zodat de planten goed kunnen wortelen, want dat gaat een ramp worden als de Synodontis, Kuhlii's en grondels erin zitten.
 
Mooie bak zeg :love:

Zou over je betta's nog even een topic aanmaken als ik jouw was want 2v/1m gaat heel vaak verkeerd dus misschien dat daar wat meer mensen een mening over hebben
 
Mooie bak zeg :love:

Zou over je betta's nog even een topic aanmaken als ik jouw was want 2v/1m gaat heel vaak verkeerd dus misschien dat daar wat meer mensen een mening over hebben
Ik heb al een vrouw, dus het wordt 3v/1m. Ik heb ze eerder in een harem gehouden in een meterbak. Qua oppervlakte was die maar een klein stukje groter dan deze. Ze hebben daar jongen in gehad en waren heel vreedzaam naar elkaar. Het was allemaal supermooi om te zien.
Natuurlijk houd ik het allemaal goed in de gaten. Mochten er problemen ontstaan, dan kan de man terug naar de kweker. Het is ook wel heel erg karakterafhankelijk of het goed gaat of niet.
 
Jones, wat ontzettend leuk om te zien dat je nog steeds met de hobby bezig bent, erg mooi aquarium!
Ik dacht ik maak even een comeback na jarenlang niet ingelogd te hebben.
Ik heb ook geen sluiers meer, maar wie weet, ooit in de toekomst? :)
 
Jones, wat ontzettend leuk om te zien dat je nog steeds met de hobby bezig bent, erg mooi aquarium!
Ik dacht ik maak even een comeback na jarenlang niet ingelogd te hebben.
Ik heb ook geen sluiers meer, maar wie weet, ooit in de toekomst? :)
Heeeyyy, dat is lang geleden! Ik heb er zo goed als niets aan gedaan sinds 2015. Alleen voeren en eens in de zoveel maanden water verversen. Alle spullen en bakken verkocht op 1 na. Ineens begon het weer te kriebelen.
Sluiers blijven zo ontzettend leuk, maar ik heb gewoon geen tijd meer voor de hoeveelheid onderhoud die erbij komt kijken. Sowieso toen in 1 klap al mijn vissen dood waren door de hittegolf was ik er wel klaar mee. Dat deed echt pijn.

Heb je nog wel aquaria?
 
Ik probeer de bak met rust te laten, maar dat wil niet lukken. Hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer dingen ik wil veranderen. De planten gaan best goed. Ik heb de H. difformis, Cabomba en het hoornblad al een paar keer moeten snoeien. De Vallisneria heeft al een aantal uitlopers gemaakt. Ik heb alleen nog wat alg op de ruiten gezien, verder niets.

De Betta en de garnalen zitten er inmiddels in. De Betta is constant aan het zoeken naar ze en dat staat me echt niet aan, dus bedacht ik dat er dan maar een bak bij moet komen. De 60 cm. bak staat in de hal en die staat echt in de weg, maar ik heb nog wel wat ruimte naast de tv. Ik laat een bak van 40x40x40 maken. Genoeg ruimte voor garnalen en voor jonge visjes uit de Lido, die er vast gaan komen van de barbelen en de tetra's. Led verlichting is wel het makkelijkst bij zo'n volglasbak en als ik dan toch aan de led moet, dan gelijk maar alles erop en eraan. Zonsopgang -en ondergang, dimmen, onweersbuien etc. Maar goed, dat komt later. Eerst de Lido maar eens afmaken.

De achtergrond staat me niet aan. Er zitten toch wat kreukels in, wat storend is en het licht vervaagt niet geleidelijk. Ik laat een plaat opaalwit plexiglas op maat maken om erachter te zetten. Hopelijk is dat beter.

20210202_150843.jpg


20210202_150207.jpg
20210127_143724.jpg
 
Heel mooi!
En ja, goudvissen kosten nu eenmaal veel tijd helaas, wil ze in de toekomst ook graag weer binnen.

Ik heb nog 2 aquaria, en een vijver bij m'n ouders. Zie m'n fotoalbums
 
Ik heb een offerte gekregen voor de 40x40x40 bak. Was vergeten erbij aan te geven dat ie rimless moet worden en alsnog zou dat ding €53,- moeten gaan kosten 🤡
Voor €7,- meer heb ik een Dennerle Nano Cube 60 die niet alleen rimless en panorama is, maar waar ook een zwarte achterwand, dekruit (die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken, maar toch handig is om achter de hand te hebben met 4 katten in huis) en onderlegger bij zit. Dus die keuze is snel gemaakt.

Qua filtering ga ik voor de Superfish Eco-Flow 120 l, omdat ik mezelf alweer arm aan het aquarianen ben. Deze filter lijkt ruim voldoende capaciteit te hebben.

De onderkast wordt van Aquatlantis, want die hebben (als enige voor zover ik kon vinden) een modelletje dat de juiste maten heeft.

In m'n 60 cm bak staat een stuk hout dat ik een paar jaar geleden ingewreven heb met een mosbal en daar is inmiddels een mooie laag mos opgegroeid. Ik zou het enorm zonde vinden om deze weg te gooien als de 60 cm. weggaat, dus ben ik op zoek gegaan naar inspiratie voor een scape waar ik deze in kan gebruiken. Ik vond dit en hoewel het maar een klein stukje is van een veel grotere bak, denk ik dat ik hier wel wat mee kan.

20210202_201055.jpg


De stenen vervang ik dan door hout en de bodem wordt van zwart zand. Dus ik moet nog 2 passende stukken hout zien te vinden, waar ik dan Fissidens fontanus op lijm, want dat mosbalspul duurt eeeeeuwen om te groeien. Voor de bodem hergebruik ik het zwarte zand dat in de 60 cm. zit.

Vooralsnog een hoop gemauw and nothing to show for 😅 Eerst maar eens vissen gaan halen voor de Lido, want die zou ik bijna vergeten.
 
We zijn vandaag visjes gaan halen ;))

Helaas hadden ze van mijn lijstje alleen Hyphessobrycon columbianus, Caridina multidentata en Clea helena. Van de eerste heb ik er 10 meegenomen, van de tweede 4 en 1 helena. De Japjes zijn veel blauwer dan de jappen die ik al had. Ook nog vrij klein. En hoewel de tetra's helemaal mental gaan op diepvriesvoer, laten ze de garnalen volledig links liggen.

20210207_161940.jpg


20210207_162045.jpg


20210207_162737.jpg


20210207_163414.jpg


Shit
20210207_162847.jpg


20210207_163214.jpg


Binnenkort m'n camera maar eens uit de kast halen, want met die snelle jongens komt de sportstand wel van pas.

In de aquariumzaak heb ik de Dennerle Nano Cube 60 eens bekeken en dat kan je echt geen nano bakje meer noemen. Ik had al het één en ander uitgemeten op de plaats waar de bak moet komen, maar hij is irl toch een stuk groter dan gedacht. Mijn woonkamer is niet zo groot en de Lido is daardoor al heel prominent aanwezig, dus ik ga daar geen 2e log blok bij zetten. In plaats daarvan ga ik voor de Dennerle Scaper's Tank 35 van 40x32x28. Groot zat voor wat garnalen (waarschijnlijk TB en Caridina multidentata) en babyvisjes.
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi!
Hyphessobrycon columbianus heb ik ook gehad, werden echt joekels, rond de 7 centimeter. Helaas ontkleurden ze bij mij wel snel.
Wel leuke vissen zijn het, echt mini piranhas.
 
Heel mooi!
Hyphessobrycon columbianus heb ik ook gehad, werden echt joekels, rond de 7 centimeter. Helaas ontkleurden ze bij mij wel snel.
Wel leuke vissen zijn het, echt mini piranhas.
Ik vind ze echt schitterend. Ze zijn zo fel op voer ook. Ik ben er superblij mee.
Achteraf bezien vind ik ze wel te groot voor deze scape, maar ja... ze zijn er nu eenmaal en ik ga ze echt niet wegdoen.
 
Erg fraai je bak ingericht en veel plezier met de nieuwe bewoners.
 
Ik heb inmiddels de Betta's opgehaald. Het zijn toch alleen twee vrouwen geworden. De Betta die ik al had heeft een paar weken in de oude bak gezeten, omdat ze zo gefocust was op de garnalen. Toen de nieuwe Betta's in de Lido zaten heb ik haar erbij gezet. Ze heeft 2 dagen haar kieuwdeksels opgezet en achter ze aan gezwommen, maar inmiddels in de rust weer teruggekeerd. Geen beschadigde vinnen gelukkig.

De nieuwe Betta's zijn nog erg jong. Jeanette is ca. 3 cm
20210216_162035.jpg


Jeanine is ca. 4 cm
20210216_162056.jpg


20210216_162046.jpg


En Rietje is ongeveer een cm groter
20210214_153401.jpg


Geen foto's van de bak, want de scape is een beetje een rommeltje op het moment. Ik wil wat dingen gaan veranderen, maar deze week heb ik nachtdienst en dan is het al lastig zat om de gewone dagelijkse dingen te doen, dus de aquaria laat ik even links liggen. Wel een fotootje van de Tetra's.
20210214_153323.jpg


Ik sta er echt van te kijken dat ze de garnalen met rust laten. Die wandelen gewoon over de bodem en het hout.
 
Mooie Betta s hoor en je hebt dan geluk dat ze de garnalen met rust laten. Bij de een gaat het goed en bij de ander fout.
 
Mooie Betta s hoor en je hebt dan geluk dat ze de garnalen met rust laten. Bij de een gaat het goed en bij de ander fout.
Ik heb eerder een Betta gehad die een groep van 10 Japonica's uitmoordde. Baalde ik enorm van. In deze bak lijkt het allemaal wonderbaarlijk goed te gaan. Ik zag zojuist nog een Blue Velvet met eitjes lopen 😁

Toch komt er alsnog een garnalenbakkie en daar kreeg ik vandaag de filter voor binnen. Het is een gokje. Ik zag deze voor €16 bij een webshop aangeboden staan en dacht neee, dat is vast alleen voor het filtermateriaal. Maar nee, het is een volledig echte externe Eden aquariumfilter rip-off. Voor die 16 euro kan ik me er niet echt een bult aan vallen, toch? Heb er ook een doosje JBL MicroMec bij besteld (dat bijna even veel kostte als de filter zelf). Een deel daarvan is in deze filter gegaan ipv de actieve kool die erbij zat. Wat over was heb ik in de filter van de Lido gedaan ipv de bioballen.

De filter heb ik aangesloten op de 60 cm, waarvan de laatste vis gisteren naar de Lido verhuisd is. Deze dient nu alleen nog als stekkenbak, tot de Dennerle Scaper's Tank er is. De filter was makkelijk aan te sluiten en is heel stil. Ook fijn dat de bak zelf transparant is waardoor je de vervuiling beter in de gaten kan houden. Enige nadeel is dat deze filter naast het aquarium gezet of eraan gehangen (beugel zit erbij) moet worden. Hier had ik al rekening mee gehouden toen ik het kastje voor de nieuwe bak kocht. De filter komt er straks netjes uit het zicht achter.
 

Bijlagen

  • 20210218_154356.jpg
    20210218_154356.jpg
    332.7 KB · Weergaven: 76
  • 20210218_161306.jpg
    20210218_161306.jpg
    231.1 KB · Weergaven: 66
  • 20210218_161319.jpg
    20210218_161319.jpg
    166.3 KB · Weergaven: 63
  • 20210218_162528.jpg
    20210218_162528.jpg
    354 KB · Weergaven: 66
  • 20210218_162908.jpg
    20210218_162908.jpg
    169.3 KB · Weergaven: 72
Nou, ik heb voor 30 euro Luo Hanshi stenen besteld en wat een teleurstelling. Ik vind de stenen helemaal niet mooi, ze lijken niet op de foto's + ik kreeg maar 4 stenen. Nou had ik ook een kilo breukstenen meebesteld en daar heb ik de (voorlopige) hardscape mee aangevuld. De stenen komen zo op het eerste gezicht best overeen qua kleur, maar niet qua vorm. Ik twijfel of ik nog wat Luo Hanshi moet bijbestellen of juist de hele scape met breukstenen doe of ik het zo laat. Het is ook echt zo'n ding waarvan ik het moeilijk vind om er veel geld aan uit te geven.

20210226_140711.jpg


20210226_140717.jpg


De verlichting is inmiddels ook binnen. Gelijk wat geprogrammeerd, maar ik heb late dienst gehad deze week dus ik heb alleen het begin van de cyclus kunnen zien en dat zag er goed uit. Topspul van Ali weer.

Nog veel op Pinterest zitten neuzen en dit vind ik wel erg mooi, dus ik wil die kant op gaan.

Screenshot_20210223-145125_Pinterest.jpg

Verder doen de visjes het allemaal super. Geen zieken of doden gehad. Alles groeit en eet. Hopelijk heb ik dit weekend de tijd om de bak weer netjes te maken en dan zal ik nog wat foto's maken.
 
Het plexiglas voor achter de bak is inmiddels binnengekomen. Ik heb het bovenaan vastgemaakt met klittenband, dus het is zo nodig makkelijk te verwijderen en het zit toch muurvast zonder dat er storende tape oid het zicht verstoort. De zijkanten heb ik afgewerkt met hoekprofieltjes die ik nog over had van mijn terraria. De hoofdverlichting gaat pas om 13.00 aan, dus dan kan ik zien of het beoogde effect bereikt is.

20210227_103102.jpg


Het kastje voor de nano staat al een paar weken klaar en de bak heb ik vorige week zaterdag besteld, maar na een bestelbevestiging heb ik niets meer gehoord. Inmiddels 2 e-mails gestuurd en daar heb ik geen reactie op gehad. De levertijd was 1 dag, dus dit is gewoon onzin en het minste dat ze kunnen doen is even terug mailen. Ik haaaaaat bellen, maar als ik vandaag niets hoor ga ik dat maandag toch maar doen.

De verlichting is om 10.00 aangegaan op 10% en ieder half uur komt daar 20% bij tot aan 100. Om 21.00 wordt het daglicht vervangen door blauw licht en dat gaat in het uur erna van 100 naar 50 naar 0%.

20210227_103337.jpg
 
Het plexiglas is puur als achtergrond denk ik? Of ga je daar nog wat anders mee doen
 
Het plexiglas is puur als achtergrond denk ik? Of ga je daar nog wat anders mee doen
Er zit een rgb led-strip onderaan tussen het plexiglas en het aquarium. Het plexiglas zou ervoor moeten zorgen dat het licht mooi verloopt van blauw (of welke kleur ik ook instel) onderaan naar wit bovenaan.
 
Vandaag is eindelijk de Dennerle Scaper's Tank 35 bezorgd 😁
We waren al van plan om naar de LFS te gaan voor Kuhlii's en Oliotius oligolepis, maar deze heb ik daar helaas niet gevonden. Wel heb ik Dennerle Scaper's Soil meegenomen en een andere "hoofd"steen gevonden en leistenen om het mos op te plakken.

20210306_160925.jpg


Plantenlijst:
1. Rotala sp. Vietnam
2. Flame moss
3. Rotala rotundifolia "Orange Juice"
4. Eleocharis sp. Mini
5. Riccia fluitans
6. Hydrocotyle tripartita
7. Riccardia chamedryfolia

20210306_173718.jpg


De plantjes moet ik nog bestellen. Die zullen dan eind volgende week geleverd worden zodat ik het bakkie verder kan inrichten en laten indraaien.

Omdat de Blue Dreams het prima naar hun zin hebben in de Lido laat ik ze daar lekker zitten. Voor de nano heb ik Blue Panda garnalen op het oog, die ik mogelijk wil combineren met vuurtetra's. Die worden maar 2 cm en het zijn rustige visjes. We hebben er geen enkele moeite mee om bijvoorbeeld sherrybarbelen in een 80 cm. bak te zetten (wat ook prima kan). In dit bakkie hebben de vuurtetra's in verhouding zelfs nog meer ruimte, dus dat moet kunnen lijkt me...
 
De scaper's tank draait inmiddels 3 weken. De plantjes groeien goed. Niet heel snel, maar toch moet ik wekelijks wel wat snoeien. Ik zou de scape graag wat hoger willen maken aan de rechterkant met een extra steen, maar dat vind ik eigenlijk ook weer zonde van het mos dat er dan uit moet. Ik kijk het nog even aan tot de planten wat meer gegroeid zijn.

20210403_152731.jpg
20210311_190906.jpg

20210403_152536.jpg

De Rotala rotundifolia "Orange Juice" heb ik naar de Lido verplaatst, want die stond er niet zo mooi in.

De externe filter van 16 euro werkt perfect en is muisstil 😁

20210403_152652.jpg


Er zijn een paar rode posthoornslakjes meegekomen uit de Lido, maar dit slakje heb ik nog nooit gezien. Het is ook een posthoorn maar het lijkt me een hele andere soort.
20210330_141005.jpg


Nog een hoop ellende gehad met de achterwand van de Lido. Onder andere melkglasfolie op het glas geplakt, maar dat gaf ook niet het effect dat ik wou. De bak is te hoog en de ledstrip te zwak om voor een mooi kleurverloop te zorgen. Vandaag was ik het zat en heb ik alles eraf gehaald en er zwarte folie achter geplakt. Ik vind het veel mooier zo.
20210328_130107.jpg
20210403_145548.jpg


Ik zou rechtsachter nog wat meer in de hoogte willen gaan, maar de planten geven niet het beoogde effect, dus ik ga een nieuw stuk wortelhout kopen en daarop meer javavaren plakken en dat rechts achter het hout plaatsen.

De vissen en garnalen doen het allemaal super. De 2 nieuwe Betta dames zijn zo ontzettend mooi geworden. Het is me alleen nog niet gelukt om er goede foto's van te maken, want ze zitten niet stil.

20210328_165947.jpg
20210328_165938.jpg


Ondertussen ben ik nog bezig met een minivijver in de kattenren, waar ik in de zomer een stel Oliotius oligolepis wil houden. Als deze af is bestel ik een groep waarvan de helft in de Lido gaat en de andere helft in de vijver. Ook bestel ik dan wat Pangio kuhlii mee voor in de Lido.
 
Gelet op de tekening denk ik dat het een Luipaardposthoorn is :DD ;)
Ik ben gaan googlen en het lijkt erop dat dit een kleurvariant is die inderdaad de leopard spotted ramshorn snail genoemd wordt en regelmatig voorkomt in rode posthoornslak populaties. Naarmate de slak ouder wordt zouden de vlekken moeten verdwijnen.
 

Terug
Bovenaan