Fotoalbum van Xammy39


Xammy39

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2022
Berichten
344
Leeftijd
59
Dag allemaal,
Als kind heb ik vroeger aquaria gehad, op een bepaald moment zelfs 21 bakken op mijn slaapkamer. Het is altijd een oude liefde gebleven en nu besloten de hobby weer op te pakken.
Inmiddels is er al een bak 225*70*70 waterhoogte, daar wil ik een bioloog van 300 liter onder bouwen. Voor die geplaatst kan worden zal de vloer in mijn woonkamer aangepast moeten worden, het zal nog wel even duren voor de eerste vissen losgelaten kunnen worden.
De bedoeling is om Discussen te houden, een school van pakweg 12 stuks met een flinke school kardinalen, stuk of 15 Corydoras, Bijlzalmen wat Apistogramma soorten en mogelijk L-nummers.
 
Dag allemaal,
Als kind heb ik vroeger aquaria gehad, op een bepaald moment zelfs 21 bakken op mijn slaapkamer. Het is altijd een oude liefde gebleven en nu besloten de hobby weer op te pakken.
Inmiddels is er al een bak 225*70*70 waterhoogte, daar wil ik een bioloog van 300 liter onder bouwen. Voor die geplaatst kan worden zal de vloer in mijn woonkamer aangepast moeten worden, het zal nog wel even duren voor de eerste vissen losgelaten kunnen worden.
De bedoeling is om Discussen te houden, een school van pakweg 12 stuks met een flinke school kardinalen, stuk of 15 Corydoras, Bijlzalmen wat Apistogramma soorten en mogelijk L-nummers.
Veel s6! Gelijk een mooie maat ook 🥰😉
 
Haha, ja die maat is een jeugdtrauma, destijds was mijn grootste aquarium 100*40*40, mocht toen niet groter van mijn ouders.
Deels is het dus compensatie drang.
Helemaal niet erg 😆👍, ik heb er helaas de ruimte niet voor en mijn man vindt 2 bakken genoeg 🙄😏
 
Moet een flinke duit gekost hebben, zo'n grote jongen. Ik wens je er veel plezier van.
 
Moet een flinke duit gekost hebben, zo'n grote jongen. Ik wens je er veel plezier van.
Dat valt erg mee hoor. Punt met dit soort afmetingen dat het voor de meeste mensen ondoenlijk is om te verplaatsen. De verkoper heeft dus een probleem dat niemand het ding weg wil halen.
Ik heb een eigen bedrijf, een grote werkplaats, bus en grote gesloten aanhanger plus een aantal liftjes op wielen. Dus meer dan genoeg materieel om het ding weg te halen bij de vorige eigenaar.
Uiteindelijk was de bak gratis en heb ik alleen wat betaald voor drie filters, waaronder een Fluval FX6, twee verwarmingselementen en de LED verlichting.
Wel wil ik de bak opnieuw sealen en op de bodem rondom glasstrips van 12mm dik, 30mm breed tegen de opstaande wanden aan lijmen. Het onderstel wil ik 10cm verhogen door de staanders door te slijpen en er 10cm tussen te lassen.
Inmiddels is de achterwand eruit, daar zat water achter wat vreselijk stonk en was een hele klus.
Verder wil ik een bioloog eronder maken van 150*50*50 en gaten in de bodem van het aquarium boren voor de aan en afvoer. Op de bioloog in het eerste vak een overloop naar het riool, een druppelsysteem op de waterleiding zodat continu zo'n 3 liter per uur wordt ververst. Het afgevoerde water en het verse water leid ik daarbij door een warmtewisselaar waardoor het koude leidingwater verwarmd wordt door het afgevoerde water om zo energie te sparen. En het verse water komt terecht in het laatste vak van de bioloog bij de opvoerpomp.
Voorlopig zwemmen er nog geen vissen in het aquarium. :rolleyes:
 

Bijlagen

  • IMG_1117.jpg
    IMG_1117.jpg
    256.7 KB · Weergaven: 160
  • IMG_1121.jpg
    IMG_1121.jpg
    297.1 KB · Weergaven: 154
  • IMG_1123.jpg
    IMG_1123.jpg
    321.5 KB · Weergaven: 167
  • IMG_1115.jpg
    IMG_1115.jpg
    304.3 KB · Weergaven: 161
  • IMG_1116.jpg
    IMG_1116.jpg
    283.8 KB · Weergaven: 158
Welkom op het AF, en laat maar weten of je idd een foto-album wil starten. Dan kan 1 van ons uit de beheer groep dat voor je doen.

Gr. Ed
 
Welkom op het forum en indrukwekkend hoor! Machtige, prachtige bak. Je hebt inderdaad geluk met de juiste hulpmiddelen. Succes en veel plezier met het aquarium en op het forum.
 
Welkom op het AF, en laat maar weten of je idd een foto-album wil starten. Dan kan 1 van ons uit de beheer groep dat voor je doen.

Gr. Ed
Inmiddels ruim een maand verder, zoals ik al aangaf is er geen haast met het project. Wat mij betreft post ik hier (on)regelmatig wat foto's van de voortgang dus wat mij betreft mag er een fotoalbum worden gestart.
 
Sinds mijn voorstellen is er nog niet heel veel gebeurd, wel heb ik een bak van 1,50*50*50 op de kop getikt om als bioloog te gebruiken en wat spullen gekocht, zoals een opvoerpomp en wat PVC fit materiaal, om diverse maten te bepalen.
Vandaag me eraan gewaagd om gaten te boren, eerst met CAD een boormal getekend en die met mijn CNC machine gefreesd uit Trespa. De mal zo gemaakt dat water voor koeling er goed door kan stromen.
Begonnen met het gat in de bioloog voor de aansluiting op het riool, vervolgens 4 gaten geboord in de bodem van de grote bak. Aan beide zijden een gat van 45mm voor een 32mm PVC doorlaat en 55mm voor een 40mm PVC doorlaat. Hier komen tankdoorvoeren met knel koppelingen in. Twee gaten worden gebruikt als overloop en noodoverloop. De andere twee gaten aan de andere zijde worden gebruikt voor de retour en doorvoer voor bekabeling en eventueel een luchtslang. Ik heb het symmetrisch gemaakt zodat ik het ook om kan draaien wanneer de bak ooit op een andere plek in mijn huis komt te staan.
Het volgende projectje is nu de overloop bak te maken. Die overloop bak ga ik van glas maken, ongeveer 30 cm breed, 20 cm diep en 20 cm hoog, beide PVC afvoeren komen hier met tankdoorvoeren met knel koppelingen in uit, voordeel van die knel koppelingen is dat ik hiermee de hoogte van de overloop makkelijk aan kan passen.
To be continued. :cool:
1Xj5oDixQ9CMRUfjvBasRg.jpg
TjOw+vL0RFSYggJCnfCAzA.jpg
R0owEBxITt23CsMTxdiK7Q.jpg

 
Dag allemaal,
Als kind heb ik vroeger aquaria gehad, op een bepaald moment zelfs 21 bakken op mijn slaapkamer. Het is altijd een oude liefde gebleven en nu besloten de hobby weer op te pakken.
Inmiddels is er al een bak 225*70*70 waterhoogte, daar wil ik een bioloog van 300 liter onder bouwen. Voor die geplaatst kan worden zal de vloer in mijn woonkamer aangepast moeten worden, het zal nog wel even duren voor de eerste vissen losgelaten kunnen worden.
De bedoeling is om Discussen te houden, een school van pakweg 12 stuks met een flinke school kardinalen, stuk of 15 Corydoras, Bijlzalmen wat Apistogramma soorten en mogelijk L-nummers.


Welkom!
Veel succus alvast!
 
Welkom op het forum en welkom terug in deze leuke (verslavende) hobby.
Wat een mazzeltje heb je met die bak op de kop getikt zeg, wat een geluk met de juiste middelen om de bak te verplaatsten etc.
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken, je ideeën klinken erg goed.
 
Aan het hobbyen geweest om de overflow box te maken. Plan was eerst deze van plexiglas te maken omdat ik dat op mijn CNC machine goed kan bewerken. Alleen is plexiglas best prijzig en ik had nog een mooi stuk 4mm glas staan. Alles netjes op maat gesneden, randen geslepen, gaten voor de afvoeren erin gezaagd en alles in elkaar gelijmd met zwarte siliconenkit. Ziehier het resultaat.
De volgende stappen zijn het schoonmaken van de filterbak en daar de tussenschotten voor snijden en erin lijmen, het onderstel doorzagen om er 10cm tussen te lassen, alle leidingwerk maken en vervolgens een testopstelling opzetten om te zien of alle watermanagement werkt zoals voorzien.
 

Bijlagen

  • SP0PEpsxRZSMm731yNRcSA.jpg
    SP0PEpsxRZSMm731yNRcSA.jpg
    230.1 KB · Weergaven: 77
  • +7xmTC7KQMa+EzmZHqXX+w.jpg
    +7xmTC7KQMa+EzmZHqXX+w.jpg
    281.2 KB · Weergaven: 78
Onder de indruk van je skills! Zelf een absoluut beginner( met mij nog voorstellen op dit forum..) en al hulp gehad hier met mijn opstartperikelen.
Ben benieuwd hoe jouw project zich ontwikkeld!
 
Inmiddels begint het project al aardig te vorderen, de bioloog is een gebruikte bak van 150*50*50 cm, daar een gat in geboord voor de overloop naar de riolering, de siliconen was in slechte staat, ik ga de bak opnieuw sealen en heb de oude kit er al uit gestoken.
Ik heb een 36 Watt UV lamp en er komt nog een CO2 reactor, als retourpomp heb ik gekozen voor 2 stuks Jebao MDP5000 pompen, deze worden met terugslagkleppen aan de retourleiding gekoppeld.
Vandaag stond in het teken van 'creatief met PVC'. Een Durso overloop gemaakt, natuurlijk weer op mijn eigen manier en niet met simpele bochten maar met diverse verloopjes, zie bijgevoegde foto's. Daar is ook te zien dat ik geen kam gebruik in de overloop maar een stuk filterschuim. Dat heb ik op maat gezaagd met een overstekend randje die voorkomt dat het in de overloop box zakt.
Nu wordt het tijd om het onderstel aan te passen, dat is een stalen frame wat ik 10 cm hoger wil maken en wil voorzien van 8 stelpoten. Wanneer dat is gebeurd kan ik het laatste leidingwerk op maat maken en het systeem vullen met water om te testen of het allemaal lekdicht is en werkt zoals ik had voorzien. Er zit het nodige rekenwerk aan voor wat betreft leiding diameters, pompverliezen door leidingweerstand, UV lamp en CO2 reactor en de capaciteit van de overloop box en afvoeren. Het zou dus feilloos moeten werken. :cool:
 

Bijlagen

  • aaVL8i9tTS+FUmS4LbDqXg.jpg
    aaVL8i9tTS+FUmS4LbDqXg.jpg
    125.6 KB · Weergaven: 70
  • xWFjCv12RlyPDmoUn%IRxQ.jpg
    xWFjCv12RlyPDmoUn%IRxQ.jpg
    140.5 KB · Weergaven: 69
  • 9RdcnNDhTOytRgwwfdwvmw.jpg
    9RdcnNDhTOytRgwwfdwvmw.jpg
    129.5 KB · Weergaven: 68
  • AxBIyWTjTp2%F6o51KV6Sw.jpg
    AxBIyWTjTp2%F6o51KV6Sw.jpg
    314.8 KB · Weergaven: 69
  • 4yR6BlEDTH2fejeX8eCo5Q.jpg
    4yR6BlEDTH2fejeX8eCo5Q.jpg
    219.9 KB · Weergaven: 65
  • jXHLb9aySk+mnFT%ggsyug.jpg
    jXHLb9aySk+mnFT%ggsyug.jpg
    105 KB · Weergaven: 68
  • xXcQYbCzQT20uV55lIkM5A.jpg
    xXcQYbCzQT20uV55lIkM5A.jpg
    221.6 KB · Weergaven: 64
Onderstel doorgezaagd en 10 cm verhoogd en vervolgens voorzien van 8 stelpootjes.
Nog een paar lasjes leggen, alle lasnaden netjes glad slijpen en daarna glasparelstralen en poedercoaten.
Weer een stap dichterbij het moment dat de eerste vis erin kan. :cool:
 

Bijlagen

  • +xEWyvHaSc+IAxffC3YGSQ.jpg
    +xEWyvHaSc+IAxffC3YGSQ.jpg
    182.7 KB · Weergaven: 64
  • q0+mMrWuRiOsr%x5JAt4GQ.jpg
    q0+mMrWuRiOsr%x5JAt4GQ.jpg
    304.2 KB · Weergaven: 58
  • 0hTxkt1kRmSBg0BNCB41DA.jpg
    0hTxkt1kRmSBg0BNCB41DA.jpg
    199.2 KB · Weergaven: 66
  • ePRE+OX+RN6rwrIlFN9tZA.jpg
    ePRE+OX+RN6rwrIlFN9tZA.jpg
    273.5 KB · Weergaven: 66
De bak staat weer op het onderstel, totaal ongeveer 13cm hoger dan het was. Nu is er voldoende ruimte voor de sump om onderhoud te kunnen plegen. Ik wacht nog met stralen en poedercoaten omdat ik hier en daar nog steuntjes voor het leidingwerk en de UV lamp aan het frame wil lassen. De sump is inmiddels voorzien van nieuwe seals en vandaag druk geweest met snijden en slijpen van de ruiten die in de sump komen. Nu even een houder ontwerpen die de ruiten in de sump fixeert om te kunnen kitten.
Enige 'probleem' waar ik tegenaan loop is dat ik nogal schrik van de prijzen van filtermedia. Ik twijfel nog of ik een compartiment met K1 ga vullen, benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. En hebben mensen tips voor filtermedia die betaalbaar is?
Mijn plan is om het binnenkomende water mechanisch te filteren door achtereenvolgens filtervlies, grove spons (zwart) en fijne spons (blauw) te laten lopen waarna het in het eerste bio compartiment terecht komt. Vervolgens komt het in het volgende bio compartiment en daarna in het pomp compartiment. Beide bio compartimenten zullen ongeveer 100 liter aan capaciteit hebben.
Waar ik ook niet goed uitkom is hoeveel verval er in de tussenschotten moet zitten. De eerste is nu 43cm hoog, de tweede 41 en de derde 38cm. De totale netto pomp capaciteit is regelbaar tussen 2000 en 6000 l/u (2 stuks Jebao MDP5000WIFI) Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik kan het nu nog wijzigen dus ervaringen zijn erg welkom.:rolleyes:
 

Bijlagen

  • QBkmzEmARrudQZnd4LMgYQ.jpg
    QBkmzEmARrudQZnd4LMgYQ.jpg
    263.9 KB · Weergaven: 64
  • 6sVacYRsTceN8c7Bufa1uw.jpg
    6sVacYRsTceN8c7Bufa1uw.jpg
    128.6 KB · Weergaven: 64
Het glaswerk van de bioloog is klaar, inmiddels bedreven geworden in glas snijden en gaten in glas boren. :cool:
De tank is van nieuwe seals voorzien, tussenschotten, glasstrips op de bodem om de roosters op de juiste hoogte te krijgen zodat er een plenum onder ontstaat. Een ophanging gemaakt voor de overlopen, gat geboord voor de riool aansluiting en strips erin gelijmd voor dekruiten.
De volgende klus is de grote tank van nieuwe seals voorzien waarbij er tevens op de bodem rondom een 40 mm brede strook glas op de bodem wordt gelijmd ter versteviging. Ik heb geen idee hoe oud de bak is en wil iets meer zekerheid hebben dat de ruiten niet loskomen van de bodemplaat.😝
 

Bijlagen

  • jbsWlM3BTtC96no%UdsN0w.jpg
    jbsWlM3BTtC96no%UdsN0w.jpg
    186.8 KB · Weergaven: 74
  • 3M4kYU7wSpC6fxKm7pjprw.jpg
    3M4kYU7wSpC6fxKm7pjprw.jpg
    231.4 KB · Weergaven: 64
  • o2Y6hNoGT4GfrWhHmnB6Hg.jpg
    o2Y6hNoGT4GfrWhHmnB6Hg.jpg
    162.4 KB · Weergaven: 63
  • WlLTuRDeQC6kiYpFEYrflg.jpg
    WlLTuRDeQC6kiYpFEYrflg.jpg
    192.6 KB · Weergaven: 70
  • z9ldUvuZSAaVQexXSmY6LA.jpg
    z9ldUvuZSAaVQexXSmY6LA.jpg
    261.2 KB · Weergaven: 70
Enige 'probleem' waar ik tegenaan loop is dat ik nogal schrik van de prijzen van filtermedia. Ik twijfel nog of ik een compartiment met K1 ga vullen, benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. En hebben mensen tips voor filtermedia die betaalbaar is?
Mijn plan is om het binnenkomende water mechanisch te filteren door achtereenvolgens filtervlies, grove spons (zwart) en fijne spons (blauw) te laten lopen waarna het in het eerste bio compartiment terecht komt. Vervolgens komt het in het volgende bio compartiment en daarna in het pomp compartiment. Beide bio compartimenten zullen ongeveer 100 liter aan capaciteit hebben.
Waar ik ook niet goed uitkom is hoeveel verval er in de tussenschotten moet zitten. De eerste is nu 43cm hoog, de tweede 41 en de derde 38cm. De totale netto pomp capaciteit is regelbaar tussen 2000 en 6000 l/u (2 stuks Jebao MDP5000WIFI) Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik kan het nu nog wijzigen dus ervaringen zijn erg welkom.:rolleyes:
Ikzelf ben a technisch maar wellicht heb je hier iets aan. Beetje hetzelfde als jouw plannen en veel info hoe en wat op tech gebied. Heeft ook K1 gehad. Er moet ergens een heel topic met zeer uitgebreide info over K1 zijn en voor en tegenstanders. Ik kan het alleen niet meer vinden. Volgend mij van Ed of eddie ofzo.


Succes met al je plannen
 
Ikzelf ben a technisch maar wellicht heb je hier iets aan. Beetje hetzelfde als jouw plannen en veel info hoe en wat op tech gebied. Heeft ook K1 gehad. Er moet ergens een heel topic met zeer uitgebreide info over K1 zijn en voor en tegenstanders. Ik kan het alleen niet meer vinden. Volgend mij van Ed of eddie ofzo.


Succes met al je plannen
Dankjewel voor de tip!
 
Voor jouw formaat waterplas en viespeuken kun je beter spulletjes kijken op vijver gebied. Aquariumzaken zijn meestal wat duurder.

Een voorbeeld zijn er veel meer met google en koi kom je een heel eind.

 
Vandaag even een testopstelling gemaakt om te zien of de bioloog waterdicht is en of de configuratie klopt. Het werkt allemaal feilloos en de bak is waterdicht. Enige probleem was dat de beide terugslagkleppen klapperden, omdat ik ze toch rechtop gebruik heb ik de veren verwijderd waarna het probleem zich niet meer voordeed. Op iedere pomp zit een klep, puur om te voorkomen dat bij gebruik van een enkele pomp het water niet door de andere pomp gaat stromen.
Tevens de spraybar welke onder de oppervlak komt getest. Op het filmpje staan beide pompen, Jebao DCP5000WIFI, op vol vermogen.
 

Bijlagen

  • DDSO02kYQEaG67hLnsSzrQ.MOV
    42.5 MB
  • %y9Sx+wTTba%Cl+0N2bC5A.MOV
    9.9 MB
Vandaag alle seals uit het aquarium gesneden, dat is echt een rotklusje maar het is bijna afgerond.
Als dit klaar is lijm ik op de bodem rondom een 40 mm brede 10 mm dikke glasstrip op de bodem zodat de ruiten rondom met een 22 mm dikke kit naad aan de bodem vast zitten en uiteraard rondom alle seals er weer in maken. Dit omdat ik de leeftijd van de bak niet weet en er een paar luchtbelletjes in de kit zichtbaar zijn. Weinig zin om een kuub water compleet met vissen in mijn woonkamer te krijgen omdat de voorruit los komt van de bodem. 😱
Als dit klaar is komt de sump er weer onder en maak ik alle leidingwerk af. Vervolgens is de elektrische installatie aan de beurt, plan is om een kast te maken waar alles in komt welke als een kastdeur open kan scharnieren.
 

Bijlagen

  • 4O0QEKDIS0i9YdA15OuNiA.jpg
    4O0QEKDIS0i9YdA15OuNiA.jpg
    201.9 KB · Weergaven: 59
  • Q34hz6lqSAOC4eGtr+lUfw.jpg
    Q34hz6lqSAOC4eGtr+lUfw.jpg
    144.7 KB · Weergaven: 62
  • Xrfw9kZ0QyeCng%0OaqwvA.jpg
    Xrfw9kZ0QyeCng%0OaqwvA.jpg
    213 KB · Weergaven: 60
Hoe doe je dat met de warmte wisselaar, heb ik wel interesse in.
Ik zou ook graag het aanvoerende ververswater iets warmer willen hebben.
 
Hoe doe je dat met de warmte wisselaar, heb ik wel interesse in.
Ik zou ook graag het aanvoerende ververswater iets warmer willen hebben.
Principe is heel simpel. De rioolaansluiting laat ik aan de ene kant door de warmtewisselaar lopen, de leidingwater aansluiting aan de andere kant. Zo wordt de warmte van het afgevoerde water aan die van het toegevoerde water afgegeven.
Maar ik wil nog verder gaan, ik wil een tweede warmtewisselaar toe gaan voegen, via een aftakking van mijn retourleiding van de bioloog wordt daar een deel van het water door gepompt. Op de andere kant komt een systeem met een pomp en 50 meter tyleenslang die als een slakkenhuis op een paneel gemonteerd wordt met een glasplaat erop. Dit paneel plaats ik op mijn dak, het systeem vul ik met koelvloeistof en de pomp wordt met een thermostaat bediend. Zodra de koelvloeistof warmer is dan het aquariumwater gaat de pomp lopen zodat de koelvloeistof via de warmte wisselaar het aquariumwater opwarmt. Dus feitelijk een goedkope manier van zonne-energie gebruiken voor de verwarming.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-07-20 om 19.09.13.png
    Schermafbeelding 2022-07-20 om 19.09.13.png
    150.8 KB · Weergaven: 45

Terug
Bovenaan