Fotografie met m'n Canon EOS 1100D


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Beste mede-aquarianen,



Ik heb even een vraagje over mijn fototoestel, de Canon EOS 1100D.
Ik heb er de standaard les op, de 18-55mm.
De foto's die ik maak met mijn camera zijn goed, maar het kan natuurlijk nog altijd beter.
Welke lens raden jullie me aan die past voor deze camera?
 
Statief raad ik aan. Ik maak de foto's af en toe met de 1100d en gebruik dan mn Tamron 18/270mm of de simpele 50mm, de zgn plastic fantastic van een €100,--. Pirma objectief en niet alleen voor de aqua, ook voor portret. Maar belangrijk is oefenen en spelen met de instellingen en het licht.
 
Statief heb ik al. Ik had overlaatst een Tamron bestelt, maar deze beviel me helemaal niet.
Ik heb de 50mm, inderdaad, dat is die van 100€.
Is een macro lens misschien wat?
 
Denk dat je best eerst even nadenkt over wat je verwacht van de lens, en waarom je andere niet zou voldoen.
Een andere lens betekend niet dat je plots "betere" foto's gaat maken, integendeel. Waarvoor wil ze dus gebruiken, en wat wil je ervoor betalen.
Als je een 70-300mm f/4.0-5.6 koopt en terug stuurt omdat het niet aan je verwachtingen voldoet, heb je in de eerste plaats waarschijnlijk niet goed nagedacht over de aankoop, en kan de volgende lens die je koopt, hoe goed ze ook is, hetzelfde lot beschoren.
Een macro lens is iets helemaal anders als een 70-300mm en 50mm f/1.8, dus eerst even huiswerk doen voordat je iets aankoopt.
 
Je vraagt welke lens je voor jouw camera moet kopen. De vraag is, wat wil je fotograferen. De daaraan gekoppelde vraag is, met welke lens kan ik dit onderwerp het prettigste fotograferen.

Omdat we hier op het aqua forum zitten, bedoel je waarschijnlijk te zeggen dat je een lens wilt om je aquarium te fotograferen. Maar hier komen wederom meerdere mogelijkheden naar voren, wil je namelijk overzicht foto's van je aquarium maken? Wil je close up foto's van je aquariumbewoners maken? Oftewel, wat wil je specifiek doen, daarna kan je kijken wat je hiervoor nodig hebt.

Maar om toch inhoudelijk een beetje mee te gaan, een lens met een hele grote opening (laag diafragma) heeft gezien de moeilijke lichtomstandigheden altijd een hele grote pre. Verder zou een zeer snelle lens redelijk aan te bevelen zijn, omdat het aquarium in beweging is en een langzaam scherpstellende lens dus moeilijker het gewenste resultaat laat bereiken.

En als je over uitbreiding nadenkt, waarom dan een lens en geen ringflitser? Volgens mij kan je met je basis lens en een ringflitser veel meer bereiken dan met een andere lens als het om aquariumfotografie gaat.
 
Als fotograaf moet ik me toch even mee bemoeien ;). Het advies over het statief wordt vaak gegeven, maar daar heb je eigenlijk alleen wat aan bij overzichtsfoto´s van het hele aquarium. Zodra je bewoners wilt gaan fotograferen heeft dat weinig zin. Een statief kan handig zijn bij stilstaande voorwerpen, maar is compleet waardeloos bij alles wat beweegt (of je moet sport- of natuurfotograaf zijn met een lens die zo groot is dat je niet meer uit de hand kunt fotograferen en b.v. een eenpoot statief de enige optie is, maar dat is hier niet aan de orde lijkt me). Aangezien de meeste vissen, misschien op bodembewoners na, bewegen, is dat bij aquariumfotografie eigenlijk alleen maar onhandig. Een flitser is dan een beter alternatief.

Dat het 70-300mm objectief niet bevallen is, is eigenlijk best logisch. Dit is een telelens, gemaakt om een onderwerp in de verte dichtbij te halen. Elk objectief heeft een minimale scherpstelafstand (deze staat op de lens of is anders bij de specificaties te vinden). Dit wil zeggen dat als de afstand tussen het objectief en het voorwerp dat je wilt fotograferen minimaal x cm moet zijn. Is de lens dichter bij het voorwerp, dan kan hij niet meer scherpstellen; dat merk je omdat hij steeds aan het zoeken is en hij het niet doet als je een foto wilt maken. Telelenzen hebben over het algemeen een grote minimale scherpstelafstand. Ik heb even bij mijn eigen teleobjectieven gekeken en daar is deze afstand 1,2m en 1,5m. Dat wil zeggen dat je minimaal 1,2 of zelfs 1,5 meter van je aquarium af moet zitten, wil je überhaupt een foto kunnen maken. Dat is dus erg onhandig. Deze objectieven zijn fijn bij bijvoorbeeld natuurfotografie of sportfotografie, maar voor een aquarium niet geschikt.

Je wilt eigenlijk precies het tegenovergestelde en dat is een macro-lens. Deze lens vergroot niet meer dan een ´gewoon´ objectief (wat veel mensen denken) maar zorgt ervoor dat je dichterbij het voorwerp kunt fotograferen (ik noem dat altijd gekscherend voetzoom, want een meter naar voren lopen is ook gewoon inzoomen). Je kunt verschillende soorten macro-lenzen kopen. Deze zijn grofweg in 3 categorieën in te delen, rond de 60mm, rond de 100mm en rond de 180mm (zijn vaak erg duur). Een 100mm objectief heeft een grotere brandpuntsafstand (dus meer zoom) dan een 60mm objectief, maar vaak ook een grotere scherpstelafstand, dus qua resultaat maakt dat niet zo heel veel uit. Waar je vooral naar moet kijken, is wat je wilt fotograferen. Stel je vissen zijn totaal niet schuw en hebben er geen moeite mee dat je bovenop het aquarium gaat zitten, dan is een 60mm lens prima. Mochten de vissen wegzwemmen als je zo dichtbij komt of je wilt naast de vissen ook andere dieren, zoals insecten met de macro-lens gaan fotograferen, dan kun je beter kiezen voor een 100mm lens. Vooral bij macrofoto´s van insecten is dat erg fijn, omdat je snel wegvliegen als je te dichtbij komt. Het nadeel is wel dat een 100mm objectief vaak duurder is dan een 60mm objectief.

Wil je helemaal een super macrolens, dan zijn er tegenwoordig modellen op de markt met IS (stabilisator, zodat kleine bewegingen en trillingen worden opgevangen). Vooral bij macro is dit erg fijn, omdat je daarbij vaak in niet al te stabiele houdingen zit, waardoor het lastiger is om je camera stil te houden. Maar hier hangt helaas ook een flink prijskaartje aan.

Wat betreft de tip hierboven over de grote opening (klein diafragma getal), dat is voor macro ook een misvatting. Hoe dichter je bij een voorwerp komt, hoe kleiner de scherpte-diepte wordt. Dat wil zeggen dat als je van dichtbij met groot diafragma van b.v F/1.8 of F/2.8 gaat fotograferen er maar heel weinig op de foto scherp is. Stel je wilt dan een vis fotograferen en deze zwemt niet parallel aan de ruit (wat ze bijna nooit 100% doen), dan is b.v. zijn oog wel scherp, maar de rugvin al niet meer. Daarnaast loop je bij een groot diafragma ook heel erg het risico dat de vissen uit de scherpte zwemmen. Omdat er maar zo weinig scherp is, luistert dat erg nauw. Beweegt een vis dan ook maar een klein beetje tussen het moment dat je scherpstelt en je het moment dat je daadwerkelijk de foto maakt, dan gaat het al mis. De F/2.8 van de meeste macrolenzen is dus prima en in de praktijk zul je (als je zover bent dat je dit soort dingen handmatig gaat instellen) bijna altijd een kleiner diafragma (groter getal) gaan gebruiken.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
 
Op 8 januari houd ik een presentatie over aquarium fotografie bij de NVC. Daar komt dit ook allemaal aan bod. Na de presentatie hebben gegadigden alle tijd om vragen te stellen en om te oefenen met mijn of hun eigen camera.

en zoals Marlonneke al zegt: Telezoom lenzen zijn niet geschikt voor aquarium fotografie.....tenzij je heel ver van het aquarium af gaat zitten???? Statieven gebruik ik alleen voor mijn flitsers en het verduisteringsdoek.
 
Je vraagt welke lens je voor jouw camera moet kopen. De vraag is, wat wil je fotograferen. De daaraan gekoppelde vraag is, met welke lens kan ik dit onderwerp het prettigste fotograferen.

Omdat we hier op het aqua forum zitten, bedoel je waarschijnlijk te zeggen dat je een lens wilt om je aquarium te fotograferen. Maar hier komen wederom meerdere mogelijkheden naar voren, wil je namelijk overzicht foto's van je aquarium maken? Wil je close up foto's van je aquariumbewoners maken? Oftewel, wat wil je specifiek doen, daarna kan je kijken wat je hiervoor nodig hebt.

Maar om toch inhoudelijk een beetje mee te gaan, een lens met een hele grote opening (laag diafragma) heeft gezien de moeilijke lichtomstandigheden altijd een hele grote pre. Verder zou een zeer snelle lens redelijk aan te bevelen zijn, omdat het aquarium in beweging is en een langzaam scherpstellende lens dus moeilijker het gewenste resultaat laat bereiken.

En als je over uitbreiding nadenkt, waarom dan een lens en geen ringflitser? Volgens mij kan je met je basis lens en een ringflitser veel meer bereiken dan met een andere lens als het om aquariumfotografie gaat.
Ik zou graag close ups willen maken, daarom dat ik dacht aan een micro lens.
 
Op 8 januari houd ik een presentatie over aquarium fotografie bij de NVC. Daar komt dit ook allemaal aan bod. Na de presentatie hebben gegadigden alle tijd om vragen te stellen en om te oefenen met mijn of hun eigen camera.
Waarschijnlijk is het niet dicht bij mij...Anders had ik zeer graag komen luisteren. ;)
 
en zoals Marlonneke al zegt: Telezoom lenzen zijn niet geschikt voor aquarium fotografie.....tenzij je heel ver van het aquarium af gaat zitten???? Statieven gebruik ik alleen voor mijn flitsers en het verduisteringsdoek.
Inderdaad, vanaf ver kon ik dan wel weer betere foto's maken, maar toch niet wat ik ervan verwachte. ;)
 
Daarom wordt ook de vraag gesteld....wat wil je fotograferen en wat verwacht je van de lens. Wat voor foto's en waar ga je ze voor gebruiken?

Plaatjes voor hier op de site in 600x400 pixels kan ik nog wel schieten met mijn telefoon....moeten ze in posterformaat worden dan stel je andere eisen aan de apparatuur.
 
Inderdaad, vanaf ver kon ik dan wel weer betere foto's maken, maar toch niet wat ik ervan verwachte. ;)

Het is helemaal niet zo gek hoor, dat je dit overkomt. Ik heb ooit een cursist gehad, die naar de mediamarkt ging omdat ze dacht goed advies te krijgen over een macrolens en die ook terugkwam met een telelens. Dus zelfs verkopers weten het verschil niet...

Ik weet niet of je dat objectief nog hebt, maar voor in de natuur foto´s te maken van dieren is hij juist wel geschikt (of bijvoorbeeld voor dierentuinfotografie).
 
Hmmm....hoeveel mensen ken je bij de Makro die foto's maken in het aquarium?

De 50mm lens is heel lichtsterk en redelijk geschikt voor in het aquarium. De grootste eerste winst maak je niet door ander glas te kopen maar te leren flitsen. Met flitsers kun je ook met je standaard kitlens al hele goede foto's maken. De beperking zit hem niet zozeer in de lens maar in het licht wat je tot je beschikking hebt.
 
Hmmm....hoeveel mensen ken je bij de Makro die foto's maken in het aquarium?

De 50mm lens is heel lichtsterk en redelijk geschikt voor in het aquarium. De grootste eerste winst maak je niet door ander glas te kopen maar te leren flitsen. Met flitsers kun je ook met je standaard kitlens al hele goede foto's maken. De beperking zit hem niet zozeer in de lens maar in het licht wat je tot je beschikking hebt.

Dit valt me een klein beetje tegen van iemand die binnenkort een fotocursus gaat geven.

Zoals ik hierboven al eerder aangegeven heb, speelt de lichtsterkte van het objectief nauwelijks een rol bij macrofoto's, omdat de scherptediepte sterk afneemt als je van dichterbij een voorwerp gaat fotograferen. Bij macro moet je meestal denken aan een diafragma van F/8.0 of kleiner (groter getal) (of je moet foto´s willen gaan maken en expres veel bokeh, maar daar hebben we het hier volgens mij niet over). Nu heb ik zelf een fullframe camera en dus meer scherptediepte dan een standaard spiegelreflex, maar zelfs bij F/8.0 zou ik vaak nog liever meer scherptediepte in mijn foto´s willen, zeker als hetgene dat je wilt fotograferen een beetje schuin ligt. Dus die F/1.8 (of F/1.4 ligt aan de versie van de 50mm lens) is leuk, maar voor het aquarium heb je daar helemaal niets aan.


Als je naar de minimale scherpstelafstand gaat kijken is de 50mm ook niet echt ideaal. Als ik even uitga van het model van canon is dat bij de 50mm 35cm en bij de 60mm macro 20cm. Dat scheelt al flink wat en dan heb je ook nog 10mm zoom extra, wat bij dit soort brandpuntsafstanden ook nog best wat scheelt. Dan is eigenlijk de kitlens zelfs nog beter want die zit op 25cm minimale scherpstelafstand.

Dus mocht je er het geld voor hebben, dan zou ik echt kijken naar een goede macro-lens. Zeker als je het ook leuk vindt om in de natuur te fotograferen (ga maar eens een middagje met een macrolens de tuin in, dan kun je al geweldige dingen maken).
 
Dit valt me een klein beetje tegen van iemand die binnenkort een fotocursus gaat geven.

Ik fotografeer al weer een paar jaartjes in aquaria en er is een goede reden waarom ik eerder de 50mm Canon lens zou aanraden:

Als ik een beginner een 50mm Canon plastic fantastic lens geef van € 100,- dan schiet hij al snel redelijk knappe plaatjes. Een Macro lens van € 250,- is nog steeds een koffiemolen die eigenlijk te langzaam scherp stelt voor vissen. De genoemde 60mm Canon Macro ligt al op € 434,- en is al iets sneller met scherpstellen. Gezien de leeftijd van Cédric en de aanschaf van de 1100D lijken dure lenzen me niet de eerste optie maar kan me vergissen natuurlijk.

Wat voor apparatuur je koopt hangt af van verschillende zaken:

- Hoe groot moet de foto worden, hier op het forum is vaak 800 pixels al voldoende, foto afdrukken op A4 hebben een veel grotere resolutie nodig.
- Wanneer ben je zelf tevreden met de kwaliteit?
- Hoe groot zijn de vissen die je op de foto wil zetten?
- Wat is je budget?

etc etc etc.

En zoals ik al eerder riep, de meeste winst haal je vooralsnog niet uit het glas maar uit flitsers.
 
Ik fotografeer al weer een paar jaartjes in aquaria en er is een goede reden waarom ik eerder de 50mm Canon lens zou aanraden:

Als ik een beginner een 50mm Canon plastic fantastic lens geef van € 100,- dan schiet hij al snel redelijk knappe plaatjes. Een Macro lens van € 250,- is nog steeds een koffiemolen die eigenlijk te langzaam scherp stelt voor vissen. De genoemde 60mm Canon Macro ligt al op € 434,- en is al iets sneller met scherpstellen. Gezien de leeftijd van Cédric en de aanschaf van de 1100D lijken dure lenzen me niet de eerste optie maar kan me vergissen natuurlijk.

Wat voor apparatuur je koopt hangt af van verschillende zaken:

- Hoe groot moet de foto worden, hier op het forum is vaak 800 pixels al voldoende, foto afdrukken op A4 hebben een veel grotere resolutie nodig.
- Wanneer ben je zelf tevreden met de kwaliteit?
- Hoe groot zijn de vissen die je op de foto wil zetten?
- Wat is je budget?

etc etc etc.

En zoals ik al eerder riep, de meeste winst haal je vooralsnog niet uit het glas maar uit flitsers.
Mijn maximale budget is zo'n 150 euro, maar zoals ik al begrijp is mijn lens die ik nu heb redelijk goed hiervoor.
 
Hmmm....hoeveel mensen ken je bij de Makro die foto's maken in het aquarium?

De 50mm lens is heel lichtsterk en redelijk geschikt voor in het aquarium. De grootste eerste winst maak je niet door ander glas te kopen maar te leren flitsen. Met flitsers kun je ook met je standaard kitlens al hele goede foto's maken. De beperking zit hem niet zozeer in de lens maar in het licht wat je tot je beschikking hebt.
Dus dan is een externe flitser misschien een optie?
 
Dus dan is een externe flitser misschien een optie?
Een externe flitser is zeker een optie maar verwacht niet gelijk wonderen. Goed flitsen is niet eenvoudig en zal je door ervaring moeten leren, zeker bij aquariumfotografie waar je te maken krijgt met reflecties in de ruit e.d. Bovendien is een goede flitser ook niet heel goedkoop.
 
Nee, dat heb ik al ondervonden.
Maar als ik dan een keuze heb tussen een lens of flitser, kies ik toch voor de flitser. Zoals voorheen al gebleken heb ik al een goede lens.
Voor 150 euro heb je toch al een goede flitser? Maximum is 200 euro.
 
Ik heb me nooit zo verdiept in de prijzen van flitsers maar ik neem aan dat er voor jouw doeleinden wel een aardige flitser te vinden is die binnen je budget valt.
 
Ik fotografeer al weer een paar jaartjes in aquaria en er is een goede reden waarom ik eerder de 50mm Canon lens zou aanraden:

Als ik een beginner een 50mm Canon plastic fantastic lens geef van € 100,- dan schiet hij al snel redelijk knappe plaatjes. Een Macro lens van € 250,- is nog steeds een koffiemolen die eigenlijk te langzaam scherp stelt voor vissen. De genoemde 60mm Canon Macro ligt al op € 434,- en is al iets sneller met scherpstellen. Gezien de leeftijd van Cédric en de aanschaf van de 1100D lijken dure lenzen me niet de eerste optie maar kan me vergissen natuurlijk.

Wat voor apparatuur je koopt hangt af van verschillende zaken:

- Hoe groot moet de foto worden, hier op het forum is vaak 800 pixels al voldoende, foto afdrukken op A4 hebben een veel grotere resolutie nodig.
- Wanneer ben je zelf tevreden met de kwaliteit?
- Hoe groot zijn de vissen die je op de foto wil zetten?
- Wat is je budget?

etc etc etc.

En zoals ik al eerder riep, de meeste winst haal je vooralsnog niet uit het glas maar uit flitsers.

Misschien moet ik dan ook even uitleggen wat mijn achtergrond is. Na mijn reguliere studie heb ik 4 jaar een fotografieopleiding gevolgd. Sinds die tijd ben ik volledig werkzaam als fotograaf en ik heb een aantal jaar fotografie workshops en cursussen gegeven en geprobeerd om mijn (tientallen) cursisten met nog meer plezier te laten fotograferen. Dit soort discussies heb ik dus wel vaker gevoerd, ik ben me er bewust van dat mensen vaak een beperkt budget hebben en heb de meeste objectieven zelf al een keertje in mijn vingers gehad en mee gewerkt. Ik heb ook cursisten gehad van de leeftijd van Cédric. Volgens mij kun je op die leeftijd ook gewoon voor iets sparen of bijvoorbeeld om een bijdrage als kerst- of verjaardagscadeau vragen.

Als iets nu een langzame lens is, is het de 50mm wel (zeker de oude versie zonder STM. Een macrolens is misschien duurder (de 60mm macro van Canon en desnoods Tamron of Sigma valt m.i. echt niet onder de dure lenzen), maar beter ´glas´ maakt juist het verschil in de fotografie. Veel meer dan bijvoorbeeld de camera zelf. Als je ze een beetje netjes behandeld kunnen objectieven jaren meegaan, dus het is ook nog een investering waar je lang plezier van hebt.
Op bijvoorbeeld marktplaats zijn genoeg tweedehands objectieven te koop, die in verhouding met een nieuw exemplaar relatief goedkoop zijn. Er zijn genoeg mensen die een macrolens kopen, erachter komen dat ze er niets mee doen en hem dan bijna ongebruikt verkopen.

Wat betreft het licht; een flitser is natuurlijk handig, maar er zijn met continu licht op allerlei simpele en goedkope manieren alternatieven te bedenken en misschien zijn die zelfs ook nog een stuk visvriendelijker. Voor een goede flitser ben je ook zo een paar honderd euro kwijt.
 
Ik heb ook cursisten gehad van de leeftijd van Cédric. Volgens mij kun je op die leeftijd ook gewoon voor iets sparen of bijvoorbeeld om een bijdrage als kerst- of verjaardagscadeau vragen.
Dit is zeker mogelijk, 150 euro ligt momenteel ter mijn beschikking. Het kan nog wat hoger, maar heel veel niet meer.
 
ik ken niet zo veel van canon omdat ik met Nikon werk. Bij Nikon is de 18-55 een super goeie lens om mee te beginnen, om wat mee te oefenen, ik vermoed dat dit bij Canon niet anders is. Ik ben ook niet de foto-expert, alles wat ik geleerd heb haalde ik van het internet. Ik ben het er mee eens dat glas de juiste investering is, het moet alleen het juist glas zijn. In deze tijden dat de systeemcamera's de markt over nemen is zelfs ook dat glas relatief. Zelf gebruik ik nog steeds de Nikon D3000, ik ben aan een upgrade toe maar momenteel slorpt de zeebak mijn hele hobby-budget op. Als ik niet al wat lenzen had zou ik trouwens de aankoop van een systeemcamera overwegen, ik overweeg hem nog maar dan doe ik sowieso een stap achteruit qua glas.
Daarom vind ik dat je beter even wacht in plaats van in het wild aan de eerste de beste lens je geld uit te geven. Fotografie is meer dan je aquarium fotograferen. Ga eens een paar keer met je toestel op stap, proef eens van de vele mogelijkheden binnen die hobby en kijk wat je leuk vind, en weeg daar je aankoop op af. En lees je vooral in, ook in deze handel zijn er veel haaien van verkopers die alleen maar aan winstmarges denken, zeker in de supermarkten en elektrozaken zijn verkopers slecht op de hoogte van fotografie. Ga dus steeds goed geïnformeerd winkelen.
Lees deze site eens door http://www.digitalefotografietips.nl/over-deze-site/
Zelf heb ik de 50mm1.8, fantastische lens maar voor aquariums komt hij zelden uit de tas, hij is erg leuk voor portretten, op feestjes heb ik hem vaker bij, de ideale moment om spontane portretten te trekken. Voor aquarium gebruik ik veel vaker mijn tamron 90mm 2.8macro, een budgetlens (nog steeds boven je budget) maar erg fijn voor zijn prijs, erg traag maar manueel kan je daar veel mee goed maken. Als je niet de volle pot kan betalen zijn er ook nog leuke tweedehandsjes te vinden, de spullen zijn meestal goed onderhouden, de markt is oververzadigd dus de prijs is laag. Maar dan zeker moet je weten wat je wil.
 
Koop een flitser Cedric, macrolens lekker in de doos laten. Ik heb zelf twee macro lenzen, heel leuk voor close -up, foto's van eitjes/ jongen. Maar zelfs voor de beste macro resultaten heb je een flitser nodig...

Groetjes John.
 
Voor aquarium fotografie is dit Ebook een hele goede: http://discuszolder.nl/category/aquarium-fotografie/ en nog gratis ook.

Voor flitsers hoef je geen nieuwe te gebruiken. Ik gebruik al jaren tweede hands, die dingen worden meestal gekocht en daarna vrijwel nooit meer gebruikt. Als er dan een keer een in het water valt is het ook niet meteen dramatisch....(heb ik gehad in zeewater, hij is afgespoeld met osmose water en doet het na 2 jaar nog steeds).
 
Laatst bewerkt:
Als iets nu een langzame lens is, is het de 50mm wel (zeker de oude versie zonder STM.

Sorry hoor Marlonneke....als iets een snelle lens is dan is het de 50mm plastic fantastic wel....voor wat betreft opleiding en het geven van cursussen....ik heb het mezelf aangeleerd en me gefocust op alleen aquarium fotografie. Tips van fotografen hoe ik beter zou kunnen fotograferen hebben allemaal niet mogen baten. Pas toen ik een engelstalig artikel las over hoe hij met flitsers leerde werken en zo betere foto's kreeg ging er een wereld voor me open. Maar goed iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen.

Er werd gevraagd naar foto's, hier is een linkje naar mijn plaatjes: https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=11045 (sorry voor de link naar een ander forum maar het album hier kan ik door de overgang naar de nieuwe forum software niet meer vinden).
 
Koop een flitser Cedric, macrolens lekker in de doos laten. Ik heb zelf twee macro lenzen, heel leuk voor close -up, foto's van eitjes/ jongen. Maar zelfs voor de beste macro resultaten heb je een flitser nodig...

Groetjes John.
Bedankt! Ik heb momenteel toch al wel een sterke lens, dus een flitser ontbreekt nog. Bedankt!
 
Voor aquarium fotografie is dit Ebook een hele goede: http://discuszolder.nl/category/aquarium-fotografie/ en nog gratis ook.

Voor flitsers hoef je geen nieuwe te gebruiken. Ik gebruik al jaren tweede hands, die dingen worden meestal gekocht en daarna vrijwel nooit meer gebruikt. Als er dan een keer een in het water valt is het ook niet meteen dramatisch....(heb ik gehad in zeewater, hij is afgespoeld met osmose water en doet het na 2 jaar nog steeds).
Bedankt voor de link! Ga het eens doornemen.
Wat de tweedehands flitser betreft, ik zal eens kijken. Als ik hem dan ook wel degelijk tweedehands ga kopen weet ik niet, maar kijken kan nooit kwaad. ;)
Ik houd jullie op de hoogte.
 

Terug
Bovenaan