Frame onderstel aquarium, aluminium een optie?


MischaC

Well-known member
Lid geworden
3 april 2020
Berichten
258
Leeftijd
45
Nou bezig met offertes voor een onderstel voor mijn nieuwe bak: 180x65x65. En die offertes in staal vallen ff vies tegen. € 850,- bij de staalboer. De aquariumbouwer kan er 1 leveren voor € 400,- alleen dan zonder stelpoten en die wil ik eigenlijk wel. Zou zelfbouw iets zijn middels aluminium profielen? Ben al aan het googlen geslagen maar kan niet echt iets vinden dat +/- 1000 kg kan dragen.
 
Ik heb een keer een aquarium meubel gemaakt voor een 150 cm aquarium. Ik heb toen 3 aanrechtkastjes gebruikt . 2 x 60 cm en 1 x 30 cm . Die heb ik op meerdere plaatsen aan elkaar gekoppeld met slotbouten . Bovenop nog een keukenblad van 30 mm. Misschien kan je hier iets mee. Succes
 
kijk hier eens zou ik zeggen https://www.aluxprofiel.nl/
En ter inspiratie IMG_20201114_163323.jpg
en als ik als ik het goed heb staat de grote bak van RichD1011 ook op alu https://aquaforum.nl/threads/230x70x70-m-a-van-richd1011.161463/

 
@rjoemman heeft recentelijk een stelling gebouwd met koker profielen die op maat geleverd waren.

Maar het geen dat je zoekt zijn rexroth of Easy systems profielen.
Ik heb er zelf nooit een aquarium meubel mee gemaakt maar de 45x45 profielen zijn pittig sterk en daarmee kan je prima een frame maken lijkt mij.
Als je het haaks zaagt kan je werken met hoekstukken of snelspan-verbinders en in de staanders kan je m12 draad snijden voor je stelvoeten
 
Mischa,

Ik heb een offerte gekregen van ene Neils in IJsselmuiden, ik kopieer de link van de advertentie. Voor mijn 180 rvs inclusief stelpoten maar exclusief bevestiging voor beplating offreerde hij €315. Da's echt geen verkeerd prijsje.

succes

Mark

 
@Mark D wat een toptip!!! Heb al contact gehad met de man en we waren er snel uit. Dank dank dank!!! Helemaal gelukkig 😃😃😃🎉🎉🎉
 
@Mark D wat een toptip!!! Heb al contact gehad met de man en we waren er snel uit. Dank dank dank!!! Helemaal gelukkig 😃😃😃🎉🎉🎉
Wat fijn dat je geslaagd bent. Goed om te horen joh.

Ik ga zelf ook zeker zaken doen met deze meneer, de foto's van wat hij zoal heeft gemaakt zijn ook echt wel mooi hé. Ik ben er nog niet uit wat en hoe ik de beplating wil. Deze keuze is van belang voor de bevestiging die ik dan meteen ook door hem aan het frame ga laten maken.

post ff foto's als je daar zin in hebt wanneer je de spullen hebt staan. Altijd leuk om te bekijken natuurlijk.


gr

Mark
 
Inmiddels ben ik eruit wat de afmeting moet zijn, hoe de balken precies moeten lopen en welke bevestiging ik op welke plekken wil hebben.

Ik ga voor zonder stelpoten omdat ik een evenrediger verdeling van gewicht op mijn vloer beter vind.
De plaatsing van de onderkoker is niet in het midden maar op 30% omdat ik ivm resonantie en gewicht de sump op de vloer wil en niet in het frame
Er komt een extra bevestiging op 30% omdat ik middels een schot de electra en water netjes uit elkaar wil houden

Waarschijnlijk is niemand hier in echt geïnteresseerd, maar vandaag contact gehad met die vent, hij is echt super communicatief en aardig. Ik gun hem de klandizie, dus ff een update in dit topic schijnt weer een lichtje op zijn advertentie.


gr

Mark
 
Waarschijnlijk is niemand hier in echt geïnteresseerd, maar vandaag contact gehad met die vent, hij is echt super communicatief en aardig. Ik gun hem de klandizie, dus ff een update in dit topic schijnt weer een lichtje op zijn advertentie.
Dat denk je maar wou dat ik dit eerder had geweten ;)
1 opmerking ivb geen stel voeten is je vloer wel recht anders wordt het een gedoe.
 
Dag Mark,

zeker geïnteresseerd:). Waarom neem je alsnog geen stelpoten en leg je onder de stelpoten een betonplex plaat. Je kunt het frame dan waterpas stellen en je zorgt er tevens voor dat het gewicht volledig verdeeld is.
En ja, Niels is idd super fijn in contact. Reageert vlot, komt met goede ideeën en ondersteunt zijn antwoorden met verhelderende foto’s. Heb mijn onderstel intussen ook bij hem besteld en snel is hij ook nog. Levertijd ongeveer 3 weken.
 
Dat denk je maar wou dat ik dit eerder had geweten ;)
1 opmerking ivb geen stel voeten is je vloer wel recht anders wordt het een gedoe.

Nee joh, ik woon in een oud huis, wel op beton hoor, niet op hout, maar "recht" is hier in de Gorzen in Schiedam een relatief begrip. We hebben een waterpas, als de opstelling eenmaal staat dan is dat ook de definitieve plek. Op dat moment ga ik aan de slag met biervilt en houten splitjes, ik heb zelfs zo'n meubelmover met van die kleine wieltjes die veel kunnen dragen, dus als later blijkt dat er toch iets verzakt kan ik nog wat corrigeren.

Ik denk dat laten dragen op de volledige opvervlakte aan materiaal wat er is, in mijn geval beter is dan op 6 kleine contacten van de stelpootjes. Sump ook nog op de vloer, scheelt ook weer 100 KG.
En waar geen ruimte is, kan ook geen stof komen. :) :) :)

Leuk om te lezen dat er meer mensen toch geïnteresseerd zijn in dit product. (nee, ik heb geen aandelen in zijn bedrijf). Goeie vaklui en lokaal kopen bij kleine ondernemers moet je sowieso stimuleren is mijn mening.

gr
Mark
 
Nee joh, ik woon in een oud huis, wel op beton hoor, niet op hout, maar "recht" is hier in de Gorzen in Schiedam een relatief begrip. We hebben een waterpas, als de opstelling eenmaal staat dan is dat ook de definitieve plek. Op dat moment ga ik aan de slag met biervilt en houten splitjes, ik heb zelfs zo'n meubelmover met van die kleine wieltjes die veel kunnen dragen, dus als later blijkt dat er toch iets verzakt kan ik nog wat corrigeren.

Ik denk dat laten dragen op de volledige opvervlakte aan materiaal wat er is, in mijn geval beter is dan op 6 kleine contacten van de stelpootjes. Sump ook nog op de vloer, scheelt ook weer 100 KG.
En waar geen ruimte is, kan ook geen stof komen. :) :) :)

Leuk om te lezen dat er meer mensen toch geïnteresseerd zijn in dit product. (nee, ik heb geen aandelen in zijn bedrijf). Goeie vaklui en lokaal kopen bij kleine ondernemers moet je sowieso stimuleren is mijn mening.

gr
Mark
Bierviltjes is gemalen papierpulp als dat nat word zakt dat gewicht van je bak er zo doorheen, niet doen dus
 
Net wat Antje zegt niet doen zelf eens bij gamma/karwei eens een set plastic wiggen mee gepakt
Kwam zeker van pas en als het eens fout gaat bij de bak geen probleem. ;)
 
Bierviltjes is gemalen papierpulp als dat nat word zakt dat gewicht van je bak er zo doorheen, niet doen dus
Net wat Antje zegt niet doen zelf eens bij gamma/karwei eens een set plastic wiggen mee gepakt
Kwam zeker van pas en als het eens fout gaat bij de bak geen probleem. ;)


Ik hoor jullie..... dank je wel... beter inderdaad iets verzinnen wat door de tijd heen wat robuuster is.

gr

Mark
 
Plaatje betonplex onder de stelpoten:)
 
Plaatje betonplex onder de stelpoten:)

Ik ga toch maar jouw kant op, Mischa. Dus wel met stelpoten, en als het niet mooi draagt, kan ik inderdaad altijd daaronder nog iets met betonplex of zo.

En omdat ik er zo lang over nadenk, ben ik op toch nog wel een ander voordeel gekomen. Met stelpoten houdt je ruimte onder het frame. Van die ruimte kun je profiteren, mijn water-electra scheiding hoeft dan geen doorvoer in het schot, misschien kan de perskant van de opvoerpomp wel onderlangs naar het leidingwerk, je kun veel "smerigheid" aan snoer en zo via de onderkant laten verbinden en hoef je geen lelijke gaten overal te maken.

haha

Mark
 
En nog een tip voor mensen die eventueel van de diensten van deze meneer gebruik gaan maken. Ik had een heel mooi ontwerp getekend, heel specifiek ook voor bevestiging van beplating, met allerlei verschillende maten in mm nauwkeurig.
Maar na een nachtje slapen en nog overleg met hem ben ik daar vanaf gestapt.

Het is handwerk, geen lasrobot uit de autoindustrie, er zal best hier en daar een milimeter meer of minder bestaan in het eea. Dus uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het verstandig is om inderdaad stelpoten erin te laten zetten, en alle bevestiging voor alle beplating gewoon in het midden van de koker te laten lassen. Alle oneffenheden die er eventueel zijn van frame in combinatie met de vloer, kun je dan zelf helemaal naar je zin corrigeren met de stelpoten en om de beplating ultrastrak te krijgen werk ik sowieso met rubber ringetjes. Dat weet je zeker dat je alles zelf 100% recht kunt afstellen, en zijn er geen teleurstellingen naar de maker.

Lijkt mij een realistische aanvliegroute.

fijn weekend alvast

Mark
 
Mwa, metaalsector werkt met 0,2mm tolerantie.
Dat je last hebt van krimp met lassen is bekend maar dat zou je moeten kunnen compenseren lijkt mij
 
Op het frame ook een betonplex plaat plaatsen met daarop iets van piepschuim o.i.d en dan vang je de laatste toleranties op lijkt me. Tenminste zo ga ik het doen. Leo van Wolferen gaf wel aan om de plaat niet vast te schroeven zodat hij deze eventueel nog iets kan opvullen indien nodig.
 
Op het frame ook een betonplex plaat plaatsen met daarop iets van piepschuim o.i.d en dan vang je de laatste toleranties op lijkt me. Tenminste zo ga ik het doen. Leo van Wolferen gaf wel aan om de plaat niet vast te schroeven zodat hij deze eventueel nog iets kan opvullen indien nodig.
Met het laswerk wat Leo heeft geleverd op mijn frame is dat wel nodig..
Maar ik heb zelf ook betonplex met daarop 20mm tempex, gaat nergens meer heen
 
Met het laswerk wat Leo heeft geleverd op mijn frame is dat wel nodig..
Maar ik heb zelf ook betonplex met daarop 20mm tempex, gaat nergens meer heen
Bak komt van Leo, onderstel van zelfde persoon als Mark D. Jongen via marktplaats die er echt plezier aan heeft om mooie onderstellen te maken. Tempex is idd een beter idee. Thanx!
 
Doe je goed, een mooi rvs frame van een vakman is altijd mooi

Vandaag de laatste aanpassingen nog besproken, hij is nu ook voor mij aan de slag. Die 0.2 mm die Tuinkabouter noemt dat wist ik niet. Hoe is het mogelijk, dat iemand ZO precies kan werken met toch best een grof apparaat. Nu ja, ieder z'n vak natuurlijk. Petje af.

Dat in de midden plaatsen van de ophanging heeft voor mij nog ook een reden. Ik ben nog niet uit de keus van de beplating. Door het midden van de koker te kiezen, hou ik zelf nog alle vrijheid om welke dikte van welk materiaal dan ook te kiezen.
Dit zijn natuurlijk de fijnste tijden van de hobby. Lekker dromen over van alles wat er nog kan en gaat komen.

gr

Mark
 
Je went eraan ;p
Maar met lassen en zeker als er veel naden in je werkstuk zit is dat wel uitdagend, maar is te doen
 
ready for shipment..........

HAHA..... een belangrijk onderdeel van m'n nieuwe opstellling
 

Bijlagen

  • $_85.jpg
    $_85.jpg
    45.9 KB · Weergaven: 192

Terug
Bovenaan