Frogfairy's Vuurgarnalen en dwergkreeftje aquarium 36 x 22 x 37


F

Frogfairy

Guest
Fotoalbumpje voor mijn eerste aquarium na een lange aquarium pauze van zo'n 18 jaar. Met jullie hulp is de keus gevallen op een vuurgarnalen en dwergkreeftje aquarium. En het is zo'n goede keus geweest. Ben helemaal enthousiast :) Had nooit eerder garnalen of dwergkreeftjes. En ik denk dat mijn vroegere 80+cm aquarium niet in totaal zo veel planten heeft gehad als dit kleine bakje. Dus ook flink beplant is nieuw voor me. Moet zeggen dat het me wel bevalt.

Status 29-07-2020 (ongeveer 7 weken oud)

garnalen dwergkreeft aquarium 290720.jpg


Waterparameters lijken allemaal nog mooi stabiel en goed voor zover een combi-teststripje dat aan kan geven. Alles ziet er gezond en levendig uit in mijn lekenogen.

Voerbakje toegevoegd. De lange planten links groeien als kool. Ik heb al heel wat stengels afgeknipt en herplant. Ook heb ik er enkele rechts gezet waar het waterklimopje stond. Dat wilde echt niet. Ik heb alle lelijke en vergane stukken er af gehaald en wat over was drijft nu aan de oppervlakte. Volgens internet zou dat moeten kunnen en ik hoop dat het ook wat nieuwe wortels gaat vormen. Er zitten er nog aan hoor. Ook wat subwassertang toegevoegd, rechts voor stengelplant, als mooi garnalen schuilmogelijkheid.

Ik heb 2 zwangere garnalen nu.

Het aquarium heeft sinds gisteren een nieuwe bewoner. Robin de dwergkreeft (neutrale naam omdat ik niet weet of het een jongen of meisje is ^^). Knabbelt op de foto op een pellet in het voedingsbakje.

Ook de achterwand zwart gemaakt met een postertje. Lijkt rechts een grijs blok te hebben maar dat is door de foto en weerspiegeling van de deur. Is volledig zwart. De rest komt zo mooier uit en geeft het dwergkreeftje wat meer verstop/rustplaatsten omdat het glas achter nu niet open is visueel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk bakje en veel plezier ermee.
 
Ziet er al leuk uit!
Tof bestandje!

achterwand zwart gemaakt met een postertje. Lijkt rechts een grijs blok te hebben maar dat is door de foto en weerspiegeling

Meer nog: de achterwand lijkt centraal zelfs blond haar te hebben. :DD :DD ;))
 
Grappig en gezellig bakje! Zodra je babiekreeftjes hebt, hou ik me aanbevolen! ?
 
Nicolientje, Haha dat zou wel echt een wondertje zijn. Ik zoek zeker een cpo! Maar wel de oranje. Ik vind vooral witte of grijze op marktplaats. Ik zal je een pb sturen, zodra ik snap hoe ik een pb stuur
 
Ziet er al leuk uit!
Tof bestandje!

Meer nog: de achterwand lijkt centraal zelfs blond haar te hebben. :DD :DD ;))

22 vuurgarnaaltjes (2 zwanger) en een CPO.

Helaas minder blond dan grijs ;). Hoewel, geef er niets om, mooi grijs is niet lelijk ^^
 
Helaas nog maar 1 zwangere garnaal. Ze heeft haar eitjes losgelaten, na twee weken dragen. Zat zojuist een trosje in een plant en de garnaal in kwestie eitjesloos. Ze is goed te herkennen omdat ze de grootste en roodste in de bak is. Ik dacht even misschien van schrik door dwergkreeft. Maar ze zat daarnet op haar rug, dus zo bang van de voor lijkt ze niet. Eitjes lijken nog vrij klein en onveranderd.
Misschien onbevrucht? Ik heb ze even in een netje voor de pomp uitstoompijpje gehangen voor waterstroom. Wellicht nutteloos maar ach, kan ook geen kwaad. Kijk het wel een weekje aan
 
Kan ook onervarenheid zijn als garnalen de eitjes los laten, of door de verhuisstress of verkeerder waterwaardes, of ze is verveld, heb je je water al getest?
 
Een trosje eitjes herken ik eigenlijk niet. Meestal komen ze zo goed als af onder moeders flappers vandaan maar dan iiiieeenie minie! Verder klinkt dat van nicolientje als zeer plausibel! Ff water testen idd? Groetjes!
 
Robin lijkt vooral de groene pellets het lekkerste te vinden. Zit binnen 5 seconden van alles te snoepen alsof ze uitgehongerd is. Kan het zijn dat zij, en dus ook de garnaaltjes, wat meer gevoerd moeten worden? Of is dit gewoon hoe dwergkreeftjes zijn. Ik voer om de anderste dag, en haal het bakje met eventuele resten na een uur weer weg om even uit te spoelen.
IMG_20200731_103022814.jpg


Ik telde vanmorgen toch weer twee zwangere garnaaltjes. Inclusief een van de grotere rodere dames. Neem aan dat het water dan toch niet echt slecht zal zijn. Maar ik zal snel even extra testen om het zeker de weten. Ik heb ook met de onderhoudsbeurt een wat grotere verschaling gevonden die eventueel van een van mijn twee grotere dames kan zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om de dag voer ik ook hoor en als dat in de loop van de dag op is dan kan dat prima. Je werkt met een schaaltje dus dat zie je wel makkelijk.
 
Vind zo'n schaaltje wel makkelijk. Ook er leuk om de bewonertjes zo goed te kunnen zien zo. Ook handig om door zo'n transparant bakje ze even goed op uiterlijk/gezondheid te kunnen bekijken. Ook zo kunnen zien dat ik blijkbaar 3 en niet 2 zwangere blijk te hebben. Vingers gekruist dat in ieder geval 1 van de dames jonkies ter wereld helpt
 
Ja ik heb er ook mee gewerkt maar de garnalen namen het in de pootjes mee door de bak dus het had niet echt zoveel zin hier vond ik.
 
Ja ik heb er ook mee gewerkt maar de garnalen namen het in de pootjes mee door de bak dus het had niet echt zoveel zin hier vond ik.

Gaan ze, of het dwergkreeftje hier misschien ook wel doen. Ach weer wat om te observeren ^^ Ik laat ze gewoon lekker hun gang gaan. Weten ze op den duur in iedergeval waar het nieuwe voedsel gepresenteerd wordt telkens. Er ging er vandaag een op mijn vinger zitten toen ik het bakje langzaam liet zaken om daarna in het bakje te hoppen het moment dat het bakje de bodem raakte. Was wel geinig. Mijn zoontje vond het helemaal hilarisch.
 
Altijd leuk :thumbs:
 
Dan zal die wel met gemixte muisjes worden ofnie :DD
 

Terug
Bovenaan