Frontosa cichliden


pukky83

Well-known member
Lid geworden
4 september 2012
Berichten
164
Locatie
steenbergen nb
Hoi

Ik heb nu n 160cm aquarium met 5 frontosa cichliden erin. Nu krijg ik binnen kort mijn 200cm aquarium binnen. Dan gaan ze verhuizen naar t groter aquarium. Nu is mijn vraag zouden daar andere vissen bij kunnen en zo ja welke en hoeveel? Graag zou ik er ook n algeneter in willen hebben. Zou dat kunnen en zo ja welke soort is t beste?
 
Veel meer dan een pleco zou ik daar niet bij duwen.
En zelfs die gaat wel eens kloppen krijgen.
Voorzie zeker enkele deftige schuilholen.
 
Veel meer dan een pleco zou ik daar niet bij duwen.
En zelfs die gaat wel eens kloppen krijgen.
Voorzie zeker enkele deftige schuilholen.
Dank je voor je reactie. Misschien is t dan toch beter om het gewoon bij de 5 frontosa cichliden te houden. T leek me alleen zo leuk nog iets erbij. Maar als ze kloppen krijgen is dat wel weer zielig en iets wat ik niet wil.
 
Ter inspiratie een paar filmpjes. :)


Dit ziet er best okee uit:


Dit is ook wel aardig:


En hier nog wat soorten erbij:


Die laatste combinatie zou ik zelf dan weer niet doen. Niet zozeer vanwege de vissen die uit een andere biotoop komen (als het werkt, dan werkt het) maar omdat er hier m.i. een spanning heerst die je niet wilt hebben. Dat is overigens al gauw in Afrikaanse bakken vind ik.

Ik denk dat combineren met andere soorten dus prima kan, maar het is telkens per soort kijken wat de interacties zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ter inspiratie een paar filmpjes. :)


Dit ziet er best okee uit:


Dit is ook wel aardig:


En hier nog wat soorten erbij:


Die laatste combinatie zou ik zelf dan weer niet doen. Niet zozeer vanwege de vissen die uit een andere biotoop komen (als het werkt, dan werkt het) maar omdat er hier m.i. een spanning heerst die je niet wilt hebben. Dat is overigens al gauw in Afrikaanse bakken vind ik.

Ik denk dat combineren met andere soorten dus prima kan, maar het is telkens per soort kijken wat de interacties zijn.

Dank je wel voor de inspiratie. Ik zou t zo ie zo wel her zelfde biotoop willen houden. De onderste vind ik zelf veel te druk en zal ik zelf ook niet doen. Die 2 bovenste zijn idd erg leuk om te zien.
 
Dank je wel voor de inspiratie. Ik zou t zo ie zo wel her zelfde biotoop willen houden. De onderste vind ik zelf veel te druk en zal ik zelf ook niet doen. Die 2 bovenste zijn idd erg leuk om te zien.
Die eerste lijken me allemaal jonge, halfwas dieren. Eens volwassen zou ik niet dichtbij willen komen.
De 2de is een 1000 liter bak...
Maar ook daar wil ik niet zien wat er gebeurt als er een koppel op eieren zit.
 
Die eerste lijken me allemaal jonge, halfwas dieren. Eens volwassen zou ik niet dichtbij willen komen.
De 2de is een 1000 liter bak...
Maar ook daar wil ik niet zien wat er gebeurt als er een koppel op eieren zit.
Ik zelf heb 5 volwassen mannen die eieren zal ik gelukkig niet krijgen. Dus das geen probleem.
 
Die eerste lijken me allemaal jonge, halfwas dieren. Eens volwassen zou ik niet dichtbij willen komen.
De 2de is een 1000 liter bak...
Maar ook daar wil ik niet zien wat er gebeurt als er een koppel op eieren zit.
Daar heb je zeker een punt. Als er voortplanting in het spel is, kunnen de samenlevingscontracten de prullenbak in...

Ik zelf heb 5 volwassen mannen die eieren zal ik gelukkig niet krijgen. Dus das geen probleem.
Oh dat scheelt. :)
 
En een uitbreiding van de frontosa's? nu ben ik niet zo'n Tanganyika kenner maar volgens mij kan je in 200x60(?)x60(?) wel wat meer kwijt dan 5 stuks.
En ja... persoonlijk zou ik er ook vrouwen bij houden, niks zo mooi als het liefdesspel, broedgedrag & territoriumgedrag van cichliden.
 
Laatst bewerkt:
Op de clubtentoonstelling in 2019 van de lokale aquariumclub hier stond ook een bak van 2m op meer dan 60x60...
een deftig kuipje dus.
Daar zat zeker 1 koppel jong volwassen (maar verre van volgroeide) exemplaren bij, samen met nog enkele andere.
Nog nooit een zo'n lege bak vol vis gezien.
2 aan de ene kant, de rest aan de andere.
 
En een uitbreiding van de frontosa's? nu ben ik niet zo'n Tanganyika kenner maar volgens mij kan je in 200x60(?)x60(?) wel wat meer kwijt dan 5 stuks.
En ja... persoonlijk zou ik er ook vrouwen bij houden, niks zo mooi als het liefdesspel, broedgedrag & territoriumgedrag van cichliden.
Nog n paar frontosa cichliden erbij is ook wel gaaf want de vissen zijn waanzinnig. Maar ze zijn wat lastig te vinden en ik weet niet of ze dan al perse groter moeten zijn of dat ze ook nog klein kunnen zijn. Want t zijn natuurlijk wel cichliden.
 
Nog n paar frontosa cichliden erbij is ook wel gaaf want de vissen zijn waanzinnig. Maar ze zijn wat lastig te vinden en ik weet niet of ze dan al perse groter moeten zijn of dat ze ook nog klein kunnen zijn. Want t zijn natuurlijk wel cichliden.
Voor frontosas heb je maar 1 woord nodig...
Aquabeek
 
Tanganyika cichliden zijn GEEN gezelschapsvisje. En ze horen in een geschikte bak met aangepaste inrichting.
Frontosa/Gibberosa zijn diepwater rovers. Ze leven tussen de stenen en houden van gedimd licht. Ze gaan ook veel dieper en dus mooier kleuren bij minder licht.
Ze hebben dus niets met planten, hout en andere nutteloze inrichtingen.
Geef ze een bodem uit gemengd substraat en vooral dus veel stenen.
Alle “voorbeelden” hierboven zijn volledig fout.

Bijvissen zoals Altolamprologus Calvus of Compressiceps kunnen prima. Een bewezen koppel of solitair exemplaar.
5 Mannen kan op termijn voor gedoe zorgen.
Vrouwen introduceren zorgt voor concurrentie tussen de mannen en dan wordt het op termijn oorlog in de bak.

Voorbeeld van hoe een Frontosa/Gibberosa er dient uit te zien.
 

Bijlagen

  • 80C39E8F-7E5D-4319-8E66-FAD8FCA6F115.jpeg
    80C39E8F-7E5D-4319-8E66-FAD8FCA6F115.jpeg
    192.9 KB · Weergaven: 90
Ik vind het ietwat religieus worden om per se die biotoop te willen forceren, een biotoop zoals wij menen dat die vissen het in het wild gewend zijn. En om het af te keuren als men het anders doet. Alsof het die frontosa's ook maar iets kan schelen als er planten of stukken hout in de bak liggen. Qua combinaties van vissen: zolang individuele soorten elkaar niet hinderen, kun je van alles samen zetten lijkt me. Wel kijken naar de karakters. In het geval van een vis die op z'n rust gesteld is, betekent dat bijvoorbeeld: geen danio's erbij zetten. Simpel.

Veel kwalijker dan een niet-correcte biotoop vind ik het feit dat het onder houders van Afrikaanse cichliden veelal als normaal gezien wordt om allerlei territoriale vissen samen te zetten in een glazen bakje. Bij de continue strijd die dat oplevert zijn die vissen echt niet gebaat.
 
Ik vind het ietwat religieus worden om per se die biotoop te willen forceren, een biotoop zoals wij menen dat die vissen het in het wild gewend zijn. En om het af te keuren als men het anders doet. Alsof het die frontosa's ook maar iets kan schelen als er planten of stukken hout in de bak liggen. Qua combinaties van vissen: zolang individuele soorten elkaar niet hinderen, kun je van alles samen zetten lijkt me. Wel kijken naar de karakters. In het geval van een vis die op z'n rust gesteld is, betekent dat bijvoorbeeld: geen danio's erbij zetten. Simpel.

Veel kwalijker dan een niet-correcte biotoop vind ik het feit dat het onder houders van Afrikaanse cichliden veelal als normaal gezien wordt om allerlei territoriale vissen samen te zetten in een glazen bakje. Bij de continue strijd die dat oplevert zijn die vissen echt niet gebaat.

Door te trachten vissen onder te brengen in een bak welke zo dicht mogelijk aanleunt naar hun natuurlijke omgeving…heb je vaak de minste problemen.
Ad konings en andere experten gaven dit jaren geleden al aan.

Ik geef trouwens ook aan in vorige post waarom je Tanganyika niet zoals gezelschapvissen dient te houden.
Het geeft gedoe, stress en er vallen doden. Dat is geen mening …maar een feit.

Je reactie slaat dus nergens op.
 
M.i. is er een behoorlijk grijs gebied waarbinnen je prima combinaties kunt maken van vissen en inrichting. Maar als jij je hobby graag wat meer zwart-wit uitoefent, wie ben ik om je tegen te houden. :DD
 
M.i. is er een behoorlijk grijs gebied waarbinnen je prima combinaties kunt maken van vissen en inrichting. Maar als jij je hobby graag wat meer zwart-wit uitoefent, wie ben ik om je tegen te houden. :DD

Tuurlijk is er geen grijze zone…dat is gewoon een excuus om toch vissen die niet bij elkaar horen samen te proppen.
Heel erg zonde dat zulke toestanden in de hobby vanzelfsprekend blijken en blijven.

Ik leg de lat zo hoog mogelijk, als ik met levende wezens aan de gang ga.
Dus zwart-wit in de hobby staan is enkel maar een compliment.
Waarvoor dank !
 
Haha graag gedaan. Natuurlijk deel ik wel je visie dat we onze vissen de juiste omstandigheden moeten geven.

Ik denk dat mensen geneigd zijn om "natuurlijk" tot iets absoluuts te maken. En tot iets wat het hoogst haalbare is. Ik vind het niet helemaal logisch, gezien hoe variabel de leefomstandigheden in de meeste biotopen zijn, en hoe goed vissen daarmee omgaan. Dus wisselingen in voedselaanbod, predatie, waterwaarden. Gezien wat ze allemaal op hun dakje krijgen, zou ik bijvoorbeeld echt niet willen ruilen met een neon tetra in de amazone. In aquaria hebben onze vissen het maar makkelijk. In hoeverre je vervolgens fysiek een biotoop nabootst, zolang je binnen comfortabel-leefbare omstandigheden blijft, is denk ik meer een kwestie van smaak dan objectief van een stukje dierenwelzijn.
 
In mijn topic over Calvus kreeg ik advies van dezelfde strekking. Ik begrijp dat wel. Idealiter klinkt het meer dan logisch om vissen uit dezelfde biotoop bij elkaar te houden.
Maar in de nuance van Gino kan ik mij ook wel vinden. Is het niet zo dat wat wij hier in de bak hebben zitten vooral nakweek is? Dan zijn de diertjes op kraanwater groot geworden, in een omgeving die in niets meer lijkt dan waar hun voorouders vandaan kwamen. Ik zelf heb Zuid Amerika ook gemixed met Tanganyka, bijna nooit problemen, behalve als de Calvussen jongen hebben.
Ik heb een database met oa de min en max waarden van alles wat ik heb, ik kan meteen zien of een nieuweling binnen die grenzen valt, als het qua gedrag dan ook nog eens goed gaat, zie ik eigenlijk de problemen niet zo.

ps. Ik heb geen Frontosa, van de Calvus schrik ik af en toe hoe fel ze zijn, als Frontosa nog een kwadraadje erger is, dan hou ik verder m'n mond in dit topic.


gr

Mark
 
Haha graag gedaan. Natuurlijk deel ik wel je visie dat we onze vissen de juiste omstandigheden moeten geven.

Ik denk dat mensen geneigd zijn om "natuurlijk" tot iets absoluuts te maken. En tot iets wat het hoogst haalbare is. Ik vind het niet helemaal logisch, gezien hoe variabel de leefomstandigheden in de meeste biotopen zijn, en hoe goed vissen daarmee omgaan. Dus wisselingen in voedselaanbod, predatie, waterwaarden. Gezien wat ze allemaal op hun dakje krijgen, zou ik bijvoorbeeld echt niet willen ruilen met een neon tetra in de amazone. In aquaria hebben onze vissen het maar makkelijk. In hoeverre je vervolgens fysiek een biotoop nabootst, zolang je binnen comfortabel-leefbare omstandigheden blijft, is denk ik meer een kwestie van smaak dan objectief van een stukje dierenwelzijn.

De natuur is perfect...en dus absoluut.

De leefomstandigheden in de natuur zijn wat ze zijn, daar heeft de evolutie voor gezorgd.
En die omstandigheden zijn dus volledig in harmonie (zolang de mens zich niet komt bemoeien).
De vergelijking van die Neon Tetra kan ik dus niet eens met zijn. Nooit kan een vis in gevangenschap het beter hebben dan in de natuur.

“binnen comfortabel-leefbare omstandigheden”...wat is dat dan, als men amper weten waar een bepaalde vis leeft ? Of in dit geval wat en hoe bij Frontosa/Gibberosa.

Ik denk dat we allemaal veel te snel tevreden zijn met onze bakjes.
En dat uiteindelijk weinigen echt bezig zijn in zich te verdiepen in de vissen die ze in de bak hebben.
Laat staan het inzicht in waterwaarden en filtratie.
Blijkbaar is dat allemaal niet zo nodig en houden we het liever gezellig.
 
De natuur is perfect...en dus absoluut.

De leefomstandigheden in de natuur zijn wat ze zijn, daar heeft de evolutie voor gezorgd.
En die omstandigheden zijn dus volledig in harmonie.

Nooit kan een vis in gevangenschap het beter hebben dan in de natuur.

Ook al ben ik het volledig met je eens dat je geen compromissen mag sluiten bij het houden van dieren, toch heb ik enkele bedenkingen bij bovenstaande.
Een natuur in evenwicht bestaat niet, heeft ook nooit bestaan. In de natuur is alles continu vergankelijk. Populaties komen en populaties gaan. Sommige tijden is er overvloed, dan is er weer niets en sterven ganse ecosystemen af.
Het evenwicht of harmonie is er dus ook enkel als je er ver genoeg van af staat.

In dat opzicht is de term "beter" ook zeer subjectief.
Vele soorten dieren leven langer in gevangenschap, zijn ook vaak fysiek gezonder. Voortplanting is succesvoller, voedsel is frequenter aanwezig.
Waarmee ik niet wil zeggen dat vaak het omgekeerde waar is,
of een dier het "nooit beter" kan hebben, daar ben ik het niet mee eens.
Kijk maar naar bvb de kat, die zichzelf gedomesticeerd heeft. (dat is genetisch bewezen)
 
In mijn topic over Calvus kreeg ik advies van dezelfde strekking. Ik begrijp dat wel. Idealiter klinkt het meer dan logisch om vissen uit dezelfde biotoop bij elkaar te houden.
Maar in de nuance van Gino kan ik mij ook wel vinden. Is het niet zo dat wat wij hier in de bak hebben zitten vooral nakweek is? Dan zijn de diertjes op kraanwater groot geworden, in een omgeving die in niets meer lijkt dan waar hun voorouders vandaan kwamen. Ik zelf heb Zuid Amerika ook gemixed met Tanganyka, bijna nooit problemen, behalve als de Calvussen jongen hebben.
Ik heb een database met oa de min en max waarden van alles wat ik heb, ik kan meteen zien of een nieuweling binnen die grenzen valt, als het qua gedrag dan ook nog eens goed gaat, zie ik eigenlijk de problemen niet zo.

ps. Ik heb geen Frontosa, van de Calvus schrik ik af en toe hoe fel ze zijn, als Frontosa nog een kwadraadje erger is, dan hou ik verder m'n mond in dit topic.


gr

Mark

De impact van waterwaarden is bij nakweek natuurlijk minder groot, gelukkig voor die vissen denk ik dan.
Maar de impact is er dus wel.
Doorkweekte vissen generatie FX op kraanwater hebben een relatief lage levensduur. Maar ze gaan enkele jaren mee inderdaad.
Frontosa/Gibberosa van goede kwaliteit, hoeft zelfs geen wv te zijn, kunnen ruim 40j en ouder worden.
Mits correct gehouden.
Bovenstaande ter info.

ZA en Tanganyika komen qua waarden niet in elkaars buurt. Dat ze zich kunnen aanpassen aan leidingwater is iets helemaal anders en zou geen discussie hoeven te zijn.

Gelukkig heb jij jonge nakweek in je bakje...mocht het volwassen wv Frontosa/Gibberosa zijn...was je visbestand voer geworden.
 
Een natuur in evenwicht bestaat niet, heeft ook nooit bestaan. In de natuur is alles continu vergankelijk. Populaties komen en populaties gaan. Sommige tijden is er overvloed, dan is er weer niets en sterven ganse ecosystemen af.
Het evenwicht of harmonie is er dus ook enkel als je er ver genoeg van af staat.

Dat is dus de harmonie en evenwicht in de natuur, niet wat de mens denkt te verstaan onder die zaken.


In dat opzicht is de term "beter" ook zeer subjectief.
Vele soorten dieren leven langer in gevangenschap, zijn ook vaak fysiek gezonder. Voortplanting is succesvoller, voedsel is frequenter aanwezig.
Waarmee ik niet wil zeggen dat vaak het omgekeerde waar is,
of een dier het "nooit beter" kan hebben, daar ben ik het niet mee eens.
Kijk maar naar bvb de kat, die zichzelf gedomesticeerd heeft. (dat is genetisch bewezen)

Kwantiteit en kwaliteit heeft niets met elkaar te maken.
Fysiek gezonder niet echt, wel zijn de vissen dikker. Wat dus niet gezonder is. Vaak zijn vissen misvormd door overdadig voeren.
En dat dieren zich uit verveling voortplanten...is ook bekend.
Of het fabeltje dat vissen gaan afzetten na een waterwissel, omdat ze dat fijn vinden.

Wat de mens als “het beter hebben“ bestempeld staat meestal haaks op wat er gebeurt in de natuur.
Maar dat is voor mij dus geen argument.
 
De natuur is perfect...en dus absoluut.

De leefomstandigheden in de natuur zijn wat ze zijn, daar heeft de evolutie voor gezorgd.
En die omstandigheden zijn dus volledig in harmonie (zolang de mens zich niet komt bemoeien).
De vergelijking van die Neon Tetra kan ik dus niet eens met zijn. Nooit kan een vis in gevangenschap het beter hebben dan in de natuur.
Je hebt het hier over een onverstoorde natuurlijke leefomgeving, een balans waarbinnen soorten in de loop der tijd door evolutie hun plekje hebben verkregen. Allemaal leuk en aardig maar dat geeft nog geen garantie op optimale leefomstandigheden. Zoals gezegd hebben wilde vissen het een stuk moeilijker dan aquariumvissen. Het is survival of the fittest. Zeg ik daarmee dat een aquarium in alle opzichten beter is? Nee, je bent er dieren mee aan het opsluiten, dat is te zien als negatief.

In het wild is die hypothetische neon tetra (hypothetra!) dag in, dag uit zijn leven niet zeker. Erg goed doorvoed zal hij op veel dagen niet zijn. Waarschijnlijk mist ie een of meerdere stukjes vin door aanvallen van het een of het ander. En na het vorige regenseizoen is zijn halve familie achtergebleven in een afgesneden rivierarm / ondergelopen stuk bos. Dat is drooggevallen en ze zijn daar een voor een doodgegaan. Jippie, wat fijn in de natuur! Kan niet beter.

“binnen comfortabel-leefbare omstandigheden”...wat is dat dan, als men amper weten waar een bepaalde vis leeft ? Of in dit geval wat en hoe bij Frontosa/Gibberosa.
Ik denk dat we van de meeste door ons gehouden soorten inmiddels wel ongeveer weten onder welke omstandigheden ze het goed doen.

De impact van waterwaarden is bij nakweek natuurlijk minder groot, gelukkig voor die vissen denk ik dan.
Maar de impact is er dus wel.
Doorkweekte vissen generatie FX op kraanwater hebben een relatief lage levensduur. Maar ze gaan enkele jaren mee inderdaad.
ZA en Tanganyika komen qua waarden niet in elkaars buurt. Dat ze zich kunnen aanpassen aan leidingwater is iets helemaal anders en zou geen discussie hoeven te zijn.
Welke impact? En waar baseer je de uitspraak op dat nakweek het op kraanwater beter doet dan wild gevangen vis? Of dat een vis uit (bijv.) een Oost-Afrikaans meer zo ongeveer per definitie niet bij een Zuid-Amerikaan kan?

Dit zijn allemaal verhalen die steevast in de hobby terugkomen, ooit ontstaan door conclusies die individuele hobbyisten hebben getrokken, maar waar vrijwel nooit een goede onderbouwing voor is gegeven. Het bewijs zou hem zitten in de aantallen mensen die het doorvertellen.

De overgrote meerderheid van de soorten die wij houden, doet het uitstekend op gemiddeld (!) kraanwater. Dat is geen aanpassen, want die waarden vallen gewoon binnen het fysiologische bereik van de soorten. De precieze hardheid en pH maken voor een normaal functioneren van de meeste (niet alle !) vissen niet veel uit. Uiteraard zijn er uitzonderingen. En voor sommige zaken zoals voortplanten is er een externe prikkel nodig om de boel in gang te zetten, bijvoorbeeld een lage pH. Houdt niet in dat er een fysiologische noodzaak is om bijvoorbeeld een zwartwatervis op een pH van 6 te hebben, of een Malawicichlide op 8,5. Talloze kwekerijen en ervaren hobbyisten houden probleemloos van alles en nog wat op exact hetzelfde water.
 
Hoeveel frontosas zouden er eventueel nog bij kunnen in n 200cm bij 60cm en 65cm hoog? En hoe groot moeten ze dan minimaal zijn?
 
Ik heb toch maar besloten dat de frontosas toch met z'n 5en in de 160cm blijven. In de 2m aquarium wil ik de heros Severum rotkeil samen met de geophargus altifrons cichliden. En 1 of 2 algen eters. Alleen heb ik geen idee hoeveel er van beiden soorten in kunnen?
 
Zoveel als je met je filtering en onderhoud aankan (behoud van "glashelder" water is een goede indicatie) en zoveel als leuk blijft voor de vissen. Ze moeten elkaar wel het licht in de ogen, en het water rond de vinnen gunnen.

Die heros kunnen aardig groot worden in elk geval... Zou er geen dertig van plaatsen. Ook verschillen de karakters waardoor combinaties soms wel, en soms niet gaan. Heb je veel aan dit antwoord? Misschien niet, maar kort en bondig valt er niet zoveel concreets te zeggen denk ik. :p Gezond verstand gebruiken.
 

Terug
Bovenaan