Wat is er nieuw

Fry tank: Zand vs Bare bottom????

KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Hey allemaal, Ik vraag mij af wat voor bodem jullie in een fry tank gebruiken(het liefst specifiek corydoras)? Ik had een beetje de ervaring dat bij zand er veel vervuiling in het zand gaat zitten, maar ik zou liever gewoon een laagje zand gebruiken..

Tja een antwoord waar je zelf een beetje de pro en contra tegen elkaar moet afwegen . Zonder bodem kan je gemakkelijker de bodem proper houden . Uit ervaring zou ik zeggen dat de cory's wel van zand houden maar door het woelen in het zand zal de vervuiling zich wel mengen in de zandlaag maar hoeft ook nog geen probleem te zijn daar het meeste vuil wel bovenop het zand zal blijven liggen . Moest je dezelfde vraag stellen voor andere visjes dan cory's zou ik voor bare bodem gaan , met cory als gegeven twijfel ik maar tijdens de eerste paar weken zou ik ook voor de cory barre bodem gaan .

Gewoon een dun laagje van zo'n 3 mm zand op de bodem is voldoende, barebottom geeft een biofilm op het glas waar jonkies slecht tegen kunnen

Gewoon een dun laagje van zo'n 3 mm zand op de bodem is voldoende, barebottom geeft een biofilm op het glas waar jonkies slecht tegen kunnen
Waarom kunnen ze daar niet goed tegen dan? Volgens mij zitten ook op het glas en de planten bacterien en ik denk dus een dunne biofilm.

Waarom kunnen ze daar niet goed tegen dan? Volgens mij zitten ook op het glas en de planten bacterien en ik denk dus een dunne biofilm.
Waarom weet ik niet weet alleen dat babyvisjes die op de bodem scharrelen er slecht tegen kunnen met vaak overlijdens tot gevolg

Antje , ik vind dat vreemd want rond een zandkorrel heb je ook een biofilm met baccies , snap dan het verschil niet met bodem of zonder als je overal die biofilm tegen komt . Al wil ik niet jou eigen ondervinding eventueel in twijfel trekken .

Ik heb een keer begrepen uit een filmpje van een corydoraskweker dat het percentage jonkies dat overleeft, groter is als er een zandbodem ligt. Dat had iets te maken met de ontwikkeling van de darmflora of zo..... vraag me maar even niet hoe dat zit. Ik zou zelf dan geneigd zijn om ze die bodem gewoon te geven. Dan maar iets voorzichtiger zijn met schoonmaken. 🙂

Antje , ik vind dat vreemd want rond een zandkorrel heb je ook een biofilm met baccies , snap dan het verschil niet met bodem of zonder als je overal die biofilm tegen komt . Al wil ik niet jou eigen ondervinding eventueel in twijfel trekken .
Ja ik weet ook niet wat het precies is waar ze last van hebben met een bb maar baby bodemvissen kunnen daar slecht tegen

@stefanC @Nicolientje-W @Gino88 @jessicapilon
Nu ik toch vragen aan het stellen ben.. Stel je voor ik heb een bakje met echt fry is het dan mogelijk om er een andere soort visje bij te doen of gaat dit nooit goed? dan denk ik bijvoorbeeld aan Boraras Brigittae?

Weinig ervaring mee, maar in het algemeen zou ik denken: als de jonkies al een aantal weken tot maanden oud zijn en goed zelfstandig... En ze qua grootte geen risico meer lopen opgevreten te worden door die Brigittae... EN ze krijgen alle kans om te eten i.p.v. dat ze weggeconcurreerd worden.... dan zou die combi kunnen. 😉

Weinig ervaring mee, maar in het algemeen zou ik denken: als de jonkies al een aantal weken tot maanden oud zijn en goed zelfstandig... En ze qua grootte geen risico meer lopen opgevreten te worden door die Brigittae... EN ze krijgen alle kans om te eten i.p.v. dat ze weggeconcurreerd worden.... dan zou die combi kunnen. 😉
Ik bedoel ook meer als ze nog heel klein zijn, dus echt laten we zeggen een week oud~. De Brigittae zijn zo klein dat ik dacht dat ze waarschijnlijk dan al geen kwaad meer kunnen, want de bekjes kunnen niet heel groot zijn denk ik

Ervaring is de beste leermeester. 😛 Ik durf het je niet aan te bevelen, haha.

@stefanC @Nicolientje-W @Gino88 @jessicapilon
Nu ik toch vragen aan het stellen ben.. Stel je voor ik heb een bakje met echt fry is het dan mogelijk om er een andere soort visje bij te doen of gaat dit nooit goed? dan denk ik bijvoorbeeld aan Boraras Brigittae?

Nee kan niet dan slikken de rasboras de jonkies op, gevolg is dat het jonkie zijn vinnen uitzet en dus in de keel van de rasboras blijft steken en vervolgens sterven beide visjes

Ik heb baby corydoras gehad op een vrij dikke zandbodem 3-4 cm en dat vond ik achteraf niet handig ivm schoonmaken. Snel bodemrot ivm hoge belasting.

Ik zou 1 deel met dun laagje zand doen en verzwaarde plantjes en hier en daar 'kuilen' met kale bodem. Het vuil verzameld zich daar dan. Met het opgroeien vond ik het toch lastig om de waterkwaliteit goed te houden, dus hoe makkelijker het onderhoud hoe beter. Ik had 80 jongen in een 60l bak met gewoon binnenfilter (maar dat is dus geen aanrader, 80 poeperds!).
Wel goedgekomen hoor.

Veel succes!

Nee kan niet dan slikken de rasboras de jonkies op, gevolg is dat het jonkie zijn vinnen uitzet en dus in de keel van de rasboras blijft steken en vervolgens sterven beide visjes
Het leek mij dat ze dan al te groot waren om uberhaupt op te eten

Het leek mij dat ze dan al te groot waren om uberhaupt op te eten
neen hoor zelf jonge cory's hebben een soort van gifpijl in hun rugvin zitten ter verdediging . Ook de reden waarom ze in een normale lfs de cory's apart in een zak steken ipv bij andere vissen . Meestal zal de jonge cory wel passen in de bek van de vis echter doorslikken zal een probleem vormen .

neen hoor zelf jonge cory's hebben een soort van gifpijl in hun rugvin zitten ter verdediging . Ook de reden waarom ze in een normale lfs de cory's apart in een zak steken ipv bij andere vissen . Meestal zal de jonge cory wel passen in de bek van de vis echter doorslikken zal een probleem vormen .
Oke dan komt er niks bij! Het leek me gewoon leuk voor erbij aangezien ze binnenkort (vandaag) een grotere Fry tank krijgen, maar dan ben ik te enthousiast!. Dat was ook de reden dat ik gekozen had voor een Nano visje, dan leek de kans van opeten het kleinst!.

Nou hij staat!. Ik weet dat het niet gigantisch is maar wel net mooi. Ik heb zoals jullie aangegeven hebben toch een beetje zand gebruikt. Ik heb er voor gekozen om dit achterin te doen zodat als ik voorin voer dit niet in de bodem kan gaan rotten en makkelijk schoon gemaakt kan worden!. De planten en stenen waren allemaal al aanwezig, dus dat scheelt altijd al een hele hoop 😀
DSC_0597.JPG

Ik kweek veel met lichtogen, mijn ervaring is dat met een zandbodem en binnen filtertje de larven het veel beter doen. Zoals Nicolien al aangeeft ontstaat er bij bare bottum vaak een ongewenste biofilm. Als ik zand gebruik ontstaan er juist andere bacterien die wel raad weten met de biofilm.
Mijn advies is larven altijd opkweken met een zandbodem en filtratie.
Mijn lichtoog larven zwemmen allemaal strak aan het oppervlakte en komen nooit bij de bodem desondanks heeft het gebruik van een zandbodem en filtratie een zeer positieve invloed op de resultaten.

Groetjes John.

Voor het opkweken van corydoras larven , ik zou altijd een bodem leggen .
Vroeger best wat mee gekweekt , en op een zandbodem doen ze het veel beter .
En lage waterstand de eerste maand(en) (volgens mij was dat slechts 10-15cm , had ik speciaal kweekbakken voor gelijmd)
Filtertje op lucht gedreven via een fijne blauwe spons zodat je geen larven kan aanzuigen) en geen licht erboven .

Nou hij staat!. Ik weet dat het niet gigantisch is maar wel net mooi. Ik heb zoals jullie aangegeven hebben toch een beetje zand gebruikt. Ik heb er voor gekozen om dit achterin te doen zodat als ik voorin voer dit niet in de bodem kan gaan rotten en makkelijk schoon gemaakt kan worden!. De planten en stenen waren allemaal al aanwezig, dus dat scheelt altijd al een hele hoop 😀
Bekijk bijlage 335586
Heel mooi ingericht bakje!

Alleen lijkt me dit niet handig voor opgroeiende jonge vissen? Nu kun je ze heel lastig goed in de gaten houden 🤔

Ik kweek veel met lichtogen, mijn ervaring is dat met een zandbodem en binnen filtertje de larven het veel beter doen. Zoals Nicolien al aangeeft ontstaat er bij bare bottum vaak een ongewenste biofilm. Als ik zand gebruik ontstaan er juist andere bacterien die wel raad weten met de biofilm.
Mijn advies is larven altijd opkweken met een zandbodem en filtratie.
Mijn lichtoog larven zwemmen allemaal strak aan het oppervlakte en komen nooit bij de bodem desondanks heeft het gebruik van een zandbodem en filtratie een zeer positieve invloed op de resultaten.

Groetjes John.
Voor het opkweken van corydoras larven , ik zou altijd een bodem leggen .
Vroeger best wat mee gekweekt , en op een zandbodem doen ze het veel beter .
En lage waterstand de eerste maand(en) (volgens mij was dat slechts 10-15cm , had ik speciaal kweekbakken voor gelijmd)
Filtertje op lucht gedreven via een fijne blauwe spons zodat je geen larven kan aanzuigen) en geen licht erboven .
Bedankt voor jullie reacties ik zal dan toch overwegen in de voorgrond ook een minimale laag zand aan te brengen (even kijken hoe) haha!

Heel mooi ingericht bakje!

Alleen lijkt me dit niet handig voor opgroeiende jonge vissen? Nu kun je ze heel lastig goed in de gaten houden 🤔
Het is goed te doen hoor alleen in de achtergrond staan planten en ik voer alleen in de voorkant met bodem pilletjes(tabimin). Ik heb tot nu to constant de jongen gezien, maar ik begrijp je reactie compleet en zal het in de gaten houden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan