Fundulopanchax Gardneri Makurdi (kweken)


M

maris46

Guest
Hoi Allemaal,

Ben sinds kort begonnen met een aquarium met killivissen. Ik heb de Fundulopanchax Gardneri Makurdi en wil hier graag mee gaan kweken.De vissen heb ik gekocht op het vivarium.

Ik heb een 60 cm bak ingericht voor de killivissen samen met corydorassen. Ik heb er zwart grind onderin en veel schuilhuisjes met javamos. Ook staan er veel fijn bladerige planten in en drijfplantjes.

Omdat ik had gelezen dat ze eitjes afzetten heb ik afzetmoppen gemaakt. Ik heb ze zo lang gemaakt dat ze tot de bodem komen. De vrouwtjes zitten er graag in merk ik en zag al dat ze er eitjes in hadden gelegd.

Ook tijdens het schoonmaken van mijn bak vond ik een aantal jonkies.

Mijn vraag is hoe kan ik het beste de eitjes laten uitkomen. Op internet staan veel verschillende dingen maar vraag toch liever om ervaring.

Kan ik de eitjes beter plukken en in turf leggen? of kan ik beter de afzetmop eruit halen en uitknijpen en vervolgens een nieuwe erin hangen.

wie kan mij hiermee helpen?

ik hoor het graag en alvast bedankt!
 
Hoi Maris,

Allereerst gefeliciteerd natuurlijk!

Er zijn drie mogelijkheden:

1 Je laat de eitjes in het aquarium en misschien zijn er enkele jongen die groot worden.
2 Je haalt de afzetmop uit het aquarium en plaatst deze in een ander visloos aquarium.
3 Je haalt de eitjes uit de afzetmop en plaatst ze in vochtige turf gedurende twee weken. Voordeel is dan dat ze allemaal op dezelfde dag uitkomen.

Zorg wel dat je voldoende voer voor de kleintjes hebt!
Bij voorkeur pekelkreeftjes.

Groetjes John.
 
Een volwassen vrouw heb ik met eigen ogen een jong van een centimeter zien verorberen, dus dan moet je veel schuilmogelijkheden cre�ren.

edit: bij de natuurlijke methode.
 
Hoi,

Bedankt voor de reacties. De natuurlijke manier blijft er weinig over. Ik ga beide andere manieren proberen kijken wat voor mij het beste voegt.

Bedankt voor de youtube filmpjes erg leerzaam!

Als voer heb ik microaaltjes maar zal even kijken of pekelkreeftjes ook wat is.

Bedankt!
 
Succes! :thumbs:
Laat eens horen hoe het afloopt!

John.
 
Alweer nieuwe eitjes gevonden.
Weet iemand hoevaak ze eitjes leggen? En Holland het duurt voordat ze geslachtsrijp zijn?
 
Gefeliciteerd Maris.
De eitjes komen uit na een dag of tien. De jonge vissen zijn na een maand of drie/vier geslachtsrijp.

Groetjes John.
 
Bedankt! Ze groeien erg hard
 

Terug
Bovenaan