fundulopanchax sjoestedti 80cm bak


A

aquaman

Guest
Hallo allemaal,

kan de fundulopanchax sjoestedti in een 80cm bak?
zoja, in welke verhouding? 1m/2vf 2m/4v?
of word het afgeraden om de fundulopanchax sjoestedti te houden in 80 cm bak?

graag jullie raad

vr
 
Op seriously fish wordt minimaal 90cm aangeraden. Afhankelijk van de stam kunnen ze wel tot 15 cm worden. Dat is bijna de halve diepte van een 80cm bak. Ik zou ze dus liever in een grotere bak zetten.
Verder zou ik in geen geval 2 mannen doen. Ik heb GEEN ervaring met deze soort, maar meestal geeft een groep met meer mannen zorgt voor een betere verdeling van de aggressie. Bij twee mannetjes is het zwakste mannetje continu de klos. Echter: Een grotere groep is in deze bakmaat volgens mij geen optie. Als het dus al past, dan maximaal 1m/2v.
 
ik zie op verschillende websites verschillende aquarium maten;

http://www.inaquarium.com/aquarium-fish/fundulopanchax-sjoestedti (100L tank)
http://www.aquahobby.com/gallery/e_Fundulopanchax_sjostedti.php (60L tank)
http://killifische-bs.jimdo.com/fundulopanchax-sjoestedti/ ( 70x40x30 cm)
aquavisie 100cm aquarium

vandaar mijn vraag.
ik vind het prachtige vissen en wil ze graag in aquarium en kan een 80cm aquarium overnemen voor een prikkie. maar als het niet gaat in een 80 cm aquarium moet ik verder kijken voor een grotere aqua.

alvast bedankt
 
Er is altijd veel discussie over :)

Wat mij er aan tegenstaat is dat deze vis ongeveer 2x in de breedte van een 80cm bak past. Bij het inrichten moet er dan dus wel voldoende ruimte overblijven om te kunnen omkeren ;-P
Er is ook een verschil tussen in een bak passen en er in kunnen leven. Als ik op jouw link lees dat hij 13 cm wordt, dan kan ik me toch niet echt vinden in een minimum bakmaat van 60x30x30cm (= 60L). Maar de sleutel is hier:"
Even in large tanks it is best to keep the male and female separate, as the male is an aggressive driver."

Dergelijke teksten zijn vaak gericht op kweekopstellingen. Het is dus niet zo dat je in dergelijke bakmaten zomaar een groepje kunt zetten.
 
ik begrijp het. en ik wil ook graag de vissen moeten kunnen leven in een bak van formaat en niet in kleine aquas van 60 cm en daar de een vis van 20cm in stoppen. dat vind ik zielig.
ik zou dan een bak van 120cm moeten aanschaffen als ik een beetje natuurgedrag zou willen zien van de vissen. en dat vind ik te duur nu op dit moment en heb geen ruimte ervoor. 80cm zou ideaal zijn in mijn huiskamer. dus ik neem de aquarium van 80cm over en ga voor kleinere killis.

nou heb ik ook de fundulopanchax gardneri gezien. dat is net een kleinere versie van de fundulopanchax sjoestedti. dat zou wel passen toch in een 80cm aquarium.
en welke verhouding?
en misschien met enige bijvissen die niet opgegeten worden.

en waarom juist deze soorten killis? misschien de bouw en elegantie en gedrag van de vissen wat me aantrekt.
heb al zoveel killis gezien maar blijf toch steeds terugkomen naar de fundulopanchax sjoestedti en gadneri.

alvast bedankt
 
Ook met deze soort heb ik geen ervaring, maar de afmeting lijkt me veel passender. (Goed vergelijkbaar met de Aphyosemion australes die ik in net zo'n grote bak heb.) Met het gedrag van deze vis heb ik geen ervaring en dat is voor de samenstelling van de groep wel belangrijk.
 
Weinig toe te voegen aan de opmerkingen van Peter.

gardneri is het betere alternatief.
hier trouwens sjoestedti in het wild:
 
bedankt voor de link jeffrey.

ik heb de hele topic gelezen en het was zeer interessant.. en ook gelezen dat zeebaars 2 koppels van de fundulopanchax sjoestedti hield in een juwel 110 liter bak. dat is een 80 cm aquarium.
dus 1 koppel zou moeten kunnen denk ik. weer een stukje info rijker.
 
@aquaman, mijn ervaring is dat de sjo meer dan genoeg ruimte heeft in een 100 liter aqua. Vergeet niet om een beetje opppervlakte planten toe te voegen.
Schitterende vis.
 
zeebaars bedankt voor de info. is zeker een schitterende vis.

wat geef je ze zoal om te eten?
en hoe oud zijn ze geworden bij jouw?
 
Het zijn flinke eters. Geef ze afwisselend te eten. Ik geef ze regelmatig geknipte mestpiertjes(eigen kweek), fruitvliegen(de grote soort). Diepvries van geknipte mosselen, kleine krill. Artemia. Vriesdroog voer ook krill en Mysis. Ze eten gewoon uit je hand.
Let wel op zijn gevoelig voor schommelende waterwaardes. Zijn erg goede springers, springen door ieder kiertje. deksel goed dicht doen en opletten met waterwissel e.d. Je hebt in principe geen verwarmingselement nodig ze kunnen op kamer temp.

Ik heb een aantal nu meer dan 2 jaar en ook aardig wat kweek gehad. Merk wel dat ze een beetje doffer worden.

Mijn ervaring is ook dat een trio vaak niet goed gaat, vooral de vrouwen onderling zijn erg aggressief en als dan de man ook zijn voorkeur krijgt is 1 van de 3 het haasje.
Meerdere koppels gaat wel weer goed. Heb ze in alle variaties gehad. 3 vrouwen 2 mannen, 4 mannen 2 vrouwen, etc. Gaat prima, maar een trio is meestal mislukking bij deze soort.
Het zijn ook behoorlijke vervuilers voor je bak, hou dit goed bij.
Overigens zijn het knokkers zeker in het begin als ze bij elkaar zitten, maar als iedereen zijn plek weet is dat ook voorbij. Met name in een groep wordt er wel eens een hap uit de staart genomen.

Bij man/vrouw duo in een bak gebeurt dit niet en groeit er ook een magnifieke staart bij de man.
 
ok hier heb ik veel aan dze info.

nog een vraag over schommelnde waterwaardes en het eten.

hoe vaak verschoon je het water?

en hoeveel keer per dag of om de dag of dagen voeders je ze?

en een goede filter is wel noodzakelijk aangezien het vervuilers zijn.



ik ben niet van plan met ze te kweken. in ieder geval niet gelijk de eerste tijd.

heb wel ervaring met aqua, alleen gezelschapsbak met van alles erin.

en ben zeer geinstresseerd in killi`s en zeker in de fundulopanchax sjoestedti.

nou lees ik vaak over dat deze vissen semi annuele killi`s zijn. kan je mij er wat meer over vertellen.
ik weet dat er annuele en niet annuele zijn maar de semi annuele begrijp ik niet zo goed (miss ben ik dom hoor:D:D)
maar beter vragen dan problemen hebben later

over 2 weken ga ik mijn aquarium opstarten voor de killi`s. en dan nog een paar weken indraaien. tot die tijd ben volop aan het inlezen en mensen advies vragen

bedankt alvast
 
Graag gedaan, water verschoon ik één maal per week een kwart water eruit voor een duo.

Annueel zijn 1-jarige killis die graag de eitjes in de turf leggen. Bv. vele soorten Nothobranchius.
Semi-annueel zijn meerjarige killies die graag de eitjes in de turf leggen. kort samengevat.

Hier vind je veel info voor killies: http://aka.org/beginner/

Succes en laat hem heel goed indraaien. doe eerst even na een paar weken een paar guppies of zo er in
, als dit een tijdje goed gaat kun je ze vervangen voor de Sjo.

1 keer per dag beetje voeren is genoeg. Af en toe overslaan als ze volgroeid zijn is niet erg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ok dank je wel. ik zal updaten na een paar maanden. tot dan
 

Terug
Bovenaan