Fundulopanchax sjoestedti Nigerdelta


Z

zeebaars

Guest
De Fundulopanchax sjoestedti Nigerdelta zijn nu zo'n 5 weken oud en groeien hard. Foto's krijg ik niet scherp die vissen zitten gewoon niet stil :sorry:
Dan maar eens een filmpje geprobeerd.
Het agressieve gedrag is goed te zien, twee jonkies zijn flink met elkaar aan het knokken.
Ze eten goed van droog voer, diepvries voer en artemia.
Wat ik het meest op vind vallen aan deze soort tot nu toe is de snelheid waarmee ze groeien en de onderlinge agressiviteit.


http://youtu.be/-Goy27cbLBo
 
Hoi Andr�,

Ha, ha, gaat er gezellig aan toe, lekker knokken!
Leuk filmpje

John.!
 
Onwijs leuk! Ben jaloers, want ik heb helaas geen ruimte voor de Sjoestedti :#
 
Mooi filmpje :)
Leuk die baldadige pubers, ze zijn ook nergens bang voor h�.
Groeien inderdaad hard en eten daarom ook veel, als ze wat groter zijn zullen ze ook wel rustiger worden. Maar dan nog willen ze soms wel eens een vis zomaar in z'n staart bijten of bijten gerust in je vingers..
Prachtige bakbeesten worden het ;)

Andre, is het nu al duidelijk dat het mannen zijn en beginnen ze al te kleuren?
 
Dank je wel
Ja het zijn temperamentvolle beestjes. Waarschijnlijk zijn het twee mannetjes die aan het vrij worstelen zijn. Maar kan nog geen kleur zien. Zie wel een beetje groei verschil onderling. Misschien duidt dit al op geslacht verschil. Heb nog geen eerdere ervaring met Sjoe. Geloof dat ze al na 6 weken enigszins kleuren, ben benieuwd.
Ik ga wel goed letten op groei verschil want de bekkies zijn behoorlijk groot al. Indien nodig nog een keer op grootte verdelen.
Ze trekken zich niks van mij aan als ik bij de bak bezig ben blijven gewoon hoog, eentje viel ook de pinchet aan. Meestal zijn de jonkies wel langer schrikachtig maar daar zijn deze snel overheen.
Ja dat in je vingers happen is echt leuk dat doen die Gardneri's ook als ik in de bak onderhoud doe.
Ze gaan door heel de bak heen maar hangen opvallend veel tussen de wortels van de oppervlakte planten.
 
Mooi zeg! Ik heb planten die minder snel groeien! In het enige calliurum 'funge' jong zit werkelijk geen schot in de zaak.
 
Dank je Jeffrey, maar je hebt wel een hele mooie plantenbak. Het zijn ook dus erg goede springers. Bij het uitvangen om te splitsen is er toch ��ntje uitgesprongen zonder dat ik het door heb gehad. Die vind ik net naast de bak, leefde nog wel, lag in een klein plasje water op mijn tafel, maar denk niet dat die het nog gaat redden.
 
Ja, herkenbaar dat springen :D

John.
 
Er begint al een beetje tekening te komen op dit jonkie.

641162_0_82_fsjoe27dgn.jpg
 
Leuke groep zo. Zijn echte schrokoppen.

993485_0_82_141214.jpg
 
Mooie foto Andr�, ze zien er inderdaad goed gevuld uit :D

John.
 
Een jong mannetje sjoe is de bak aan het verkennen op zoek naar achtergebleven diepvries voedsel, en zwemt tussen de Staurogyne sp.

521355_0_82_dscn0938.jpg


332511_0_82_dscn0947.jpg


Nog even poseren voor de camera.
http://youtu.be/0kQkQ4CLRVs


:foto:
 
Leuk hoor die dikkerd.
Wat zijn het toch zulke lieve brave visjes h�,
als ze nog zo klein zijn.. Nouja, ze groeien hard. ;)
 
Dank je Panchax. Het zijn nog hele brave visjes, denk dat het niet lang meer gaat duren. Ze krijgen steeds meer aandacht voor de vrouwtjes.
Hierbij een kleine rakker in de spotlight, niet de mooiste/grootste in de verzameling maar deze wil nog wel eens stil hangen voor de camera.
:engel:

376641_0_82_fpsjoe2.jpg
 
Mooi om te zien hoe snel ze groeien.
Wat geef je ze allemaal te eten?

Groetjes John.
 
Dank je John, mooi om de tekening op de lijfjes en vinnen te zien ontstaan.
Hoofdvoer is dagelijks verse jonge Artemia, aangevuld met afwisselend grindal wormpjes, diepvries zwarte/witte muggenlarven, klein mosselvlees. droog voer o.a. spirulina, vries drooog daphnia, rode mug. Binnenkort de Gammarus uitproberen(diepvries)
voer 2 x daags.

2 wekelijkse waterwissel.
 
:chef: 3 sterren Michelin :D
Verwen ze maar goed!

John.
 
Echt ongelooflijk hoe hard ze groeien. Ik heb ze nu over 3 grotere bakken verdeeld.
De kleur en tekening wordt steeds beter zichtbaar.

557827_0_82_dscn1512.jpg


227577_0_82_dscn1511.jpg


En voedertijd gefilmd terwijl de krill opgeslokt wordt.

http://youtu.be/npjRSlPEylc
 
Ja, je ziet ze gewoon groeien, :)
Letterlijk, Als je al vergelijkt met een paar foto's terug.
Ik had ook eens een groepje van zo'n 3 cm bij een kweker gehaald, na enkele maanden waren het joekels. En dan gaan de vinnen nog uitgroeien en hun kleur en tekening veranderd ook mee als ze ouder worden.
Maar had jij deze vissen ook niet eens eerder gehad Andre, of vergis ik me?
 
Ja geweldige groeiers, ik heb de Sjo nog niet eerder gehad. Ze zijn nu al zo groot als een gemiddelde gardneri. Ben erg benieuwd naar de ontwikkeling van kleur en het uitgroeien van de vinnen.
Hoe oud zijn ze bij jou geworden Pachax? En werd het gedrag anders naarmate ze ouder werden. Heb gehoord dat ze vrij schuw kunnen zijn veel verstoppen, maar daar merk ik nog niet veel van. Ze eten ook gewoon uit mijn hand als ik voer met de garnalltjes. :)
 
Excuus, dan heb ik me vergist met een ander lid, dacht dat je ze wel eens eerder had gehad.
Het is wel een tijdje geleden dat ik ze had, rond die tijd dat ik me hier op AF aanmelde. Had 3 mannen met 3 vrouwen en volgens mij zo'n twee jaar in een gezelschapsbak rond 24/25 graden, later nog eens een mannetje die het langer volhield op kamertemperatuur.
Die jongen groeiden ook ontzettend snel en altijd gulzig naar voer. Zeer actieve Killi's, zoals Gardneri's bijv en ook af en toe enorm vervelend naar elkaar en soms naar andere vissen. Beetje klieren, baldadig gedrag maar d'r vallen geen gewonden.
Als ze ongeveer uitgegroeid zijn worden ze veel rustiger, vooral de mannen hangen zo'n beetje in de bovenste waterlagen. Gewoon heel relaxt, zo nu en dan soms wat humeurig maar heb nooit iets van schuwheid of angst kunnen ontdekken :)
Bij voeren staan ze meteen vooraan en kan je ze makkelijk uit het water halen met je hand bijv. Lijkt me ook een makkelijke prooi voor roofdieren, zo tam en opvallend gekleurd.
Maar nooit te vertrouwen bij kleinere vissen, ook al past het net niet in hun bek zullen ze het toch eens proberen, heb ik ook al eens ervaren.
Ik blijf het ook bijzondere vissen vinden, maar passen (nog) niet bij m'n huidige bestand.
Misschien binnenkort toch maar een speciaalbakje.. ;)
Mij lijkt dat een hogere temperatuur ook flink invloed heeft op hun groei en gedrag.
Naarmate ze ouder werden kleuren ze feller en ook meer fijner getekend.
 
Duidelijk verhaal Panchax dank je wel voor de informatie.
Ik hou ze op kamer temp dat is tussen 20 en 22 in de winter en zomers zal de temp wel op gaan lopen naar 24 graden.
gradenIk kijk nu nog meer uit naar de volwassen vissen. Ik heb ook al besloten geen garnaalsoort te doen. Ben nu naarstig opzoek naar bewoners die mijn bodem bij kunnen houden en de algen van de planten. Grote cory? Ik ben er nog niet uit.

Mijn grootste Sjo had had zijn kalmeringpil genomen en nam er de tijd voor om even te posoeren.
Het is wel de grootste maar nog niet de duidelijk tekening als bij zijn kleinere broetjes. Wel al mooi het licht blauw/grijze schijnsel over zich heen.

Als je een speciaalbak gaat opstarten en ooit noordwaarts trekt kun je langs komen ik geloof dat ik er wel genoeg heb.

653737_0_82_dscn1576.jpg


485232_0_82_dscn1574.jpg


584634_0_82_dscn1573.jpg
 
Een bodemvis of andere nuttige bijvissen is wel handig.
Met Corydorassen heb ik zelf weinig ervaring, maar passen er uitstekend bij, of iets van andere meervallen/algeneters oid. Ik had ze toen met oa uitgegroeide Otocinclussen, maar dat bleek na een tijdje ook geen goede combinatie.
Bedankt alvast voor je aanbod, dan laat ik het je tegen die tijd wel weten. :thumbs:

Erg leuk dat je hier ook foto's van ze neerzet, van jonkies tot over een paar maandjes van die kanjers, ben heel benieuwd hoe ze eruit gaan zien.
Ik zie de kleur en tekening ook al lichtjes bij ze opkomen. :)
 
Is goed Panchax en Octo's leek me idd geen goed idee. Ja ben nog fanatiek in bijhouden van fotoboek, moet zeggen dat deze vissen zich er ook voor lenen zo hard groeien ze :D

Dank je Ludger
 
De kleinere Sjo's aan het socializen op de bodem. Ze wachten tot ik het voedsel aan ze geef.

855947_0_82_dscn1594.jpg


374795_0_82_dscn1587.jpg


166236_0_82_dscn1589.jpg


582456_0_82_dscn1590.jpg
 
Gaat heel goed zeg!
Is er veel variatie in kleur en tekening binnen het rivierstelsel?
Dit naar aanleiding van "Nigerdelta".

Groetjes John.
 
Dank je John,
Nigerdelta is een gigantisch gebied en ik denk dat er daarom oorspronkelijk wel variatie in de kleur was bij de wild gevangen vis die de lokatie code "Nigerdelta" kregen.
Vermoed ook dat in mijn geval ook meespeelt de verschillende opgroei bakjes waar ik ze in "opgevoed" heb.
Hier was verschillend licht, verschillende bakken(tupperware of glas). Meer of minder planten. Het aanpassingsvermogen van killis in acht genomen denk ik dat dit ook wel meespeelt.
Ben al aan het kijken wat de mooiste vrouw/man gaat worden, maar kan er nog niks van zeggen.

Denk dat pas over paar jaar duidelijk wordt welke genenpool er overheerst bij de soort die ik heb.
Bijvoorbeeld in gardneri zie ik ook veel variatie binnen 1 famiie zoals ik bv in de Lafia "aantref"
 
Dank je Andr�.
dat is nog eens een duidelijk antwoord.

groetjes John.
 
Deze foto's zijn van de sjo in ��n van de uitzwemmers met minder licht en iets brakker water. Duidelijk kleurverschil met de foto's van de sjo uit de Aquael

723554_0_82_dscn1721.jpg


231615_0_82_dscn1657.jpg


157563_0_82_sjo.jpg
 
Ik heb een groep overgeplaatst naar een groter aquarium van 110 liter. Hier veel drijfplanten aanwezig. De bodemplanten aan de linkerkant zijn nieuwe aanpoot en slaan goed aan. Deze groep sjo kleurt mooi en iets donkerder dan de sjo in de andere aquaria. Geen andere bewoners in deze aqua anders dan wat slakken die me helpen met poetsen van de ruiten. :deal:

Verder zie ik qua gedrag geen verschil tussen de sjo in de verschillende aquaria.

Een filmpje en foto tijdens etenstijd.

Etenstijd bij de sjo's

757448_0_82_sjo240115.jpg
 
Deze sjo uit de aquael groeit goed en gedraagt zich als de absolute king of the aquarium.

715213_0_82_sjo2.jpg


499866_0_82_sjoe1.jpg


856978_0_82_sjo3.jpg
 

Terug
Bovenaan