Wat is er nieuw

Fusion 150 zwart van start tot..... (evertt)

Hij doet het ook prima qua CO2 toevoegen. Zit op 90 bellen per minuut en CO2 zit volgens laatste meting op 26. Maar heb jij dan niet veel van die belletjes/mist uit je uitstroom? Misschien moet ik me er maar bij neerleggen maar geweldig mooi kan ik het niet vinden.
Heb zelf totaal geen last van belletjes of mist in de uitstroom maar heb dan ook aan beide zijdes een spray-bar van 120 cm zitten.
De werkdruk staat op 2,5 bar en de inline diffuser staat vlak na de uitstroom van het filter.
Duurde wel even voor de diffuser lekker liep trouwens ruim een maand dacht ik best mogelijk dat het nog goed komt.

ook aan beide zijdes een spray-bar van 120 cm zitten.
OK, dan ga ik denk ik toch mijn spray bar verlengen en weer gebruiken.

Heb vandaag ook alle vissen hun nieuwe huis gegeven, vooral de werners lijken het veel beter naar hun zin te hebben en zie nu ook pas hoe mooi ze zijn.
20180107_165124.jpg

Mijn Helena heeft dus geen zin om wakker te worden, kruipt zelfs een slak overheen
20180107_165110.jpg

En mijn garnalen vinden het ook heerlijk denk ik.
20180107_165216.jpg

Nu nog bedenken wat er meer in gaat.
Sowieso nog een paar khuli aangezien hij nu maar alleen is. Verder nog geen idee, kunnen geen hele grote vissen worden aangezien dan mijn garnalen heel snel verdwenen zijn en vind die veel te leuk.

Mooi visje heb je daar op de eerst foto
Zou wel rustig aan doen met vis er bij zetten bak draait nog niet zo lang ondanks dat je het filter al een maand hebt mee laten draaien in de oude bak heeft je bodem nog wel even de tijd nodig om een goed bacterie huishouding op te bouwen.

Leuke vissen idd de werneri! Kan zijn dat ik er over gelezen heb, maar wat is je visbestand nu en waar wil je naartoe?

Mooi visje heb je daar op de eerst foto
Zou wel rustig aan doen met vis er bij zetten bak draait nog niet zo lang ondanks dat je het filter al een maand hebt mee laten draaien in de oude bak heeft je bodem nog wel even de tijd nodig om een goed bacterie huishouding op te bouwen.
Ik ga zeker rustig aan doen hoor. Zal deze maand niet heel veel meer van komen aangezien maandag de vakantie voorbij is en januari erg druk is.
Leuke vissen idd de werneri! Kan zijn dat ik er over gelezen heb, maar wat is je visbestand nu en waar wil je naartoe?
Mijn visbestand nu is:
7 stuks boraras-maculatus-(dwergrasbora)
4 stuks Caridina multidentata (Amona garnaal)
5 stuks Neocaridina heteropoda (vuurgarnaal)
5 stuks Poecilobrycon eques (potloodvisje)
3 stuks Clea helena (slak-etende slak)
5 stuks Paracheirodon axelrodi (kardinaal tetra)
1 stuks Pangio kuhlii (Indische modderkruiper)
5 stuks Iriatherina werneri (Werners regenboogvis)
3 stuks Otocinclus Vittatus (Dwerg algeneter)

Geen idee nog waar ik heen wil dus. Zat eerst te denken aan grotere regenboogvissen. Parkinsoni vind ik erg mooi maar lees ook weer dat die erg afgeraden wordt om te houden bij het bestand wat ik nu heb. Maar wil wel iets groter en kleurrijker in elk geval. Dus rustig kijken, en dan over een week of 3-4 beslissen.

En wellicht wat vissen verkopen om 1 school te gaan houden inelke laag? Klinkt beetje als een rommeltje, maar kan in het echt best meevallen

En wellicht wat vissen verkopen om 1 school te gaan houden inelke laag? Klinkt beetje als een rommeltje, maar kan in het echt best meevallen
Valt wel mee hoor, enige schooltje wat ik inderdaad wel zou willen verkopen zijn de tetra's.

Mijn Helena's eten per dag gemiddeld 2-3 garnalen. Had het wel is gehoord, maar laatste tijd zag ik elke dag wel een paar lijkjes liggen en dacht dat ze gewoon doodgingen, of dat de kuhlii ze opat. Totdat ik hem op heterdaad betrapte. Ben benieuwd of anderen ook deze ervaring hebben. Zit er nu aan te denken om de Helena's er maar uit te halen, dit is niet waarvoor ze aangenomen zijn. 😀

5RHHi8ENq5PXI_1OtY_XSrvnDVTHohPalI9gsCSqxJQr3wwr3j8g2ojAKsdX7jDQl93tx11zmbDiWoSOEqA=w548-h974-no.jpg

Je kunt het niet heel goed zien maar hij heeft er dus 1 te pakken.

Heb hier ook een stuk of 10 Helena's maar nog niet gezien dat ze garnalen pakken. Wist het ook niet dat ze dat deden..

Mijn Helena's eten per dag gemiddeld 2-3 garnalen. Had het wel is gehoord, maar laatste tijd zag ik elke dag wel een paar lijkjes liggen en dacht dat ze gewoon doodgingen, of dat de kuhlii ze opat. Totdat ik hem op heterdaad betrapte. Ben benieuwd of anderen ook deze ervaring hebben. Zit er nu aan te denken om de Helena's er maar uit te halen, dit is niet waarvoor ze aangenomen zijn. 😀

Bekijk bijlage 241274
Je kunt het niet heel goed zien maar hij heeft er dus 1 te pakken.
Ze pakken alleen de zwakke of dode garnalen voor zover mij bekend. Heb ze hier idd ook nog nooit een levende zien pakken, vooral omdat vuurtjes daar veel te snel voor zijn. Mochten ze verzwakt zijn, dan zijn ze niet snel genoeg en kan het zijn dat een helena ze te pakken krijgt. Ik zou je waterwaarden eens testen, vaak geven garnalen als eerst aan als er iets niet goed is en wellicht zorgt er iets voor dat ze verzwakt raken of doodgaan, waardoor de helena's te kunenn pakken

ik heb hier ooit een video voorbij zien komen dat een helena een garnaal verlamd door m een soort van te steken oid en daarna opeet.
kan hem helaas niet terug vinden, maar zelfs gezonde garnalen kunnen hieraan ten prooi vallen als ze pech hebben.

Hele mooie bak!

ik heb hier ooit een video voorbij zien komen dat een helena een garnaal verlamd door m een soort van te steken oid en daarna opeet.
kan hem helaas niet terug vinden, maar zelfs gezonde garnalen kunnen hieraan ten prooi vallen als ze pech hebben.
Ik heb hem gevonden:

Vgm was dat deze, gemaakt door @algeneter12

Ze pakken alleen de zwakke of dode garnalen voor zover mij bekend. Heb ze hier idd ook nog nooit een levende zien pakken, vooral omdat vuurtjes daar veel te snel voor zijn. Mochten ze verzwakt zijn, dan zijn ze niet snel genoeg en kan het zijn dat een helena ze te pakken krijgt. Ik zou je waterwaarden eens testen, vaak geven garnalen als eerst aan als er iets niet goed is en wellicht zorgt er iets voor dat ze verzwakt raken of doodgaan, waardoor de helena's te kunenn pakken
Heb niet het idee dat mijn water waarden slecht zijn. Heb het even getest en alleen mijn GH is wat aan de hoge kant (12) de rest is prima, ( NO3: 18 NO2: 0 KH: 7 PH 8.4, mag wat omlaag, maar dit is voordat de CO2 aangaat). Verder sinds dat de bak overgegaan is niets toegevoegd qua vissen, geen enkele dode vis gehad ook en veel van mijn garnalen zijn met eitjes.
Hele mooie bak!
Dank je! en bedankt voor die video, dit is exact wat ik dus waargenomen had, alleen te langzaam voor een video. Ze zitten in het grind te wachten voor de filterinlaat bij mij, met z'n 2 of 3en. Garnalen zitten daar ook vaak, en dan pakken ze de garnalen, en echt niet de kleintjes alleen.
Ik ga ze er denk ik uithalen voordat de helena's echt een plaag worden in plaats van waarvoor ze aangenomen zijn. Ook omdat ik andere slakken eigenlijk mooier vind.
YXv3rKJfqHvETZSRQL6EJ3bBm-5362QV7nXzlne39oQO08t8FtEzwAN4SlmsC2TdOxYGyyG-Vr_C7n2QzU=w1732-h974-no.jpg

Mag trouwens ook nog wel wat vis bij, als ik zie hoe leeg het nu is, maar ik wacht op advies van jullie nog een week of 2. Kan ik nog nadenken wat er in gaat komen.
Gisteren is wel mijn 2e JBL pomp geariveerd, heb dus binnenkort 2 maal een 1502 draaien op 450 liter en dat lijkt mij genoeg 1tje was te weinig als de kuhlis een beetje tekeer gingen was het zo een uur mistig in de bak.

Even weer een kleine update. Afgelopen zondag mijn 2e pomp geïnstalleerd. Zit nog wel een beetje te vogelen met de stroming en doorstroming maar merk al wel effect dat er nu geen dode plekken meer zijn. Vermoed zo, met wat ik hier gelezen heb, dat 2800 liter bruto op 440 liter aquariumwater ruim voldoende moet zijn. Ook elke dag alles gemeten qua waterwaarden en is echt prima, alleen mijn GH zit richting de 10 maar dat komt door mijn Manado bodem, en gaat nog wel zakken naar 7 en voor nu zijn met name de Japonica's er erg blij mee heb ik het idee, die vervellen als een gek. Nauwelijks alg ook dan alleen een heel klein beetje bruin alg en groene stipjes op het houd wat de garnalen ook heerlijk vonden en wat nu al aan het verdwijnen is. Een stuk of 20 mini garnaaltjes er in lopen sinds ik de Helena's gehalveerd heb en ook geen dode garnalen meer.
En heb dan nu ook 10 melanotaenia herbertaxelrodi erbij zitten en denk dat mijn bak nu vol zit. Oogt misschien niet vol, maar ze zijn nu ongeveer 5-6 cm en zullen groeien tot ong. 9 cm dacht ik.
Fl9FpKdzgzz1TOG8-s0XchqCL9nMPR-0pSyiAFomydSCVy7tbFI4vzE5izhgoIEl1dohGLW0mKFJnTTrbE=w1732-h974-no.jpg

p49io9JTgnY51DK9srmwCr3H8zqfeMGcl5nHVm0Elg5VYi6uucilO-4NsVGiZ8fweIerUPD40dalYLcrlY=w1732-h974-no.jpg

Mooie visje ook.
Heel gaaf! Ook je regenbogen!
Dank, ben er ook erg blij mee, alleen nu nog uitvogelen hoeveel ze eten, lijkt wel of ze geen genoeg kunnen krijgen. Ook erg leuk zijn de schijngevechten, die ik al kende van de werners, ik ook bij deze zie.
Dat is inderdaad vrij veel hoor. Leuke bak heb je overigens.
Bedoel je dat het misschien wel te veel is? Qua stroming valt het wel mee vind ik, maar dat komt ook omdat het hout de stroming aardig breekt. Heb er zelf wel een goed gevoel bij, en de bewoners vinden het volgens mij best.

Net water waarden weer getest, zag dat ik een heel klein beetje stipalg had op een paar blaadjes van de Anubias, maar alles is ok. Testen jullie zelf regelmatig op fosfaat PO4? Of zou dat aan mijn NO3 waarde liggen die wel iets hoger zou mogen zijn, deze is nu 10. Verlichting staat nu op 80% voor 7 uur per dag.

Staat er keurig bij!

In begin meet je wel vaker de nitraat en fosfaat. Zeker als je bak moet gaan leren kennen. Dosering voeding afstemmen en de balans van de bak. Op den duur doe je het af en toe ter controle.
Maar blijft het meestal wel stabiel.

In begin meet je wel vaker de nitraat en fosfaat. Zeker als je bak moet gaan leren kennen. Dosering voeding afstemmen en de balans van de bak. Op den duur doe je het af en toe ter controle.
Maar blijft het meestal wel stabiel.
Zelf vind ik het ook wel handig om je ec waarde in de gaten te houden.
Met een meter van plm 25 euro is dit prima te doen en het geeft je een goede indicatie.

Beetje knip en plak werk.

EC staat voor Electro Conductivity. De EC-waarde is het zoutgehalte of de hoeveelheid voedingstof in het water. Naarmate er meer zouten (elektrolyten) in water aanwezig zijn, geleidt het water elektrische stroom beter. De verhoging van de geleidbaarheid wordt als maat gehanteerd voor de hoeveelheid opgeloste zouten in het water. Het elektrisch geleidend vermogen wordt uitgedrukt in micro-Siemens per centimeter (µS/cm) of milli-Siemens per centimeter (mS/cm).

De Fluval G3 en G6 hebben zelfs een ingebouwde.
De waarde kun je heel makkelijk aflezen en zelfs het verloop zien in een grafiekje.
Had ik al eens gezegd dat ik de Fluval G6 de beste pomp filter die ik ooit gehad heb.

De Fluval G3 en G6 hebben zelfs een ingebouwde.
Net even wat filmpjes bekeken van de Fluval, zie er spectaculair uit. Maar waarschijnlijk is mijn nieuwe Eheim 2373 nog niet afgeschreven dus daar zal ik het nog wel een tijdje mee moeten doen.

Hij werkt geweldig maar ja ze zijn niet goedkoop en dat houd een hoop mensen tegen.
Ik heb twee van die cardridges.
Dus pomp uit cardridge verwisselen en de pomp weer aan nog geen vijf minuten.
Daarna cardrige schoonmaken en hij is weer klaar voor de volgende schoonmaak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan