Fusion 160 visbestand

Ferryarthur

Member
Lid geworden
10 juli 2024
Berichten
19
Leeftijd
33
Hallo iedereen,

Binnenkort komt de Akvastabil fusion 160 (579 liter). De komende periode zal ik bezig met het inrichten en opstarten, dus van vissen is voorlopig geen sprake. Alleen vind ik het leuk om er vooraf naar te kijken. Het idee is een natuurlijk en mooi ecosysteem met planten en een zelfgemaakte grot met daarin een open oase. Waarom groter vissen niet in kunnen. Afhankelijk van het bestand.

Ik heb een lijst van vissen(en anderen) die ik leuk vind, maar goed deze kunnen niet allemaal even goed samen. De reden voor mijn post is welke mogelijk bestand jullie zien. Vervangers (ik ken ook niet alles) of nieuwe ideeën zijn ook welkom uiteraard. Ben sowieso dankbaar voor elk beetje hulp.


  • Kuhli loach/Modderkruipers
  • Garnalen
  • Pleco (de makkelijkste), brisstlenose
  • Dwergkreeften
  • Dwergkikker
  • Krabben
  • Meerval achtige vissen zoals kwi kwi
  • Aal
  • Echidna rodochilus
  • Pipa parva
  • Zoenvis
  • (dwerg)Kogelvis
  • Vlindervis
  • Hillstream Loach
  • Platinun halfbeaks
  • Rams (german/Bolivian)
  • Kersenbuik
  • Welke slaksoorten
  • Hou gewoon van die rare beestjes.


Dusja, vind aardig wat leuk. Vandaar dat ik benieuwd ben naar welke mogelijkheden jullie zien. Ik ken ook niet elke vis. Dus mijn vraagje is een beetje hoe ik zo dichtbij mogelijk kan komen.

Aanraders voor filters, verwarming etc zijn ook welkom.
 
Leuk om te volgen. Ik zou in een bak waar flinke vissen inzitten zoals zoenvissen geen garnalen of kreeften houden en ook geen dwergklauwkikkers. Die zullen snel ten prooi vallen.
Ook de kersenbuiken kunnen erg territoriaal zijn en je hoort vaak dat dit misgaat als ze een nest hebben. Deze laatste zou ik in elk geval schrappen.
 
Leuk om te volgen. Ik zou in een bak waar flinke vissen inzitten zoals zoenvissen geen garnalen of kreeften houden en ook geen dwergklauwkikkers. Die zullen snel ten prooi vallen.
Ook de kersenbuiken kunnen erg territoriaal zijn en je hoort vaak dat dit misgaat als ze een nest hebben. Deze laatste zou ik in elk geval schrappen.

Dankjewel! Ja dat is ook een beetje waar ik mee zit. De ene sluit weer een aantal uit.

Oh wow, de zoenvis had ik onderschat.. Van de meeste weet ik het formaat. Van de zoenvis ging ik er van uit dat ze wat kleiner waren. Mijn vriendin wil die graag.

Ik heb dus wel een soort scheiding voor de iets grotere en kleinere. Maar de zoenvis en kersenbuiken misschien schrappen.
 
Ja de Zoenvis wordt fors maar kan wel denk ik in zo n bak als je de medebewoners erop afstemt.

 
Ja de Zoenvis wordt fors maar kan wel denk ik in zo n bak als je de medebewoners erop afstemt.

Ja dat wel, maar het sluit mogelijk veel andere bewoners uit. Het is lastig allemaal. Garnalen en kreeftjes vind ik ook leuk.
 
Leuke lijst!
Voordat ik er in duik, even een vraagje: wat bedoel je precies met 'aal'? Stekelaal (welke soort), wimpelaal,nog een andere die ik even niet uit mijn hoofd weet?
En ik ga het je (nog) moeilijker maken:ken je de channa soorten, drakenkopvis, mesvis, olifantvis, bladvis, ......
 
Leuke lijst!
Voordat ik er in duik, even een vraagje: wat bedoel je precies met 'aal'? Stekelaal (welke soort), wimpelaal,nog een andere die ik even niet uit mijn hoofd weet?
En ik ga het je (nog) moeilijker maken:ken je de channa soorten, drakenkopvis, mesvis, olifantvis, bladvis, ......

Ja vind ik ook! Wil een effect dat mensen er naar willen en moeten kijken haha.

Aal ben ik niet zo specifiek mee, maar meer wat er mogelijk zou zijn. Vuur aal is super gaaf, maar dan heb je al snel max nog 1 andere grote vis.

Mesvis en olifant ken ik wel. Ooh drakenkop ook, maar onder de engelse naam. Zijn ook leuke en grappige beesten. Mogen er ook wel bij ;'), heb er niet al teveel
 
Garnalen en kreeftjes vind ik ook leuk.
Welke kreeften bedoel je want dwergkreeftjes zijn nogal klein met de grote bewoners die je benoemt en de cpo wil nog weleens een slechte combi zijn omdat die soms in de vinnen van de andere vissen proberen te bijten en hangen.
 
Welke kreeften bedoel je want dwergkreeftjes zijn nogal klein met de grote bewoners die je benoemt en de cpo wil nog weleens een slechte combi zijn omdat die soms in de vinnen van de andere vissen proberen te bijten en hangen.

Ja en sommige slopen planten. Daarom zag ik alleen dwerg als optie. I.c.m. de grot en oase als een veilige plek
 
Hallo iedereen,

  • Kuhli loach/Modderkruipers
  • Garnalen
  • Pleco (de makkelijkste), brisstlenose
  • Dwergkreeften
  • Dwergkikker
  • Krabben
  • Meerval achtige vissen zoals kwi kwi
  • Aal
  • Echidna rodochilus
  • Pipa parva
  • Zoenvis
  • (dwerg)Kogelvis
  • Vlindervis
  • Hillstream Loach
  • Platinun halfbeaks
  • Rams (german/Bolivian)
  • Kersenbuik
  • Welke slaksoorten
  • Hou gewoon van die rare beestjes.

Ik weet niet van alle dieren iets, ik ga dus alleen iets zeggen over de dieren waar ik wel wat van weet (omdat ik ze zelf heb/ omdat ik ze zelf wil gaan houden).
En nog een paar ideeën geven, wie weet kun je er wat mee.

Oké komt ie:
kuhli's weet ik van dat ze er leuk uitzien, áls je ze ziet. Ze graven zich meestal in, of verstoppen zich tussen stenen/ hout oid. Ik ben een aantal mensen op het forum tegengekomen die ze weggedaan hebben, omdat je ze toch niet ziet.
Garnalen weet ik van dat ze lekker zijn, en dat veel vissen dat ook vinden. Ze zijn dus niet zo makkelijk te combineren met iets grotere vissen.
Pleco (borstelneus), leuk beest, maar je kunt als alternatief ook kijken naar bijv Farlowella's (solitair of meerdere maakt niet uit), zweepstaartmeerval, sturisoma's.
Dwergkreeften willen nog eens een hapje nemen van andere bakbewoners, goed mee uitkijken en meer weet ik er niet van dus daar ligt een taak voor andere aquaforianen.
Dwergkikker weet ik helemaal niets over.
Krabben geldt hetzelfde voor als dwergkreeften
Meervalachtigen: zie bij Pleco.
Aal @Gino88 kan je daar verder mee helpen. Ik heb me verdiept in de wimpelaal, en die komt er van het najaar bij mij de bak in. heeft veel holletjes en wat gedempt licht nodig en vleesvoeding.
Echidna rodochilus geen idee
Pipa Parva geen idee
Zoenvis wordt zoals eerder gezegd te groot voor jouw bak. Tenzij een vis echt de hele dag (én nacht!) niet veel anders doet dan een eindje chillen, zorg je beter voor wat meer dan minder ruimte. Dan laten ze natuurlijker gedrag zien.
(dwerg)Kogelvis erg leuke beestjes, niet makkelijk te combineren met andere vissen en veel ervan willen brak of zelfs zout water. Sommige soorten moet je (half?)jaarlijks mee naar de dierenarts voor gebitscontrole.
Vlindervis leuk beest, ik heb 'm zelf. Je ziet er af en toe een glimp van en dat is altijd weer een cadeautje. Er wordt gezegd dat ze levend drijfvoer nodig hebben, de mijn eet granulaat mee, waarvan altijd een beetje aan de oppervlakte blijft drijven en hij zal zo af en toe wel eens een jonge zwaarddrager die zich bovenin durft te vertonen, opvreten.
Hillstream Loach zoals de naam al zegt, hebben deze vissen toch wel wat speciale omstandigheden nodig. Water dat erg schoon en erg rijk aan zuurstof is, wat meer stroming dan de meesten.(Hoewel de meningen daarover verschillen.
Platinun halfbeaks ken ik zo niet. Wel de Aplocheilus lineatus, bijv gold: geldt min of meer hetzelfde voor als de vlindervis: levend voer aan de oppervlakte, je kunt er wat makkelijker een groepje van houden en de kans dat ze met succes kweken.
Rams (german/Bolivian) Oftewel Apistogramma's, cichlide. Kan zeker tijdens broedtijd behoorlijk territoriaal zijn en is lang niet altijd even makkelijk te houden. (hngt een beetje van de soort en de mate van doorkweek af.
Kersenbuik, ook cichlide. Weet ik niet veel van, behalve dat er wat minder goede ervaringen overbekend zijn. (Andere vissen uitmoorden enzo)
slakken weet ik niets van, behalve dat ik wat Helena's heb, die meestal onder het zand zitten en daar hun nuttig werk doen,

Suggesties:
Pseudocrenilabrus (nicholsii, of multicolor, of philander)
Thorichtys ellliotti (heb ze zelf, ben er helemaal verliefd op)
corydoras spp. Voor een dergelijke grote bak bijv Brochys splendens
Melanotaenia (bijv praecox, boesemani, maar er zijn nog een heel aantal meer.)

Ik geef je nog de bestanden zoals ik die nu heb/ uiteindelijk wil:
2mx 40 cmx 50cm hoog:
Thorichtys elliotti (5 stuks, lijkt erop dat ik 2mannetjes en 3 vrouwtjes heb)
Panthodon buchholzeri (vlindervis)
Xyphophorus helleri (wordt in toom gehouden door de elliotti's en de vlindervis)
Wimpelaal Erpetoichthys calabaricus) komt nog.
paar helenaslakken
paar blaashoornslakjes (voorzover niet opgevreten door de helena's)

Juwel Rio 350(1.20x 50x 60)
Melanotaenia praecox
Er komt nog in:
Pseudocrenilabrus nicholsi (denk ik, hoewel de andere 2 ook erg mooi zijn....)
Aplocheilus lineatus gold.

Overigens ben ik van mening dat vissen van verschillende herkomst rustig bij elkaar gezet kunnen worden, mits ze compatibel zijn qua waterwaarden (temperatuur, pH, stroming), inrichting, karaktereigenschappen.

En nu heb ik je wel genoeg te doen gegeven, denk ik.....
 
Ik weet niet van alle dieren iets, ik ga dus alleen iets zeggen over de dieren waar ik wel wat van weet (omdat ik ze zelf heb/ omdat ik ze zelf wil gaan houden).
En nog een paar ideeën geven, wie weet kun je er wat mee.

Oké komt ie:
kuhli's weet ik van dat ze er leuk uitzien, áls je ze ziet. Ze graven zich meestal in, of verstoppen zich tussen stenen/ hout oid. Ik ben een aantal mensen op het forum tegengekomen die ze weggedaan hebben, omdat je ze toch niet ziet.
Garnalen weet ik van dat ze lekker zijn, en dat veel vissen dat ook vinden. Ze zijn dus niet zo makkelijk te combineren met iets grotere vissen.
Pleco (borstelneus), leuk beest, maar je kunt als alternatief ook kijken naar bijv Farlowella's (solitair of meerdere maakt niet uit), zweepstaartmeerval, sturisoma's.
Dwergkreeften willen nog eens een hapje nemen van andere bakbewoners, goed mee uitkijken en meer weet ik er niet van dus daar ligt een taak voor andere aquaforianen.
Dwergkikker weet ik helemaal niets over.
Krabben geldt hetzelfde voor als dwergkreeften
Meervalachtigen: zie bij Pleco.
Aal @Gino88 kan je daar verder mee helpen. Ik heb me verdiept in de wimpelaal, en die komt er van het najaar bij mij de bak in. heeft veel holletjes en wat gedempt licht nodig en vleesvoeding.
Echidna rodochilus geen idee
Pipa Parva geen idee
Zoenvis wordt zoals eerder gezegd te groot voor jouw bak. Tenzij een vis echt de hele dag (én nacht!) niet veel anders doet dan een eindje chillen, zorg je beter voor wat meer dan minder ruimte. Dan laten ze natuurlijker gedrag zien.
(dwerg)Kogelvis erg leuke beestjes, niet makkelijk te combineren met andere vissen en veel ervan willen brak of zelfs zout water. Sommige soorten moet je (half?)jaarlijks mee naar de dierenarts voor gebitscontrole.
Vlindervis leuk beest, ik heb 'm zelf. Je ziet er af en toe een glimp van en dat is altijd weer een cadeautje. Er wordt gezegd dat ze levend drijfvoer nodig hebben, de mijn eet granulaat mee, waarvan altijd een beetje aan de oppervlakte blijft drijven en hij zal zo af en toe wel eens een jonge zwaarddrager die zich bovenin durft te vertonen, opvreten.
Hillstream Loach zoals de naam al zegt, hebben deze vissen toch wel wat speciale omstandigheden nodig. Water dat erg schoon en erg rijk aan zuurstof is, wat meer stroming dan de meesten.(Hoewel de meningen daarover verschillen.
Platinun halfbeaks ken ik zo niet. Wel de Aplocheilus lineatus, bijv gold: geldt min of meer hetzelfde voor als de vlindervis: levend voer aan de oppervlakte, je kunt er wat makkelijker een groepje van houden en de kans dat ze met succes kweken.
Rams (german/Bolivian) Oftewel Apistogramma's, cichlide. Kan zeker tijdens broedtijd behoorlijk territoriaal zijn en is lang niet altijd even makkelijk te houden. (hngt een beetje van de soort en de mate van doorkweek af.
Kersenbuik, ook cichlide. Weet ik niet veel van, behalve dat er wat minder goede ervaringen overbekend zijn. (Andere vissen uitmoorden enzo)
slakken weet ik niets van, behalve dat ik wat Helena's heb, die meestal onder het zand zitten en daar hun nuttig werk doen,

Suggesties:
Pseudocrenilabrus (nicholsii, of multicolor, of philander)
Thorichtys ellliotti (heb ze zelf, ben er helemaal verliefd op)
corydoras spp. Voor een dergelijke grote bak bijv Brochys splendens
Melanotaenia (bijv praecox, boesemani, maar er zijn nog een heel aantal meer.)

Ik geef je nog de bestanden zoals ik die nu heb/ uiteindelijk wil:
2mx 40 cmx 50cm hoog:
Thorichtys elliotti (5 stuks, lijkt erop dat ik 2mannetjes en 3 vrouwtjes heb)
Panthodon buchholzeri (vlindervis)
Xyphophorus helleri (wordt in toom gehouden door de elliotti's en de vlindervis)
Wimpelaal Erpetoichthys calabaricus) komt nog.
paar helenaslakken
paar blaashoornslakjes (voorzover niet opgevreten door de helena's)

Juwel Rio 350(1.20x 50x 60)
Melanotaenia praecox
Er komt nog in:
Pseudocrenilabrus nicholsi (denk ik, hoewel de andere 2 ook erg mooi zijn....)
Aplocheilus lineatus gold.

Overigens ben ik van mening dat vissen van verschillende herkomst rustig bij elkaar gezet kunnen worden, mits ze compatibel zijn qua waterwaarden (temperatuur, pH, stroming), inrichting, karaktereigenschappen.

En nu heb ik je wel genoeg te doen gegeven, denk ik.....
Heel erg bedankt! HIer kan ik wel wat mee inderdaad! Ook je suggesties. Zoenvis en kersenbuikjes er uit.

Hillstream Loach, wilde ik idd een stroomstuk voor doen. Ook een waterval. Al zal de laatste misschien niet genoeg bieden.

Farlowella's en sturisoma's zijn ook van die geweldige rare vogels. Hou ik wel van.

Kogelvis, zou denk ik uberhaupt alleen een amazone incl voldoende eigen ruimte een optie zijn. Heel leuk, maar te lastig qua eisen denk ik.

Van die andere suggesties, zouden dat vervangers kunnen zijn voor de Rammen, of beetje hetzelfde probleem? Hoorde dat die iig onder hun soort nog meeviellen met agressie. Buiten broeden. DAn moeten ze ruimte hebben.

Sorry nog een laatste vraag: hoe zijn die channa soorten die je benoemde? Die waren ook hweel cool


Ik wil echt te veel.. Ook een lange droom. Nu een mooie lange lege muur. Twijfelde zelfs over een groter formaat van 2 meter. Maar dacht van dan wordt het mogelijk wel echt te veel.
 
Heel erg bedankt! HIer kan ik wel wat mee inderdaad! Ook je suggesties. Zoenvis en kersenbuikjes er uit.

Hillstream Loach, wilde ik idd een stroomstuk voor doen. Ook een waterval. Al zal de laatste misschien niet genoeg bieden.

Farlowella's en sturisoma's zijn ook van die geweldige rare vogels. Hou ik wel van.

Kogelvis, zou denk ik uberhaupt alleen een amazone incl voldoende eigen ruimte een optie zijn. Heel leuk, maar te lastig qua eisen denk ik.

Van die andere suggesties, zouden dat vervangers kunnen zijn voor de Rammen, of beetje hetzelfde probleem? Hoorde dat die iig onder hun soort nog meeviellen met agressie. Buiten broeden. DAn moeten ze ruimte hebben.

Sorry nog een laatste vraag: hoe zijn die channa soorten die je benoemde? Die waren ook hweel cool


Ik wil echt te veel.. Ook een lange droom. Nu een mooie lange lege muur. Twijfelde zelfs over een groter formaat van 2 meter. Maar dacht van dan wordt het mogelijk wel echt te veel.
Hoe zie je die waterval voor je? Doe je dan een deel van je bak als Paludarium?
Cichliden (dus de rammen, pseudocrenilabrus, elliotti's) zijn allemaal behoorlijk territoriaal als ze een nestje hebben, al is de ene soort verdraagzamer dan de andere. Apisto's weet ik zo niet,daar heb ik me nooit echt in verdiept, dus daar zeg ik niets over. Van ellioti's weet ik dat ze een zone van 30 cm rond hun nest hebben en dat wel dapper verdedigen, maar geen vis blijven achtervolgen. Eruit is goed genoeg.
Pseudocrenilabrus is min of meer hetzelfde qua gedrag.
Kersenbuiken schijnen dus wel achter overtreders aan te gaan en daar kunnen slachtoffers bij vallen.
Voor cichliden geldt dat je gewoon moet uitkijken wat je er in diezelfde waterlaag wel of niet bij doet.
Farlowella's zijn om die reden behoorlijk goed te combineren met cichliden. Ze gaan in een plant of op hout hangen en zitten zo de cichliden niet in de weg.

Channa's weet ik dat ze bestaan en dat ze een koudere periode nodig hebben. Kijk anders eens op AquaInfo wat zij er over zeggen. https://aquainfo.nl/zoetwater/vissen/wetenschappelijk/channidae/channa/
 
Hoe zie je die waterval voor je? Doe je dan een deel van je bak als Paludarium?
Cichliden (dus de rammen, pseudocrenilabrus, elliotti's) zijn allemaal behoorlijk territoriaal als ze een nestje hebben, al is de ene soort verdraagzamer dan de andere. Apisto's weet ik zo niet,daar heb ik me nooit echt in verdiept, dus daar zeg ik niets over. Van ellioti's weet ik dat ze een zone van 30 cm rond hun nest hebben en dat wel dapper verdedigen, maar geen vis blijven achtervolgen. Eruit is goed genoeg.
Pseudocrenilabrus is min of meer hetzelfde qua gedrag.
Kersenbuiken schijnen dus wel achter overtreders aan te gaan en daar kunnen slachtoffers bij vallen.
Voor cichliden geldt dat je gewoon moet uitkijken wat je er in diezelfde waterlaag wel of niet bij doet.
Farlowella's zijn om die reden behoorlijk goed te combineren met cichliden. Ze gaan in een plant of op hout hangen en zitten zo de cichliden niet in de weg.

Channa's weet ik dat ze bestaan en dat ze een koudere periode nodig hebben. Kijk anders eens op AquaInfo wat zij er over zeggen. https://aquainfo.nl/zoetwater/vissen/wetenschappelijk/channidae/channa/

Doe je dan een deel van je bak als Paludarium?
Was ooit het plan, maar dan heb je een nog grotere bak nodig. Plus is de vervuiling van wat je daar in zou stoppen ook een ding. Misschien ooit een custom laten bouwen. Alleen ligt vaak hevig in de knaken en geld. De waterval is dus niet zo extreem of cool als bij die soort. Meer een kleine stroom die ik over de rotsen laat lopen in het bovenste stuk.

Dank voor je hulp! Ja die kersenbuikjes zijn wel echt te agressief. Dat er wat kan gebeuren is prima, maar het moet geen slachtpartij worden om het slachten.

Qua wat ik er in stop maak ik ook een excel met daarin de eisen. Dan mix en match. Gedrag vind ik lastiger. Veelal verschillende verhalen.
 
Leuk, zie net een mail. Het aquarium komt niet. Alle andere bestelde dingen ook niet. Top.
 
Aal @Gino88 kan je daar verder mee helpen.
Als het gaat om de weeraal (Misgurnus anguillicaudatus), dat zou wel ongeveer kunnen in deze bak. Ze worden wel redelijk groot (15-20 cm, soms nog groter) dus houd voldoende zwemruimte over. :) Ze zijn vooral later op de dag en 's nachts actief en zwemmen dan rond alsof ze aan de drugs zitten. :p Overdag houden ze een siësta. Je kunt ze het best houden in een groepje. Worden soort van handtam, als dat je trekt. Aquarium goed afdekken.

Nu weet je alles!

Qua waterwaarden is er denk ik meer mogelijk dan vaak in de artikelen wordt beschreven. Als je gewoon kraanwater gebruikt en je bak een klein beetje verwarmt (minimaal 21-22 graden in de winter) kan je m.i. 90% van de vissen probleemloos huisvesten. Een grotere uitdaging is soorten vinden die goed bij elkaar passen qua gedrag, en qua eisen aan opzet/inrichting van de bak.

Iets waar je bij stil kunt staan voor aanschaf: wil je graag een bak die vredig is? Of mag er (met mate) wel sprake zijn van territoriaal gedrag? Want dat maakt wel verschil als het gaat om de soorten die je samen kunt zetten.

Leuk, zie net een mail. Het aquarium komt niet. Alle andere bestelde dingen ook niet. Top.
Uh-oh. Wat is er gebeurd? :-0
 
Als het gaat om de weeraal (Misgurnus anguillicaudatus), dat zou wel ongeveer kunnen in deze bak. Ze worden wel redelijk groot (15-20 cm, soms nog groter) dus houd voldoende zwemruimte over. :) Ze zijn vooral later op de dag en 's nachts actief en zwemmen dan rond alsof ze aan de drugs zitten. :p Overdag houden ze een siësta. Je kunt ze het best houden in een groepje. Worden soort van handtam, als dat je trekt. Aquarium goed afdekken.

Nu weet je alles!

Qua waterwaarden is er denk ik meer mogelijk dan vaak in de artikelen wordt beschreven. Als je gewoon kraanwater gebruikt en je bak een klein beetje verwarmt (minimaal 21-22 graden in de winter) kan je m.i. 90% van de vissen probleemloos huisvesten. Een grotere uitdaging is soorten vinden die goed bij elkaar passen qua gedrag, en qua eisen aan opzet/inrichting van de bak.

Iets waar je bij stil kunt staan voor aanschaf: wil je graag een bak die vredig is? Of mag er (met mate) wel sprake zijn van territoriaal gedrag? Want dat maakt wel verschil als het gaat om de soorten die je samen kunt zetten.


Uh-oh. Wat is er gebeurd? :-0

Dankjewel! Ja perfect vredig hoeft niet, meer dan het geen genocide wordt. Dat er her en der wat gepakt wordt hoort bij een ecosystem.

Maar goed, nu dus een ander probleem..

Petsplace waar ik 10% korting had zegt: Het volgende uit uw bestelling kan niet geleverd worden. U krijgt u geld terug.

Wat is niet wordt geleverd: Alles. Vraag me af of ze dat uit ''aardigheid doen'' omdat ik de rest dan ook niet nodig heb.


Of zal ik voor de 200 gaan? :') Junai wil die met 5% korting geven.
 
Laatst bewerkt:
Qua wat ik er in stop maak ik ook een excel met daarin de eisen. Dan mix en match. Gedrag vind ik lastiger. Veelal verschillende verhalen.
Het mag geen hobby heten als je er geen excell bij kunt gebruiken...
En dat is ook precies hoe ik een bestand bij elkaar puzzel.

Overigens zijn er meer winkels waar je aquaria kunt kopen.
 
Het mag geen hobby heten als je er geen excell bij kunt gebruiken...
En dat is ook precies hoe ik een bestand bij elkaar puzzel.

Overigens zijn er meer winkels waar je aquaria kunt kopen.
Ja klopt. Dat is vaak hoe ik dat soort dingen aanpak. Ff min en max en dan lekker excel laten puzzelen.

Ja klopt idd. Maar akvastabil is nog best irritant. Nu het niet doorging dacht ik van misschien iets anders.
 
In zo’n grote bak zou ik geen dwergkikkers zetten. Ze zijn slechtziend, kwetsbaar, langzame eters en moeten licht happen.

Je zou de soorten die je leuk vind op aquainfo kunnen opzoeken. Dan kun je groepen maken van vissen die bij elkaar kunnen.

Je idee om in ieder geval geen genocide te willen is een goede. Ik zou eraan toevoegen dat je ook geen chronische stress wil tussen vissen. Stress zorgt voor verlaagde weerstand zorgt voor kwetsbaarheid voor ziekte. Wat weer zorgt voor zorgen voor de eigenaar. En dan geniet je er toch veel minder van.
 
In zo’n grote bak zou ik geen dwergkikkers zetten. Ze zijn slechtziend, kwetsbaar, langzame eters en moeten licht happen.

Je zou de soorten die je leuk vind op aquainfo kunnen opzoeken. Dan kun je groepen maken van vissen die bij elkaar kunnen.

Je idee om in ieder geval geen genocide te willen is een goede. Ik zou eraan toevoegen dat je ook geen chronische stress wil tussen vissen. Stress zorgt voor verlaagde weerstand zorgt voor kwetsbaarheid voor ziekte. Wat weer zorgt voor zorgen voor de eigenaar. En dan geniet je er toch veel minder van.
Ja die kikkers twijfelde ik ook over. Om de reden die je gaf. Zijn niet de meest behendige if handige beestjes.

Om genocide te voorkomen wou ik niet al te agressief en die grot als een soort scheiding. Wat schuilplekken voor diverse beestjes.
 
Andersom kan de aanwezigheid van bepaalde vissen, andere vissen (die wat sneller schrikken) op hun gemak stellen. (dither fish als ik het goed zeg uit mijn hoofd.) Die functie hebben de Xyphophorussen in mijn bak.
 
Terug
Bovenaan