Fusion van NicoleE


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,991
Leeftijd
55
Na lang getwijfel toch de Fusion 120 weer opgestart. Deze bak is 120 x 40 x 50 (hoog).
Waarom die twijfel zullen jullie denken. Onder andere de overspannen energiemarkt met de hoge gas en elektriciteitsprijzen brachten me aan het twijfelen. En door een lek van een extern filter met natte vloer in het verleden en een lek dat ik net op tijd in de smiezen had, had ik niet meer veel trek ik extern filter.

Vandaag in het foto-album nog even geen foto's, die zullen gauw volgen.

Wel al een lijst met planten die op dit moment in de bak staan.

  • Hygrophila siamensis
  • Echinodorus uruguayensis
  • Bacopa amplexicaulis
  • Cryptocoryne usteriana
  • Nymphoïdes sp. Taiwan
  • Cryptocoryne wendtii Tropica
  • Hydrocotyle leucocephala
  • Limnobium laevigatum
  • Sagittaria subulata
  • Rotala Yao Yai
  • Nymphaeaceae rood
  • Microsorum Windelov
  • Alternanthera cardinalis variegata
  • Limnophila heterophila
  • Staurogyne repens
Dat zijn er heel wat. Ze zijn niet allemaal tegelijk in de bak gekomen, een paar heb ik later toegevoegd omdat ik 'boetseren' zo leuk vind :)
 
Ik heb net lang gerommeld in de bak, een plantensoort eruit, andere erin. Planten moet zich nog even richten naar het licht en het water moet weer helder worden. Morgen na de waterwissel foto's.

@biljoenblik
Ik ben intern gaan filteren en dat had natuurlijk consequenties. Proberen zo'n filter weg te werken werd mijn persoonlijke uitdaging, met een tweede filter en extra kamers voor veel meer filtermedia kunnen zorgen en daarbij ook een goede distributie. Was nogal wat proberen want het kon niet zoasl ik gepland had. Maar uiteindelijk gelukt, al moeten de planten nog de filters goed gaan verbergen maar daar heb ik wel vertrouwen in.
Ook wil ik de bezetting hierdoor niet heel hoog hebben. Met de Keizertetra's en Cory's vind ik dan ook dat de bak vol zit.
 
Even een snel fotootje. Ik heb de Rotala Yao Yai eruit gehaald, ik vond hem tegenvallen. Er voor in de plaats de Althernanthera cardinalis variegata. Morgen na het maken van een filmpje knip ik meteen de toppen eruit zodat deze bossig wordt vanaf het begin. Of misschien kan ik beter wachten tot de groei erin zit, ik weet het niet. Die lange internodiën vind ik geen gezicht.

B03E9CCD-B595-469B-822D-EEA800860DA6.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nu al heel erg mooi Nicole, mocht ik ooit weer opnieuw gaan inrichten, dan ga ik direct toppen, dit geeft bij de meeste planten het mooiste effect.
 
Ziet er al goed uit, benieuwd naar een foto van de hele bak!
Teveel reflectie nu, morgen overdag waterwissel en als het donker invalt foto's of filmpje. Gelukkig wordt het al vroeg donker.
 
Nu al heel erg mooi Nicole, mocht ik ooit weer opnieuw gaan inrichten, dan ga ik direct toppen, dit geeft bij de meeste planten het mooiste effect.
Nou ik weet niet of ik er slim aan doe, voor mij is dit ook uitproberen. Maar wat ik ook wel doe is een stengel in 2-3 stukjes knippen en dan planten. Dus de toppen eruit knippen is niet zo heel anders. Als je de stengels in stukjes knipt heb je ook minder potjes nodig.
 
Nou ik weet niet of ik er slim aan doe, voor mij is dit ook uitproberen. Maar wat ik ook wel doe is een stengel in 2-3 stukjes knippen en dan planten. Dus de toppen eruit knippen is niet zo heel anders. Als je de stengels in stukjes knipt heb je ook minder potjes nodig.
Ik heb ook lange stengels staan, die ik knip en dan het bovenste gedeelte ernaast plaats, maar wat jij doet lijkt me slim, om het van af het begin al te doen, ik was daar te bang voor ik dacht dat het niet zou lukken als deze nog geen worteltjes hadden, maar ik neem aan dat jij weet waar je mee bezig bent ;)
 
Teveel reflectie nu, morgen overdag waterwissel en als het donker invalt foto's of filmpje. Gelukkig wordt het al vroeg donker.
Die :( omdat het zo vroeg weer donker wordt nu al. Nog net half september.
maar we wachten geduldig tot jij tevreden bent over het fotomoment.
 
en dan het bovenste gedeelte ernaast plaats
Ja dat kun je zeker een aantal keer doen tot de oude plant lelijk wordt.


ik was daar te bang voor ik dacht dat het niet zou lukken als deze nog geen worteltjes hadden, maar ik neem aan dat jij weet waar je mee bezig bent
Nou of ik weet wat ik doe... ik lees hier en daar en probeer wat te doen met wat ik denk dat goed is in mijn situatie.

Zal je een "geheimpje' verklappen. Bij stengelplanten peuter ik dat steenwol er niet meer vanaf. Ik knip de stengels net boven de steenwol af :DD Scheelt erg veel gepeuter en het kost niet heel erg veel lengte vind ik. Groeit vanzelf wel weer aan haha. Dat heb ik vandaag gedaan bij de Alternanthera en eerder met de Staurogyne repens, het lage plantje op de voorgrond.
Van de Bacopa had ik maar een paar goede stengels die trouwens ook erg langgerekt waren, dus die heb ik meteen in stukken geknipt :unsure:. De Hygrophila ook net boven het steenwol afgeknipt.

:DD
Die :( omdat het zo vroeg weer donker wordt nu al. Nog net half september.
maar we wachten geduldig tot jij tevreden bent over het fotomoment.
Ja stond er ook een beetje raar: gelukkig is het a vroeg weer donker. ;)
Ik ga dadelijk eens proberen.
 
En er zitten al vissen in?
Heel veel succes met je "nieuwe" bak (y)
Ja hij loopt al hele tijd. Al lang voordat de planten erin kwamen. Heeft een flinke tijd leeg staan draaien. Leeg als in, met enkel water en filters.
 
Dat knippen boven de steenwol ga ik onthouden bij stengelplanten.
Ik heb hier de Althernanthera eerst ff laten groeien tot dat die 15cm hoog was daarna gesnoeid tot 4cm hoog en de toppen even hoog ertussen gezet....weet niet of dit de goede manier is maar wordt nu langzaam wel een bosje.
 
Zal je een "geheimpje' verklappen. Bij stengelplanten peuter ik dat steenwol er niet meer vanaf. Ik knip de stengels net boven de steenwol af :DD Scheelt erg veel gepeuter en het kost niet heel erg veel lengte vind ik. Groeit vanzelf wel weer aan haha. Dat heb ik vandaag gedaan bij de Alternanthera en eerder met de Staurogyne repens, het lage plantje op de voorgrond.
Van de Bacopa had ik maar een paar goede stengels die trouwens ook erg langgerekt waren, dus die heb ik meteen in stukken geknipt :unsure:. De Hygrophila ook net boven het steenwol afgeknipt.

:DD
DE tip van de eeuw vind ik dat
 
4 weken geleden de eerste planten erin.

Vanavond toch nog even een totaaltje, realiseerde me wat laat dat de CO2 liep :DD. De keizertetra’s laten hier ondanks het felle licht goed hun kleuren zien, vandaar dat ik hem toch post.

Die gekke buis links vertel ik morgen als ik achter de PC zit over. Ik denk dat hij voor het grootste deel weg gaat vallen achter de Hygrophila siamensis.

94647BBA-3970-43B0-B2A9-5E9C28B58CEA.jpeg


En dan nog het beloofde filmpje.

 
Laatst bewerkt:
Het lijkt wel een echinodorus?

Mooi filmpje. Laat het een beetje aangroeien, dan zal dat een heel mooie bak worden.
Wat ist dat eigenlijk de andere corydorassoort naast de panda?
 
Dankjewel allemaal ☺️


Leuke video en welke plant heb je daar rechtsachter?
Uiterst rechts voor het filter staat inderdaad Echinodorus, het is de uruguayensis. Het zijn er 2. Links daarvan staat nog een leuke vind ik dan. Hij moet nog flink de hoogte is. Dat is de Cryptocoryne usteriana

Het lijkt wel een echinodorus?

Mooi filmpje. Laat het een beetje aangroeien, dan zal dat een heel mooie bak worden.
Wat ist dat eigenlijk de andere corydorassoort naast de panda?
Inderdaad. De andere Cory, ik vind hem prachtig, is de surinamensis. Wim had daar er nog 1 van rondzwemmen en omdat hij zich steeds aan sloot bij de panda’s is hij mee verhuisd.
Het is nu inderdaad vooral op mijn handen zitten, het moet nog allemaal de hoogte in.

Dit was hem 4 weken geleden dus ik mag niet klagen. Met de filters was ik nog aan het experimenteren, uitstroom richting dus let daar alsjeblieft even niet op. Het zijn joekels! Ze passen niet naast (bij) elkaar 😢)

E759A1EA-DD4C-4434-B898-8A2430D4469C.jpeg
Mooi hoor Nicole 👍.
Dankjewel Ed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tig
Wat over het gestoei met de filters. Ik liep tegen een aanzienlijk probleem aan. Ik vind dat ik dit toch uit moet leggen want het is vreemd om de filters tegenover elkaar te plaatsen.

Het gaat om 2 x Aquael Turbo 2000 met voor beiden een extra filterkamer. Intern filteren waar ik bewust voor had gekozen.

Ik was voornemens ze allebei aan 1 kant te hangen, naast elkaar, hetzij in de hoek, hetzij aan een korte kant. Van een koude kermis kwam ik thuis want dit was niet mogelijk, tenzij ik een van filters ongeveer tegen de voorruit zou hangen, de bak open zou laten en meer van dat soort oplossingen. Een open bak met de huidige energieprijzen zag ik echt niet zitten.

Dus 1 filter moest min of meer wel naar links, en het andere rechts.

Een probleem waar ik geen rekening mee had gehouden en ik had juist 2 filters gekozen ivm de hoeveelheid filtermateriaal en de distributie die me anders problematisch leek. Dat dat tweede filter wilde ik echt installeren.

Ik ben een hele tijd bezig geweest de distributie, oa die van CO2, goed te krijgen. Uiteindelijk heb ik dat voor elkaar gekregen met 1 filter in de hoek linksachter en de andere rechtsachter.

Hiertoe heb ik met een knietje links een buis bevestigd die schuin naar beneden en naar voeren loopt en recht op de diffusor blaast. Zo gaat de stroming tegen de ruit en dan over de bodem naar rechts.
Het rechter filter blaast gewoon vooruit, bewust niet met de spraybar want die zou laag en daarmee erg in het zicht hangen. De uitstroom van deze filters ligt namelijk vrij laag in het water.

Ik mis nog 1 knietje om die uitstroom van het rechter filter wat hoger te kunnen leggen en een beetje een andere kant op te richten, dus donderdag a.s. even naar de LFS

Testjes met VMF van Easy Life laten nu zien dat de distributie OK is en ik denk dat ik op deze manier beide filters vrij goed weg kan werken, al zal er aan de linkerkant altijd een klein stukje buis zichtbaar blijven.

Oude situatie links:
Filter links.jpg


Nieuwe situatie links waar de Hygrophila siamensis hopelijk het filter en de buis voor het grootste deel aan het zicht gaan onttrekken. Zonder de verlengde buis zou dat amper mogelijk zijn omdat het filter dan vol op de plant zou blazen.
Buis 180922.jpg

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik zoals we hier zeggen, "gefispernuld" ofwel geknutseld heb. Tijd zal het leren.
 
Laatst bewerkt:
Mooie bak zo! Ziet er heel harmonisch uit, en je Cory’s vind ik prachtig!
Dankjewel, de Cory's zijn inderdaad prachtig. En hiermee ook een nieuw soortje leren kennen, de surinamensis. Ik weet niet hoe oud hij is maar hij is op leeftijd en hij heeft dan ook al de naam 'opaatje' gekregen.
 
Dankjewel allemaal ☺️



Uiterst rechts voor het filter staat inderdaad Echinodorus, het is de uruguayensis. Het zijn er 2. Links daarvan staat nog een leuke vind ik dan. Hij moet nog flink de hoogte is. Dat is de Cryptocoryne usteriana


Inderdaad. De andere Cory, ik vind hem prachtig, is de surinamensis. Wim had daar er nog 1 van rondzwemmen en omdat hij zich steeds aan sloot bij de panda’s is hij mee verhuisd.
Het is nu inderdaad vooral op mijn handen zitten, het moet nog allemaal de hoogte in.

Dit was hem 4 weken geleden dus ik mag niet klagen. Met de filters was ik nog aan het experimenteren, uitstroom richting dus let daar alsjeblieft even niet op. Het zijn joekels! Ze passen niet naast (bij) elkaar 😢)

Bekijk bijlage 348506

Dankjewel Ed.
Aaah, surinamesis kende ik tot nu toe ook nog niet. Inderdaad een hele mooie.
Grappig dat hij ongeveer 2x zo groot is als de pandas :DD
 

Terug
Bovenaan