Fuubs zijn bakje


Fuubs

Well-known member
Lid geworden
25 december 2016
Berichten
1,119
Ik heb gezien dat dit een uitstekende manier is om de progressie van je bak bij te houden, dus hier gaan we dan!
Foto's zijn gemaakt met een tablet, dus de kwaliteit valt wat tegen.

Nu ik wat meer vrije tijd heb, omdat mijn grote vriend (onze hond) in oktober is ingeslapen en na anderhalf/twee jaar aan te hebben gerotzooid met mijn bak, anderhalve week geleden maar eens mijn hele bak verbouwd. Ander grind/zand, nieuw stuk hout, wat nieuwe en oude plantjes. En me ook maar eens aangemeld bij dit forum.

20161225_160913.jpg


Na me dus aangemeld te hebben op dit forum en wat vragen te hebben gesteld is mijn vissenbestand inmiddels ookal weer iets gewijzigd. Ik had twee ancistrus cf. cirrhosus en nog drie guppen. Één ancistrus en de guppen hebben al een nieuw, beter huis gevonden. Vanmiddag bij de aquacompleet in Rotterdam geweest om dat donkere stuk hout rechts te bekleden met javamos en het spiderwoord links wat op te sieren met anubias nana. En als je daar toch bent mijn kardinaal tetra's aangevuld tot 14 stuks. Ook voor de planten wat voedingsbolletjes gehaald, hopelijk gaan mijn planten het nu wel eens goed doen.

20161229_183340.jpg


Nog lang niet te vreden, maar de vissen doen het goed :)

Tips zijn zeer gewenst! Help mij net zo'n parel te maken als veel leden hier hebben.
 
De bak heeft een mooie uitstraling, nu alles lekker laten groeien en laten ontwikkelen :thumbs:
 
het ziet er leuk uit.

is een achterwand misschien wat?
 
Bedankt!

is een achterwand misschien wat?

Ik heb al eens zitten kijken naar van die stickers, maar ik heb de juiste nog niet gevonden, ga hier weer eens induiken.
 
Merci!
 
Morgen nog ff een nano aquarium binnenfilter halen om mijn flow in de linkerhoek iets te versterken, daarna ga ik proberen er een paar weken niet aan te rommelen.
 
Je zou ook kunnen proberen als je de uitstroom van je filter iets naar boven richt hoe de stroming dan gaat.
Is er iig iets meer beweging aan het oppervlak en misschien ook wel aan de linkerkant.
Anders zou je ook nog voor een een krachtiger pompkopje kunnen kijken ipv een extra filtertje,scheelt weer extra techniek in je bak.
 
Ik heb eerder al eens gezocht naar een sterker pompje van juwel die hier inpast, maar volgens mij is die er niet? Ik las ook iets over alleen de schoepen vervangen, maar ik heb niet begrepen of dat nou echt gelukt is.

Als dit wel kan maak ik een spraybar
 
Of nadenken over een externe pomp, geen techniek in je bak, weer wat ruimte gewonnen, makkelijk schoon te maken en minder schoon te maken.
 
Ik heb hier weinig ruimte en de bak staat op een ladenkastje. Externe pomp komt pas als we verhuisd zijn. Zowiezo wil ik dan een groter aquarium, en dan zal ik eerst eens onderzoek naar de techniek die ik daar bij wil. Ik lees hier al heel wat topics mee over zelfbouw, techniek, bioloog, etc. Super gaaf wat sommigen hier allemaal bouwen.
 
Even naar lfs geweest, alles van juwel met 15% korting. De pomp geupgrade van een 500l/h naar 600l/h, spraybar (kleintje) hangt eraan (het ziet er niet uit, benieuwd of ik daar mee kan leven of dat ik toch zelf iets ga knutselen), geen mooie achtergrond sticker kunnen vinden (ik ga eens online zoeken, en anders een stuk karton laten beprinten met een mooie foto ofzo), reflector tape aangeschaft, ik wil alleen nog natuurlijkere lampen, maar mijn vriendin vind dat harde witte licht mooi.
 
ik wil alleen nog natuurlijkere lampen, maar mijn vriendin vind dat harde witte licht mooi.
Tjah.. als man heb je altijd het laatste woord he.. "ja schat"

Maar je zou ook raamfolie erop kunnen plakken of kunnen beschilderen met verf aan de buitenkant
 
Haha inderdaad, de vrouw zeurt de hele tijd over fluoriserende plastic kwallen enzo

Schilderen, top idee!
 
Haha inderdaad, de vrouw zeurt de hele tijd over fluoriserende plastic kwallen enzo

Schilderen, top idee!

Wat een leuk bakje zeg.
Fluorescerende kwallen??
Dit meen je toch zeker niet!
 
Je kan bij de Hornbach en de Pets Place ook van de posters kopen die je er makkelijk met wat behangplaksel achter kunt plakken.
 
Aangezien het een fotoalbum is:

20170101_145101.jpg


De bak staat op een door mijzelf geschildert buikkastje (zie ook de onderste boven handvaten, onderste la). Ik heb even gecheckt en heb nog een restje verf. Ik ga dus een plankje of karton in dezelfde kleur verven, lekker goedkoop en als ik het niet mooi vind zo weer weg.

Nog even de spraybar, de eheim spraybar gebruikt, koppelstukjes niet nodig en het bochtstuk iets op geschuurt aan de binnenkant (past met moeite):

20170101_145949.jpg


De planten gaan nog niet zo best, maar daar is misschien ook nog een beetje te vroeg voor. De baby kardinaaltetra's doen het wel super:

20170101_151537.jpg
 
Niet het juiste topic, maar dit is meer een logboek voor mijzelf.

Dikke corydoras, kuit of ernstig?

De linker:

20170112_223412.jpg


De middelste:
20170112_223424.jpg


Het kan ook gewoon een vetzak zijn...
 
Laatst bewerkt:
als je ziet dat ze bij het eten heel erg veel eten, komt het daar waarschijnlijk door.
als je ze een paar weken lekker vetmest en je waterwaardes zijn goed, dan gaan ze meestal eitjes leggen.
 
Merci, vetmesten komt hier wel goed.
 
Hele mooi inrichting! Je hebt er een mooi geheel van weten te maken.
 
Thanks!
 
Een mooi aquarium. En wat een mooi stuk hout:thumbs:
 
Mooi bakje en inderdaad iets van een achterwandje zou mooi zijn.
Zelf ga ik onze nieuwe garnalenbak schilderen met zwarte schoolbordverf.
 
:thumbs:

Ik heb het plankje al liggen, maar hij is nog krom... liggen wat boeken op om hem recht te krijgen. Deze zal dezelfde kleur krijgen als het kastje. Als het niet bevalt kan t plankje een andere kleur krijgen.
 
Echt een superleuk bakje.

Gewoon de achterkant zwart verven of zwart plakplastic of karton er achter plakken.
Als de achterkant zwart is komen de kleuren v/d vissen en planten veel mooier uit
 
Even een update.

Overzichtje, ik ben sinds een tijdje over turf aan het filteren, vandaar de gele kleur:

20170117_204529.jpg


Bewoners:

20170117_205943.jpg


20170117_204846.jpg


Plantjes beginnen het nu wat beter te doen, vooral de vallisneria americana, deze maakt vele uitloopers, alleen nog niet echt de hoogte in:

20170117_204826.jpg
 
Nu de mindere kant en de vragen.

alg... (i like the challenge :))

20170117_204938.jpg


20170117_205053.jpg


Geen gekke dingen gemeten met de middelen die ik nu heb. Ik ga een wat completer test druppel setje bestellen (ik heb nu strips, ph drupppel, no2 druppel en po4 druppel tests). Beter mijn kh, gh, no3, etc kunnen meten zal de eerste stap zijn om deze uitdaging aan te gaan.

Ik vermoed dat het wisselen van bodem en dat er wat filter materiaal verwisseld is met turf (ookal zaten tussen deze zaken ruim 3 weken), er wel iets in het evenwicht overhoop heeft gehaald. Te ongeduldig...

Ik ben ondertussen ookal aan t kijken naar een co2 set. Bio co2, lekker goedkoop, maar ik neig toch meer naar een goed regelbaar systeem. Deze lijkt me wel wat en meteen een set voor op de groei.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index...SET-SPECIAL-EDITION--DENNERLE&productID=18778
Of is dit overkill voor mijn netto 100 liter? Ik wil na verhuizing een rio 300.

Verder zal ik afhankelijk van de tests de nodige aanvullende "plantenvoeding" aanschaffen.

Nog een andere vraag tot besluit. De echinodorus heb ik gesplit en was in bloei (afgeknipt, want groeide tegen verlichting aan). Toch vormt hij een nieuwe plant. Wanneer kan ik deze eraf halen en planten? En kan ik dan de stengel afknippen?

De "achterwand" laat nog even op zich wachten. Het plankje wilde niet recht worden onder een stapel boeken, het wordt een stuk karton, maar druk dus nog niet gehaald.

Excuus voor het lange verhaal en alvast bedankt voor de tips!
 
Mooi hoor!
Wat betreft de alg kan ik je niet helpen maar zou met het plantje nog even wachten tot er meer worteltjes zijn en dan kan je het afknippen en planten idd.
 
:thumbs:
 
Wauw, en nog goedkoper ook :thumbs:

Alleen nog een ph controller erbij
 

Terug
Bovenaan