FX4 aansluiten


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik heb een Fluval FX4 op de kop getikt, maar loop tegen een issue aan bij het aansluiten. Mijn probleem is dat ik de houders voor de standaard geribbelde slang niet op de rand van mijn droogkamer kwijt kan en ik zonder die dingen de slang niet goed vast kan zetten, nog even los van het risico op scheuren. Nu zie ik twee oplossingen en ik ben even benieuwd wat aan te raden is. De Fluval slang is, trouwens, 25/28mm

Eerste optie is PVC buizen door de droogkamer brengen en daar de boel op aansluiten. Ik zal dan, lijkt me, naar 32mm pvc moeten en de boel moeten verlijmen terwijl de buis al in de droogkamer zit, omdat ik hem van onderaf door de droogkamer moet voeren. Mijn bak zit namelijk ingebouwd en ik heb in de bovenkast maar 45 cm ruimte, terwijl de bak 60 hoog is. Dat zou dan betekenen dat ik de bochten moet gaan verlijmen boven de bak. Kleine uitdaging en de buizen zijn alleen te verwijderen door te zagen, vermoed ik.

Andere optie is het gebruik van 25/34mm Eheim slang of iets als dit: https://www.hornbach.nl/shop/PVC-Aquariumslang-transparant-25x3-mm/5806473/artikel.html en dit dan met bochtjes (https://www.aquastorexl.nl/eheim-bocht-voor-slang-25-34.html) de bak in brengen. Dit is op zich de makkelijkste optie, maar mogelijk iets gevoeliger voor lekken (want natuurlijk met slangklemmetjes op te lossen zou zijn)? De boel reduceren van 25/34 naar 16/22 lijkt me in ieder geval niet wenselijk ivm stromingsverlies.

Wat zou in dit geval wijsheid zijn? Ik heb nu eerst de boel maar buiten de kast om lopen met de originele slangen, maar dat ziet er natuurlijk drie keer niet uit...
 
Slim eigenlijk dat je de FX4 gebruikt i.c.m. een droogkamer. Als er dan een keer een flinke lekkage zou zijn, ligt niet 2/3 van je water op de vloer...

Anyhoo. Die Eheim-slang is wel handig! Kun je dat anders niet vastmaken aan een PVC-tule? En dan de rest van de bocht/aansluiting naar wens van PVC maken.

fx456.jpeg

Kan zijn dat ik nu te makkelijk denk, hoor. Ik zie aan de hand van de omschrijving nog niet helemaal voor me hoe jouw opstelling is. :)
 
Laatst bewerkt:
Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar is wel een goed idee! Dan zou ik van 32mm pvc met een stuk buis en een paar knietjes een hoek kunnen maken die ik dan op het glas kan hangen. Beide kanten van de hoek een tule met slang er aan en zo weer verder naar de aanzuiger en spraybar. Verlies ik vermoedelijk wel wat stroming, maar dat is niet zo'n ramp met 2650l/u op een 150cm bak. Wat heb jij daar in de opstelling op de fot voor gebruikt? Is dat geschroefd of gelijmd?

Overigens betekent de droogkamer niet meer dan een hoek waar slangen en kabels doorheen lopen. Als er daar wat lekt heb ik alsnog de kamer onder water staan, maar dat voorkom ik met een gaatje in de aanzuiging net onder de waterlijn. :)
 
Aha, zit het zo! 🙃

Het is te verwachten inderdaad dat je een beetje meer weerstand creëert door een stuk PVC op de slang aan te sluiten. Wellicht wat te ondervangen door je slang met warm water goed "uit te laten lubberen" en dan een zo ruim mogelijk stuk tule erin te knallen. Ik weet het anders ook niet, haha. Maar het effect op zo'n FX4 zal best meevallen zoals je al zegt. :)

De verbinding op de foto is gelijmd.

Als er daar wat lekt heb ik alsnog de kamer onder water staan, maar dat voorkom ik met een gaatje in de aanzuiging net onder de waterlijn. :)
Hmmm dat trucje heb ik mensen vaker zien gebruiken. Hoe doe je dat dan met waterverversingen en zo, moet het filter dan even uit?
 
Hmmm dat trucje heb ik mensen vaker zien gebruiken. Hoe doe je dat dan met waterverversingen en zo, moet het filter dan even uit?
Klopt, dan zet ik hem uit. Ik had er twee onder staan (Eheim 2275 en JBL 901) en bij beide sloot ik de aan- en afvoer (bij de Eheim met kranen) en dan was het na het verversen gewoon een kwestie van kranen open en de stekker er weer in.

Maar wat ik me nog bedacht is dat ik ook nog wat van die Fluval klemmen af kan zagen zodat ze wat meer naar voren komen. Sowieso neig ik er naar om deze slangen te vervangen door die Eheim slang omdat die (denk ik) sterker is. Wat dan ook nog een optie zou kunnen zijn (even crea denken) is die 25/34 slang door een 40 mm pvc bochtje leiden. Dan voorkom ik knikken en krijg wel nog steeds een doorlopende slang van het filter naar de bak. Ik heb namelijk het liefste zo min mogelijk verbindingen die kunnen lekken. De kamer onder water was wat dat betreft een redelijk traumatische ervaring...
 
Pvc invoeren en verlijmen kan wel.
Je kan natuurlijk boven aan de aquarium kant er een 3delige koppeling op zetten zodat het geheel weer uit elkaar kan en door de droog kamer naar beneden kan.
Mits de koppeling door de droog kamer past
 
Hier de fx 6 slangen niet in gebruik pvc en klein stukje teflon slang van buis naar aansluiting pomp.
Voordeel hier van ben je gelijk de trilling van de pomp naar bak kwijt.
1626356339433.png
 
Het ziet er bij mij uit zoals op de foto's en ik heb het nu eerst voor elkaar gekregen door een deel van de Fluval slanghouders af te zagen. Zoals jullie zien heb ik beroerd weinig ruimte in dat droogkamertje, dus je kunt wel nagaan hoe krap het was met de slangen van twee filters.

Ideaal is het nog niet, want mijn spraybar heb ik er nog niet mee aan kunnen sluiten, maar ik heb in ieder geval alvast wat nieuwe slang besteld en moet dan even kijken wat het handigste is. Het lastige met die Fluval slang is ook dat Fluval aangeeft dat de slang tot 15cm onder de rand van de bak door moet lopen en een spraybar op die diepte is ook wat onnozel.

Pvc zou ik zeker van onderaf door kunnen voeren en dan bovenaan er wat op kunnen lijmen, maar dan moet ik dus in dat krappe hoekje en boven het water met lijm aan de gang en dan hopen dat het allemaal waterdicht wordt. Een koppeling door de droogkamer voeren wordt, denk ik, erg spannend...

16263613571681627252596426366215.jpg
16263613934864584409852476495793.jpg
16263614298988548994190473065116.jpg
 
Dat is met recht een droogkamerTJE, daar ga je geen koppeling door krijgen..
Je kan nog kijken naar pvc met schroef draad zodat je het in elkaar kan schroeven.
Maar als dit afdoende werkt zou ik het lekker zo laten
 
Ja, voordeel van dit formaat is dat ik veel water heb, nadeel is dat ik nauwelijks iets kwijt kan. Morgen komt de slang binnen, dan maar eens kijken of ik dat zodanig kan vormen dat ik mijn spraybar weer aan kan sluiten.
 
Op zich zit het al netjes. Waarom geen knie aan de uitstroomslang en daarin je spraybar, al dan niet met een verloop? Met de hoogte kan je nog spelen, door de slang wat terug te duwen.
 
Heb ik aan gedacht, maar Fluval geeft aan dat de slang tot 15cm onder de rand van de bak moet komen. Geen idee waarom en wat het nut er van is, maar ik heb het met de originele slang eerst maar zo gedaan. Resultaat is dat de uitstroom nu 20cm onder water zit... :stom:
 
Geen idee waarom, ik heb eerst maar gewoon de handleiding gevolgd. Dacht dat het misschien iets te maken zou hebben met kwetsbare slangen oid...

Maar goed, inmiddels heb ik de Eheim slang binnen en dat is wel tamelijk serieuze slang. Ben benieuwd hoe ik dat een beetje handig een bochtje om kan gaan leiden de bak in zonder dat het gaat knikken. Maar eens mee gaan puzzel en anders toch kijken of ik met een paar pvc knietjes en slangtules iets kan knutselen om het een beetje handig in mijn ieniemienie droogkamertje weg te werken.
 
Ja dat is dan weer het voordeel van de meegeleverde slang van Fluval: die gaat door die dunne gedeeltes tussen de ribben (die dus wat kwetsbaar zijn voor lekkage) net wat makkelijker de bochten door. Ik probeerde een keer als alternatief een vijverslang uit met spiraalribbels aan de buitenkant, die ging echt een stuk moeilijker. Probeer je zoiets in een bocht te forceren dan neigt het naar dubbelklappen. Maar die Eheim, ik denk dat die sowieso goed bruikbaar gaat zijn bij jou. Ook als je de aansluiting uiteindelijk via tules zou gaan doen. Prima slang zo te zien, makkelijker te bevestigen dan alles met ribbels. 🙃
 
Her is inderdaad prachtige slang, maar zoals alle Eheim slang verre van flexibel... :DD Voordeel van iets fabrieken met tules is dat ik dan mooie korte bochtjes kan maken. Moet ik even de ruimte opmeten en dan bij de Wildkamp het juiste materiaal bij elkaar zoeken. Dat zullen voor de aanzuigkant wel knietjes moeten worden omdat je daar echt haaks de hoek om moet, maar dat had de Eheim installatieset die ik eerst gebruikte ook en daar heb ik nooit problemen mee gehad.
 
Ok, nog even twee vragen voor mijn mede-FX4-bezitters, aangezien de mijne na drie dagen draaien nog maar een pisstraaltje gaf:

- Hebben jullie (zoals PondGuru doet) de onderste ring van de filterpot nog gevuld met een mechanisch filtermateriaal zoals Eheim Mech? Ik had het volgestopt met overgebleven Siporax (baadt het niet en zo), maar vraag me nu af of dit wel handig is. Ik heb ook nog wel MechPro liggen, maar die rommel drijft zo.
- Hoort er in de aanzuigkorf een spons te zitten of is dit een aanpassing geweest van de vorige eigenaar? Ik heb er namelijk een volledig verstopte uit getrokken en nu levert het filter de stroming die ik had verwacht.
 
Geen idee.... Ik heb gewoon het spul uit mijn oude filters zoveel mogelijk over gezet en ik had in de 901 2 bakjes en in de 2275 3 bakjes Siporax zitten. In de 2275 zat in het onderste bakje dan nog MechPro. Ik denk dat in de mandjes van de FX4 nu ongeveer 3-4 van de 5 mandjes uit de oude filters aan Siporax zit. Dat zal dan iets van 2-3 liter zijn, denk ik.
 
Ok, nog even twee vragen voor mijn mede-FX4-bezitters, aangezien de mijne na drie dagen draaien nog maar een pisstraaltje gaf:

- Hebben jullie (zoals PondGuru doet) de onderste ring van de filterpot nog gevuld met een mechanisch filtermateriaal zoals Eheim Mech? Ik had het volgestopt met overgebleven Siporax (baadt het niet en zo), maar vraag me nu af of dit wel handig is. Ik heb ook nog wel MechPro liggen, maar die rommel drijft zo.
- Hoort er in de aanzuigkorf een spons te zitten of is dit een aanpassing geweest van de vorige eigenaar? Ik heb er namelijk een volledig verstopte uit getrokken en nu levert het filter de stroming die ik had verwacht.
Ik heb zelf 2 keer de FX6 draaien, de mandjes zijn bij mij volledig gevuld met Siporax. De sponzen die rondom de mandjes zitten zijn bij mij voldoende om het grove vuil te filteren.
Volgens mij heeft de FX4 dezelfde mandjes als de FX6, bij mij ging er ongeveer 1.7 liter Siporax per mandje in (dus +-5 liter per FX6).

De aanzuigkorf hoort leeg te zijn. Ik vermoed dat de vorige eigenaar de spons zelf heeft toegevoegd als soort van voorfilter..
 
- Hebben jullie (zoals PondGuru doet) de onderste ring van de filterpot nog gevuld met een mechanisch filtermateriaal zoals Eheim Mech?
Pondguru.... wil je a.u.b. niet zulke schuttingtaal gebruiken? 😜

Ik heb bij de eerste installatie de twee "mechanische" lagen (de witte dinges en de koolspons) eruit gekieperd. Persoonlijk vind ik het niet handig om zoiets in een potfilter te hebben, het geeft extra onderhoud. Ik heb alleen de zwarte noppenspons behouden, bovenin. Die laat genoeg door.

- Hoort er in de aanzuigkorf een spons te zitten of is dit een aanpassing geweest van de vorige eigenaar? Ik heb er namelijk een volledig verstopte uit getrokken en nu levert het filter de stroming die ik had verwacht.
Haha, die heb ik niet eerder gehoord. Ik denk dat de vorige eigenaar creatief is geweest. :ROFLMAO: Niet zo gek dat de boel dan dichtslaat. Mooi dat je er nu achter bent waardoor het filter niet lekker liep.

@Jeroen89 klopt, zijn dezelfde mandjes. :)
 
Dan zal er bij mij inderdaad een kleine 3,5 liter in zitten en nog iets meer als ik die rand onderin ook vol zou stoppen. PondGuru vind ik over het algemeen een bijzonder irritant mannetje, maar ik kwam zijn video tegen toen ik me aan het inlezen was en aangezien ik toch wat Siporax over heb...

Momenteel heb ik er, ook dankzij de vorige eigenaar, een PondGuru matten opstelling met blauwe en zwarte matten. De bakjes heb ik vol Siporax gestopt en op het bovenste bakje ligt nog een laagje filterwatten.
 
Even een update. 😊 Bij Wildkamp geshopt en met drie 32mm knietjes, 4 tules en een stukje buis uit de rommelbak hoeken voor de in- en uitstroom in elkaar gelijmd. Die met het filter verbonden door middel van de 25/34 Eheim slang en slangklemmen en vervolgens de instroombuis er met een stukje Fluval slang aan gezet. De uitstroom heb ik met een van de rubberen Fluval connectors en een paar slangklemmen aan mijn Eheim installatieset spraybar gemaakt.

Ik heb door de verschillende knietjes vast wat stromingsverlies, maar met de flow die de FX4 heeft zal dat geen probleem zijn, lijkt me.

IMG_20210726_175452.jpg
IMG_20210726_175315.jpg
 

Terug
Bovenaan