Wat is er nieuw

Géén nitrietpiek

  • Onderwerp starter Onderwerp starter EdtheGREAT
  • Startdatum Startdatum
E

EdtheGREAT

Guest
Hallo,

Ik ben bezig met de opstart van mijn aquarium (volgens het artikel: inrichting>opstarten aquarium) en ben inmiddels op mijn 24e dag gekomen en heb nog steeds geen nitrietpiek.

Mijn bak is 100x40x55.
Op dag 1, 7, 14 heb ik easy start toegevoegd (zoals op de verpakking staat), iedere week de gewenste hoeveelheid profito(volgens verpakking) en om de dag easy carbo. En af en toe een beetje vlok voer.
Ik heb ook filter medium staan, maar dit heb ik nog geen enkele keer toegevoegd.
Mijn water waardes waren gisteren (gemeten met easylife teststrip);
ph7.5
kh6.6
gh 4.2
tc 0
NO2 0
NO3 0

Waarom heb ik nog geen nitriet piek en/of wat doe ik verkeerd?

20170830_150602.jpg
 
Soms meet je niet echt de nitrietpiek en ik zou even rustig de bak minimaal 4 weken laten indraaien. Misschien komt het nog en je kan wat voer verkruimelen om de opstart te helpen.Ook zijn strips niet echt heel betrouwbaar.
 
Nitrietpiek heb je niet altijd. Of een hele kleine. De 1 heeft ze altijd, de ander (ik) heeft ze nog nooit waargenomen (ik start dan ook regelmatig met vis op)

Persoonlijk zou ik de 1e visjes al wel durven toevoegen.
 
Iedereen heeft zn eigen methode vaak en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dat is ook hier van toepassing😉.
 
Ik heb bij mij de piek ook niet gemeten, maar meet wel nitraat, dus ga er vanuit dat hij wel geweest is.
 
Ja ik moet zeggen dat ik ook vaak niet meet tot aan week 4 en dan zie ik wel wat de waarden zijn. Meten is een momentopname en ik draai gewoon 4 weken in dus dan heeft eerder meten niet echt veel zijn.
 
eens de nh3/hn4 meten weet je of de zaak aan het draaien is qua bacteriën groei.
best mogelijk trouwens dat je de piek gemist hebt als er al sprake van een piek is geweest.
trouwens test strips zijn heel grof in meting mischien een idee om eens te kijken of de lfs met druppels wil testen.
best mogelijk dat deze wel no2 meet.
 
Dus als ik het goed begrijp, hoeft die nitriek piek niet te komen of hij is al geweest? Als ik dan van de week vissen wil toevoegen, is het dan verstandig om het water voor 1/3 te verversen?
 
Hoeft nog niet. Zet er een koppeltje vissen in. begin met 2.
Dan wordt de bacterie ook langzaam op gebouwd. naar week 4.

Zou er nog wel een bosje zuurstofplanten inzetten.
 
Zelf ververs ik 2 dagen voor de 1e vissen komen altijd 50% water. Gewoon voor de zekerheid. Echt nodig is dat in principe niet.
 
Dus als ik het goed begrijp, hoeft die nitriek piek niet te komen of hij is al geweest? Als ik dan van de week vissen wil toevoegen, is het dan verstandig om het water voor 1/3 te verversen?
klopt Nitrietpiek komt wel maar is vaak heel snel weer verdwenen en is vaak geen peil op te trekken hoe hoog en wanneer
vissen er in hangt van het soort af gevoelige vissen kunnen eventueel last krijgen maar gaat meestal goed
niet te veel te gelijk er in dus bestand rustig opbouwen
nog iets bij net aangekochte vissen verlies je er wel eens 1 dan niet gelijk in paniek raken gebeurd ons allemaal wel eens
zie dat laatste vaak voorbijkomen namelijk
succes met je bak trouwens we zijn gek op:foto:😀
 
Water meten is weten. = Nitriet nog 0. en nitraat naar 10-20 is hij geweest.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan