Wat is er nieuw

Gaat het goed met mij muskusschildpadjes?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter DiedeHdJ
  • Startdatum Startdatum
D

DiedeHdJ

Guest
Hallo,

Ik heb een vraag omtrent mijn muskusschildpadjes. Ik heb ze ong 2 mnd geleden gekocht en 1 van de twee, de kleine Remko, zit bijna alleen maar onder de lamp en eet geen droogvoer, maar alleen vis, mossel, tartaar etc. De iets grotere Simone vreet alles wat voor d'r neus langskomt en is in korte tijd al een stuk groter geworden dan Remko. In het begin verschilden ze nog weinig van elkaar.
Simone gedraagt zich soms agressief naar Remko...
Ook als ik Simone uit de bak haal en Remko een visje voer zodat hij deze alleen op kan eten zonder dat-ie afgepakt wordt, kruipt hij na verloop van tijd weer onder de lamp. Hoewel hij er wel redelijk van eet. Moet ik me zorgen maken? Is dit natuurlijk? Of weet u een oplossing? Daarbij is Remko gek genoeg veel minder bang voor ons dan Simone...
We hebben een hele grote bak met genoeg ruimte. Enfin, we doen ons best!
Ik hoop van jullie te horen!
Bij voorbaat dank en groeten,
Diede
 
Hoe groot is die hele grote bak precies? Ik heb weleens 60 cm. bakjes als zodanig aangeduid zien worden. 'Heel groot' is relatief.

Wat kan je verder vertellen over de bak? Filtering, lampen, water verversen, inrichting etc. En over de schildpadjes zelf? Leeftijd, grootte, waar gehaald etc. Eventueel foto's?
 
Zolang ze goed eten is het goed,
Het kan zijn dat ze idd geen droogvoer eet, laat em wennen aan droogvoer.
Ook kan je ze beter solitair houden of 1 mannetje en 2 vrouwtjes, maar dat zie je pas wanneer ze 7-8cm zijn.

Zont ze hele dag?
Heb je foto van je bak?
Het kan zijn dat ze graag zont, maar heel de dag zonnen is ook weer niet goed, normaal doen ze 2-4 uurtjes per dag.
Wanneer ze graag zonnen is een wamte en uvb lamp belangrijk, welke lampen en type, merk heb je?

Hoe groot zijn ze nu?
Sommige mensen doen ook paar dagen apart houden, dus je bak scheiden met een plaat, muurtje.
Na een paar dagen weer samen brengen, vaak doen ze het weer goed samen.
 
hoi Jones en little,

Dan is mijn bak misschien toch niet zo groot... 40x25x25...
Volgens mijn dierenwinkel (Exotica in Amsterdam) was dit een goed instapmodel. De schildpadden daarentegen zijn 3,5 en 5 cm, maar hoe oud ze precies zijn weet ik niet.
Mijn filter is een Super-Fish Aqua-Flow 50 en als lamp een spotje van 40 watt. Volgens mijn verkoper hebben muskusschildpadden geen uv-lamp nodig... Of heb ik me wat op de mouw laten spelden?
Verder verversen we het water elke week en het filter om de twee dagen, het water is ook altijd vrij schoon. Het lukt me niet om een foto in te voegen helaas. (Is dat heel lastig?). We hebben in onze bak een boomstronkje, een paar stenen en drie flinke waterplanten.
Die kleine zont niet de hele dag, maar zit wel de helft van de tijd op of half op het eilandje.
Een wandje lijkt me een goeie, dat ga ik es proberen.
Ze ogen verder niet heel ongelukkig hoor, maar dat wil ik graag zo houden!
Dank voor jullie reactie!
Diede
 
Je bak is helaas te klein, moet dubbel zo groot zijn voor 1 stuk. Bij volwassenen,
Ze houden nou eenmaal van zwemmen en klimmen.

Je filter is ook erg klein, minstens een buitenfilter, want ze maken veel vuil en wat ze eten is ook erg vervuilend.
Hoop dat je geen verwarming hebt, want bij muskus is dat niet nodig, kamertemp is voldoende.

Zo een kleine bak zou ik per week 2-3x 50% een waterwissel doen.
Hoeveel voer je?

Halve dag zonnen is geen probleem, als ze maar eet...
Wanneer ze vaak zont is een uvb lamp wel nodig.
Maar meeste zonnen niet veel, dus ligt eraan wat je padje graag doet.
Hoeveel graden is het land? Dat is ook belangrijk

Maare 2 cm verschil tussen elkaar kan wel voorkomen dat ze elkaar bijten...daarom houden mensen vandezelfde maat om dat te voorkomen

Wil je toch geen uvb lamp en alleen warmte lamp? Dan zou je ze goed moeten voeren waar vitamine d3 in zit.
Eierschaal of een sepia bot is ook goed voor ze
 
Dank voor jullie hulp!

Ik denk dat ik nu wel weet wat ik moet doen!

Groeten,
Diede
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan