Gaat mis na wissel bodem

larientje

New member
Lid geworden
17 juli 2024
Berichten
3
Leeftijd
37
Hele dringende vraag.

Ivm corys heb ik mijn grind naar zwart zand van de Hornbach overgezet.
Deel oud water meegenomen. Filter hetzelfde.
Nieuw water behandeld met pot om leidingwater visveilig te maken.

Nu is er al 1 garnaal dood en lopen mijn andere vissen naar adem te happen aan de oppervlakte.
Water is ook nog troebel.

Weet even niet wat te doen.
 
Water hoeft (in NL) niet behandelt te worden.
Ik zou een groot deel (minimaal 50%) verversen. Eventueel later op de dag nog een keer.
 
Woon in Belgie. Leidingwater is vrij hard waar ik woon. Maar zal idd dan een waterwissel do3n.

Zitten ook luchtbellen op de bodem. Zijn die schadelijk?
 
Woon in Belgie. Leidingwater is vrij hard waar ik woon. Maar zal idd dan een waterwissel do3n.

Zitten ook luchtbellen op de bodem. Zijn die schadelijk?
Net waterwaarden gemeten. Alles ok bhalve nitriet. Die stond aan de hogere kant. Niet dodelijk maar toch...

Kan ik me filter er terug inhangen met bio materiaal of neemt dat de nitriet terug mee in de bak?
 
Met aquasand van de Hornbach zie je die belletjes eerst op de bodem en dat is normaal zover ik heb ervaren. Je bent veel bacterien in de bodem kwijt dus ik zou een meten op nh3/4 en no2.

Edit: no2 was verhoogd dus dat is de oorzaak. Heb je nu geen filter in de bak want ik begrijp dat niet helemaal.
 
Nitriet komt niet uit je filter, maar een goed werkend filter zorgt er juist voor dat nitriet omgezet wordt in nitraat wat een voedingbron is voor de planten.
Ik zou zsm het filter terug aanzetten in je bak, en zolang je nitriet meet water blijven verversen.

https://aquariumopstarten.nl/blog/stikstofcyclus-aquarium/
 
Terug
Bovenaan