Wat is er nieuw

Gaatje in aanzuigbuis tegen leeglopen aquarium

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
In een ander topic las ik de onderstaande tip:

'Een gaatje maken in de aanzuigbuis van het filter net onder het wateroppervlak moet overhevelen tegen gaan mocht er een lekkage zijn.'
Daarmee zou je voorkomen dat bij het los schieten van een slang je hele bak leeg loopt.

Vragen:

- Heeft iemand van jullie zo'n gaatje in de aanzuigbuis ? Werkt dat ?

- Betekent dat dat als er bijvoorbeeld een filterslang los schiet de bak niet verder leeg loopt dan tot dat gaatje in de buis ?

- Maakt zo'n gaatje extra lawaai ? 'Slurpt' het niet ?

- Stel dat er een buis los schiet, en de bak een stukje leeg loopt, dan draait het filter daarna droog. Daar kan de pomp waarschijnlijk niet tegen; kan ie doorbranden en bijvoorbeeld brand veroorzaken als hij lang 'droog' pompt ? Bij een lekkage loopt de pomp na verloop van tijd (maar wel uiterlijk als de bak helemaal leeg is) ook droog.

Het lijkt me dat het gaatje niet al te dicht bij het wateroppervlak mag zitten, want dan loopt het filter ook droog als er water verdampt.

Ik heb die tip ook in een ander topic gelezen en daarna direct een gaatje in mijn aanzuigbuis gemaakt. Ik heb eerlijk gezegd niet getest of het ook werkt dus ik heb niet op al je vragen antwoord, maar het slurpt niet en in mijn bak verdampt er in een week niet zo veel water dat het gaatje droogvalt voor ik water ga verversen. Voor beide antwoorden geldt natuurlijk dat het gaatje niet te dicht onder het wateroppervlak mag zitten.

Kende ik nog niet, klinkt wel logisch..
Dat de pomp er niet tegen kan lijkt me ook wel weer logisch, denk trouwens niet dat die zal doorbranden, maar eerder dat de rotor/as stuk zal draaien. Maar da's altijd nog minder erg dan vele liters water over je hoogpolige tapijt 😉

1) ja ik heb zulke gaatjes (met gloeiende breinaald erin geschroeid) op 3 cm van de oppervlakte in alle drie de aanvoerbuizen van mijn filters.

2) je hoort er niks van en het slurpt ook niet.

3) Als er een slang losschiet, dan gaat de wet van de communicerende vaten werken en zal de bak geheel leeg lopen als de slang onder de bodem van de bak los schiet.
Als er echter lucht wordt aangezogen ( na 3 cm waterhoogte xoppervlakte = bij mij is dat 22,5 liter) stopt deze omdat de lucht e.e.a. onderbreekt.

4) Ja je filter kan dan droog en kapot draaien. er zitten echter geen onderdelen in die in de brand schieten. De wikkeling van de motor brandt door, en ja dat word theet maar niet zo heeft dat e.e.a. gaat schroeien of branden.

5) Ik heb een interval pomp van Eheim waardoor het wateroppervlak steeds 2 cm pendelt en heb nog nooit last gehad van drooglopen.
Vul wel elke week bij!

Greetzz BigSmoke

Ik heb het bij mijn opvoerbuis gedaan. Ze ging ook hevelen bij stroomuitval

Ik heb het ook en het werkt idd, ben wel eens vergeten de pomp uit te zetten bij een waterwissel en hij draait dan idd gewoon droog. Je hoort er niks van en scheelt je een hoop problemen mocht er ooit iets fout gaan.

Ik denk persoonlijk dat de moter niet direct stuk zal gaan. Net zoals bij een geblokkeerde rotor blijft de motor verder werken maar het magnetischveld krijgt de rotor niet meer rond, maar er is nergens een mechanische koppeling tussen de motor en de rotor. Ook gaat er in de stijgbuis en de potfilter het water blijven staan de pomp kan niet het water uit de pot omhoog pompen omdat hij boven het water staat, hij duwd het water omhoog tot hij geen water meer krijgt, dan zakt het water een beetje terug, waarna hij die weer naar boven pomp en zo verder.

JbMalawi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan