Wat is er nieuw

Gaatjes in bladeren

woutr

Member
Lid geworden
9 mei 2021
Leeftijd
43
Hoi,

Weet iemand wat de oorzaak is van gaatjes in de bladeren? Bij mij lijkt het alsof de blaadjes soort van aan het oplossen zijn.

Waardes zijn allemaal goed. Ik test met druppels. Ik geef 1x per week Profito van Easylife.

Bijlagen

• 20210625_222338.jpg
    20210625_222338.jpg
    119.2 KB · Weergaven: 165
  • 20210625_222333.jpg
    20210625_222333.jpg
    114.2 KB · Weergaven: 164
  • 20210625_222326.jpg
    20210625_222326.jpg
    435.1 KB · Weergaven: 170
Kun je de waterwaarden hier vermelden? Om wat voor bak gaat het en wat voor verlichting zit erboven?

AQUARIUM
- Juwel Primo 70 L
- Standaard verlichting. Draait van 12.30 - 22.30 uur.

WATER WAARDES
PH: 7
KH: 3
GH: 4
NH3/NH4: 0.0 - 0.5
NO2: 0
NO3: 20mg/l
PO4: 0.5

Algeneters in je bak? want vooral de ancistruissoorten staan erom bekend ana planten te knagen wegens een te eenzijdig voerbeleid

lijkt wel vraatschade

Hoi,

Weet iemand wat de oorzaak is van gaatjes in de bladeren? Bij mij lijkt het alsof de blaadjes soort van aan het oplossen zijn.

Waardes zijn allemaal goed. Ik test met druppels. Ik geef 1x per week Profito van Easylife.
Je geeft uitsluitend Profito voeding? Dit bevat geen nitraat of fosfaat. En kleine gaatjes in je bladeren kunnen wijzen op een fosfaat tekort. Overigens zijn je CO2 waardes ook krapjes. Je licht verminderen wordt problematisch aangezien je Ludwigia in je bak hebt staan die nu al een licht tekort hebben... Dus of al je waarden al goed zijn waag ik nog maar even te betwijfelen.

Ik vermoed ook po4 of co2 ondanks dat er toch 0,5 fosfaat aanwezig is.

ik heb ook deze schade, ik heb ancistrussen in mijn bak. zou het helpen om wat te variëren met het voer wat ik geef?

ik heb ook deze schade, ik heb ancistrussen in mijn bak. zou het helpen om wat te variëren met het voer wat ik geef?
Ja dat heltp heel veel, vaak geeft men komkommer want daarvan staan veel filmpjes op youtube, echter bevat komkommer 98% water dus voedt totaal niet en werkt vermagering juist in de hand.
Wat kan je wel geven:
rauwe courgette
rauwe paprika (pitjes verwijderen zijn giftig)
gekookte bloemkool (mag ook de stronk zijn) 15 minuten koken
gekookte brocolli (mag ook de stronk zijn) 15 minuten koken
gekookte spruitjes, 15 minuten koken
gekookte ZOETE aardappel (GEEN gewone aardappel want die bevat teveel zetmeel) max 1x p/m voeren
geblancheerde spinazie (water koken, dan spinazie toevoegen 2 minuutjes koken, dan direct afkoelen onder koud stromend water) GEEN diepvriesspinazie voeren bevat teveel conserveringsmiddelen
Uiteraard wijst voor zich dat alles zoutloos en kruidenloos gekookt word
Ikzelf voer ook repashy soilent green maar door de brexit is dit product voorlopig overal uitverkocht

bedankt! ik ga die paprika en courgette zeker proberen!

Algeneters in je bak? want vooral de ancistruissoorten staan erom bekend ana planten te knagen wegens een te eenzijdig voerbeleid

Zie foto's wat ik in mijn bak heb buiten een aardige groep guppen.

4x garnalen
1x algeneter
2x Zebraslakken

Bijlagen

• 20210629_222517.jpg
    20210629_222517.jpg
    94.7 KB · Weergaven: 148
  • 20210629_222508.jpg
    20210629_222508.jpg
    111.3 KB · Weergaven: 151
  • 20210629_222444.jpg
    20210629_222444.jpg
    112.5 KB · Weergaven: 152
Heb je de Anubia wel met de wortelstok boven de bodem staan?

Dan denk ik dat de garnalen in dit geval de boosdoener zijn die eten ook van planten als ze te eenzijdige voeding krijgen

Ja Anubia staat netjes met de wortelstok boven de bodem. Maar de Anubia heeft nergens last. Daarmee zeggen geeft de Anubia mij ook het gevoel dat deze "sterker" is. Ik trek de planten eruit die last hebben van gaten e.d. en zet er de overige varianten van de Anubia (achtergrond variant) voor in de plaats.

Garnalen krijgen overigens 1x per week een tabletje garnalen voer maar ze moet wel snel zijn anders gaan de guppen er mee aan de haal, hahah.

ja 1x p/w een tabletje is veel te weinig, weet je meteen de oorzaak

Ik zou je maar al te graag willen geloven maar mijn garnalen heb ik bijna nog nooit op mijn planten gezien. Het Javamos is meer hun favoriet. Ik heb vandaag wel een co2 checker opgehangen. Die laat nu al zeker een uur een blauwe kleur zien. Dus te weinig zuurstof.

Ik denk dat dat meer de reden is.

co2 heeft geen bal met zuurstof te maken.

En dat jij je garnalen niet ziet op die planten zegt niks, gemiddeld kijk je alle bijelkaar opgeteld nog geen 15 minuten p/d naar je aquarium

Die laat nu al zeker een uur een blauwe kleur zien. Dus te weinig zuurstof.
Die checker meet koolzuurgas en geen zuurstof. Dus de kleur hiervan zegt weinig over je zuurstof. Een blauwe kleur wil zeggen weinig co2.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan