Wat is er nieuw

Gaatjes in planten

Lid geworden
6 maart 2025
Leeftijd
39
Ik heb zaterdag plantjes erin gezet nadat de vorige langzaam uiteenvielen met gaatjes. Nu gebeurt er hetzelfde. Wat kan dit zijn?
Ik heb geprobeerd slakjes te spotten icm komkommertruuk maar niets gevonden.
De waterwater zijn zo goed als normaal. De KH zou iets hoog kunnen zijn maar moeilijk te beoordelen op kleurcode.
Wat is het en wat kan ik hier tegen doen?
Ik gebruik flora carbo sinds een week.
Ik hoor het graag van jullie!

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 39
  • image.jpg
    image.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 37
  • image.jpg
    image.jpg
    3.6 MB · Weergaven: 37
Waarschijnlijk een gebrek aan voeding (kalium?)

Wat geef je voor voeding?
Weet je de waarden in je bak van NO3, PO4 en micro-/ sporenelementen/ mineralen?

Voeding zou ik erg snel vinden na 5 dagen want normaliter heeft een plant wel een bepaalde reserve volgens mij.

• Leuk
Waarderingen: Ro
Ik had eerst teveel voer gegeven. Dat heb ik nu 2 weken onder controle. Maar weet niet of ik in die watertest ook kalium heb staan.
Ik had een voedingsbodem (november) en deed verder niets bij. Sinds zaterdag flora carbo erbij.

En bedankt al voor jullie reacties zover🤩

Wat is dan aan te raden? Kalium toevoegen en die co2? Of iets anders?

Zie je ook gaatjes in nieuw blad? Planten moeten altijd wennen aan nieuwe omstandigheden en moerasplanten laten vaak oud blad vallen.

Even bij het begin beginnen, 5 dagen geleden nieuwe plantjes gezet, hoelang draait de bak al?
Wat zijn de waterwaarden nu?

Waterwaarden zijn binnen de norm (zie plaatje). Bak draait sinds november. Met voedingsbodem. In het begin geen last van gehad. Maar sinds januari dit probleem. Dacht eerst slakjes maar niet te vinden. Nu met nieuwe plantjes (zaterdag) weer hetzelfde probleem vrij snel.

Bijlagen

• IMG_0353.png
    IMG_0353.png
    4 MB · Weergaven: 12
Ik heb zaterdag plantjes erin gezet nadat de vorige langzaam uiteenvielen met gaatjes. Nu gebeurt er hetzelfde. Wat kan dit zijn?
Ik heb geprobeerd slakjes te spotten icm komkommertruuk maar niets gevonden.
De waterwater zijn zo goed als normaal. De KH zou iets hoog kunnen zijn maar moeilijk te beoordelen op kleurcode.
Wat is het en wat kan ik hier tegen doen?
Ik gebruik flora carbo sinds een week.
Ik hoor het graag van jullie!
Flora Carbo is géén voeding. Je moet je planten dus wel voeden. Zowel via de waterkolom als door de wortels van de planten. Overigens die gaten lijken wel op vraat. Welke dieren huizen er in je bak? Mogelijk hebben ze een tekort aan groenvoer waardoor ze de planten gaan aanvallen. Maar goede en complete informatie maakt hulp beter mogelijk.

Dat is een koolstof bron maar geen co2.
Flora Carbo is géén voeding
Klopt helemaal en gelet op het korte tijdverloop lijkt een tekort me erg snel. Vraat zou kunnen want er zitten veel levendbarenden in al weet ik niet of die dat kunnen aanrichten in 5 dagen.

Lijkt toch meer op vraat schade. Zit er geen ancistrus in de bak?

Ja daar heb ik er 3 van. Maar zie ze nooit op die blaadjes. En dan ook nog zo snel. Maar zie ze grotendeels van de dag niet natuurlijk

Dat doen ze s nachts en die veroorzaken het denk ik.

Dat klinkt dan wel logisch. Zag ze laatst wel gretig komkommer eten. Wat is raadzaam. Om de dag 2 stukjes komkommer?

(Geblancheerde biologische) aubergine, courgette, paprika, broccoli, spruitjes, … you name it.

Komkommer is merendeels water en weinig voeding.

Ik ga er mee de slag vanmiddag. Bedankt zo ver!

Ook ik zeg Ancistrus vraat. Maar dat was al gezegd.

Offtopic; ik krijg angst van hoe jouw stenen staan op gestapeld. Een vraag voor de zekerheid; zijn deze aan elkaar vastgelijmd? Ik heb helaas vaker verhalen gehoord dat zo een bak lek is geraakt😉
p.s. houd de grind aan de voorkant in de gaten, die groene blauwe kleur is een beetje blauwalg. Kan geen kwaad, maar in de gaten houden is altijd handig

Off topic altijd goed!
Stenen staan wel stevig gestapeld. Controleer dat ook bij waterwisselingen. De blauwalg zag ik ook ja. Ben ik mee bezig.

Off topic altijd goed!
Stenen staan wel stevig gestapeld. Controleer dat ook bij waterwisselingen. De blauwalg zag ik ook ja. Ben ik mee bezig.
Gelukkig! Dan is het goed haha. Zou altijd zonde zijn als er wat gebeurd!

En de lijst gaat door: tomaat, paprika, wortel. Als het om groenten gaat eten ze echt alles.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan