Galaxy rasbora's dood door schimmel?


R

Romy__

Guest
Ongeveer 6 weken geleden kreeg een van mijn galaxy rasbora's een wit bultje op zijn buik. De dierenwinkel dacht dat dit kwam doordat hij zich gestoten had en zij dat het niet erg was. Een paar dagen later werd de plek groter en ging de galaxy dood. Nu heb ik een galaxy met precies hetzelfde witte bultje. Ik heb esha 2000 in het water gedaan, maar het lijkt niet te helpen, de plek wordt groter..

Weet iemand wat dit is en hoe ik het kan behandelen? Mijn andere vissoorten hebben nergens last van en het lijkt alleen bij de galaxy's voor te komen.
 
Het is lastig om hem goed op de foto te krijgen, maar hier kan je het een beetje zien

20181209_114856.jpg
 
Esha is een wat ouder middel en werkt in veel van de gevallen niet door resistentie. Ik durf je niet te zeggen wat je vis wel heeft, hopelijk hebben andere leden de oplossing
 
Zo te zien is dit een beschadiging van de schubben, die van mij hebben dit heel af en toe ook(dus of het schimmel is durf ik niet te zeggen).
Dit komt inderdaad door botsingen,sparen enzo
Bij mij gaan ze hier alleen dood aan als daarna nog meerdere keren worden aangepakt maar dit gebeurt bijna nooit(ik heb een groep van 25 stuks) bij een kleinere groep gebeurt dit natuurlijk wat vaker.
Ik geef ze er in ieder geval nooit medicijnen voor en ik heb pas een keer uitval gehad door dit probleem
 
Bedankt voor de tips! Ik kan dus het beste geen medicijnen meer gebruiken en hopen dat de beschadiging hersteld?

Helpt het om een grotere groep galaxy's te houden? Ik heb er nu 10.
 
Bedankt voor de tips! Ik kan dus het beste geen medicijnen meer gebruiken en hopen dat de beschadiging hersteld?

Helpt het om een grotere groep galaxy's te houden? Ik heb er nu 10.

Ik raadt het niet af maar zelf doe ik het nooit.
Een grotere groep vind ik zelf altijd beter(leuker gedrag naar mijn mening en ook minder schuw) mits de grote van je aquarium het toelaat natuurlijk
 
Je kan altijd bv wat catappa blad toevoegen, als het een beschadiging is kan dat wat helpen. Ik herken het probleem met je visjes helaas wel....ik heb ze een tijd gehad en wat ik ook deed, ze bleven het loodje leggen op dezelfde manier als jij schrijft. Hopelijk heb jij dat niet dus maar ik heb al vaker gelezen over aanhoudende problemen met deze visjes.
Met meer voelen ze zich meestal denk ik fijner en veiliger, en minder stress betekent ook gezonder.
 
De plek is tot nu toe niet groter geworden, maar wordt ook niet kleiner. Ik wil in ieder geval 5 galaxy's erbij nemen, misschien dat het helpt. Eerst even afwachten of de rest niet ziek wordt..
 
Hij is helaas dood gegaan.. en er is weer een galaxy met hetzelde probleem. Hoop echt dat ze niet een voor een het loodje gaan leggen, maar daar lijkt het wel op
 
Hoi Romy,

Hoe gaat het nu met de visjes? Ik heb ook een groepje van 10 Danio margaritatus en na ongeveer 5 weken zie ik een visje met zelfde witte vlek. Dit is volgens mij geen witte stip als ik het zo vergelijk. Ben wel benieuwd wat er nog aan te doen is. Iemand nog suggesties?
20190103_215542-COLLAGE.jpg
 
Ik ben erachter gekomen dat mijn verhouding m/v niet goed was. De mannen gingen vechten om de vrouwen met als gevolg beschadigingen aan de schubben en soms gingen ze dood. Ik heb inmiddels mijn galaxy's uitgebreid naar 15 stuks waarvan 10 vrouwen en 5 mannen en lijkt nu goed te gaan.

Zo te zien is jouw galaxy ook een man. Hoe is jouw verhouding m/v?
 
Meer mannetjes dan vrouwtjes. Ik zie de mannetjes wel veel om elkaar heen draaien. Ik denk dat ik maar 3 vrouwtjes heb. Het visje met de witte vlek hangt vrij stil in het water los van alle andere. Eet nog wel iets maar als ik het goed begrijp is het dus geen besmettelijke ziekte en kan ik hem er in laten zitten. Maar dank voor je reactie, dan weet ik wat me te doen staat.
 
Je kan hem apart zetten en dan afwachten, het is inderdaad geen ziekte maar een wondje.
Ik geloof dat de verhouding inderdaad kan helpen omdat ik denk dat de mannetjes dan meer bezig zijn met voortplanting dan met de schijngevechten, wat ook kan helpen is een dicht beplant aquarium zodat de mannetjes ook van een gevecht kunnen vluchten. Ook kan het zijn dat dit gedrag zich voordoet bij een te kleine groep zoals sommige vissoorten vinnen gaan bijten als ze in een te kleine school worden gehouden, al is dit meer een idee omdat het bij mij niet meer is voorgekomen nadat ik mijn groep heb uitgebreid naar 25.
 
Je kan de vis wel apart zetten, misschien herstelt de plek dan nog. Ik heb dit niet gedaan, omdat ik geen andere bak heb met als gevolg dat ze de vis aan bleven vallen en hij dood ging..

Als je genoeg plek hebt in je aquarium zou ik de groep zeker uitbreiden en proberen om meer vrouwen dan mannen te kopen.

Succes!
 

Terug
Bovenaan