Wat is er nieuw

Gardena tuinslang aansluiten op Eheim aanzuigbuis

• Onderwerp starter Onderwerp starter JohanBarelds
  • Startdatum Startdatum
J

JohanBarelds

Guest
Hallo,

Ik heb een groter aquarium gekocht en wil af van het zeulen met emmers water. Nu had ik bedacht om een stuk tuinslang te kopen en deze met een gardena koppelstuk aan de kraan aan te sluiten.

Aan de aquarium zijde wil ik een Eheim aanzuigbuis op de tuinslang aansluiten om het water in het aquarium te laten lopen.

Bij het laten leeglopen de omgekeerde weg.
Ik hang het uiteinde van de aanzuigbuis op de hoogte tot waar het aquarium leeggehoost moet worden en koppel het Gardena stuk los en zuig aan richting de toilet afvoer.

Ik vraag me nu alleen af of een Eheim aanzuigbuis op een tuinslang past.
Volgens google zijn de meeste tuinslangen 13mm in doorsnee en de aanzuigbuis geschikt voor 12mm als ik me niet vergis.

Weet iemand of dit gaat passen, of heeft iemand wellicht nog betere ideen?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Johan Barelds

Neem een aanzuigbuis mee naar de winkel of tuincenter en past de slangen die er hangen, zo ben je zeker dat je niet van en kale reis thuis komt 😉

Komt nog bij dat je indien je je water ververst en je wil water uit je bak dat je aan het uiteinde van de aanzuigbuis bv. een stukje nylon broekkous van je vrouw of vriendin hangt, anders heb je kans dat er vis wordt doorgezogen.

JohanBarelds zei:
Hallo,

Ik heb een groter aquarium gekocht en wil af van het zeulen met emmers water. Nu had ik bedacht om een stuk tuinslang te kopen en deze met een gardena koppelstuk aan de kraan aan te sluiten.

Aan de aquarium zijde wil ik een Eheim aanzuigbuis op de tuinslang aansluiten om het water in het aquarium te laten lopen.

Bij het laten leeglopen de omgekeerde weg.
Ik hang het uiteinde van de aanzuigbuis op de hoogte tot waar het aquarium leeggehoost moet worden en koppel het Gardena stuk los en zuig aan richting de toilet afvoer.

Volgens google zijn de meeste tuinslangen 13mm in doorsnee en de aanzuigbuis geschikt voor 12mm als ik me niet vergis.

Weet iemand of dit gaat passen, of heeft iemand wellicht nog betere ideen?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Johan Barelds
Ik zelf doe het minder ingewikkeld: ik hoos mijn water af met een tuinslang, met aan ��n kant (in het aquarium) een stuk nylonkous over de slang om te voorkomen dat er vissen worden meegezogen, en aan de andere kant een Gardena koppeling die op mijn keukenkraan past. Leeghozen gaat bij mij de tuin in, maar kan net zo goed naar het toilet. Bij het leeghozen van het water klem ik de slang gewoon op de goede hoogte (bij mij op de helft van de waterhoogte) tussen de dekplaat en de bovenrand van de bak vast, en hoos het water af. Als er genoeg water uit is stopt het leeghozen dus vanzelf, omdat de slang boven water komt. Je kunt in de tussentijd snoeien, of gewoon een sigaretje roken ! 😉 In mijn geval heb ik dus helemaal geen Eheim aanzuigbuis nodig.

Foto leeghozen (nog zonder nylon kous):
5BED6E43-B254-4358-8030-7A3F52CE1D78_zpsbnspt7ns.jpg

Voor het vullen laat ik de keukenkraan op de goede temperatuur komen en sluit daar dan de Gardena koppeling op aan. Het water stroomt uit de kraan terug het aquarium in, weer door de uitstroom met de nylon kous. Ik hang die dan wel onder water, anders krijg ik veel luchtbelletjes in het begin. Het enige waar ik dan nog op moet letten is om de kraan op tijd uit te zetten als de goede waterhoogte is bereikt.

Foto vullen:
C7329D8A-1AC6-4420-84A3-FD1D6EEE08AF_zpslpijqcai.jpg

Stukje Eheim pijp in de slang, daar een Eheim roostertje op.
Met fijn netje.

Ik doe het hetzelfde als Crash Cowboy, alleen gebruik ik de sproeikop om het aquarium te vullen. Ik moet wel mijn hand tegen de straal houden anders gaat het zand alle kanten op.. Heb je dit probleem ook Crash Cowboy?

Zanziee zei:
Ik doe het hetzelfde als Crash Cowboy, alleen gebruik ik de sproeikop om het aquarium te vullen. Ik moet wel mijn hand tegen de straal houden anders gaat het zand alle kanten op.. Heb je dit probleem ook Crash Cowboy?
Ik heb dus een stuk nylonkous om de uitstroom gebonden, en ik richt de 'straal' op een veldje dichtbegroeide Glossostigma. Die zit goed geworteld, in grind trouwens; nergens last van !
Je zou ook een haaks bochtje aan de uitstroom kunnen gebruiken en daarmee de straal water langs een ruit laten lopen. Of: een kommetje onder de straal op de bodem zetten.

Ik laat een klein ijsbakje op de bodem zakken en doe daar de slang in en die hou ik op de plaats met een klem van de aquariumslangen.
Zo komt het water rustig in je bak en je hoeft er niet bij te blijven staan. Je kan hiervoor ieder klein bakje gebruiken natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan