Wat is er nieuw

Gardenlux zwart zand

darter

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2011
Leeftijd
61
Ik heb sinds kort in m'n 60 cm bakje zwart zand van gardenlux gestopt. Dit is fijn zand met een korrel van 0,2 - 0,6 mm. Ziet er echt prachtig uit en vooralsnog groeien de planten goed. Er zit volgens mij geen of niet meetbaar kalk in (getest met azijn). Ben benieuwd of dit het lang gaat houden ivm eventuele bodemrot. Heeft er iemand misschien ervaring met dit zand. Het ziet er op het eerste gezicht het zelfde uit als het zwarte zand van Hornbach, maar dan veel goedkoper.

Zal morgen proberen er een foto van te maken.

Hier foto's van het zand. Blijkbaar is er nog niet veel ervaring mee. De tijd zal het leren. Vind het zelf erg mooi.
AVm401l1Oozn2nymG5A02TLCI_mk8zSA.jpeg

AVm401l1Oozn2nymG5A02TLCI_mk8zSA.jpeg

Mooi Spul en leuk zicht zo die albino's!

Seabait bedankt. Het idee dat ik zand wil is ook voor de corydorassen. Deze corydorassen zijn grotendeels over van een kweekproef die m'n dochter deed voor school. De proef bekijk wat de waterkwaliteit voor invloed had op het uitkomen van de eitjes. Zal de uitkomsten hier een keer neer zetten. Was wel interresant.

Vooralsnog gaat het met dat zand erg goed in m'n 60cm bakje. Het lijkt er op dat er nog niet veel ervaring mee is. Over een paar weken ga ik de gok aan en ga ik de bodem van m'n evasion 150x50 vervangen met dit zand.

Waar koop je dit zand?

Wou eerst zwart grind doen, maar dit is natuurlijk niet goed voor corydorassen die ik er in wil. Daarom had ik maar besloten om gewoon zand er in te doen, maar dit vind ik dus veel mooier!

Edit: Of is het online ergens te bestellen?

Bij een tuincentrum. Denk dat veel tuincentra het wel hebben. Ik kwam het per toeval tegen toen ik ophoog zand nodig had. Dit kost nog geen 4 euro per 20 kg. Het wordt gebruikt als inveegzand bij zwarte tegels.

Ik heb het gewassen, maar kwam bijna geen vuil vanaf. Voel regelmatig even in de bodem, maar het voelt lekker los aan.

Zou er een grondtestje (boerenbond of welkoop) op loslaten, dan weet je precies wat het is en wat er wel en niet inzit. Is wel erg fijn zand met deze korrelgrootte, is het niet scherp( microscoop)?

Greetzz BigSmoke

Big smoke bedankt voor je opmerkingen. Wat is precies het nut van zo'n grondtestje? En hoe gaat dat dan in z'n werk?

Ik gebruik het zand nu ruim 2 maanden in mn rekord 700. De vissen vinden het prima, waterwaardes blijven het zelfde als met het zwarte grind. De planten blijven het ook lekker doen en als ik in de bodem voel voelt het erg los allemaal.

Het voelt totaal niet scherp aan eerder wat "modderig" maar het blijft wel goed op de plaats liggen. Het zwarte grind wat ik hiervoor had is in ieder geval veel scherper.

Grondtest is (bijna) hetzelfde als een watertest, alleen uitgebreider, men meet ook PH en wat er verder allemaal inzit aan sporenelementen e mineralen, als je dat weet dan kun je nagaan waar het vandaan komt en welke steensoort het oorspronkelijk is/was.

Is in elk geval te fijn voor bodemverwarming!

Greetzz BigSmoke

BS bedankt voor je antwoord. Omdat het zand er al in ligt laat ik de grondtest even voor wat is.

Bodemverwarming heb ik me over ingelezen en heb besloten dat ik die niet hoef.

Even een update.
Het zand heb ik er na een paar maanden weer uitgehaald. Planten deden het niet goed en sommige gingen rotten bij de wortels. Vooral de crypto's gingen er aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan