Wat is er nieuw

GarField's garnalen aquarium (50x35x35)

GarField

Member
Lid geworden
1 oktober 2024
Berichten
9
Leeftijd
55
Mijn kleine garnalen bakje.

Nadat ik besloten had dat ik een klein aquarium wilde met veel planten en garnalen ben ik gaan lezen, orienteren, youtube kijken.
Ik kwam al snel tot de conclusie dat het neocaridina's zouden worden, en dan in het geel. Erg leuk.

Hoe groot aquarium wil ik. Ik zag in de winkels nogal kleine bakjes wat ik te klein vond.
Veel hadden ook pompen die niet veilig waren voor de kleine garnalen.
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik de SuperFish Scaper 60 ga nemen.
Deze is 50 x 35 x 35 met een extern hang-on filter. In de basis zou een gewoon sponsfilter ook voldoen maar ik wil mogelijk meer.

Langzaam beginnen de spullen te kopen.

Aquarium001.jpg


Ik wil veel planten dus wilde een voedingsbodem, maar geen PH verlagende.
En alvast wat andere dingen gekocht. Ook een heel mooi 'bad' waar je de luchtpomp in kan doen.
Die heeft het uiteindelijk niet gehaald omdat het veel te groot is.

Op marktplaats gezocht naar een 2e hands maar dat lukt maar niet. Dus dan toch maar nieuwe.

Aquarium002.jpg


Als eerste de voedingsbodem erin. Dan het donkere grind waar de gele dieren mooi in uitkomen.
De voedingsbodem van laag naar hoog gezet want wil soort van grasachtig iets op de voorgrond, en dan hoge planten achterin.

Aquarium003.jpg


Het hout de stenen en de plantjes geplaatst.

Aquarium004.jpg


En van voren ziet het er anders uit 🙂.

Aquarium005.jpg


Later de hogere planten gekocht. Diverse makkelijke soort met een paar die iets lastiger zijn maar toch nog te doen zouden moeten zijn.
Planning was rood links achter en groen rechts achter. Maar dat is een beetje anders gelopen ivm ruimte.

Aquarium006.jpg


Wat leuke drijfplantjes erin. Goed voor de dieren en de waterwaardes ….

Aquarium007.jpg


Toen moest er ook nog een temperatuurmeter in, een luchtpomp, een verwarmingselement .. jeetje wat wordt het krap zo. Oja ook nog een spons om de inlet vrotten.

Ik heb ook nagedacht over de dieren die ik erin wil naast de garnalen.
Naast garnalen vind corydora's ik leuk. Er zijn leuke kleine soorten. Maar moeten wel in groepen gehouden worden.
Ik vind ook die algeneters leuk. Die met het hele lichaam op het raam, voor vooral ook de Otocinclus (vittatus). Ook deze moeten in groepen gehouden worden.
En als visje zit ik te denken aan een vuurtetra. Erg leuk.
En natuurlijk die gave appelslakken. Die heb ik altijd erg leuk gevonden.

Omdat de garnalen best voor over de grond leven lijkt me de cordora's niet verstandig. Dus die zullen afvallen.
Maar die oto's zijn leuk.

Aquarium008.jpg


Ik heb al verschillend voer enzo gekocht voor de garnalen. en de 3 links zijn voor de oto's. De slakken zullen hier ook van kunnen eten.

De boel is nu aan het indraaien. De lampen staan 8 uur per dag aan. Ik heb nu een klein beetje nitriet maar kan nog niet spreken over een piek 😀.
Ik heb er wel Bacto start van Colombo in gedaan. En elke dag gooi ik er een beetje voer in om de ammonia erin te krijgen.
Om de dag test ik met zo'n stripje. Die moeten nog wel een keer vervangen worden voor echte test druppels maar dat komt later.

Nu aan het denken welke volgorde de dieren. Ik denk dat ik als eerste straks de vissen erin moet doen.
Voor de garnalen is er nog te weinig bacterie ontwikkeling op de planten, stenen en hout.
Daarna misschien een paar appelslakken. en dan als laatste een groepje gele garnalen.
Ik weet dat de vissen een aantal baby garnalen zullen opeten, ik hoef er ook geen honderden. Maar zou leuk zijn als ze zichzelf in stand kunnen houden.

Iedereen is vrij om zijn advies te geven aan mij. Ik zal alles lezen en bekijken en er wel of niet wat mee doen. Wees niet boos op me als ik eigenwijs ben. Kan niet alle advies opvolgen want ze zullen soms tegenstrijdig zijn 🙂.
 
Mijn corydoras eten geen garnalen.
 
Daar dacht ik nog niet eens aan ). Maar mooi om te lezen.
Ik dacht meer aan waar ze leven/grazen. Dat is op dezelfde plek als de garnalen.

En met 60ltr kan ik ook niet te veel vissen nemen. Dus een schooltje vuurtetra's en dan 5 oto's en de garnalen is misschien genoeg.
Maar misschien kunnen daar een paar van die dwergcorydora's bij. Heb hele leuke gezien in boskoop.
Corydora julii. Leuke streepjes, stipjes op het hoofd. Zwarte rugvin. Heb een filmpje gemaakt hahaha. Erg leuk.

Ik zit nu al te kijken naar 100cm aquarium voor een leuke gezelschapsbak zonder garnalen. hahaha.
Maar laat ik het eerst maar bij deze houden en kijken of ik de planten in leven kan houden.
 
Omdat de garnalen best voor over de grond leven lijkt me de cordora's niet verstandig. Dus die zullen afvallen.
Maar die oto's zijn leuk.
Volgens mij kan dat best samengaan maar @BlupGup kan dat vast wel vertellen.
Oto s moet je niet de eerste maanden in de bak houden.
 
Volgens mij kan dat best samengaan maar @BlupGup kan dat vast wel vertellen.
Oto s moet je niet de eerste maanden in de bak houden.

Zou ik wel leuk vinden als dat kan ..... maar moet wel echt op het aantal bewoners letten.

Nee oto's gaan er als laatste in. Nog na de garnalen. Moet de bak wel al een tijd goed draaien.
Stap voor stap ... eerst maar eens verder indraaien en dan mogelijk een schooltje vuur tetra's en dan kijken we wel weer verder.
Dan de appelslakken, daarna de garnalen .. en als alles goed gaat een keer oto's. Ik begreep dat ze lastig eters kunnen zijn vandaar ook al het verschillende voer hahaha. Nee dat had ik nog niet hoeven kopen maar zovaak ben ik niet in een mooie grote aquarium winkel. Dat eten had ik gekocht in rotterdam bij Strijker. Aardige man ..
 
Corydoras samen met garnalen is geen probleem. Onder de dwergcorydoras vallen habrosus,hastatus,pygmaeus. Deze kunnen ook in je aquarium (zou het bij 1 soortje er van houden). Voor de bodem is de habrosus wel het leukste, die blijft als enige van de drie ook echt op je bodem.
Otocinclus is inderdaad beter om later in je aquarium doen, trucje om ze snel aan het eten te krijgen is om voertabletjes (viformo(sera) of tabimin(tetra)) te verkruimelen zodat er stofvoer op de bladeren terecht komt waar ze graag vanaf eten.
Corydoras julii ga je in de winkel waarschijnlijk niet tegenkomen, dit is in de meeste gevallen de trilineatus, vaak zijn de in de handel verzwakte dieren net als de panda.
Vuurtetras superleuke en over het algemeen sterke visjes, aanrader! Leuk schoolt vanaf 15 mooi om te zien.
 
Corydoras samen met garnalen is geen probleem. Onder de dwergcorydoras vallen habrosus,hastatus,pygmaeus. Deze kunnen ook in je aquarium (zou het bij 1 soortje er van houden). Voor de bodem is de habrosus wel het leukste, die blijft als enige van de drie ook echt op je bodem.
Otocinclus is inderdaad beter om later in je aquarium doen, trucje om ze snel aan het eten te krijgen is om voertabletjes (viformo(sera) of tabimin(tetra)) te verkruimelen zodat er stofvoer op de bladeren terecht komt waar ze graag vanaf eten.
Corydoras julii ga je in de winkel waarschijnlijk niet tegenkomen, dit is in de meeste gevallen de trilineatus, vaak zijn de in de handel verzwakte dieren net als de panda.
Vuurtetras superleuke en over het algemeen sterke visjes, aanrader! Leuk schoolt vanaf 15 mooi om te zien.
Dank u.
Ik zal eens naar die andere kijken/zoeken. Vond die julii wel leuk 🙂. Ik had ze gezien in rotterdam.



Edit: kan dat niet wat kleiner hahahaha.
Geen idee of het de julii of die andere is. Heb het met andere dieren ook vaak gehoord dat ze de verkeerde soort of verzwakte vorm verkopen voor de echte.

Bedankt voor de tips.
Ik had sera spirulina voor ze gekocht. Maar zal deze noteren voor wanneer het eindelijk zover is. Dat zal nog wel een paar maanden duren.

Die vuurtetra's vond ik leuk en zouden met garnalen kunnen. Ze zullen wel wat babies eten, ik hoef er dan ook geen honderden 😀.
Moet ik wel schuilplaatsen hebben want de garnalen zijn in het begin superklein en een lekker hapje.
 
Dat zijn trilineatus, zie voor julii https://www.seriouslyfish.com/species/corydoras-julii/

Sera spirulina zullen ze vast wel van eten maar een voertablet met dierlijk bestandsdeel is wel belangrijk voor ze.

Vuurtetras zullen niet actief achter de garnalen aangaan mits ze normaal gevoerd worden, zijn visjes met een relatief klein bekje.
 
Mooie plannen Garfield-Paul!
Even een vraagje: die verwarming hangt nogal naar in het zicht te hangen. Is die echt noodzakelijk? Het kan heel goed zijn, dat de temperatuur in je bak zonder verwarming voldoende is voor je dieren en planten, en dan kun je 'm er gewoon uit halen.

Even een vraagje aan de otto-deskundigen: kun je otto's ook wennen aan groenvoer? Als dat zo is, kun je ook een geblancheerd stukje courgette, broccoli, bloemkoolblaadje....geven.
 
Dank je @BlubGup. Ik denk niet dat ik het verschil kan gaan zien. Maar vind die dwergjes die jij poste ook wel leuk. Als ik ze alle 3 even doorlees denk ik inderdaad dat de habrosus het beste past. Deze blijven ook kleiner dus die zouden misschien nog kunnen. Bedankt.

@Lysia Mijn vriendin vond hem ook in de weg hangen 😀. Hij is wel nodig want in de woonkamer zakt de temperatuur straks tot 18 graden, 17 in de nacht.
Maar ik heb hem zo gehangen zodat ik het lampje kan zien wanneer en dat hij aan is. Straks als de planten groeien kan ik hem tegen de achterkant plakken.
Ik had verwacht dat ik hem in het filter kon hangen maar dat kan dus niet 😀. Ik vind de bak met alles wat ik heb best klein. Maar voor nu eerst maar eens kijken of ik deze planten goed kan laten groeien.


Ik begin een nitriet piek te krijgen. Hij is nu 2ppm. Nitraat is ook iets verhoogd maar met die teststrip lastig te zien wat het nu is. Ik gok rond de 20.
Ben nu aan het kijken naar een losse nitraat test waar de stappen kleiner zijn. 0, 10, 25, 50, 100 zijn wat grote stappen en lastig te zien in de kleur.
Colombo gaat van 0, 10, 20 naar 50. Sera van 0 naar 10, 25, 50 ....
Salifert gaat ook nog wel. 0, 2, 5, 10, 25, 50 maar vind ik het kleur verschil erg klein.
api lijkt beter. 0, 5, 10, 20, 40, 80 en zelfs 160.
Nyos heeft ook een mooie schaal, 0, 1, 3, 5, 12, 25, 40, 65, 95 tot 160. Denk dat ik die als eerste maar eens ga proberen.

En de overige tests zie ik wel verder wat handig is. PH is heel erg stabiel op 7.6 als ik dezelfde tijd test. Net als KH op 10.
Gh lijkt een beetje te schommelen tussen de 5 en 7.

Maar we gaan verder met wachten hahaha.
 
Nitraat hebben je planten nodig. Het is dus belangrijk dat het aanwezig is, en ongeveer (!) rond de 20. Ook fosfaat is nodig voor plantengroei en wel ongeveer (!) 10 x zo laag as het nitraatgehalte. Het is dus niet zo noodzakelijk om precies te weten hoeveel er in je bak aanwezig is.
Ik zelf gebruik de Sera test, en dat werkt best.

Als je inmiddels nitriet test én nitraat, betekent dat dat de stikstofcyclus op gang begint te komen: de bacteriën zijn bezig het giftige nitriet om te zetten in nitraat. Dat is mooi!

Of een graad of 18 voldoende is voor jouw aanwezige bewoners durf ik geen uitspraak over te doen, maar voor veel vissen geldt dat ze lager kunnen dan je denkt.
 
De garnalen willen wel iets warmer en de vuurtetra's ook. Dus ik hou hem op 23 graden.
Als ik hem op kamertemperatuur laat kan het te veel schommelen vooral in het voor en najaar.

Omdat nitraat inderdaad wat aanwezig moet zijn maar de testen gaan in grote stappen ga ik die nyos bestellen. Die is vooral in de lagere regionen wat kleine stappen en niet van 0 naar 10 en 20.

Fosfaat. Volgens mij heb ik daar geen test voor 😀. Ik heb een voedingsbodem en plantenvoeding dus ik neem aan dat ik het wel in de bak heb. Maar ik zal vanmiddag even langs de Diebo voor een test. Ik heb alleen zo'n teststrip voor PH, KH, GH, Ammonia, Nitriet en Nitraat. Grappig dat het daar niet bij zit.

Ja ik moet wachten tot de piek voorbij is en er geen nitriet en ammonia meer aanwezig is. Dan kan ik langzaam beginnen met diertjes toe te voegen.
Maar dat zal nog minimaal een week duren, mogelijk 2.
 
Ik heb nog gekeken in de winkel naar de fosfaat testen. Maar veel is voor zout water.
Ik had een JBL test gezien bij de zoetwater afdeling, maar als ik op google zoek gaat het allemaal om de sensitive test dis maar tot 1.8 gaat ofzo.
Dat is ook niet de bedoeling.

Verder zorgde de uitloop van de waterpomp dat het water naar beneden viel en de drijfplantjes bleven steken in de planten beneden en ik moest iedere keer de drijfplantjes uit de planten halen.
Toen zag ik een filmpje om dat met een stukje van een plastic fles eronder te klemmen zodat het niet naar beneden slaat en dat werkt nu goed.
 
Sera heeft fosfaat testen voor zoetwater.
 
Gisteren een plukje gras moeten verplaatsen om het schaaltje een plek te geven waar ik de garnalen wil voeren.
En er waren al duidelijk nieuwe wortels dus dat ziet er goed uit.

Of zon schaaltje echt handig is weet ik niet. Je kan met de pijp (die hangt er niet standaard in) wel wat gerichter voer beneden kwijt. Maar dat schaaltje is misschien niet helemaal nodig 🙂.
 
Gisteren een plukje gras moeten verplaatsen om het schaaltje een plek te geven waar ik de garnalen wil voeren.
En er waren al duidelijk nieuwe wortels dus dat ziet er goed uit.

Of zon schaaltje echt handig is weet ik niet. Je kan met de pijp (die hangt er niet standaard in) wel wat gerichter voer beneden kwijt. Maar dat schaaltje is misschien niet helemaal nodig 🙂.
Het is in ieder geval leuk om naar te kijken hoe dat schaaltje zich vult met garnalen als er iets te eten valt.😊en je ziet meteen als je teveel voert en kun je het makkelijk verwijderen. Geen vervuiling van je bodem dus.
 
Mooie plannen Garfield-Paul!
Even een vraagje: die verwarming hangt nogal naar in het zicht te hangen. Is die echt noodzakelijk? Het kan heel goed zijn, dat de temperatuur in je bak zonder verwarming voldoende is voor je dieren en planten, en dan kun je 'm er gewoon uit halen.

Even een vraagje aan de otto-deskundigen: kun je otto's ook wennen aan groenvoer? Als dat zo is, kun je ook een geblancheerd stukje courgette, broccoli, bloemkoolblaadje....geven.

Otto's hier in de lido knabbelen altijd graag aan courgette, komkommer en boontjes 😊
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan