Wat is er nieuw

GarField's low tech Rio 180

GarField

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2024
Berichten
67
Leeftijd
55
Na de start van mijn 60ltr garnalen bakje heb ik gemerkt dat dit best klein is.
Ik ben zeer beperkt in dierenbestand, maar ook met indeling. Filter, heater, bubbels … neemt allemaal ruimte in beslag.
Ik had een heel leuk 'bad' gekocht waar je de luchtpomp aan kon sluiten en dan had je een bubbelbad. Deze is echter veel en veel te groot voor mijn kleine bak.
En zo had ik meer dingen die ik graag wilde maar niet kon. Leuke corydora's als de C.julii, C.panda en zag hele mooie C.gold stripe. Allemaal te groot. Appelslakken .... tot ze groot zijn (en ze worden flink) en je bak uit gaan.
In vissen heb je ook zo goed als geen opties omdat ik ook de garnalen wil laten groeien 😀. Dus besloten om een groter aquarium te nemen.

Deze kwam wel veel eerder op mijn pad als verwacht. Hij staat er al 😀.

Het is een Rio 180. De standaard MultiLux verlichting zit erin. Verder niks.
Day en Nature lamp. De day ga ik in ieder geval vervangen. Ik weet alleen nog niet of ik dat voor een 2e nature doe of voor de colour. De colour is wel een stuk minder lumen.
De nature en day zijn 2645 lumen (dus samen 5290). Ga ik de colour gebruiken die 2030 lumen is kom ik totaal op 4675. Nature heeft 6500k en colour 4425k. Dus nog even kijken wat ik doe.
Het wordt dus in ieder geval voor nu een low tech bak. Voor nu nog geen investering in goede verlichting, co2 en groot buitenfilter. Dit topic zal dus niet voor iedereen interessant zijn 🙂.

Voor nu heb ik er een laag water in gezet en even kijken of hij waterdicht is aan de onderkant.
Moet hem ook nog poetsen zie ik 😀.






Als dit verder goed is vul ik hem verder voor de lekkagetest.


Ik ben nu aan het kijken naar een intern filter met diverse compartimenten. 2 voor watten/spons en 2 voor biologisch.
Voor nu denk ik aan de eheim biopower 240. Maar er zijn er mogelijk meer.
Had eerste de sicco shark pro op het oog maar het water gaat er aan alle zijkanten in ipv van beneden naar boven door alle kamers.

Ben nog aan het nadenken over een scape. Zat te denken aan een soort boomstam/takken/wortel ding waar ik dan verschillende anubias en javavaren op kan plaatsen.
En dan diverse simpele grotere planten aan de achterkant. En dan wat halfhoge en kortere aan de zijkant naar voren. Maar wel redelijk vol zeg maar.

Ik wil wel zwemruimte houden voor de dieren. De voorkant ga ik niet vol plaatsen met gras of montecarlo. Dat hou ik vrij.
Laag fijn grind (of zand) voor de corydora's 😀. Even kijken of die 1-2mm grind korrels werken en anders maak ik een apart strand aan de voorkant voor ze.

En zo gaan mij gedachten rond maar moet ik nog veel lezen 😀.
Wel handig dat ik een setup maak waar ik ook de dieren in kan doen die ik wil.
Voor nu zijn het geen bijzonderheden. Japonica garnalen, corydora's, otocinclus. Leuk scholenvisje.
Mijn vriendin vind de knorgoerami (Trichopsis vittata) leuk. Ik wat minder. Die moet ze dan maar in haar eigen bak doen 🙂.
Vind de honginggoerami wel leuk. Maar er is vast genoeg wat ik leuk vind wat dan kan.
 
De keuze is reuze!
Succes met het uitzoeken en plannen!
Als oppervlaktevissen kun je ipv (honing)goerami's ook nog kijken naar halfsnavelbekjes, of Epiplays annulatus of Aplocheilus lineatus.
C. panda is niet altijd even sterk (beetje te populair (geweest) en dan wil de gezondheid nog weleens inboeten.
 
Lowtech moet je eerst kijken hoe het zich in je sloot houdt en erna pas vissies uitkiezen, misschien is is tegen die tijd jou vriendin weer verder fluiten en zit jij met de ellende van andermans keuzen.
Niet intrappen hoor.
 
Leuk een grotere bak hoor!
 
Blijft hij op deze kast staan zo? Omdat hij niet echt op zijkanten rust. Ik zou zeker in de gaten houden of de bovenkant niet door gaat zakken. Zit er in het midden van die kast ook nog een steun van voor tot achter?
 
Is wel de bedoeling, maar moet nog een stuk van de plank halen zodat hij precies de maat van de bodem is.
In het midden van het kastje zit nog een hele dikke plank van zeker 5 cm. En onder de kast zitten ook nog pootjes precies onder die tussenplank.
Ok even opgemeten ... het is 4 cm. De boven plank is 3 cm. Volgens mij is hij is steviger als zon jewel kastje.

Ik ga het kastje mogelijk nog wel verplaatsen voordat ik hem ga vullen 🙂.
Ik heb nog zo'n kastje maar dan smaller voor mijn 60 ltr bak. Maar daar staat nu nog een terrarium op met een slang 🙂
Dus die moet ik eerst verhuizen naar een ander terrarium, of het terrarium op een ander tafeltje zetten.
Work in progress .. staat aardig vol met terra hier in de woonkamer dus het is even schuiven 🙂
 
Joh, lowtech aquaria zijn ook interessant om te volgen. Misschien nog wel meer dan het verhaal van weer iemand die een paar duizend euro investeert in zijn aquarium en dan middelmatige resultaten behaalt (zelfkennis heet dat). Succes met je bak!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan