Wat is er nieuw

Garnaal blijft vast zitten in vervelling

• Onderwerp starter Onderwerp starter zzz-dodo-zzz
  • Startdatum Startdatum
Z

zzz-dodo-zzz

Guest
Ik heb een vuurgarnaal die is blijven vast zitten in zijn verveling, alleen de kop zit nog vast.
Is er iets wat ik kan doen?
Hij leeft nog en probeert rond te lopen.

Voorzichtig aan het velletje pakken als je dat durft,garnaal schrikt en plop opgelost! (als het goed is)

Ik heb een poging gedaan, maar het is helaas niet gelukt..
Het gedeelte dat ik vasthad is los gescheurd en het stukje dat nog vast zit is nu te klein om vast te pakken.

Jammer,hopen dat de garnaal zichzelf nog weet los te wurmen dan.

Hij probeert wel steeds om los te komen, maar het lukt hem niet.
Hij kan zo niet eten en hij zal door de stress ook wel zwakker zijn,
Ik hoop dat hij het haalt..

Wat kan de oorzaak zijn?
Er zijn vannacht nog 2/3 andere verveelt en deze hadden zo te zien geen problemen.

Misschien al een ouder diertje bv weet het ook niet maar omdat de andere blijkbaar wel zonder problemen zijn vervelt denk ik niet dat het aan de waterwaarden zal mankeren.

Ik had van de week ook een garnaaltje die aan het prutsen was, heb wat vers water toegevoegd aan de bak (boven hem). Na 5 minuten was hij bevrijdt! Geen idee of het in samenhang met elkaar staat, maar proberen kan altijd.

Vers water toevoegen heeft helaas niet geholpen.
Ik zit nu te twijfelen wat ik moet doen,
Nog een keer met de pinset proberen met het risico dat ik hem raak of hem zo laten (dan denk ik dat hij vannacht overlijdt, hij kan zo niet eten).

Hij kan opzich echt wel een dagje zonder eten hoor. Je kunt dan ook even tot morgenvroeg afwachten en anders dan alsnog proberen om de garnaal te helpen.Als het maar een klein stukje is valt het wellicht er alsnog wel af.

Dan laat ik hem voor nu idd maar even.
Hopelijk lukt het hem vannacht zelf.

Garnaal hobbelt nog gezellig rond,
De verveling is nog steeds niet weg maar volgens mij redt hij zich prima zo.
Misschien dat het er bij de volgende vervelling mee af gaat.

Hmm, zolang hij door hobbelt is het prima. Hopen dat het inderdaad met de volgende vervelling eraf gaat, met een beetje geluk wel.
Vond nog een stukje op internet (heb je vast al wel gelezen), maar misschien handig om alsnog erop te zetten hier:

Garnalenkamer zei:
De vervelling
De garnaal heeft een exoskelet. Als de garnaal groeit, vervelt hij meerdere keren. Vaak is het behoorlijk schrikken als je zo'n vervelling ziet liggen en in het begin wordt ook vaak gedacht dat de garnaal dood is. Je kan de vervelling herkennen aan dat hij doorzichtig wit van kleur is en de vervelling heeft een opening achter de kop. Als een garnaal aan het vervellen is, zit hij eerst een hele tijd stil en dan springen ze uit hun jasje. Het wil nog wel eens gebeuren dat een garnaal de vervelling niet overleeft.

Wat belangrijk voor de vervelling is:

goede voeding(niet teveel dierlijke eiwitten)
goede beluchting van het water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan