Wat is er nieuw

Garnaal en anatome helena

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Dit onderwerp zal best vaker aan de orde zijn geweest en ik heb er ook iets over gelezen hier maar toch even de vraag. Zijn er hier meer mensen die anatome helena's bij hun garnalen hebben? Ik word gek van de slakken en wil helena's in gaan zetten. Een zwakke zieke garnaal die opgegeten wordt vind ik geen probleem maar volgens mij laten ze de gezonde wel met rust toch?

Hoe hard gaat een helena,en hoe snel is een garnaal😉😀.

Een dode garnaal zullen ze wel gaan opeten, maar dat is slak-eigen. Slakken zijn nu eenmaal opruimers.
Maar de levende garnalen zullen ze wel met rust laten.

Ik word gek van de slakken en wil helena's in gaan zetten.
Dan word je dus straks gek van de helena's.
Lijkt leuk in het begin, totdat ze zelf beginnen te fokken.

Bij een slakkenplaag is er slechts één degelijke oplossing: oorzaak achterhalen en die aanpakken.
In veel gevallen: te veel voer voor de slakjes.

Ik heb standaard blad in mijn bakken liggen dus de slakken hebben altijd wel wat te eten.

Heb hier de helena's samen met de garnalen en dat geeft geen probleem.
Nu weet ik niet hoe groot je slakkenplaag is, maar de helena's kweken zich alleen goed voort bij voldoende slakken aanbod. Als de helena's je bestaande slakken hebben verwijderd dan planten ze zich niet meer voort is mijn ervaring. De helena's eten dan wat ze maar voor handen kunnen krijgen van het vissenvoer.

Zie ze nooit achter de garnalen aangaan ...en idd de garnalen zijn ook veel te snel 🙂

Ik heb ook helena's bij de slakken, naar ze hebben zich bij mij nog niet voorgeplant. Maar een helena plaag vind ik minder erg dan een slakken plaag. Want ik vind de helena's meestal mooier dan de slakken.

Werkt het niet om een schijfje komkommer in de bak te leggen zodat de slakken zich daar op gaan verzamelen? Zelf zuig ik ze met regelmaat af en gooi het water dan terug, behalve de slakken natuurlijk.

Nee hoor, dat bedoelde ik niet😉. Was enkel maar humoristisch bedoeld😉.

Wat zouden we zonder humor moeten😉.

Bij mij zaten er blijkbaar Helena eitjes in mijn planten toen ik de bak inrichtte. Inmiddels heb ik er 6 en zijn alle andere poelslakken verdwenen. Zelfs mijn puntslakken die ik heel leuk vond zijn weg. Inmiddels zitten er een paar minipuntslakjes. Als die wat groter zijn worden die vast ook weer te grazen genomen door de Helena's. Maar geen Helenaplaag hier hoor.

Wegens veeel te veeel puntslakjes helenas in 450 liter aquarium geplaatst. Heb ook heel veel vuurgarnalen. Nu 5 jaar later geen enkel puntslakje meer, nog veel vuurgarnalen en gepast aantal Helena. Vang ik Helena slakken uit dan past het bestand zich aan, niet teveel niet te weinig. Mooi en heel nuttig slakje.

Dit onderwerp zal best vaker aan de orde zijn geweest en ik heb er ook iets over gelezen hier maar toch even de vraag. Zijn er hier meer mensen die anatome helena's bij hun garnalen hebben? Ik word gek van de slakken en wil helena's in gaan zetten. Een zwakke zieke garnaal die opgegeten wordt vind ik geen probleem maar volgens mij laten ze de gezonde wel met rust toch?

Volgens mij is het precise zoals je zegt. Ze eten wat toch wel dood zou gaan. Ik heb de combi nu rum een jaar in verschillende bakjes en inderdaad 1x een vuurtje opgegeten zien worden.

Moet toegeven, de bodem heeft het 8 jaar vol gehouden met puntslakjes. Nu die verdwenen zijn is mijn bodem gaan rotten en heb ik die moeten vervangen. Helena doet dit werk niet zo goed omdat hun aantal heel veel lager blijft. Wat ik ook met de puntslakjes had was als er onverwachts iets mis liep, zoals een ancistrus die ergens verstopt overleden was gingen die slakjes massaal de ruiten op en kon ik onmiddellijk op onderzoek . Maar ik had zoveel puntslakjes dat het niet meer te doen was, de bodem leefde echt en je zag soms het grind niet meer.
Ik zou eerlijk gezegd graag hebben dat de Helena de puntslakjes op peil houden, maar dat lukt mij niet. Is ofwel het een of het ander.

Vangen met komkommer heb ik geprobeerd, denk je dat je er heel veel uitgevangen hebt is in no time de bak weer bevolkt met slakken. Het zijn voornamelijk de kleine poelslakjes waar ik last van heb. De enkele posthoorn en schijfslak houd ik handmatig in toom. In mijn gezelschapsbak heb ik ook helena's en nog steeds heel veel slakken. De helena's planten zich beschaafd voort en de andere slakken verdubbelen per dag lijkt wel.

Ik heb standaard blad in mijn bakken liggen dus de slakken hebben altijd wel wat te eten.

Ik kan me slecht voorstellen dat je hier een plaag van krijgt. De voedingswaarde van blad is volgens mij niet te vergelijken met die van het voer wat we geven.

Vangen met komkommer heb ik geprobeerd, denk je dat je er heel veel uitgevangen hebt is in no time de bak weer bevolkt met slakken. Het zijn voornamelijk de kleine poelslakjes waar ik last van heb. De enkele posthoorn en schijfslak houd ik handmatig in toom. In mijn gezelschapsbak heb ik ook helena's en nog steeds heel veel slakken. De helena's planten zich beschaafd voort en de andere slakken verdubbelen per dag lijkt wel.

Die voortplanting van poelslakjes vraagt om voer. Geen voer = geen jongen. Ik zou toch eens kijken naar je voerbeleid. Overigens leggen Helena's op zich best veel eitjes als ze genoeg (slakken) te eten hebben, alleen duurt hun voortplantingscyclus langer dan die van de poelslak: eitjes komen pas na ~8 weken uit.

Dan word je dus straks gek van de helena's.
Lijkt leuk in het begin, totdat ze zelf beginnen te fokken.
Om bovenstaande reden zou ik hier niet te bang voor zijn. 1x alles wat je ziet uitvangen en ze hebben weer een jaar nodig om terug te kweken.

Bij een slakkenplaag is er slechts één degelijke oplossing: oorzaak achterhalen en die aanpakken.
In veel gevallen: te veel voer voor de slakjes.
Helemaal mee eens.

Wat betreft de Helena slakken, mijn vader had er TWEE in zijn 120 liter bak gedaan.
Nu, een half jaar verder zijn het er meer dan 100! en ik overdrijf echt niet.

oh ik dacht dat helena´s altijd sloom voortplanten, ik had er ooit 10 in mijn bak gegooid, en een half jaar later had ik er misschien +/- 15.

waar dat verschil dan ook aan moet liggen... :S

Wat betreft de Helena slakken, mijn vader had er TWEE in zijn 120 liter bak gedaan.
Nu, een half jaar verder zijn het er meer dan 100! en ik overdrijf echt niet.
Dat truukje zou ik die van mij ook graag leren ;-P
Maar misschien geldt hier ook dat als er veel prooi is, ze veel eitjes leggen en dan heb je er na 8 weken natuurlijk ook veel. De grap is wel dat ze vanzelf in evenwicht zouden moeten komen met de populatie prooidieren / voerbeleid, want de basis blijft: Zonder volle buik geen jongen :-D

De voortplanting van de Helena's heeft in mijn ervaring ook te maken met de warmte, in mijn 80 cm bij 22 graden was er geen voortplanting merkbaar in mijn nieuwe bak bij 26 graden planten ze zich goed voort, zij het in een heel rustig tempo.
Zelf heb ik nog nooit gezien dat er een garnaal werd gepakt, of deze moet al zijn overleden.

Ton, ik heb ook garnalen en helena''s in mijn bak. Gaat prima.

Ik had in mijn vorige bak een stuk of 3 helena's gedaan. Na een tijdje had ik een paar jonkies.
De helena's zijn ook overgegaan naar de lido en nu zie ik er steeds nog maar 1 of 2.
ik denk dat ze zichzelf ook uitroeien als er geen slakjes meer zijn

Ik volg Ton in zijn inschatting dat temperatuur een rol speelt. In onverwarmde bakjes doen ze het bij mij alleen in de zomer. Het bakje van mijn zoontje wordt op 26 graden gehouden en daar planten ze zich (als er prooislakken zijn!) wel voort.

Ik wilde mijn Desmocaris trispinosa 's toch al eens verwarmd gaan houden omdat het erop lijkt dat die zich dan ook sneller voortplanten. Ik zal er eens wat Helena's bij zetten.

ik denk dat ze zichzelf ook uitroeien als er geen slakjes meer zijn

Dat valt mee want in mijn 60cm heb ik tijden geen andere slakken gehad en in die 2 jaar zijn de 2 Helena s niet dood gegaan maar hebben zich ook niet voortgeplant. Ze voeden zich ook wel met ander eten dan slakken.Ik heb er laatst nog 1 zien kruipen en die is denk ik wel 3-4 jaar inmiddels en groot en foei lelijk.

Dt de temperatuur invloed heeft op de voortplanting kan wel kloppen, want bij mijn paps in huis was het afgelopen zomer een hele uitdaging om zijn water onder de 28 graden te houden 😉

Een Helena heeft slakken nodig om zich voort te kunnen planten, ze planten zich ook niet heel snel voort. 1 eitje per week en het duurt een maand voor die uitkomen, dit om de slaketende slak ook geen overheerser te laten worden in de natuur. De kleintjes groeien langzaam op, en eten nooit van hun eigen soort. Deze slak eet ook geen planten stuk enkel de afgestorven blaadjes eet ze op en resten van voer. Zelfs garnaaltjes laten ze met rust en kan ook daarbij gezet worden, soms gebeurd het wel dat een Helena een zwakke garnaal eet, dode garnalen lust ze ook. Zo blijft alles in je aquarium perfect in evenwicht.

dat verklaar wel waarom ze zich eigen niet wouden voorplanten in de lido, die stond standaard op 20-22 graden, en afgelopen zomer toen het zo warm was zag ik wel jonkies rondwandelen... weer wat geleerd 🙂

dat verklaar wel waarom ze zich eigen niet wouden voorplanten in de lido, die stond standaard op 20-22 graden, en afgelopen zomer toen het zo warm was zag ik wel jonkies rondwandelen... weer wat geleerd 🙂
Je leert hier altijd wat bij😛

Ooit gooide ik 5 Helena's in mijn bak. Toen hadden we een slakken probleem. Een forse hoeveelheid posthoornslakjes. Inmiddels zijn deze verdwenen. De Helena populatie is toen flink toegenomen en nooit meer kleiner geworden. Prooidieren zijn er niet echt meer, Ze laten mijn garnalen met rust. Het zijn kennelijk opruimers geworden, eten gewoon met de pot mee.

Wat heeft dit te maken met de vraag? Of meen je daadwerkelijk dat een helena acher een garnaal gaat aanrennen? 😉

Cedric geeft gewoon antwoord op de vraag van de ts: Een zwakke zieke garnaal die opgegeten wordt vind ik geen probleem maar volgens mij laten ze de gezonde wel met rust toch?

De vraag was dan ook wat de door ons gequote passage met de vraag te maken had, niet de rest van het bericht van Cédric :deal:

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb er 20 in gedaan, al een 100-tal uitgevangen en er zitten er nog heel veel in. Verder geen slakken meer

als je garnalen in een anderen bak zet met deze helena slakken en de waarden zijn anders gaan de garnalen vervelen woorden ze langzaam door. en zo kunnen die helena slaken ze te pakken krijgen

als je garnalen in een anderen bak zet met deze helena slakken en de waarden zijn anders gaan de garnalen vervelen woorden ze langzaam door. en zo kunnen die helena slaken ze te pakken krijgen

Dit is een erg oud topic waar je op reageert. Het vervellen van garnalen gebeurd hoe dan ook. De kans dat een garnaal gepakt wordt tijdens vervelling is absoluut groter. Maar dat geld niet alleen voor slakken.
In dit topic "Eten Anatome Helena garnalen?" is dit recent nog uitgebreid besproken.

Dit is een erg oud topic waar je op reageert. Het vervellen van garnalen gebeurd hoe dan ook. De kans dat een garnaal gepakt wordt tijdens vervelling is absoluut groter. Maar dat geld niet alleen voor slakken.
In dit topic "Eten Anatome Helena garnalen?" is dit recent nog uitgebreid besproken.
Bedankt voor het antwoord in het andere topic, wou inderdaad wel weten of ze vatbaar waren voor het gif van de slak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan