Wat is er nieuw

Garnaal raden!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zuur
  • Startdatum Startdatum
Z

Zuur

Guest
Hallo! ik heb een aantal leuke / schattige kleine garnaaltjes gekregen uit een bak van familie aangezien die een over bevolking hadden.
alleen weten we niet wat voor soort garnaal het is.
ik heb wel al veel gezocht :c en vermoed een malawa garnaal.

kunnen jullie hier zekerheid over geven?

ow ja en we hebben ook binnen kort een baby shower!
het valt me op dat de "moeder" veel bruiner wordt dan de andere garnalen is dit standaard?

2017-05-05%2019.59.25_zpssrzpa6wx.jpg

Ik durf je geen zekerheid te geven maar denk zelf ook dat het Malawa is.

Zou daar toch een fijnere bodem nemen.
Bij jou zakt het vuil er tussen. was niet goed is.

En die garnalen hebben meer kleuren, hoor.

Heb zelf zwarte vuurgarnalen.

Zijn er wel in meerdere kleuren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die bodem is inderdaad niet ideaal en nu kunnen ze ook moeilijker het eten vinden.

Bodem is idd niet ideaal.

Zijn geen vuurgarnalen hoor Bertus maar een heel anders soort van de ts! 😉

Hey bedankt voor het advies! Tot nu toe lijken de garnalen het prima naar hun zin te hebben! En ze lijken ook genoeg eten te vinden. Het is wel de bedoeling dat ik meer bodem bedekken planten krijg zodat er een stuk minder grind zichtbaar wordt. Vuur garnalen zijn naar mijn weten een heel ander soort dan glasgarnaal en toch? Glas garnaal heet toch zo door zijn doorzichtigheid?

Nee dat is ook niet wat we hebben (denk ik)
Die dikke donkere stippen hebben die van ons niet. Wel de kleine bruine stipjes op de kop en rug.

Nee leek me ook niet hoor.

Is vrijwel zeker Malawa wat in je bakje zit.

Top bedankt voor je reactie! We gaan er maar van uit! 😛

Hey bedankt voor het advies! Tot nu toe lijken de garnalen het prima naar hun zin te hebben! En ze lijken ook genoeg eten te vinden. Het is wel de bedoeling dat ik meer bodem bedekken planten krijg zodat er een stuk minder grind zichtbaar wordt. Vuur garnalen zijn naar mijn weten een heel ander soort dan glasgarnaal en toch? Glas garnaal heet toch zo door zijn doorzichtigheid?
Bertus bedoeld dat tussen dat grove grind snel allemaal vuil zakt en je bodemrot krijgt. Hte is een schande dat ze dat grind nog als aquariumgrind verkopen.

Ook kleuren vissen en Garnalen beter bij een donkere bodem.

Daarbij zal het voer ook snel ertussen zakken en dan kunnen de garnalen daar niet of moeilijker bij en dat resulteert dan weer in rotting.

Aan de hand van jullie advies zit ik er aan te denken om een zwarte zand bodem te gaan nemen maar dit scheelt best in reflectie van het licht voor de planten of niet?
En is het zand over de grind bodem te storten of moet dit er echt eerst uit?

Planten hebben niet zo nodig reflectie nodig als je een goede lichtspreiding hebt.
Zwartzand moet je eens bij Hornbach kijken een mooie keuze hebben ze.
Beter geen bodem mengen, dit geeft vaak problemen.

Net op tijd je berichtje ik stond bij de vogel kelder en daar hebben ze niet veel soorten grint nu zie ik bij de hornbach zand zwart en zwart quards 1 tot 2 mm
Wat is het beste?

als je bodembewoners neemt: zand

althans dat is het ideale, niet scherp grind kan ook.

Net op tijd je berichtje ik stond bij de vogel kelder en daar hebben ze niet veel soorten grint nu zie ik bij de hornbach zand zwart en zwart quards 1 tot 2 mm
Wat is het beste?

Ik zou die van de Hornbach nemen met de korrel 0,4-0,8mm. Die hebben diverse leden in de bak namelijk.

Zo net terug van het shoppen ! 4 zaken zand zwart 0.4/0.8mm morgen eens de bak om gaan gooien.

Hier zullen mijn helena slakken ook veel plezier aan gaan hebben denk ik. Ik heb ze als een aantal dagen geobserveerd en ik denk dat het grind te scherp aan de "voetjes" was. Ze zitten toch wel veel op de gladde dingen en in de leg holen.

Heel erg bedankt alvast voor de tips en opmerkingen over het grind en zand!

Pas wel op, als je de bodem wisselt zal je ook een groot deel van je bacteriën vernietigen, dus houd je waarden in de gaten, tenslotte wil je geen No2 / nitriet in je bak hebben, maak je klaar voor veel water wissels de eerste 4 weken.

• Leuk
Waarderingen: Zuur
Mijn bak ik een 70 liter bak 60 x 40 x 30

2-3 zakken was genoeg geweest hoor, maar wat op reserve hebben is nooit erg

We gaan het zien maar ik hou wel van wat golvend landschap. Niet een hele strakke bodem.

@TonHageraats ik ga er op letten!

Een zandbodem moet je niet te dik maken.
Een golvende bodem staat super leuk, maar zal al snel uitzakken en helemaal vlak worden.
Wil je toch wat hoogte verschil in je bakje, dan kun je met wat steentjes of hout bijvoorbeeld wat stutten.

Heb inderdaad nu 3 zaken er in gegooid en de 4e ligt netjes in de kast. 😀
Het golvende landschap bevalt me prima en de bak ziet er weer top uit! Hij is nog licht mistig maar dat trekt zo te zien nog wel vrij snel weg.

Ik merkte dat de vissen zuurstof te kort kregen dus heb gelijk de filter zuurstof toevoer flink op geschroefd en na 10 minuten zag je al gelijk dat de vissen het weer meer naar hun zin kregen.

De bodem bewoners zien er ook te vreden uit.

De helena slakken groeven zich binnen enkele minuten gelijk in en de garnale huppelen vrolijk over het zand!

Moet ik hier trouwens geen ander topic voor aan maken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan