Wat is er nieuw

Garnaalaquarium!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquarium wout
  • Startdatum Startdatum
A

Aquarium wout

Guest
Hallo iedereen, ik ben van plan een garnalenaquarium te beginnen. Nu wil ik de kosten zo laag mogelijk houden dus is mijn vraag wat voor soort aquarium is niet te duur maar wel te februiken als garnalen aquarium. Ook zou ik graag willen weten of er nog een speciale bodem in moet en of er nog meer dingen zijn die in het aquarium moeten. Alvast bedankt!!

De meeste aquaria zijn wel geschikt voor garnalen. Ze kunnen vaak in een kleiner aquarium dan de meeste vissen, maar ik zou niet een al te klein aquarium nemen. De waterwaarden zijn dan namelijk vaak moeilijk stabiel te houden. Zelf zou ik een aquarium van minstens 20 liter nemen. Let dan op dat er een deksel/dekplaat opzit, anders kunnen ze er namelijk uitkruipen.

Wat je verder nodig hebt ligt aan de soort garnalen die je wil. Je hebt in ieder geval een garnalen veilig filter nodig. Iets als een aquael pat mini is niet al te duur.

De bodem ligt eraan wat je voor garnalen wil. Neocaridina garnalen hebben vaak geen speciale bodem nodig, terwijl Caridina garnalen soms op pH-verlagende bodem worden gehouden. Het beste is bij de kweker/winkel waar je ze wil gaan halen even navragen op welke waarden ze daar zitten. Dan kun je daar eventueel je eigen waarden op aanpassen.

Als je zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn zou ik voor de makkelijke soort kiezen, oftewel de neocaridina garnaaltjes. Deze heb je in allerlei leuke felle kleurtjes. Rood, oranje, geel, wit, blauw, zwart, bruin.....

Als bodem kun je dan zand gebruiken of (niet scherp) grind.
Grind is er in allerlei leuke kleurtjes en zand tegenwoordig ook (zie hornbach color zand)

Vaak is een aquariumset voordeliger dan om alles los te kopen, alleen wat Noa al zegt, voor garnalen zijn de meeste filters ongeschikt omdat ze gehakt maken van de beestjes.
Een sponsfilter met een klein motortje of op een luchtpompje is het beste.

Een verwarming is niet nodig als je kamer boven de 13 graden is en redelijk constant in temperatuur is.

Hoe groter je aquarium, hoe makkelijker qua onderhoud.
Minimaal 20 liter zou ik ook aanraden.

Qua lampen is het wel heel makkelijk als je een aquarium kiest waar deze al bij zit, net als een afdekplaat of een kap.

Verder is het een kwestie van smaak wat voor aquarium je mooi vind.
Een kubus heeft geen tot zeer weinig kunststof in het zicht.
Vaak hebben die ook mooie afgeronde hokken (bijv: dennerle kubssen)

Kijk eens op marktplaats.
Staan soms leuke bakjes te koop voor weinig.

Minimaal 20 liter zou ik ook aanraden.

Ik zou zelfs minimaal 30 liter aanhouden. Kleiner kan maar ja als je wat wil is 30 liter net iets beter om leuk in te richten is mijn persoonlijke mening.

Ik zou zelfs minimaal 30 liter aanhouden. Kleiner kan maar ja als je wat wil is 30 liter net iets beter om leuk in te richten is mijn persoonlijke mening.

En je waterwaarden blijven wat makkelijker stabiel, wat weer ellende met de garnalen voorkomt.

Inderdaad een 30 liter. Ik heb een 30 liter met filter en heater gekocht via marktplaats voor 30 euro. Uiteindelijk wel zelf dingen vervangen (filter veilig voor garnalen). Als bodem zand (natuurlijk voor in het aquarium).

Ik ben benieuwd naar je bakje en een zandbodem is niet een must voor garnalen hoor

Oh nee, garnalen kunnen op verschillende bodems worden gehouden. (was meer een voorbeeld van goedkoop zakje zand of grind halen). 🙂

Aangezien ik ook zoiets van plan ben (staat nog niet 100% vast maar toch)ga ik dit mooie topic volgen en succes zou ik zeggen en hopelijk post je genoeg foto's van het hele gebeuren zodat iedereen er toch iets van op steekt.:thumbs:

Eigenlijk is het heel simpel

Een bakje van minimaal 30 liter (voor het kunnen behouden van de waterwaardes). Vrij goedkoop te krijgen via marktplaats. Die van mij was 30 euro incl filter en heater
Filter: je wil een garnaalveilige filter hebben. Een goeie op een klein bakje is de aquaell mini pat. Kosten iets van 16 euro.
Ga je voor neocaridina

Heater: niet perse nodig, zolang de temperatuur in de winter maar niet teveel daalt (hier wordt het 17 graden).
Bodem: voor neocardina volstaat iets simpels (ze hoeven geen ph verlagende bodem). Soms worden ze zelfs op een bare bottom gehouden (zonder bodem). Maar het is wel fijn ze iets te geven. Een dun laagje grind/zand volstaat.
Plantjes: wat stekjes van forumleden of mensen die je kent. Ik had een grotere bak en heb daar wat plantjes uitgehaald. Mosjes of fijne plantjes waar ze zich in kunnen verstoppen zijn fijn.
Hout: niet nodig, wel fijn voor garnalen. Ook via marktplaats te vinden of anders een mini stukje van de winkel. Hetzelfde geld voor stenen. Een klein stukje drakensteen vinden ze vaak fijn (allemaal gaatjes waar ze uit kunnen eten). Wil je echt cheap gaan: vulkaanstenen (gratis af te halen in de eiffel) 😉

Wil je echt cheap gaan: vulkaanstenen (gratis af te halen in de eiffel)

Het is maar wat je dan nog cheap noemt zeg😀😀

Maar ja op zich hoeft een garnalenbakje niet duur te zijn en ik heb juist alleen wat stukjes hout erin en die met mos bekleed. Zo zie je de garnalen goed en ze zijn daar erg blij mee. In de meeste garnalenbakjes heb ik geen of hooguit 1 plantje en verder mosjes.

Als je led zoekt dan kun je voor zo n 8 euro een leuke led kopen op Aliexpres voor boven de 20-30 liter nano s. Maar dat ligt er ook aan wat voor model bakje je neemt.

Het is maar wat je dan nog cheap noemt zeg
Zolang je maar geen vrachtwagen meeneemt 😉 Heb wel eens een paar mooie stenen meegenomen tijdens een wandeling. Is ook nog eens leuk om te doen.

Eigenlijk is het heel simpel

Een bakje van minimaal 30 liter (voor het kunnen behouden van de waterwaardes). Vrij goedkoop te krijgen via marktplaats. Die van mij was 30 euro incl filter en heater
Filter: je wil een garnaalveilige filter hebben. Een goeie op een klein bakje is de aquaell mini pat. Kosten iets van 16 euro.
Ga je voor neocaridina

Heater: niet perse nodig, zolang de temperatuur in de winter maar niet teveel daalt (hier wordt het 17 graden).
Bodem: voor neocardina volstaat iets simpels (ze hoeven geen ph verlagende bodem). Soms worden ze zelfs op een bare bottom gehouden (zonder bodem). Maar het is wel fijn ze iets te geven. Een dun laagje grind/zand volstaat.
Plantjes: wat stekjes van forumleden of mensen die je kent. Ik had een grotere bak en heb daar wat plantjes uitgehaald. Mosjes of fijne plantjes waar ze zich in kunnen verstoppen zijn fijn.
Hout: niet nodig, wel fijn voor garnalen. Ook via marktplaats te vinden of anders een mini stukje van de winkel. Hetzelfde geld voor stenen. Een klein stukje drakensteen vinden ze vaak fijn (allemaal gaatjes waar ze uit kunnen eten). Wil je echt cheap gaan: vulkaanstenen (gratis af te halen in de eiffel) 😉
Bedankt voor deze info.:thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan