Wat is er nieuw

Garnaaltjes dood

juut77

Member
Lid geworden
18 mei 2025
Leeftijd
47
Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag 20 garnaaltjes en 3 slakken in een nieuwe bak gedaan, waterwaardes al 1,5 week stabiel en goed, bak heeft totaal 4 weken gedraaid met veel planten. Planten groeien als kool.

10 neocardina en 10 japonica, alles ging prima...tot gisteravond. Ineens lagen er 5 dode garnalen 3 neo en 2 japonica, rest zat bovenin en 1 japonica probeerde uit de bak te springen, niet gelukt trouwens.
Slakken hebben trouwens nergens last van.

Smiddags een waterwissel van 20% gedaan, waardes waren daarna niets veranderd, temperatuur was 0,2 hoger dan ervoor, maar binnen uur weer 24 graden.

Gelukkig zuurstofpompje in huis, deze meteen aangezet en afgewacht, vanochtend de garnalen, ik heb er iig 8 verschillende gezien rustig beneden en hun ding aan het doen, zuurstofpompje aan laten staan. Geen slachtoffers verder gezien nog. Ik vind dat ze nu wel veel rustiger zijn dan gisteren..toen zwommen de japonicas soms wel heel veel door de bak heen, nu zitten ze op planten of op de bodem hun ding te doen.

Was dit een zuurstoftekort, of is het toch iets anders? Wat is jullie idee hierover?

Laatst bewerkt:
Heb je een foto van de bak?
Gebruik je druppeltesten of teststrips?
Wat zijn je waterwaarden precies?
Voeg je nog iets van plantvoeding toe?

Ik lees wat over zuurstofpompje.. heb je ook nog andere filtering op je bak?

Heb je een foto van de bak?
Gebruik je druppeltesten of teststrips?
Wat zijn je waterwaarden precies?
Voeg je nog iets van plantvoeding toe?
Ik gebruik strip en druppel
Nitriet 0
Nitraat tussen 15/20
Ammoniak 0
PH 7,2
KH 6
GH 8

Plantenvoeding: colombo floral carbo, vandaag ook ff mee gestopt. Verder geen toevoegingen.

Ik lees wat over zuurstofpompje.. heb je ook nog andere filtering op je bak?
Ja zeker een normale filterpomp, wel veilig voir garnalen...van superfish

Water is heldere dan op de foto, komt door de vitrage, geen direct zonlicht de gehele dag, woon in een vrij donkere steeg zeg maar..

Bijlagen

• 20250518_181959.jpg
    20250518_181959.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 14
Zo te zien wel wat bacteriebloei.
Heb je het filter toevallig schoongemaakt?

Als je net de bewoners hebt toegevoegd en ook hebt gevoerd dan kan het zo zijn dat de bacteriecultuur zich nog moet aanpassen en je toch even wat no2 of nh3/4 hebt gehad.
Tijdens indraaien verkruimel ik altijd iets voer.

Als je net de bewoners hebt toegevoegd en ook hebt gevoerd dan kan het zo zijn dat de bacteriecultuur zich nog moet aanpassen en je toch even wat no2 of nh3/4 hebt gehad.
Tijdens indraaien verkruimel ik altijd iets voer.
Nitrietpiek was eind week 1, daarna op 0 gebleven, met bewoners erin zaterdag paar korrels voer...druppel meting deze morgen zoals hierboven, exact hetzelfde als meting donderdag.

Toevallig huisdieren met een vlooienband of andere vlooienmiddelen?
Garnalen zijn best gevoelige dieren.

Toevallig huisdieren met een vlooienband of andere vlooienmiddelen?
Garnalen zijn best gevoelige dieren.
Nee, geen huisdieren verder, dit gaan ze worden...ook niet in de buurt geweest afgelopen week bij andere dieren...

Inmiddels heb ik 13 garnalen gezien...zaten toevallig net allemaal aan de voorkant, helaas te laat voor de foto..dus ik mis er nu nog 2, maar dat zijn 2 hele kleintjes...dus waarschijnlijk valt de schade mee...hoop ik...ze doen iig allemaal wat ze moeten doen, geen onrust oid.

Bacteriënbloei is het zeker, gisteren na waterwissel ook een plant verplaatst naar achteren, mss iets omgewoelt ofzo...en sinds de zuurstof aanstaat lijkt het met de rest prima te gaan...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan