Wat is er nieuw

garnalen aquarium.

• Onderwerp starter Onderwerp starter marc.ensing
  • Startdatum Startdatum
M

marc.ensing

Guest
ik zit er aan te denken om een garnalen aquarium te starten.

een paar jaar geleden heb ik verschillende aquariums gehad maar niet met gevoelige dieren als deze.

een familie lid heeft ooit een nano gekocht met 10 cr's maar de kweek ging totaal niet en er was sterfte.

nu wil ik t nog een keer gaan proberen, maar is dit aquarium aan te raden?het is zo'n dennerle cube 30 liter. met filtertje e.d maar van dit filter ben ik geen fan.

nu lees ik veel over ph verlagende bodems en osmose water of zelfs regen water. hoe doen jullie dit? osmose of regen water begin ik liever niet aan, wil niet ergens van afhankelijk zijn.

ik heb al best wat gelezen, maar soms is dit tegen strijdig.

ook ben ik (nog) niet van plan meerdere bakken op te zetten.
zal dit dan de kwaliteit zo verslechteren dat ik op den duur een totaal andere gradatie heb?

mvg marc.

Een Dennerle 30 is prima hoor en die hoekfilters ook al heb ik zelf altijd de SF Aquaflow 100.
Maar dat is een prima setje om mee te starten hoor.
Afhankelijk van wat voor gradatie garnalen je wil nemen moet je een ph verlagend e bodem nemen. Beste is dus bij de kweker te vragen op welke waarden ze zijn gekweekt. Op MP kun je vaak hele mooie kopen voor niet al teveel geld.

zo'n aquaflow moet ik ook nog wel hebben.
bedankt voor de reactie.

gebruik je dan ook gewoon de standard inhoud van dit filtertje?

de ph verlagende bodem kan dus gewoon in combinatie met leiding water?

en nog een vraag kan de cb in combinatie met de cr gehouden worden?
leek me wel een leuke combinatie.

nogmaals bedankt

marc.ensing zei:
gebruik je dan ook gewoon de standard inhoud van dit filtertje?

de ph verlagende bodem kan dus gewoon in combinatie met leiding water?

en nog een vraag kan de cb in combinatie met de cr gehouden worden?
leek me wel een leuke combinatie.

nogmaals bedankt

ja, ja en ja 😉
Alhoewel je de koolkorrels in de spons eventueel zou kunnen vervangen door iets als siporax of keramiek of zoiets.. maar een eis is het niet.

okee duidelijk.
ik zal binnenkort de voorbereidingen gaan treffen dan.

ben benieuwd of ik succes boek met het houden en kweken van de crystal red en crystal black.

ik ben nog even verder gaan lezen over t aquarium.
nu leek t me een stuk mooier om er een co2 setje bij op te zetten.

ik zie verschillende producten met gewoon een flesje en een slangetje.

hebben jullie dit ook?
en wat raden jullie aan voor een nano?

of kan ik zelf iets maken wat er op lijkt

Bio-co2 met omgekeerd bakje?
Is zelf in elkaar te frutselen.
Kant-en-klaar kopen kan ook, Dennerle heeft zo'n setje, JBL ook, alleen dan moet je om de x-aantal weken weer nieuwe gel/poeder kopen.

Meer info over zelf in elkaar frutselen..
http://www.hobbykwekers.nl/component/finder/search?q=bio-co2&Itemid=137
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=737047
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1314401

Edit: Wel nog een kleine waarschuwing.. garnaaltjes (en zeker ook Crystals) zijn gevoelig, ook voor te grote schommelingen in de waterparameters.. met het toevoegen van co2 wijzig je die, met name ook je ph-waarde. Met bio-co2 (zowel zelfbouw als kant-en-klaar setjes) is dat lastig in een zekere balans te houden, dus doe alles met kleine stapjes en blijf goed letten op de dieren.

Om het je nog moeilijker te maken..
Er is dus iets voor te zeggen om het dus niet te doen 😉

ik denk niet dat ik het dan aan durf.

maar hoe zorg ik dan dat mijn planten de juiste voeding krijgen?
een voedingsbodem geeft na een tijd zo'n troep vind ik.

heb namelijk net een hoop gelezen over co2 maar t kan moeilijk te doseren zijn en wil de dieren niet in gevaar brengen.

Vaak zie je dan ook dat mensen met garnalen niet zo veel planten erin hebben maar meer alleen wat hout en mos omdat die weinig co2 eisen.
Zo heb ik de bak met cb TB hier ook ingericht.
Ik kies dus voor een bak met planten of een bak met garnalen. Samengaan kan maar neem dan makkelijke garnalen en makkelijke planten die weinig eisen.

marc.ensing zei:
maar hoe zorg ik dan dat mijn planten de juiste voeding krijgen?
een voedingsbodem geeft na een tijd zo'n troep vind ik.

Je kunt bij planten die voeding voornamelijk via de wortels opnemen denken aan klei/laterietbolletjes.. zelf te maken of kant-en-klaar te kopen in de handel.
Als je niet al te veeleisende planten hebt en niet te intense verlichting en die verlichting ook niet al te lang aan hebt dan zullen je planten geen tekorten hoeven hebben.
Hoe intenser het licht, en hoe langer aan, hoe meer voedingsstoffen de planten zullen verbruiken, dus daar moet je een beetje op zoek naar een goed balans.

zou je mij een lijstje kunnen geven met planten die weinig co2 nodig hebben?

dus mos en nog een paar?

hout wou ik ook gebruiken bij de inrichting

De Crypto s zijn vrij makkelijk evenals de Javavaren en ook de Sagittaria Sabulata als voorgrondplantje wel.
Mosjes zijn ook erg geliefd en makkelijk.
Zelf heb ik wat verschillende mosjes in de bakken met bv een Crypto. Maar dan heb ik het over nanobakjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan