Wat is er nieuw

Garnalen bakje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
S

Susanne

Guest
Ik ben op zoek naar een leuk garnalenbakje voor crystal red garnalen. Ik dacht eerst de Superfish Aqua Expert 30 te willen, maar nou begrijp ik dat deze hele serie lelijk gekit is (heb ik een aantal jaren geleden ook zelf gezien) en om hem op een tijdschakelaar aan te kunnen sluiten moet je hem ombouwen en dat zie ik dus niet zo zitten. Dit laatste geldt ook voor de Superfish Wave serie (zou dan de 30 overwegen). De nieuwe Superfish Aqua 40 vind ik echt lelijk, althans de deksel. Ik wil in ieder geval liever een vierkante dan een rechthoekige bak. Ook heb ik liever een kap met verlichting dan een losse lamp er boven. Maar aan de andere kant vind ik de Dennerle bakjes wel erg mooi, maar ook erg duur...

Hebben jullie nog suggesties? Liefst met reden waarom dit een goed/leuk bakje is en eigen foto's of een link naar eigen foto's.

Alvast bedankt!

De Dennerle nanocube is wel een ideaal garnalenbakje.
Niet het allergoedkoopst maar dan heb je ook wat.

Aquael shrimp set heeft ook leuke bakjes als je er niet teveel aan uit wil geven.

Ik vind de lichtkappen op de nano's ook niet mooi maar er is wat dat betreft niet zo heel veel keuze.

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=5636

Ik zag deze ook nog, heeft iemand hier ervaring mee? Is niet goedkoop, maar zie wel voordelen (oa 2 lampen in de kap).

@Segamon: Vind Dennerle ook wel erg mooi, maar vind die losse lamp gewoon minder en ze zijn inderdaad erg duur. Nog duurder dan die van mijn link.

Die uit de link heeft veel weg van een Aqua40 moet ik zeggen, maar heeft 2x11W erboven. Zelf vind ik dat vrij veel op zo weinig liters.

Smaken verschillen maar bij mijn Expert30 vind ik hem niet echt lelijk gekit moet ik zeggen. Eigenlijk net als een 60cm bakje zeg maar.
De perfecte bak vinden zal niet makkelijk zijn.

22 watt klinkt inderdaad aardig veel, maar je kan ook maar 1 lamp aan doen en misschien kan je ook voor een lamp kiezen met een lager wattage? En hij is toch wel wat groter dan de Aqua 40, hij heeft 12 liter meer inhoud, dat is toch een half keer zo groot als de Aqua 40.

Misschien is het wat betreft de kitnaden van de Expert serie inderdaad een kwestie van smaak en ben ik gewoon erg kiesleurig, maar heb het bij een nieuwe gezien en nu hoorde ik ook weer iemand erover...

Of je er 1 apart kan aandoen weet ik niet. Bij de moderne bakken met T5 zie je dat beide buizen aangaan en niet afzonderlijk kunnen branden maar dat kun je nog nagaan.

Hij is 37 liter lees ik dus met 22W zit je dan rond de 0,6-0,7W/L.
Ik heb hier boven de nano s zo n 11W en dat is rond de 0,35W schat ik zo. Het is geen probleem zolang je er maar rekening mee houdt dat meer licht ook meer voeding vraagt 😉.
En dat is nou net waar garnalen niet echt van houden en van "fel" licht houden ze ook niet echt.

Ik kan een zo goed als nieuwe Superfish Wave 30 krijgen voor �40 inclusief langs brengen, vinden jullie dat een goede deal?

Dat is niet duur maar hou er rekening mee dat garnalen in dat filterhuis compartiment kunnen komen.

Oh dat is dan weer niet handig... Moeilijk hoor!

Hoe zit het bij de Juwel Vio 40 eigenlijk met de garnalen veiligheid wat betreft het mogelijk in het filter komen van de garnalen?

En zijn er behalve de cubes (van Dennerle en Superfish) dan nog wel meer opties?

Denk niet dat er een perfecte oplossing is die 100% voorkomt dat er garnalen (jongbroed) de rotor bereikt, althans.. daar waar je gebruikt maakt van een waterpompje.
De Dennerle hoekfiltertjes hebben de naam opzuigen van jongbroed tegen te gaan (eventueel met het los aan te schaffen baby-roostertje) maar ook daar lees je toch wel eens anders over.
Voor een 100% oplossing ontkom je toch niet aan luchtaangedreven sponsfiltering.
Voor garnalenbakjes zou ik persoonlijk niets anders meer dan willen dan sponsfiltertjes.

Dat is wel een goede, zijn die er ook in een mini variant? De sponsfilters bedoel ik.

Blijft lastig welk bakje dan de beste keuze is. Is ook nog een kwestie van prijs en vormgeving. Ben ook wel behoorlijk beinvloedbaar, want mijn man vindt bijvoorbeeld de bakjes met een losse lamp er boven niet mooi en dan neem ik die toch niet meer zo snel. Zeker omdat ik zelf ook het liefst een bakje wil met een lichtkap. Vandaar de Juwel Vio, maar die is wel weer prijzig en dat filter is ook weer niet garnalenproof.

Luchtaangedreven sponsfiltering is wat mij betreft ideaal voor de garnaaltjes maar voor veel mensen weer geen optie omdat luchtpompjes nu eenmaal wat meer geluid maken en ook het 'geborrel' misschien weer niet ideaal is voor plantenbakken aangezien er enige co2 verloren gaat. En zo heeft elke keus weer z'n nadelen, is het niet qua prijs, dan wel omdat mensen het lelijk vinden, of omdat het niet garnalen-veilig is of whatever wat.. 😉
Het blijft een afweging maken tussen al die zaken..

Ga je puur uit van de garnalen dan is een luchtaangedreven sponsfiltering toch ideaal.
En ja, die heb je inderdaad in mini-variant.. zou er even wat informatie over opGoogelen, er is veel over te zeggen.

Hier staat wat info over de verschillende opties.. http://www.crystalred.nl/filtersystemen.html

Daar staat trouwens bij de luchtaangedreven sponsfilter dit..
heeft een relatief korte standtijd, vraagt veel onderhoud
Daar ben ik het totaal niet mee eens, onderhoud is een stuk minder dan met een gewone filterpomp.

Susanne zei:
Oh dat is dan weer niet handig... Moeilijk hoor!

Het moet wel mogelijk zijn om dat compartiment eruit te halen maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik dacht dat Niwla dat al eens heeft gedaan maar dat zou je moeten navragen.

Ik bekijk net een filmpje van de opbouw van de Juwel Vio 40 en zie tot mijn schrik dat de sokkel gewoon los zit, het aquarium zet je er alleen maar bovenop. Dat is toch niet stevig???? Zou als de dood zijn dat hij naar voren/achteren/opzij kiept. Klinkt doodeng!

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb er geen ervaring mee maar zie het ook op de foto. Ik vind het ook iel lijken. Dan zou ik liever de Expert30 nemen en de wat minder mooie kitnaden op de koop toenemen.

Ik heb de Home25 gehad en daar zat de bodem wel vast onder.

Ja inderdaad John, dat zou ik dan ook liever doen. Maar eens kijken of ze hem hier in een dierenwinkel hebben of hem vrijblijvend in huis kunnen halen zodat ik hem eerst in het echt kan bekijken en kan zien hoe lelijk de kitnaden zijn.

De Home serie vind ik te smal en ook dat filter is helaas niet veilig voor garnalen.

Dat is hetzelfde principe als de bakjes van Dennerle, mooi maar helaas zonder lichtkap. Heb ik toch het liefste... Maar bedankt voor het meedenken!

Zo op het plaatje lijkt de lichtkap van de Aqua 60 trouwens wel een stuk minder reli�f te hebben dan de Aqua 40 en bij de witte lijkt het sowieso minder op te vallen. Misschien toch ook die maar eens proberen in het echt te bekijken. Die is qua prijs vergelijkbaar met de Dennerle Aqua 30 en 2 keer zo groot (net als de Expert 70 trouwens en die heeft de platte vorruit als extra voordeel). Dan kan ik veel meer garnalen kwijt en heb ik ook qua inrichting meer opties.

kellemes zei:
Luchtaangedreven sponsfiltering is wat mij betreft ideaal voor de garnaaltjes maar voor veel mensen weer geen optie omdat luchtpompjes nu eenmaal wat meer geluid maken en ook het 'geborrel' misschien weer niet ideaal is voor plantenbakken aangezien er enige co2 verloren gaat.

Sponsfilter is niet per definitie luchtaangedreven:

http://www.aquaplantsonline.nl/filterte ... b-met-pomp

Deze komt straks in mijn Dennerle Nano 30

Niwla zei:
kellemes zei:
Luchtaangedreven sponsfiltering is wat mij betreft ideaal voor de garnaaltjes maar voor veel mensen weer geen optie omdat luchtpompjes nu eenmaal wat meer geluid maken en ook het 'geborrel' misschien weer niet ideaal is voor plantenbakken aangezien er enige co2 verloren gaat.

Sponsfilter is niet per definitie luchtaangedreven:

http://www.aquaplantsonline.nl/filterte ... b-met-pomp

Deze komt straks in mijn Dennerle Nano 30

Die ziet er wel groot uit voor een 30 liter bakje...

Opbrengst valt in de praktijk tegen en daarom (voor mij) prima geschikt voor een 30L. Voor een mooie uitgebreide scape zal hij idd te lomp lijken. Wel erg garnalen-proof!

Zelf heb ik wel de stijgbuis ingekort omdat hij anders te ver boven de bak uit stak bij zowel m'n 54L (vanwege de hoge scape) als m'n Home 25.

Tsja, zo heb ieder nadeel zn voordeel. 😉

Handig als je dat zelf kunt!

Ach, gewoon een stukje eraf gezaagd. Kind kan de was doen.

Die bob-filters werken op zich ook prima, heb zelf de kleine variant in gebruik.

kellemes zei:
Die bob-filters werken op zich ook prima, heb zelf de kleine variant in gebruik.

Bob filters???

Je blijft het geluid altijd hebben met sponsfilters en dat vind ik persoonlijk dus niks.

Dennerle heeft een filtertje die veilig is voor garnalen, misschien niet 100%, maar wel voldoende.

Maar ik heb net even opgemeten hoe lang het meubel is en helaas is hij te kort voor de Expert 70, die valt dus helaas af, want met ook nog een nieuw meubel (als die al bestaat voor die bak) wordt het alsnog een duur geintje.

Het is het meubel van de Aqua 60, dus die past sowieso. Die maar eens in het echt bekijken dan of hopen dat er een tweedehands als nieuw exemplaar opduikt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan