Garnalen dood, advies nodig


Dat je alleen de punten eruit haalt die je eigen mening bevestigen. Facebook is daar bijvoorbeeld een mooi voorbeeld van. Het laat mensen en berichten zien die dezelfde mening hebben als jij. Dat versterkt de mening dat je gelijk hebt, want iedereen om je heen deelt tenslotte die mening.

edit: In het Engels is dit artikel van wikipedia wel een goede uitleg, helaas niet in het Nederlands vertaalt maar komt neer op wat ik hierboven schreef. Dit is ook de reden dat op social media de mening tegenwoordig zo extreem uit elkaar liggen. Normaal heb je een gesprek waarin een balans zit tussen voor- en tegenstanders....op social media valt dat deels weg doordat iedereen met dezelfde mening in dezelfde bubbel zit. Ze krijgen daardoor geen tegengas meer.
 
Maar goed, on-topic. Ja, ik ben het met je eens dat een aquarium zonder Co2 mogelijk is. Alleen als ik kijk naar mijn eigen ervaringen, dan maak ik het mezelf makkelijker.

30 jaar geleden kon ik zonder plantenvoeding en zonder Co2 de makkelijke planten goed laten groeien. Blijkbaar is het kraanwater hier behoorlijk veranderd. Nu groeien ook de makkelijke planten voor geen meter en nemen al snel de algen de overhand. Met Co2 en plantenvoeding maak ik het voor mezelf makkelijker in plaats van een moedeloos gevecht aan te gaan met de algen.

Een en ander is dan ook helemaal afhankelijk van diverse factoren. Wat is de samenstelling van het kraanwater? Welke planten? Hoeveel vissen? Hoe vaak ververs je?
 
Dat je alleen de punten eruit haalt die je eigen mening bevestigen. Facebook is daar bijvoorbeeld een mooi voorbeeld van. Het laat mensen en berichten zien die dezelfde mening hebben als jij. Dat versterkt de mening dat je gelijk hebt, want iedereen om je heen deelt tenslotte die mening.

edit: In het Engels is dit artikel van wikipedia wel een goede uitleg, helaas niet in het Nederlands vertaalt maar komt neer op wat ik hierboven schreef. Dit is ook de reden dat op social media de mening tegenwoordig zo extreem uit elkaar liggen. Normaal heb je een gesprek waarin een balans zit tussen voor- en tegenstanders....op social media valt dat deels weg doordat iedereen met dezelfde mening in dezelfde bubbel zit. Ze krijgen daardoor geen tegengas meer.
Dank voor je uitleg

ot: ja het is ook enorm afhankelijk van heel veel factoren
 

Terug
Bovenaan