Garnalen dood door schroef?


Xarvios

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2014
Berichten
59
Al enige maanden heb ik een garnalenbakje draaien met allerlei kleuren neocaridina garnalen.
Na een maand na introductie begonnen ze langzaamaan te sterven. Nooit veel tegelijk. Meestal 3 ofzo per week. Ik heb alles geprobeerd om het te stoppen: ander voer, minder verversen etc. Maar toch gingen nog een aantal garnalen dood per week.
Gisteren besloot ik het stuk hout eruit te halen, denkende dat dit de reden kon zijn. Ik heb het hout gekocht in een dierenwinkel. Het zit vast op een steen, zodat het makkelijk geplaatst kan worden. Maar....het zit vastgeschroefd! En de schroeven lijken te zijn gaan roesten!
Dit lijkt mij niet goed voor garnalen. Kan dit de reden zijn voor de langzame, maar steady uitval?

Aan de garnalen zelf is nooit wat te zien. De ene dag zijn ze aan het eten en rondlopen, de andere dag zijn ze dood. En aan de dode garnalen is ook niks te zien. Ze zitten gewoon in hun velletje (geen barsten ofzo). Ze lijken gewoon van het ene op het andere moment dood te gaan. Is dat typisch voor vergiftiging via een metaal?
 
zou niet weten of dat schade doet een scheer mesje in je bak dat roest kan niet veel kwaad dacht ik kan ook het roten zijn van het hout i dont now
vaak als je garnalen verzwakt zijn omdat je de dooie niet hebt zien liggen krijg je daarna nog weken doden omdat er een hoop verzwakt zijn van voer veranderen kan nog meer doden opleveren
 
Probleem is dat plotselinge uitval bij garnalen niet zo raar is en dat hoor je heel vaak zonder dat er een aanwijsbare reden voor is. Of een kop van een schroef zoveel impact heft dat betwijfel ik en volgens mij is het ook meer koper en andere zware metalen waar ze slecht tegen kunnen. Er zijn genoeg mensen die garnalen houden en plantenvoeding geven en daar zit ook ijzer in.
 
Het probleem is dus niet dat het plotseling is, maar meer steady. Elke week, altijd in de nacht, drie of vier die dan dood liggen. Ik haal ze ook altijd weg. Je zou toch zeggen dat er dan iets is wat ze nekt, maar niet iets dat ernstig is in de waterwaarden ofzo, want dan zouden ze allemaal veel sneller omvallen, lijkt me. Ze hebben overigens ook nog wel veel nakomelingen nagelaten. Daar overleeft wel een deel van, zoals het nu lijkt.
 
Ook dat herken ik en ik heb ook wel groepen gehad waarbij er per week 3-5 omvielen en op een gegeven moment stopte dat weer en krijgen ze weer nakomelingen.
 
heb het hier laatst gestopt door groot stuk drijf plant te pakken uit een bak waar ze het wel goed deden toen nog paar dooie gezien en op gehouden denk dat het ook met bacterie etc te maken heeft
 
Kom je maar op 1 manier achter of het die schroef is: 2 maanden uit het aquarium houden, en even 24 uur over actieve kool filteren, heb je in d ekomende 2 maanden geen dode meer heb je het antwoord
 
Kan je anders een foto delen van je bak? En waar kwamen de garnalen vandaan, MP en LFS?
 
heb het hier laatst gestopt door groot stuk drijf plant te pakken uit een bak waar ze het wel goed deden toen nog paar dooie gezien en op gehouden denk dat het ook met bacterie etc te maken heeft
Wat heeft die drijfplant dan met bacterien te maken?
 
Wat heeft die drijfplant dan met bacterien te maken?
planten wortel zit van alles aan leven ik weet ook niet hoe of wat maar dit werkt heb dit al vaker gedaan met suc6 je propageren gewoon een gezonde bak
 
Ik heb helaas de laatste weken veel uitval bij de Blue Tigers orange eyes. Ze zitten samen met neocaridina. Elke dag 1 dode tijgergarnaal en de neocaridina onaangeroerd. Wat de reden is, ik weet het ook niet. Alle waarden zijn goed. Soms weet je het gewoon niet. Ik heb ook veel kleintjes.
 
werkt gewoon niet 2 soorten garnalen bij elkaar hier altijd problemen me gehad een neocardina en cardina eet ook gewoon anders
 
Dat er verschil in het soort eten zit hoor ik voor het eerst en wat is dan het verschil patton? Of bedoel je dat de een met mes en vork eet en de ander met zn pootjes :DD ;)
 
Dat er verschil in het soort eten zit hoor ik voor het eerst en wat is dan het verschil patton? Of bedoel je dat de een met mes en vork eet en de ander met zn pootjes :DD ;)
en neocardina kun je gewoon goed koop voer geven waar een cardina daar vaak niet goed op ga doen die zijn meer van de herbs
 
werkt gewoon niet 2 soorten garnalen bij elkaar hier altijd problemen me gehad een neocardina en cardina eet ook gewoon anders
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat 2 soorten bij elkaar niet gaat werken. Er zijn zeker wel situaties die succesvol te noemen zijn! :petjeaf:
 
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat 2 soorten bij elkaar niet gaat werken. Er zijn zeker wel situaties die succesvol te noemen zijn! :petjeaf:
haha klopt maar echt voor kweek heb heel lang bijvoorbeeld blauwe neocardina en crystal red bij elkaar gehoud die zijn pas echt goed gaan kweken toen ik de blauwen er uit heb gehaald en zo heb ik ook al jaren lang mix bakjes waar ik gewoon geen kweek resulaten krijg hoe hard ik ook me best doe waar bakken waar 1 soort in zit de kweek top gaat
 
Maar misschien is het dan een idee om in het vervolg niet zo stellig te verkondigen dat iets onmogelijk is? De resultaten die je zelf behaalt zijn niet perse hetzelfde voor alle anderen namelijk.
 

Terug
Bovenaan