Wat is er nieuw

Garnalen dood door slakkengif, of ben ik nu gek?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lieszje
  • Startdatum Startdatum
L

Lieszje

Guest
Hoi allemaal,

Sinds dinsdag was ik trotse eigenaar/baasje van ongeveer 70 crystal red/black en Snow whites.
Alles ging goed, waterwaardes waren goed en de garnalen waren lekker levendig.

Helaas is het vandaag gruwelijk misgegaan.
Ik heb woensdag een bosje Cabomba gehaald en die voor de zekerheid in een emmer water gehad.
Vandaag heb ik hem omgespoeld en in het aquarium gedaan.
Na een halfuur/uur lagen op een paar na alle garnalen dood.

Heb toen de plant eruit gehaald en een waterwissel gedaan om de rest te redden (al vrees ik dat het te laat is).

Ik heb de winkel gebeld en die beweerd dat ze geen slakkenfgif gebruiken..
Ben er eigenlijk van overtuigd dat het door de plant komt..

Zit nu op werk dus kan het water niet testen, denk ook dat het nu nog weinig uitmaakt.
Maar vroeg me af of er nog meer oorzaken kunnen zijn..

Groetjes Lisette

Balen Lisette!
Hoeveel water heb je ververst? je kan in dit geval best 80% verversen.
Bij Cabomba gebruiken ze idd 9 van de 10 keer gif maar dat is al bij de kweker in Azi�.
Ik neem aan dat je het water in de emmer niet regelmatig ververst hebt?

Als alle garnalen dood zijn gegaan nadat je er nieuwe cabomba in hebt gedaan dan kun je er gerust van uitgaan dat er slakkengif opzat. Andere oorzaken kan ik eigenlijk niet bedenken waardoor een hele garnalenpopulatie ineens allemaal tegelijk doodgaan.

Als ik dit zo lees dan denk ik ook zeker aan gif op dat plantje.
Het stond al vanaf woensdag wel in een emmer maar dat water moet je ook zeker dagelijks verversen.

ook andere waterpreparaten kunnen je garnalen geen goed doen, bijvoorbeeld antiwormenkuurtjes en dergelijke

heb je ook plantenvoeding in je bakje gedaan?
Ik heb laatst ergens gehoord dat garnalen niet over alle soorten plantenvoeding kunnen

Ik heb laatst een soortgelijke situatie gehad,

het was inderdaad anti slakken of anti algen middel. Heb overigens omdat ik er zo snel bij was meer dan de helft kunnen redden gelukkig.

Andere optie is dat er andere schaaldieren in de plantjes zaten (slakken) en deze kunnen ziektes op elkaar over brengen waar ze zelf wel tegen kunnen. Dat is ook zo met garnalen van verschillende kwekers...
Oplossing daarvoor is furanol, maar is dan weer lastig aan te komen en om dat preventief te gaan gebruiken is precies de reden dat de wet veranderd is...

Ja kruisbesmetting is ook mogelijk, maar slakkengif zit erg vaak op de planten en is echt funest voor garnalen hoor.
Je leest wel vaker dat sommige slecht reageren op plantenvoeding maar er zijn ook die daar geen problemen mee hebben.
Ligt denk ik en aan de soort garnaal en aan wat je toevoegt en ook hoeveel.
Je kunt denk ik beter als starter wat sterkere garnalen nemen om mee te starten.

Ja dat slakkengif heb ik zovaak voorbij zien komen inderdaad! Maar dan heeft degene van de post toch juist gehandeld? Meerdere dagen in een bak, vaak verversen en afspoelen? Je wordt er bijna huiverig van om er nieuwe plantjes in te zetten...

Ben een tijdje niet op het forum geweest.
Maar heb wel een updaten over de garnalen.

Na mijn werk heb ik alle dode garnalen verwijderd.
Op amandelblad na heb ik alles uit mijn aquarium gehaald.
De eerste twee dagen heb ik elke dag een paar kleine wissels gedaan.
De dag nadat het gebeurd was stierven er nog twee garnalen.
Maar gelukkig waren dat de laatste twee.

De eerste dagen heb ik ze niet gevoerd en het aquarium vrij leeg gehouden.
Alle planten uit het aquarium heb ik weggegooid, liever het zekere voor het onzekere.
De stenen die in het aquarium lagen heb ik twee keer uitgekookt en na ongeveer een week of twee weer in het aquarium gedaan.
Het enige wat ik niet heb weggegooid was een stuk hout met mos.
Dit heeft dagen in een emmer gezeten met een filter en met wat waterverversingen tussendoor.

Ik dacht eerst nog een stuk of 15-20 garnalen te hebben.
Maar uiteindelijk bleken het er zeker nog 30 😀
Ik durfde eigenlijk geen planten meer te kopen, uiteindelijk kon ik een berg vallisneria van iemand via marktplaats krijgen.
Dat heb ik alsnog een week in een emmer gehad met drie waterverversingen op een dag.

Maargoed wel een lange update zo..
Met de garnalen gaat het goed, ik heb vier garnalen met eitjes geteld.
Ik blijf erbij dat het door slakkengif kwam, op nitriet testen was ik al te laat omdat ik gelijk begon met wissels.

De kans is vrij groot dat slakkengif hiervoor verantwoordelijk is geweest. Cabomba staat erom bekend veel slakkengif op te nemen, en dit lang af te blijven geven aan het water.

Ik heb zelf ook al eens bijna mijn hele bak ermee uitgemoord, ik had echter het geluk dat ik na 5 minuten al doorhad dat er iets niet in orde was, heeft me uiteindelijk 'slechts' twee garnalen gekost.

Maar goed om te lezen dat het nu goed gaat!

Zeker 3 dagen.

Ik heb zelf ook Cabomba gekocht, en 3 dagen gespoelt, en elke dag verversen.

Staat er nu al een tijd bij.in de bakken.

Voor de zekerheid zet ik planten die bij de garnalen komen altijd 5 dagen in een emmer met water en ververs dat dan dagelijks.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan