Wat is er nieuw

Garnalen dood

Switchview

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2012
Beste allen,

Aquarium: 75 liter
24 graden
KH = 5
pH = 8
NO2 = 0,05
No3 = <0.05
Fe = 0,2
Aquaflow 200
Bodem = Fluval bodem grind.

Elke week 20% verversen.
Elke week 7 ml profito.
Elke dag 1 ml Easy Carbo.

Gisteren was ik bezig met het snoeien van de hoornblad.
Stukje eraf en weer in de bodem stoppen.

Ik stak het stukje met een tang in de grond, hierbij kwam wat vuiligheid van onder de bodem af.

De garnalen sprongen gelijk de bak rond. Waarschijnlijk ontstond er een nitrietpiek.
Dus heb ik direct meer dan 50% water ververst, dit hielp echter niet. Ik heb de garnalen eruit gevist en in mijn aquarium in de schuur gezet. Deze draait stabiel.

Een stuk of 10 a 15 van de xx aantal garnalen hebben het gered.
De rest niet.

Helaas heb ik dit in het verleden ook gehad nadat ik een plantje in de bodem had gezet.

Elke week ververs ik 20% en dan maak ik de bodem met een zuigertje schoon.

Komt dit jullie bekend voor en hoe gaan jullie hiermee om ?
Als ik ooit weer garnalen neem wil ik dit niet weer krijgen.

Kevin

Vuiligheid op de bodem,mag.
Als er maar geen gas vrij komt.
Heb je bij een dikke bodem.
onder de 2 cm komt er geen zuurstof bij, dus verstikt daar.

Hoe kan dat nou :S
Gingen ze gelijk dood in de bak nadat je een plantje had gesnoeid? Niet nadat jij ze in aller haast over heb gezet in de schuur (best koud)? Of begrijp ik het verkeerd?
Als ik plantjes verplaats gaan de garnalen ook wegspringen, zijn ze wat gestrest. Verder geen doden.
Ik denk dat ik het allemaal niet echt begrijp...
wat voor garnalen heb je?

@Inuz (ineke)

Nee, niet gelijk bij het snoeien.
Het stekje wat ik geknipt had, bracht ik met een tang terug in de grond.
Hierdoor kwam wat vuiligheid van de bodem naar boven. Direct sprongen de garnalen (japonica's en crystal red) de bak rond.

Juist nadat ik merkte dat 50% water verversing niet werkte, heb ik ze eruit gehaald en in de schuur gezet.
In de schuur heb ik een bak met verwarming/filter en al draaiend. In deze bak lopen al garnalen rond.

Om diepte te creeren loopt mijn grond van voren naar achter omhoog. Van zeg 1 cm naar 3 a 4 cm.
Het vuil zakt tussen het grind naar beneden tot de bodem, blijft er niet op liggen. De bak in de schuur blijft het vuil boven op het grind liggen.
Verschil is dat in de huiskamer Fluval heb en in de schuur goedkoop zwart grind.

Kan mij voorstellen dat als er idd geen zuurstof oid bij komt, de boel gaat rotten.
Ik kan minder grind erin doen, tot zeg 2 cm. Maar dan komen de planten omhoog, ze duwen zich als het ware omhoog door wortelvorming.

Zonder mijn bak overhoop te halen, zijn er mogelijkheden om dit te voorkomen ?
Misschien meer de bodem omwoelen met een stofzuiger ?

@Martinez

De bak staat een jaar.
Tsja, hoe hij ruikt, durf even niet te wroeten in de bodem 🙂

Nooit omwoelen. Dan gooi je het gas door de bak,
Met een Rena pijp, en slang. Die zet je in de bak,even aanzuigen,en vuil afzuigen. (reuk gaat gelijk mee).
Duim op de slang ,pijp optillen,en verder.

Ja, vuiligheid komt in emmer, dat is goed. Heb je foto van je bak?

Ik geloof nooit dat het door het raken van de bodem komt en verdenk eerder het plantje maar weet het niet zeker.

Laatst was er ook iemand die een snelgroeier had geknipt in de bak waarna er garnalen dood gingen,had je de plantjes al lang?

Kan toeval zijn maar wel heel toevallig,de ts van het andere topic heeft helaas geen reactie meer gegeven,

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1356134

Als er al garnalen in de schuurbak zaten kan het ook kruisbesmetting zijn.

Switchview zei:
Juist nadat ik merkte dat 50% water verversing niet werkte, heb ik ze eruit gehaald en in de schuur gezet.
In de schuur heb ik een bak met verwarming/filter en al draaiend. In deze bak lopen al garnalen rond.

De sterfte van de garnalen begon voor het in de schuur zetten bij de andere garnalen.

Dat staat er niet, er staat alleen dat ze druk deden. Nou dat doen die van mij altijd met onderhoud, zeker na een verversing.
Kan ook van de kou komen in de schuur.
Ik vraag me nog steeds af WAAR de eersten zijn doodgegaan en hoe...

ATTACH]

Foto van de bak.

Het gaat om het plantje rechtsachter. Deze staat er al meer dan een half jaar. Als hij te groot wordt knip ik hem, het stekje zet ik dan terug in de bodem. Ging altijd goed.

Kan toeval zijn maar toen ik het plantje terugzette in de bodem, kwam vuiligheid omhoog. Toen begon alle garnalen te springen. Omdat ik het ooit een keer gezien had, leek het mij wel vergiftiging. Ik heb ze eruit gehaald en in schuurbak gezet. In deze bak zijn ze ook opgegroeid.
En zitten nu zeg 3 maanden in de huiskamerbak.

Ik zou zeggen dat als het een vergiftiging was, het snel beter zou moeten gaan als ze in een stabiele schuurbak worden gezet of bij min. 50% waterverversing maar helaas....ze bleven doorspringen. Enkele japonica's zijn bijgekomen maar de CR's niet..

En je hebt geen voedingsbodem?
Het kan zijn dat het door de vuiligheid van de bodem komt hoor, dat het stoffen vrij gaf die de garnalen niet konden hebben.

Seabait zei:
Ik geloof nooit dat het door het raken van de bodem komt en verdenk eerder het plantje maar weet het niet zeker.

Laatst was er ook iemand die een snelgroeier had geknipt in de bak waarna er garnalen dood gingen,had je de plantjes al lang?

Kan toeval zijn maar wel heel toevallig,de ts van het andere topic heeft helaas geen reactie meer gegeven,

Mss dat er dan bij het knippen bepaalde stoffen vrijkomen.
Sommige kamerplanten hebben ook bepaalde sappen in de stengels heb ik gehoord namelijk.

jessicapilon zei:
Seabait zei:

Mss dat er dan bij het knippen bepaalde stoffen vrijkomen.
Sommige kamerplanten hebben ook bepaalde sappen in de stengels heb ik gehoord namelijk.

Hij zegt dat hij al meerdere keren dat plantje gesnoeid heeft dus dat zal het ook niet zijn.

Misschien stress van snoeien en daarna nog een keer van overplaatsen met allerlei waterwissels tussendoor.

Inuz zei:
Dat staat er niet, er staat alleen dat ze druk deden. Nou dat doen die van mij altijd met onderhoud, zeker na een verversing.
Kan ook van de kou komen in de schuur.
Ik vraag me nog steeds af WAAR de eersten zijn doodgegaan en hoe...

Je hebt gelijk Ineke,lees het nu nog een keer maar verder snap ik er ook nog geen snars van.
Plantje is het dus ook niet inderdaad.

EDIT-heb je de waarden van die bak in de schuur en heb je ze laten overwennen of zo gelijk overgezet?

ja en de tweede keer nog steeds geen antwoord op WAAR...
Ik vraag me ook af hoe ze overgezet zijn.. als ze een tijdje moesten wennen wordt het wel wat koud in een klein bakje in de schuur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan