Wat is er nieuw

Garnalen eten Anubias

MaFlodder

Well-known member
Lid geworden
27 augustus 2014
Hallo iedereen,

Sinds een paar weken heb ik mijn garnalenbak opnieuw ingericht met nieuwe planten, onder andere met Anubias nana mini. Nu zie ik dus dat mijn garnalen de Anubias helemaal kaal vreten, alleen de nerven blijven over. Het zijn gewoon gezonde plantjes, zonder dode bladeren. Hebben mensen hier ervaring mee of mee gehad? Zou ik ze misschien te weinig voeren? Ik voer ze om de dag een beetje garnalenvoer en af en toe wat groente.

Nou nee, en ik heb dit ook nog nooit eerder gehoord.
Ik geef ze maar 2x per week te eten en hier eten ze geen planten op. Zijn er geen andere bewoners die het kunnen hebben gedaan??

Anubias wordt geregeld gebruikt in cichlidenbakken omdat het zo'n taai spul is en garnalen zouden gezond Anubias blad opeten? You're very very sure?

Hier met 3 soorten garnalen ook niet terug gezien dat ze gezond blad -van welke plant dan ook- opeten.

Ik begrijp er weinig van :stars:

~ Ivo

Nee is echt een pure garnalenbak, zelfs geen slak te bekennen. Dus ik snap er eigenlijk ook niet veel van. Het was me al een paar dagen geleden al opgevallen dat ze ervan aten. Vanochtend weer, op de aangevroten bladeren na vond ik het plantje er gewoon goed uitzien. Kwam net thuis en er zaten nog maar 2 hele blaadjes aan. Ze zaten ook op een ander stekje van de Anubias, die heb ik er net uitgehaald, alle aangevroten bladeren vanaf gehaald, weer terug gezet en maar even in de gaten houden wat ze daar mee gaan doen.

Apart. Misschien een idee om er wat Catappa bladeren of beukenbladeren in te doen zodat ze zich daarmee bezig kunnen houden? Die worden bij mij wel altijd opgegeten door de garnalen.

De Anubias heb ik tussen de spleten van de stenen gestopt, wortelstok zit iig niet in de bodem.
Catappa en eikenbladeren zitten er al in, maar dat vinden ze geloof ik niet zo interessant.
Ik heb er nu een stuk komkommer ingedaan en daar vermaken ze zich gelukkig wel mee!

Vreemd, ik heb ook de anubias nana mini staan bij garnalen, maar daar blijven ze absoluut vanaf. Heb je het ze zien eten? Wat voor soort garnalen zijn het? Ik zou net als mijn voorgangers inderdaad denken aan een andere oorzaak.

Gaat het blad niet om een andere reden dood,en komen dan de garnalen?
rottend blad eten ze bij mij ook graag ,maar gezond niet.

Even terzijde..
Als ik zo een beetje 'rond-Google' lees ik veel verhalen over de mogelijkheid dat anubias giftig 'zou kunnen zijn' voor garnaaltjes, met name bij snoeien zou er een stof vrij kunnen komen die giftig is.
Is dit een broodje-app verhaal? Of is men er nog niet uit?

Verder kom ik nergens de stelling tegen dat garnaaltjes dit soort stug blad zouden kunnen eten, toch vreemd.. zou dan inderdaad ook denken aan al aanwezige problemen bij de betreffende plant, en dus al rottend blad wat garnaaltjes weer wel lekker vinden.
Bij mij zie ik het zeker niet, al heb ik geen anubias bij de cr's, maar die eten simpelweg geen levend blad, het moet al de 'slijmfase' voorbij zijn willen ze er aan beginnen 😉

Ik vind het inderdaad ook wel knap dat garnalen zulke taaie bladeren opeten.
Je zou toch gaan denken dat de bladeren dan al dood zijn want als dat zo is dan kan ik er wel inkomen dat ze die pakken maar gezonde planten?? nog nooit van gehoord of gezien.

Inderdaad zoals John al op merkt zijn het dan gemuteerde garnalen met slagtanden hahaha 😛

Bij mij eten ze het ook niet.

Dat van die giftige stoffen lijkt mij broodje-aap, ik heb een anubias een keer gesnoeit en niks aan de hand.

Dat van die giftige stoffen lees ik idd ook op internet, maar lees ook dat veel mensen nog nooit problemen hebben ondervonden. Hoewel mijn zus vanmiddag wel een dode garnaal zag liggen in de bak. Er ligt ook een deel van een vervelling dus zou misschien ook daarmee te maken kunnen hebben, dat ie het niet gered heeft. De rest is iig nog spring levend!

Het volgende stekje ligt inmiddels ook aan diggelen. Het zou kunnen zijn dat de blaadjes bij de stengels verslijmd zijn, zo zien ze er nu wel uit, maar zijn dan echt alleen de stengels die er zo uit zien. Blaadjes zijn nog steeds stug en aangevreten.

Maar ja dan komen die stoffen dacht ik ziet vrij. dat is meer als er blaadjes worden afgebroken of geknipt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan