garnalen familes


R

ronrijn

Guest
Beste garnalen kenners, ik had hier gisteren al een ander topic gestart, ben als volkomen leek op het gebied van garnalen na wat zoekwerk al wat opgeschoten, maar heb nu toch nog wel een vraag betreffende de familienamen.

Ik heb al vuurgarnaaltjes in mijn gezelschapsbak zitten, dus kan ik hier beter geen carbon rili of blue fairy bij doen als ik het goed begrepen heb, maar nu zijn dit alle drie neocaradina heteropoda soorten, nou zou ik zelf het liefst een blauwe garnalen soort erbij hebben en las ik dat de blue jelly wetenschappelijk een cardina dus niet neocardina heet kan dat dan wel? Zo nee, kunnen jullie me dan een (betaalbaar)liefst blauw alternatief aanbevelen?
 
De blue jelly is een Caridina soort , er is een misverstand ontstaan omdat er een duitse aanbieder de Blue fairy verkoopt onder die naam .
Dus Jelly Caridina , Fairy Neocaridina
Alternatief is dan Blauwe Tijger , Blue bolt hoewel het eraan ligt wat jij betaalbaar vind ;-)
 
Is niet gek dat je door de bomen het bos niet meer ziet,zijn echt enorm veel soorten waarvan de verschillende benamingen ook weer door een hoop mensen verkeerd gebruikt worden.
Om het nog makkelijker te maken veranderen ze regelmatig de wetenschappelijke naam want zo heten vuurgarnalen geen Neocaridina heteropoda meer maar Neocaridina davidi bv.



Misschien is het leuker om voor jezelf nog eens een tijd goed te verdiepen in de verschillende soorten en hoe je ze het beste kan verzorgen en om dan 1 soort per bakje te gaan houden bv.
 
Dus caridina is hetzelfde als neocaridina????, en beide zijn directe familie van de vuurgarnaal en kunnen niet samen?
Betaalbaar bedoel ik niet gek veel duurder dan de vuurgarnaal, ik vind mijn vuurtjes hartstikke leuk maar blijft "bijzaak" binnen mijn gezelschapsbak, sorry voor dat woord wat ik bedoel is dat ik veel eerder 10� voor een vis uitgeef dan voor een garnaal, want minimaal 10 garnalen is een hoop geld dan.
 
John ik heb de vuurtjes in een vision 180 met vissen zitten en wilde hier nog een soort garnalen bij, m.a.w. ik heb maar ��n bak.
 
Nee Caridina en Neocaridina zijn 2 families , deze kruisen niet met elkaar . Vuurtje is dus een Neo en zal kruisen met de Blue Fairy . Met de Blue jelly kruist hij inderdaad niet , de Jelly is namelijk een Taiwan bee . Het is zo i zo zonde om die in een gemengde bak te doen .
Een blauw alternatief voor de prijs van een vuurtje , ben ik bang dat , dat hem niet gaat worden .
 
Dank je Natasja, families is me nu duidelijk!

Waarom is het zonde om de blue jelly in een gezelschapsbak te doen? En als er geen blauw alternatief is, is er dan wel een ander kleurig alternatief in de prijsklasse van de vuurtjes?
 
Waarschijnlijk omdat die garnalen het beter zullen doen in een speciaalbakje.
Heb je ook vissen in je bak?
 
Ja John, dat schreef ik al een vision 180 met vissen
 
Sorry,ik lees heel soms nog weleens ergens overheen zoals je merkt... :juggle: ;)

Met verschillende garnalen bij elkaar zetten heeft het zo z'n dingen waar je rekening mee moet houden.
Vuurtjes en varianten die onderling gaan kruisen zoals je al hebt gelezen en andere soorten die langzamer kweken kunnen uiteindelijk verdwijnen door de vissen bv.

Misschien een idee om je gewone vuurtjes om te ruilen voor een blauwe soort als je die graag zou willen?
Blauwe rilli of fairys bv.
 
Geeft niet, kan gebeuren.

Vuurtjes uit mijn bak is geen optie om 2 redenen, ten eerste daar vind ik ze veel te leuk voor, ten tweede mijn bak is weelderig begroeid met planten en mos is praktisch onmogelijk om ze allemaal te vangen.
 
Waarom het zonde is om de Jelly te doen , omdat het een taiwan bee is en andere watereisen hebben ( vaak dan ) , ze kweken stuk moeilijker en best duur mocht je er al aan kunnen komen . Het zijn namelijk de Blauwe Kingkongs .

Andere in de prijs klasse van vuurtje misschien leuk , de White of Blue Pearle ook snel kweker of de Choco of Oranje Sakura .
In een vissen bak zeg ik ( maar ja wie ben ik ;-) , neem wel een snel kweker zodat je in elk geval de groep in stand kunt houden .
Het enige is het zal wel met elkaar kruisen , en je zult kleur verlies gaan krijgen . Daarin tegen kunnen er soms ook erg leuke garnalen uitkomen met mooie backstripe's
 
Ik praat nu ineens wel over een duurdere prijsklasse maar dit is meer om te weten of ik het goed begrepen heb, japonica en waaierhandgarnalen kunnen wel?
 
Haha ja indd iets of wat duurder ;-) , maar dat begreep je goed .

Japonica kan ook , vind ikzelf wat iets minder qua kleur , wel mooi als ze eieren dragen dan bedoel ik de grote h� .
Waaiers kan ook denk ik , mits je best wat stroming in de bak heb , ze heten niet voor niets waaierhanden , zelf zou ik dan voor de blauwe gaan .
Dat is aan jezelf natuurlijk ....
 
Even voor de duidelijkheid , dat zijn dus WEER de fairy's inderdaad de Neo's en NIET de Jelly's Caridina's
 
Oh tja ik lees die naam dus ik dacht dat is dan de ferry dus.
Heb je ook een link van die andere dan want ik ben wel benieuwd naar het verschil.
 
De garnaal staat rechtsboven in de middelste tabel bij de bees naast de Hulk in je link John.
 
Nee dat is het vervelende , toen net de Fairy was kon je als je op Jelly zocht nog best wat terug vinden , maar door alle papagaaien kom je nu bijna alleen nog de Fairy's tegen .
De site waar je hem goed kon zien heeft die foto's weg gehaald .
Maar heb wel deze link voor je http://crimsontw.blog138.fc2.com/?no=29 , hoop dat die werkt .
 
Bedankt voor jullie reacties, hiermee ben ik een stukje op weg geholpen in mijn interesse voor de garnalen wereld, uiteraard ga ik proberen op het net meer informatie te vinden zodat ik niet onwetend dier onvriendelijke dingen doe, mocht het nodig zijn meld ik me weer.

Ron.

Oh zie nu dat jullie nog verder hebben gereageerd.
 
Succes Ron,ben benieuwd wat het gaan worden!
 
Seabait zei:
De garnaal staat rechtsboven in de middelste tabel bij de bees naast de Hulk in je link John.

Dankje John :thumbs: Poepoe denk zal ook weer eens wat zeggen hahahaha , volgende keer bedenk ik me maar :D
 
Tot slot dus nog even dit, John bedankt voor schema lijkt me heel handig als middel om te zien wat wel en wat niet bij vuurtjes kan.
 
Haha hoezo dat? je zat toch helemaal goed met je verhaal over deze garnaal?! ;)

Ik dacht in eerste instantie door de vele berichten dat de jelly ook gewoon hezelfde was als een fairy maar door jouw bericht ben ik beter gaan zoeken want kon me niet voorstellen dat jij verkeerd zat.
Dus gewoon blijven reageren Natasja want door mensen zoals jij blijven de feiten gewoon feiten ;)
 
Stem helemaal in met voorgaande, heel hartelijk bedankt Natasja mensen zoals jij zijn onmisbaar
 
Seabait zei:
Haha hoezo dat? je zat toch helemaal goed met je verhaal over deze garnaal?! ;)

Ik dacht in eerste instantie door de vele berichten dat de jelly ook gewoon hezelfde was als een fairy maar door jouw bericht ben ik beter gaan zoeken want kon me niet voorstellen dat jij verkeerd zat.
Dus gewoon blijven reageren Natasja want door mensen zoals jij blijven de feiten gewoon feiten ;)

:iloveyou: , ik zeg natuurlijk bijna nooit iets . Maar je ziet het ;) mocht het nodig zijn wahhhhhhh , ik lees altijd wel mee dus wie weet hoor je wel weer .
 
Lol natuurlijk John :thumbs:
 
Seabait zei:
De garnaal staat rechtsboven in de middelste tabel bij de bees naast de Hulk in je link John.

Ja ik zie het nu wel John. Heb mn leesbril er nu wel bij op dus ;)
Is opzich een leuke garnaal hoor.
 
ronrijn zei:
Tot slot dus nog even dit, John bedankt voor schema lijkt me heel handig als middel om te zien wat wel en wat niet bij vuurtjes kan.

Als je graag wilt weten wat er wel of niet bij kan dan moet je eens googelen op kruisingsschema garnalen.
Daar zul je vast diverse schemas vinden met wat wel en niet kruist.
 
Moet eerlijk zeggen dat ik zelf in m'n gezelschapsbak een aantal verschillende varianten van de vuurgarnalen samen heb gehad.
De gewone vuurtjes hebben ze overleefd want heb geen varianten meer en eigenlijk ook zo goed als geen bijzonder lelijk gekleurde nakweekjes rondlopen.
 
jessicapilon zei:
ronrijn zei:
Tot slot dus nog even dit, John bedankt voor schema lijkt me heel handig als middel om te zien wat wel en wat niet bij vuurtjes kan.

Als je graag wilt weten wat er wel of niet bij kan dan moet je eens googelen op kruisingsschema garnalen.
Daar zul je vast diverse schemas vinden met wat wel en niet kruist.

Ja dat kruisingsschema ben ik tegen gekomen, maar de tabel van John laat me in ��n keer zien wat kan ;)

OOps ben even een beetje in de war met 2 John's, en dan bedoel ik juist garnalen die WEL bij vuurtjes kunnen ZONDER te kruisen
 
Voorlopig heb ik gekozen voor een groepje japonica's, misschien in de toekomst nog wat anders.
 

Terug
Bovenaan