Wat is er nieuw

Garnalen icm filter en cory's

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rob Visser
  • Startdatum Startdatum
R

Rob Visser

Guest
Een poosje geleden liep ik vast met mijn Rio 240. Na vanalles geprobeerd te hebben qua visbestand en techniek merkte ik dat ik er niet zoveel plezier meer uit haalde. 2 dingen bleef im interessant vinden: plantengroei en garnalen. Mijn doel was een mooie plantenbak met veel garnalen die ongestoord kunnen kweken en de baby's overleven.

Ik heb besloten om alle garnaal etende vissen weg te halen en de juwel binnenfilter en wavepump te vervangen voor aquael binnenfilters (met grove spons). Vervolgens heb ik garnalen toegevoegd.
In het begin zag ik veel baby garnalen. Later heb ik een aantal corydora's paleatus toegevoegd. Nu zie ik geen baby's meer. Zouden deze opgegeten zijn door de cory's? Daarnaast vroeg ik me af of de grove spons van het aqual binnenfilter wel geschikt is voor baby garnalen. Op internet lees ik dat grove sponsen garnaal vriendelijk zijn en fijne sponsen baby garnaal vriendelijk.

Ik heb de Aquaell mini pat gebruikt en had niet het idee dat dit ten koste ging van de kleintjes.

Ik heb de turbo filter 1000 L/h en een van 2000. Die hebben een grovere spons dan de mini.

Ja corydoras eten garnalen, zijn leven aas eters tenslotte

Toch hoor je daar dacht ik ook verschillende meningen over want zover ik weet zijn er genoeg leden die Cor y s met garnalen houden.

Ja corydoras eten garnalen, zijn leven aas eters tenslotte
Er zitten ook een paar pygmeus in. Doen die dat ook?

Toch hoor je daar dacht ik ook verschillende meningen over want zover ik weet zijn er genoeg leden die Cor y s met garnalen houden.
Als ik het google lees ik er verschillende berichten over. Net als de grove spons icm baby garnalen.

Bij mij gaat de groep corydoras en de neocaridinas tot nu toe goed samen, hoewel ik niet kan uitsluiten dat er wel eens een klein garnaaltje wordt meegesnoept.

Ja die eten ook babygarnalen
Dan moeten de C. Pygmaeus hier wat harder gaan eten. De garnalen stromen bijna de bak uit..
Denk eerder dat het andersom is. Dat de garnalen de pygmaeus plagen.. volwassen zijn ze ook ongeveer even groot 🤔

Met voldoende mos en plantjes gaan de garnalen hier dus prima 😅

Dan moeten de C. Pygmaeus hier wat harder gaan eten. De garnalen stromen bijna de bak uit..
Denk eerder dat het andersom is. Dat de garnalen de pygmaeus plagen.. volwassen zijn ze ook ongeveer even groot 🤔

Met voldoende mos en plantjes gaan de garnalen hier dus prima 😅
Het is allebei, de pygmaeusjes eten babygarnaaltjes en de volwassen garnalen aten mijn babycorydorasjes, maar nu ben ik wel vaker een uitzondering op de regel

Het is allebei, de pygmaeusjes eten babygarnaaltjes en de volwassen garnalen aten mijn babycorydorasjes, maar nu ben ik wel vaker een uitzondering op de regel
Geloof gelijk dat de garnalen baby corydoras pakken als ze snel genoeg zijn. Zie ze hier wel eens poelslakjes slopen🙈

Ik zie ze wel eens brokjes voer voor de vissen (boraras maculatus) hun neus weg grijpen. Het is dat ze geen middelvinger hebben...

De spons die bij mijn aquael turbo 500 zat is inderdaad net iets te grof, de baby garnalen zate vaak in de spons gekropen wat het uitknijpen natuurlijk moeilijk maakt. Ik heb de spons vervangen door een fijner exemplaar, maar die moet je natuurlijk vaker uitspoelen.

Zolang je voldoende mos en andere beplanting in de bak hebt zouden er wel babygarnalen moeten overleven, ik heb ook een stevige groep neo's in combibatie met boraras brigittae, honing gourami en corydoras habrosus.

Misschien houden je garnalen een winterstop? Soms doen ze dat wel eens maar ook niet bij iedereen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan