Wat is er nieuw

Garnalen in de vijver

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
als ik hier de vraag zou stellen of ik garnalen in mijn vijvertje buiten zou kunnen doen dan zou iedereen waarschijnlijk nee zeggen. Nu ben ik vorige zomer helemaal gestopt met de garnalen hobby en heb ik de achterblijvers bij gebrek aan plek buiten in de vijver gedaan. In het begin spotte ik er af en toe eentje maar daar bleef het wel bij. De winter kwam en vorst hebben we ook gehad al was het niet veel. In het voorjaar zag ik er af en toe weer eentje en de afgelopen weken werden het er steeds meer. En nu, nu is mijn vijvertje vergeven van de garnalen. Ik heb neocaridina’s en hommelgarnalen in de vijver gedaan en zag eigenlijk alleen nog neo’s rondzwemmen met af en toe een hommeltje. Nu heb ik vandaag wat oude plantjes die dood waren uit de vijver gehaald en tot mijn grote verbazing zaten er tussen het slib en de half vergane wortels maar liefst 8 hommelgarnalen, 7 hoogzwangere vrouwtjes en een niet zwangere hommel. Ook de neo’s zijn zwanger want ik zie heel wat eitjes en ook heel wat eivlekken. Mijn vijvertje is klein maar wel zo diep dat hij onder de vorstgrens komt. Op de bodem ligt best veel slib en er zwemmen chinese danio’s in samen met goud danio’s, deze zitten er al twee jaar in.

Toen ik nog garnalen in mijn aquariums had zitten was ik er een vreselijke tut mee. Elke week schoonmaken, verwarming erin want anders zou het water te koud kunnen worden, als er een geel blaadje aan een plant zat moest deze er gelijk uitgehaald want anders ging de waterkwaliteit achteruit. Zo zie je maar. Ik hoop dat ik nog heel lang mag genieten van heel veel garnaaltjes in mijn vijvertje.

19B44D7D-C84C-4CE2-B07F-4AD9D5C0FEA0.jpeg

Wat leuk om te lezen Yilleke! Dus stiekem toch niet gestopt met de garnalen 😉

Erg bijzonder dat ze dit redden maar ik heb aleens eerder gelezen dat op een balkon met vorst ze hebben overleefd dus ze kunnen heel wat hebben zo te lezen.

Nee en als ik eerlijk ben mis ik het soms ook wel hoor. Ik had op een gegeven moment 12 bakken van 60 liter met allerlei verschillende soorten garnalen en dat is me te veel geworden. Nu heb ik er soms wel weer zin in.

Je weet waar je zo weer een paar kunt uitscheppen en in een aquarium kunt doen :deal:😀

Jazeker John, ik sta er ook van te kijken hoor. Ik heb wel de indruk dat de dames sterker zijn want het zijn vooral dames die ik zie. Het kan zijn dat de heren meer op de bodem leven want gisteren waren de heren duidelijk verliefd en zwommen ze massaal door de vijver, nou ja vijver, 1 meter lang, 60 cm breed en 80 cm diep.

Jazeker John, ik sta er ook van te kijken hoor. Ik heb wel de indruk dat de dames sterker zijn want het zijn vooral dames die ik zie. Het kan zijn dat de heren meer op de bodem leven want gisteren waren de heren duidelijk verliefd en zwommen ze massaal door de vijver, nou ja vijver, 1 meter lang, 60 cm breed en 80 cm diep.

Heren zijn meer bescheiden denk ik😀

Die 80 cm diepte doet het hem/ Zit je onder de 60 cm vorstgrens.

Nouja je zit wel onder de vorstgrens, maar is alsnog toch best wel koud.

ik vraag me af hoe het in het natuurlijk leefgebied van deze beesten zit? hebben ze daar ook drastische temperatuur dalingen?

Bertus ik heb ook lang gezocht naar een klein vijvertje die wel de diepte heeft, anders kan er geen vis in leven.

RichD zowel de Danio’s als de garnalen komen oorspronkelijk uit China. Er zijn natuurlijk delen van China waar het koud is maar of ze daar ook voorkomen weet ik niet. Ik zeg ook niet dat nu iedereen maar garnalen in hun vijver moet doen hoor. Ons tuintje is omgeven door 4 muren, midden in de stad, het vijvertje grenst aan een muur waar volgens mij aan de andere kant een verwarming hangt en bij vorst dekken we de vijver af. Dit zal allemaal bijdragen. Heb zelf de indruk dat deze garnalen sterker en gezonder zijn dan hun soortgenoten in het aquarium. Je hebt het over drastische temperatuurdalingen maar juist in de vijver verandert de temperatuur heel geleidelijk het hele jaar door.

Gaaf hoor Yilleke.
Hier ooit weleens bodembedekking van een aqaurium in een flinke vaas gekwakt die in de tuin stond met regenwater.
Maanden later sta ik naar de vaas te kijken en zie ik een groep vuurgarnalen met kleintjes op de bodem van de vaas scharrelen dus ik geloof je direct! 😉

Op een andere fora volg ik een paar mensen welke voor proef bezig zijn om de waterwaarden van garnalen volledig los te laten en minder tot niet verversen, wel veel nitrificerende middelen in het water, en daar worden nu ook al goede resultaten mee geboekt, dus verwondert het niet helemaal dat ze in een vijver kunnen leven, hoewel dit volledig nieuwe info voor mij is.

Op een andere fora volg ik een paar mensen welke voor proef bezig zijn om de waterwaarden van garnalen volledig los te laten en minder tot niet verversen, wel veel nitrificerende middelen in het water, en daar worden nu ook al goede resultaten mee geboekt, dus verwondert het niet helemaal dat ze in een vijver kunnen leven, hoewel dit volledig nieuwe info voor mij is.

Deels heb ik hier vraagtekens bij want waarom nitrificerende middeltjes toevoegen als een bak goed is ingedraaid? Dan moeten de bacterien hun werk naar behoren kunnen doen en zie ik het nut er niet van in. Maar goed, ik heb ook beperkte kennis dus wie weet zie ik iets over het hoofd.

Deels heb ik hier vraagtekens bij want waarom nitrificerende middeltjes toevoegen als een bak goed is ingedraaid? Dan moeten de bacterien hun werk naar behoren kunnen doen en zie ik het nut er niet van in. Maar goed, ik heb ook beperkte kennis dus wie weet zie ik iets over het hoofd.
Ik ben het helemaal met je eens, maar als experiment volg ik zulke ontwikkelingen graag, zelf zou ik het ook niet zo doen, en verwacht dat er opeens een grote uitval zal zijn en de bak instort.

ik heb cardina sulawesi garnalen en neocardina bij elkaar zitten en kweek alemaal water waarders zijn niet zo belangrijk zolang je water kwaliteit goed is (0 nitraten) en je ppm niet te hoog is

Is dat niet een beetje tegenstrijdig.
Water waarden zijn niet belangrijk wil dus ook zeggen nitraten zijn niet belangrijk en ppm maakt ook niet uit.

Is dat niet een beetje tegenstrijdig.
Water waarden zijn niet belangrijk wil dus ook zeggen nitraten zijn niet belangrijk en ppm maakt ook niet uit.
kijk de kwaliteit van je water behouden is iets anders dan je water waarden heeft met filters voer etc te maken ik spreek hier uit ervaring zo als ik al zij ik kweek beesten die normaal ph verlagende soils nodig hebben of juist een hogeren ph alemaal in het zelfde water waarden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan