Zelf zat ik ook met die vraag toen ik een garnalenbakje wilde beginnen, een maand of 3 terug..
Vuurgarnaaltjes planten zich vrij snel voort, of je die kwijtraakt via Marktplaats vraag ik me af, ook moet je het maar willen om telkens te moeten 'leuren' met garnaaltjes zeg maar.. ik wilde dat in ieder geval niet.
Ik heb gekozen voor Crystal's die zich een stuk minder snel voortplanten, mede afhankelijk van de omstandigheden waarin je ze houd.. waterwaardes, temperatuur.
Zoals ik het begrijp zal het op z'n minst vele jaren duren voordat je misschien moet gaan uitdunnen, maar kan ook zijn dat de populatie zichzelf in balans houd.
Niet zelden blijkt het niet altijd zo makkelijk om ze �berhaupt te laten voortplanten, ervaringen vari�ren.
Verder zul je Crystal's een stuk makkelijker kwijtraken dan Vuurgarnalen, al dan niet voor een x-bedrag.
Reagerend op voorgaande sprekers:
Alleen mannen of vrouwen lijkt me haast onmogelijk omdat (zeker op jonge leeftijd) het lastig tot onmogelijk is om de geslachten te onderscheiden. Verder kun je je afvragen of een groep met alleen mannen of vrouwen wel zo gezond is voor dieren.
Vissen erin doen is met een nano-bak is vaak af te raden, al hangt het een beetje af van de precieze maat.
Garnalen nemen die brakwater eisen voor de voortplanting zoals de Japonica (zo zijn er nog meer) kan natuurlijk wel.. maar mis je wel de fascinerende ervaring van de voortplanting 😉
Persoonlijk vind ik Japonica's prachtige dieren, vooral boeiend qua gedrag maar zou zelf een nano-bakje eerder bevolken met wat kleinere en vooral kleurrijkere varianten.
Succes.. ben benieuwd wat je gaat kiezen.