Wat is er nieuw

Garnalen kweek tegengaan in een nanobak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Itachi
  • Startdatum Startdatum
I

Itachi

Guest
Hallo,
ik heb ervaring met aquaria (heb een 60cm bak gehad in het verleden) en nu wil ik een nano plantenbak met garnalen beginnen.
Ik vrees hierbij dat de garnalen hierdoor vrij gaan kunnen kweken en mijn bak overvol zal zitten met garnalen.
Hoe kan ik dit scenario voorkomen ?
Vriendelijke groeten 😉

Hoi Itachi,
Of alleen mannen of alleen vrouwen gaan houden.
Anders kun je er wat vissen in doen die de jongen opeten.
Of je neemt een soort die zich alleen in brakwater voortplant.
Groeten Basssie

Je kan toch ook de garnaaltjes weer verkopen?
Via marktplaats ben je die zo kwijt dan.
Maakt ook de hobby nog een beetje kostendekkend

Bedankt voor de antwoorden,
Kan u me enkele voorbeelden geven van vissen die de kleintjes zouden opeten en mijn volwassen garnalen met rust laten ? 😀
Groetjes

Zelf zat ik ook met die vraag toen ik een garnalenbakje wilde beginnen, een maand of 3 terug..
Vuurgarnaaltjes planten zich vrij snel voort, of je die kwijtraakt via Marktplaats vraag ik me af, ook moet je het maar willen om telkens te moeten 'leuren' met garnaaltjes zeg maar.. ik wilde dat in ieder geval niet.
Ik heb gekozen voor Crystal's die zich een stuk minder snel voortplanten, mede afhankelijk van de omstandigheden waarin je ze houd.. waterwaardes, temperatuur.
Zoals ik het begrijp zal het op z'n minst vele jaren duren voordat je misschien moet gaan uitdunnen, maar kan ook zijn dat de populatie zichzelf in balans houd.
Niet zelden blijkt het niet altijd zo makkelijk om ze �berhaupt te laten voortplanten, ervaringen vari�ren.
Verder zul je Crystal's een stuk makkelijker kwijtraken dan Vuurgarnalen, al dan niet voor een x-bedrag.

Reagerend op voorgaande sprekers:
Alleen mannen of vrouwen lijkt me haast onmogelijk omdat (zeker op jonge leeftijd) het lastig tot onmogelijk is om de geslachten te onderscheiden. Verder kun je je afvragen of een groep met alleen mannen of vrouwen wel zo gezond is voor dieren.
Vissen erin doen is met een nano-bak is vaak af te raden, al hangt het een beetje af van de precieze maat.
Garnalen nemen die brakwater eisen voor de voortplanting zoals de Japonica (zo zijn er nog meer) kan natuurlijk wel.. maar mis je wel de fascinerende ervaring van de voortplanting 😉
Persoonlijk vind ik Japonica's prachtige dieren, vooral boeiend qua gedrag maar zou zelf een nano-bakje eerder bevolken met wat kleinere en vooral kleurrijkere varianten.

Succes.. ben benieuwd wat je gaat kiezen.

Is er een bepaalde zoekterm die ik kan gebruiken om garnalen te vinden waarvan de kleintjes brak water nodig hebben om op te groeien ?
Japnonica's lijken me leuk om te houden maar ik had liefst iets kleurrijkers gehad 🙂
Groetjes

Een overvolle bak met garnalen heb je niet zo maar 123 hoor en mocht je er wel wat teveel naar je zin hebben kan je ze toch verkopen of weggeven?
Kies gewoon een soort die je mooi vindt en lees je eerst goed in.

Ok�, bedankt voor alle informatie ! 🙂

Blauwe waaierhandgarnalen dan?
Of bruine, zijn wel logge beesten.
De vraag naar vuurgarnalen is inderdaad ingekakt de laatste tijd.
2 maand geleden had ik vraag zat nu nog nauwelijks, en dan heb je van die pipos die de prijs kapot gaan maken en dan kakt de handel helemaal in.
Groeten basssie

Beste leden,
Zoals jullie zien hebben wij dit topic opgeschoond.
Wij verzoeken jullie dan ook dringend om on topic te blijven.

Wel een beetje jammer dat een flink aantal on-topic opmerkingen en reacties compleet verdwenen zijn...

Dus opnieuw: als je met een kleine groep vuurtjes begint en niet overvoert dan heb je nog niet z� snel overbevolking...

Maar als je ook voor een gevorderden garnaal kunt gaan: Cr of Cb zijn ook opties.

En waaierhandgarnalen worden nog behoorlijk groot voor zo'n nano bakje..

SaskiaP zei:
Dus opnieuw: als je met een kleine groep vuurtjes begint en niet overvoert dan heb je nog niet z� snel overbevolking...

Maar als je ook voor een gevorderden garnaal kunt gaan: Cr of Cb zijn ook opties.

Nogmaals 😉
Helemaal mee eens..

SaskiaP zei:
Wel een beetje jammer dat een flink aantal on-topic opmerkingen en reacties compleet verdwenen zijn...

+1

SaskiaP zei:
Mijn persoonlijke ervaring is dat een waaierhandgarnaal (vrouwtjes blijven overigens iets kleiner dan de mannetjes dus mogelijk een optie voor een kleinere bak) zich zonder (bij)voeren prima weet te redden in een nanobak van rond de 45 liter.

Ik weet niet of ik voor veel kleiner zou gaan, het diertje is voor zijn voedsel volledig afhankelijk van wat er in het water zweeft, bij een kleinere bak kan dat zonder specifieke bijvoering problematisch zijn. Ook willen ze wel eens de bodem afstruinen en met z'n waaiers voedsel van stenen en grind afschrapen, maar dat wil je toch liever niet omdat het z'n waaiers kan beschadigen.

[EDIT:] Oeps, ik zie dat dit ook behoorlijk off topic is, als beheer dit bericht wil verwijderen geen probleem natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan