Garnalen Kweekstelling van D@nny H


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
706
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Na een aantal kweeksucessen van de Vuurgarnalen, Blue Dreams en Crystal reds gaan we de hobby uitbreiden met een Kweekstelling.

Ik ben begonnen met een stevige stelling doe 350KG per plank mag dragen.
Er komen per plank slechts 3 bakjes van 40x25x25 (25ltr) op te staan maar heb liever wat over.
Gisteren de stelling in elkaar gezet vandaag de bakjes opgehaald, eerst 3. De planken moeten nog geschilderd worden en er is nog een bestelling onderweg.

Er komen ook nog Led strips boven maar dat moet ik nog even uitvogelen.
Bij deze de eerste foto.
IMG_20190815_191134.jpg
 
De Blue Dreams verhuizen vanuit de woonkamer naar de stelling, dan komt er in dat bakje (wat naast de Crystal reds staat) een nieuw groepje met Blue Bolts.
Dan komen er in het 2e bakje in de stelling de Vuurtjes die nog in mijn gezelschapsbak rondlopen.
Daarna hoop ik het 3e bakje ook in te draaien samen met nog 3 nieuwe bakjes die ik weer (mist ze op tijd ingedraaid zijn) ga vullen na een bezoek aan de Vivarium.
Wat dat gaat worden weet ik nog niet maar wel Caradina soorten.
Als dat voor elkaar is draaien er 6 bakjes.
Als dat op orde is komen er weer 3 nieuwe bakjes bij met wat weet ik nog niet.
 
Ik mag hopen dat je niet de originele spaanplaatplanken die erbij geleverd zijn, heb gebruikt, die kunnen namelijk absoluut niet tegen vocht en zullen in notime doorbuigen en op termijn bezwijken (spreek uit ervaring) beter is nu je toch nog aan het begin staat, die planken te vervangen voor betonplex, dat is een stuk steviger en waterbestendiger, overigens is de draagkracht die dwarsliggers en niet de platen
 
Leuk plan en ik hoop dat de BB het goed gaan doen want die zijn veel lastiger dan de Neo s.
 
De BB komen niet in de stelling, teminste nu nog niet.
Ik heb ruime ervaring met de Crystal Reds en verwacht niet veel problemen met de BB zolang de bak maar goed is ingedraaid en de juiste waarde betreft.
Ik stap af van de OSB en ga voor de watervastverlijmde multiplex van 15mm, de OSB is best grof.
 
Ja maar dat heb je ook met een bak op een echt aquariumkastje dan toch? Volgens mij is dat vrij stabiel hoor.
 
Risky nou niet echt, dit is niet de standaard stelling die je voor 22 euro koopt maar echt zwaarder uitgevoerd. Daarbij staat hij vast aan een betonnen muur met 4 8mm pluggen.

Btw OSB-3 is watervast, maar redelijk grof.
Watervast multiplex is mooier. Vandaar deze keus.
 
Risky nou niet echt, dit is niet de standaard stelling die je voor 22 euro koopt maar echt zwaarder uitgevoerd. Daarbij staat hij vast aan een betonnen muur met 4 8mm pluggen.

Btw OSB-3 is watervast, maar redelijk grof.
Watervast multiplex is mooier. Vandaar deze keus.
oke nice da zal nergens heen gaan als da vast geschroeft is jeh heb nog voor mooie prijs fire red zitten als nog wat zoek voor je stelling
 
Kleine update,

Bakken zijn geplaatst en gevuld.
Bodem gewoon zand, aangezien hier neo caradina ik gaan komen.


Blue dream, Vuurgarnalen en.... Weet nog niet.
Volgende maand haal ik er nog 3 bakken bij die worden voor Caradina soorten.
Dus met PH verlagende bodem en Osmose water.
Nu eerst ff indraaien en wat mossen toevoegen.
Ledverlichting is zojuist besteld en verwacht ik dinsdag binnen.
Led strips met profielen, helder wit 60 leds per plank.
Zodra die gemonteerd zijn plaats ik weer een update.
IMG_20190816_222816.jpg
 
Dat zijn dubbele sponsfilters (geschikt voor 120ltr) is overkill maar werkt prima.
Ik heb in de woonkamer ook 2 garnalenbakjes en daar zitten ze ook al jaren in werkt perfect.
 
Vandaag het leidingwerk en de Nitto luchtpomp maar besteld.
Maandag weer 3 aquariums erbij halen die gevuld gaan worden met Akadama en Osmose dit keer. Als het leidingwerk met kraantjes klaar is gaan ook hier weer sponsfilters in.
 
Ja dat denk ik ook

Maar het is wel verschrikkelijk leuk.
Nu nog even bedenken wat ik er allemaal in wil laten zwemmen. Garnalen zo ie zo. Wellicht wat CPO's maar ik weet nog niet zeker of dat haalbaar is mbt ruimte. Ik

Alleen het opzetten is al leuk.
 
Tijd voor een update!
PVC drukleiding gemaakt en luchtkraanjes ingeboort.

De Nitto aangesloten, wat een bak lucht zeg:engel:.
Het geluid is redelijk en aanvaardbaar.
Ik heb 12 kraantjes gemonteerd en heb er een aantal ongebruikte deels open moeten zetten.

Foto's spreken voor zich.
IMG_20190828_201941.jpg
IMG_20190828_201948.jpg

IMG_20190828_201930.jpg
 
Ziet er goed uit.
Je weet dat het financieel veel voordeliger is de hele ruimte via cv te verwarmen dan alle bakken apart electrisch te verwarmen?
 
Het verwarmen moet ik nog even naar kijken, het is gelukkig niet de koelste kamer waar de stelling staat.
Op de aanwezige radiator zit een thermostatischekraan.
De winter maar even afwachten.
Hoe zou je zoiets moeten instellen?
 
Ja hier houden wij de woon,- en vissenkamer op 24 graden en dan zijn de garnalenbakken 22 graden (zit geen thermostaat in die garnalenbakken) maar dat gaat via de Toon, geen flauw idee hoe een thermostatische kraan werkt
 
Ik hoop genoeg bakjes klaar te hebben om bij het Vivarium inkopen te kunnen doen.
Ik verwacht in oktober de laatste 3 aquariums neer te zetten. Ik zou ook graag een bakje met kreeftjes willen vullen maar daar moet ik me eerst nog in verdiepen.
De kosten lopen zo al aardig op...
 
Waterwissel dag.
Heb een oplossing bedacht om omwoelen van de bodem te voorkomen met het toevoegen van water.
Het is nog een prototype.
IMG_20190829_153338.jpg


Overzicht van de nieuwste bakjes nu gevuld met Osmose
IMG_20190829_152458.jpg
 
Als het water van zo hoog valt, dan heb je toch meer opgewoelde bodem?

Als je gewoon je slang in een plastic zakje steekt dat je gedeeltelijk aan de slang vast maakt lukt dat toch beter vond ik.
 
Hay die heb ik ook maar die gebruik ik alleen voor de rio180.
Het gaat er meer om dat de bodem niet omgewoeld word door het water. De bakjes zijn maar 25cm hoog.
 
Ja hier zijn d ebakken 35 cm hoog maar de straal raakt nooit de bodem omdat ik hem max voor de helft leegtrek.
Overigens is het minder gehannes door een diep bord onder je straal water te zetten (of een soepkom) en dan kun je hetzelfde systeem blijven handhaven als met de rio
 
Voor de Rio die beneden staat heb ik een lange slang die direct op de keukenkraan gaat.
De stelling staat op de 1e etage.
Voor nu lijkt dit de oplossing.
De kweekbakje 's hebben een dunne bodem.

Volgende week bij de water wissel weer ff kijken wat er beter gaat.
 

Terug
Bovenaan