Wat is er nieuw

Garnalen massaal in een hoek

Berghuis

Well-known member
Lid geworden
24 december 2021
Leeftijd
25
Hi allen,

Ik heb gister, nadat m’n bak helemaal ingedraaid is (0 nitriet), gele neocaridina garnalen in mijn bak gedaan. In het begin gingen ze allemaal als gekken door de bak en toen gingen ze al snel met z’n alle in twee hoeken van de bak zitten. Vanochtend zitten ze nog steeds met z’n allen in een hoek. Waar zou dit mogelijk door kunnen komen? Waterwaardes zijn in principe goed. Enige wat ik kan bedenken is dat ze moeten wennen aan lagere ph en hogere temperatuur dan de bak waar ze eerder in zaten. Ben nu naar studie. Hopelijk leven ze allemaal nog als ik terug ben…

Hi allen,

Ik heb gister, nadat m’n bak helemaal ingedraaid is (0 nitriet), gele neocaridina garnalen in mijn bak gedaan. In het begin gingen ze allemaal als gekken door de bak en toen gingen ze al snel met z’n alle in twee hoeken van de bak zitten. Vanochtend zitten ze nog steeds met z’n allen in een hoek. Waar zou dit mogelijk door kunnen komen? Waterwaardes zijn in principe goed. Enige wat ik kan bedenken is dat ze moeten wennen aan lagere ph en hogere temperatuur dan de bak waar ze eerder in zaten. Ben nu naar studie. Hopelijk leven ze allemaal nog als ik terug ben…
O jee, heb je ze heeeeeel rustig druppelgewijs overgewend? Weet niet hoeveel verschil er in de PH is?

Laatst bewerkt:
Wil ook graag weten hoe groot dat verschil is en of je ze overgewend hebt. Om welke soort gaat het en wat is je ph en heb je een foto van de bak?
Ik neem aan dat je met indraaien minimaal 4 weken bedoeld.

Ik heb ze laten wennen aan de temperatuur, niet per se aan de ph. Ik las namelijk dat aan de ph wennen niet zomaar in een uur/ paar uur kan. Ik heb de bak 2,5 week laten indraaien en het proces versneld met goedaardige bacteriën. Gewacht tot de nitrietpiek (duurde iets van 5 dagen) en toen de garnalen (neocaridina) in de bak gedaan.

Ja soms krijg je een tweede no2 piek en vooral met garnalen is 4 weken wachten wel een pre vindt ik. Nu zijn de Neo s vrij sterk dus dat scheelt maar ik zou de no2 toch goed monitoren.

Wat is je temperatuur? En als bewoners zich vreemd gedragen raad ik altijd een grote waterwissel aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan