Wat is er nieuw

Garnalen onvindbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Szonne
  • Startdatum Startdatum
S

Szonne

Guest
Ik heb sinds een paar weken een bak van 50L met daarin 6 hyphessobricons en 4 blauwe vuurgarnaaltjes. Ondanks dat de mensen in de dierenwinkel meermaals zeiden dat dit een prima combinatie was, merkte ik eigenlijk meteen al dat de garnaaltjes spoorlos verdwenen. Heel af en toe (vooral in de avond) zie ik er eentje voorbijlopen, maar voor de rest lijken ze onvindbaar. Sinds 2 dagen heb ik hier nu 3 japonica's bij gedaan in de hoop dat deze iets dapperder zouden zijn en lekker zouden gaan rondlopen, maar niets is minder waar. Ook deze zijn nagenoeg onvindbaar!
Hoe zorg ik ervoor dat de garnaaltjes zich veilig genoeg voelen om door de bak te wandelen? Ik lees veel over minder voeren zodat ze genoodzaakt zijn om op zoek te gaan naar eten, maar dit klinkt ook weer wat zielig. Helpt het om er meer garnaaltjes bij te kopen zodat ze zich meer op hun gemak voelen? Of is dit alleen maar zonde van het geld en zullen deze zich ook verstoppen? Of is de gouden tip gewoon 'geduld' en moet ik afwachten tot ze wat meer aan de bak gewend zijn?
Mijn plantjes beginnen te verstoffen, dus ik kan mijn verlegen schoonmaakploegje hard gebruiken!

Dwerggarnalen moet je met minimaal 10 houden want het zijn groepsdiertjes.

Kijk, dat is al goed om te weten! Geldt dat voor beide soorten? Dan wordt het misschien ietwat druk op de bodem. Worden ze ook wat actiever als ze met meer zijn? Of staat de groepsgrootte daar los van?

Heb je de mini Japonica? Met een groter groepje voelen garnalen zich fijner en als de omstandigheden goed zijn zul je ze meer zien maar ik kan zo niet beoordelen of ze angstig zijn voor je medebewoners.

Tja waarom ziet een jager in een bos geen reetjes en zwijntjes, om dezelfde reden waarom jij je garnaaltjes niet ziet, omdat ze weten dat ze een potienteel gevaar lopen door die jagers in je bak, zelfs kleine visjes eten garnalen (scheuren ze collectief aan stukken) dus wil je genieten van je garnalen: vissen eruit halen

Nou ja het hangt van de medebewoners en de inrichting af denk ik want er zijn genoeg die ze wel gemengd hebben en daar zie je de garnalen wel. Soms werkt het en soms niet volgens mij.

Tja waarom ziet een jager in een bos geen reetjes en zwijntjes, om dezelfde reden waarom jij je garnaaltjes niet ziet, omdat ze weten dat ze een potienteel gevaar lopen door die jagers in je bak
Doet mij denken aan deze foto van mijn garnaaltjes en Betta, er zitten ook stoere garnaaltjes tussen die de jager recht in de ogen kijken.
1.JPG

Dan wordt het misschien ietwat druk op de bodem
Dat valt reuze mee, grote groepen zijn erg leuk om te zien.

Het ligt echt aan de vissen of de garnalen bang worden of niet. Hier zijn de volwassen garnalen echt niet bang. En de jongen schuilen tot ze groot genoeg zijn in het mos en planten. Soms als ik het mos was 'uitstof' onder water dan zie ik allemaal jonge garnalen (met een hartaanval waarschijnlijk 🤣)

Tja waarom ziet een jager in een bos geen reetjes en zwijntjes, om dezelfde reden waarom jij je garnaaltjes niet ziet, omdat ze weten dat ze een potienteel gevaar lopen door die jagers in je bak, zelfs kleine visjes eten garnalen (scheuren ze collectief aan stukken) dus wil je genieten van je garnalen: vissen eruit halen
Heel overdreven dit. Vroeger bij garnaaltjes gehad met dwerg gourami's, kardinatetra's en zwarte neons en niks aan het handje, ze hadden zelfs babys die overleefden. Nu vuurgarnalen met luipaard danio's en apistogramma's en weer gaat alles prima... geef de garnalen wat tijd om te wennen en breid het aan uit. Plus misschien een foto van het aquarium? Daar kan soms ook meer info uit te gehaald worden.

Ik denk dat alles mede afgagt van de medebewoners, de maat van de bak en de inrichting en ja het kan prima goed gaan verder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan