Wat is er nieuw

Garnalen opstartend aqaurium

Jelle026

Active member
Lid geworden
6 augustus 2021
Berichten
26
Leeftijd
35
Mijn aqaurium draait nu bijna drie weken. Tot nu toe gaat alles goed hèb voornamelijk langzaam groeiende planten erin. Maar ook een paar bocapa alleen die hebben t een beetje moeilijk maar door hulp van dit forum heb ik mijn lichten aangepast en denk ik dat t goed goed.
Maar nu is er de afgelopen dagen wat bruin alg op alle blaadjes te vinden en op de ruiten.
Ik knip steeds rottende en kapotte blaadjes af, probeer zoveel mogelijk de alg evan af te halen poets de raampjes, haal de kaam laag weg en gebruik een zuigertje voor de bodem.
Mijn vraag naar dit lange verhaal is ik wil zoieso bleu dream garnalen in mijn tank.
Vissen die ik wil nemen zijn Bengaalse vuurtjes en rasbora galaxy.
Kan ik als eerste de blue dream garnalen erin zetten in de hoop dat ze mij wat gaan ondersteunen met het alg of kan ik beter nog twee weken wachten en dan eerst een van de twee vissen gaan doen.

Een kleine bij vraag zou ik water wat ik nu ververs alvast in een 40 liter bak doen als quarantaine bak voor als de tweede groep vissen komt zodat doe daar in kunnen. Ik las dat de eerste groep vaak gewoon in het opgestarte aqaurium kunnen
 
Verwacht niet veel ondersteuning van de garnalen en wat bruinalg hoort bij de opstart. Ik zou als eerste de garnalen plaatsen en veel verstopplekken maken want anders kunnen de kleintjes zich niet verstoppen. Je mag gerust 4-5 weken wachten voor je bewoners toevoegt.
 
Quarantaine voor vissen die je in Nederland koopt bij een goede aquariumzaak hebben al een quarantaine periode gehad bij binnenkomst uit het buitenland.

Garnalen en vissen kan maar raad ik af ze zullen duur visvoer worden als je de belgaarse vuurtjes er in gaat doen.
 
Zie de garnalen niet als oplossing voor algen. Ze eten wel algen maar je neemt je oorzaak voor de alg er niet mee weg. Bruine algen zijn overigens normaal in de opstartfase.
De Neocaridina soorten zijn sterke garnalen. Toch raad ik 8 weken indraaien aan voordat je garnalen toevoegd (minimaal 6 weken mocht je echt niet langer kunnen wachten) Garnalen hebben stabiele waarden nodig in het vervel proces. Zorg ook voor voldoende schuilplaatsen als je vissen wilt toevoegen.

Ik heb zelf nog nooit vissen in quarantaine gehouden voordat ik ze in het aquarium plaatste.

Voor het toevoegen van vissen in het aquarium heb ik een advies: neem er de tijd voor het visbestand op te bouwen. Bij het plaatsen van de eerste vissen ga je het filter belasten. Je voorkomt een hoop problemen met het geleidelijk toevoegen van vissen over een langere periode.

Over de vissen die je wilt toevoegen kan ik niet goed oordelen. Beide heb ik zelf niet gehouden. Rasbora vormt geen probleem met garnalen. Heb de combi in andere aquaria gezien. Wel zorgen voor genoeg schuilplaatsen want past de garnaal in de bek, dan gaat ie in de bek.

Met betrekking tot jouw vraag over wat eerst toe te voegen: de Neocaridina na 8 weken. Geef ze de tijd om zich voort te planten voordat je vissen toevoegd.
Na 9/10 weken de eerste groep Rasbora toevoegen en vanuit daar het visbestand opbouwen. Ik heb geen verstand van het Bengaalse vuurtje. Kortom geen idee of dat goed gaat met garnalen.
 
Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan