Garnalen-paradijs voor de TB's van Plankje


P

Plankje

Guest
20170416_095945.jpg



Naar aanleiding van het feit dat er ineens 5 prachtige taiwan bee's in mijn gezelgschaps-bak rondzwemmen ben ik toch maar weer gaan nadenken over een apart bakje voor garnalen. Dat is dus deze Dennerle 30 liter cube geworden. Met PH-verlagende bodem (scaper's soil), ik ben heel benieuwd wat de waarden dan worden. Mijn kraanwater heeft een PH van 7 en KH van 7 ongeveer. In mijn gezelschapsbak met neutrale bodem en co2 is de KH nu 5, hopelijk wordt 'ie hier zonder osmose nog wat lager.
Wat er in komt laat ik denk ik afhangen van wat de waarden worden: ofwel de mooiste garnalen van eigen kweek (4 extreme king kongs, een blue bolt, paar hele mooie CR's) of ik koop een nieuwe groep.
Paar plantjes uit grote aquarium gehaald en nieuwe javavaren en crypto op de voorgrond gekocht, hopen dat het een beetje aanslaat allemaal! Ik wil ook nog wat meer steentjes er bij. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

20170416_095931.jpg
 
Heeft iemand een tip voor een plantje dat langs het hout de bak uit groeit?
 
Erg leuk ingericht zo. ik ververs zelf met osmose en dan is de kh met een ph verlagende bodem 0-1. Als het goed is moet je ook ergens daar uitkomen maar als je ververst met kraanwater dan zal de bodem sneller uitgewerkt zijn omdat je dan met een veel hogere kh ververst.
De meeste TB hebben graag een lage geleidbaarheid dus dat is ook iets om rekening mee te houden. Wel zie je tegenwoordig dat mensen door te kweken ze op hogere waarden houden dus het is zaak om even na te vragen waar een nieuwe groep op is gekweekt. Ik heb ze gekocht bij Garnalenparadijs en die adviseert een Us van 150-300.
 
Leuk een nieuw bakje,ziet er mooi uit!
 
Dank! Ik ga eens kijken naar dat plantje Esther.
Ik ga straks maar eens testen hoe het water nu is, keertje geleidbaarheid laten testen en dan misschien inderdaad toch maar kijken naar verversen met osmosewater...afijn, leuk projectje!
Volgens mij is tenminste een van m'n extreme king kongs een dame, als ze in de huidige bak zwanger wordt moet dat in dit bakje ook wel lukken lijkt me.
Voorlopig rustig indraaien en bedenken aan de hand van de waardes wat t gaat worden ;).
 
In dit aquarium net gemeten: PH is nu 6,7 en KH 2 ....best aardig dus al! KH in gezelschapsbak is nu 4,5...PH 6,9 (met co2) ....kraanwater heeft PH van 7,4.
Zou de bodem dan snel uitgewerkt zijn denken jullie?
 
Is ook afhankelijk van hoeveel je ververst,hier werkte de bodem in combinatie met gewoon kraanwater tussen de 6 en 12 maanden.
 
Laatst bewerkt:
En waarmee je ververst want de kh van osmose is bijna 0 dus dan gaat de bodem ook langer mee.
 
Ik was van plan 10% per week te verversen en ik denk dat ik dan osmosewater ga proberen, dan hoef ik niet snel een nieuwe bodem er in te doen en worden de waardes voor de TB's nog ietsje beter. Met die drie liter per week is dat niet zo'n probleem en ik denk dat ik mijn kraanwater anders sowieso zou moeten voorbereiden omdat anders de PH teveel schommelt voor de TB's. T wordt wel een hele wetenschap zo :D.
Ik heb ook nog geen beeld bij hoe ik de bodem vervang met garnalen in het auqarium :S...of vangen jullie ze dan allemaal uit?
 
Omdat het een foto-album is....misschien wordt t dus straks wel gewoon een verhuizing van m'n mooiste CR's met de TB's die ik heb.

20170413_231108.jpg
 
Leuk bakje! :)
Ben van plan om na de zomer een nano op te zetten met hige grade CR garnalen, misschien zelfs PR's als ik er aan kan komen. Ik blijf dit volgen.
 
De Enviroment bodem die ik heb gaat al 1,5 jaar mee. Mocht die moeten worden vervangen dan zuig ik met een slang 1/3 van de bodem weg en vervang die door nieuwe en dat doe ik 2 weken later weer enzovoorts. Dan heb je na 3x de bodem vervangen zonder dat je de garnalen hoeft uit te vangen.
Maar ieder heeft zn eigen manier denk ik hiervoor;)
 
Mooie bak zeg!
 
Vandaag maar begonnen met osmosewater, 75% ververst met aangemaakt osmosewater, leek me wel het best omdat de plantjes dat ook meteen in 'het goede' water zitten wat het uiteindelijk moet worden. En een paar mooie posthoonslakken meegekregen bij de winkel. Ook de knoop doogehakt wat betreft garnalen: deel van de TB's uit grote aquarium gaan over en dan koop ik er alleen maar TB's bij. Een diepte investering dus maar lijkt me wel heel leuk!
De plantjes lijken goed aan te slaan en de slakken zijn blij met de 'start-schimmel' op het hout.


20170422_220025.jpg
 
Ziet er zo erg leuk uit hoor. Die schimmel trekt vanzelf wel weg en dat is geen probleem verder.
 
Mooi hoor,ben benieuwd allemaal.
 
Leuk! Kijken hoe de kweek gaat
 
Wat heb je er een mooi stuk hout in staan zeg!
 
Net gemeten en de ph is gedaald naar 6,4, vind ik eigenlijk nog wel hoog gezien het osmosewater en de bodem?!
De kh is nog maar net 1 en de gh 8, volgens mijn wel ok dus als zou ik iets minder bee salt toevoegen (weegschaaltje is besteld). Over een paar weken als ik alles stabiel heb en gewend ben aan osmosewater en bee salt komen de garnaaltjes en mogen m'n king kongs verhuizen :D.
 
Hier zakt de ph met verlagende bodem naar ongeveer 6 en dan ververs ik met pure osmose. Afhankelijk van de bewoners is 6.4 nog niet zo raar en wellicht gaat die nog wat verder zakken.
 
Een van de pioniers in het aquarium, de lichtspoor-slak!

Kwam dus doordat ik de foto van bovenaf nam toen 'ie net onder de waterspiegel langs kwam en het licht er vreemd op viel. Ze hebben wel een mooie kleur lijfje deze :smitten:in het echt nog iets meer oranje.

20170425_212928.jpg
 
Ik heb puntslakjes in m'n aquarium en vind het soms net zo leuk om die bezig te zien als mijn garnalen.
 
Ziet er goed uit hoor!!

Heb je glasplaat er nog steeds niet bovenop liggen, en heb je hier een reden voor, behalve dat het hout er bovenuit steekt?
 
Dank je Sanneke! Voor de tip van het plantje, lijkt me precies de bedoeling :thumbs:.

En ik heb sinds kort een nieuwe telefoon die heel goede foto's maakt speciaal bij lastige belichting, dus daar heb ik geluk mee, en na een drukke dag zit ik graag een tijdje voor mijn aquariums ;) (dat vind mijn vriend dan weer heel grappig).
 
De hydrocotyle is een goede aanvulling en alles slaat goed aan. Al lekker veel drijfplantjes voor de garnalen om straks in te hangen.
20170521_194732.jpg
20170521_194752.jpg
 
20170521_195500.jpg
"Zeg mens, ik ben al best groot, mag ik al bijna naar mijn eigen huis?"

20170521_195543.jpg


Er hingen er twee op zijn kop in de plantjes, vond het wel een grappig plaatje zo.

20170521_200449.jpg


Deze mag straks misschien ook wel verhuizen, ik vind die golden bees ook wel heel mooi. Eentje heeft een doorzichtig stuk van achter de kop tot aan de staart, ik dacht "slechte dekking" maar dat heet dus een skeleton :)
 

Terug
Bovenaan