Wat is er nieuw

Garnalen sterfte, zuurstof tekort?

• Onderwerp starter Onderwerp starter rms90
  • Startdatum Startdatum
R

rms90

Guest
Goede avond,

Nu heb ik precies een week mijn 15 stuks blue fairy garnalen in mijn home 40 aqua zitten. De bak heeft hiervoor maar liefst 8 weken ingedraaid!

Maar nu heb ik al zeker 6 doden eruit kunnen scheppen. vandaag ook weer 2. De bodem is een ph verlagende bodem. Voer geef ik minimiem van CSF. Ik meet 0 nh3/nh4 en no2. No3 is 20, deze waarde komt ook uit de kraan.

Filter: Aquael Turbo 500
Temperatuur: 22 GRADEN
Verversen wekelijks 10%

Wat kan nou voor deze sterfte zorgen?
Zuurstof tekort is eigenlijk mijn idee. Ik heb nu dan ook een sera luchtpomp op mijn sponsfilter aangesloten. Alleen dit bubbelt echt gigantisch in het water. Wat is aan te raden hoelang deze luchtpomp per dag aan te zetten? Morgen ga ik een kraantje kopen om er tussen te zetten om de bubbels minder massaal in de bak te laten stromen.

Zuurstofgehalte moet dan wel enorm laag zijn willen garnalen daar dood aan gaan,zitten of zaten ze hoog in de bak tegen het wateroppervlak aan?

Ik heb een stuk hout met een anubias. Dit stuk hout zit op de achterruit geplakt boven de helft van het waterniveau.
Daar zitten idd bijna alle garnalen.
Ik heb een afdekplaat ook op mijn aqua (sf home 40)zitten zodat de kat er niet bij kan.
Misschien dat dit ook zuurstof toevoer ontneemt?

171836_0_82_foto_300115_20_59_35.jpg

Geen planten toegevoegd verder?? En zijn de waarden een beetje gelijk aan die van waar je ze hebt gekocht?
Soms sterven ze om onverklaarbare reden. John en ik zelf hebben daar jammer genoeg al ervaring mee.

Helemaal waar andere John!

Alles is mogelijk maar zuurstofgebrek lijkt me echt heel sterk,zaten de garnalen bij de kweker ook op een lage ph?

Dank je andere John 😉
Ja het is een ph verlagende bodem en de garnaal kan prima op een hogere ph dus wellicht dat die hiervoor op een vrij hoge ph hebben gezeten.
Zijn bijna vuurtjes namelijk.

Deze komen bij de groothandel vandaan via Corydora. Dus ik vermoed niet op een ph verlagende bodem. Heb destijds wel hier bij een grote hobbykweker hier in de buurt ge�nformeerd en ook foto's van me bakje laten zien. Toen wilde ik nog voor Crystals gaan. Toen vroeg ik of deze beplanting (enkel mosjes) voldoende zou zijn of dat er ook wat snelgroeiers ed in moesten. Dat was niet nodig. In hun kleine showbakje zat ook trouwens een zuurstofpomp en als beplanting ook alleen javamos.

Ja indd.
Hopen dat er niet meer dood gaan. Best prijzig en zonde als ze dalijk in nog geen 2 weken allemaal dood zijn...
Mja hopen dat het luchtpompje helpt ja.
Bedankt!

Heb je ze eerst aan het water laten wennen?
Zak in emmer, elk uur wat water in de zak.

Ben ook zo stom geweest,om 50 blauwe tijgers zo in de metr bak te kiepen.
Vielen bij bosjes om.

Moest ook eerst laten wennen.

Moet zeggen dat ik ook garnalen van een hobbykweker had en dat deze om onverklaarbare redenen dood gegaan zijn.
Nou heb ik dezelfde garnalen soort maar dan wel van een andere hobbykweker en die doen het perfect.

Wat je nog kunt doen is om te informeren op wat voor waardes de garnalen zaten.
Misschien dat je daaruit je conclusies kunt trekken.

Ja heb ze echt goed laten wennen ja, water beetje voor beetje in het zakje ed. 1,5uur in het zakje laten drijven.
Ja zal het nog even aankijken morgen en als ze dan weer omvallen zal ik zeker informeren naar de waterwaarden.
Misschien dat de zuurstoftoevoer hopelijk toch werkt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan