Garnalen sterfte


geer

Member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
13
Locatie
kwintsheul
Hallo forumleden.

Sinds een jaar of drie heb ik een zg. cube draaien van 30 ltr.
Tot nu toe heeft hij altijd met succes gedraaid, de cube wordt verwarmd en ververst met leiding water +/- 1x per twee weken.
Cartridge wordt 1x per maand vervangen.
Geen voedingsbodem, wel wat kleikorrels en twee crypto,s (best wel groot dus voldoende schuilplaats)
Wat hout en mosbollen bevolken de bak.
Verder +/- 10 tetra,s stimulans en +/- 15 Rasboras Brigitta.
Daarnaast heb ik al jaren een +/- 15 crystal red garnalen, alleen heb ik deze een aantal maanden geleden aangevuld omdat de eerste lichting na veel plezier begon uit te dunnen.
Er werden ook niet meer zoveel jongen geboren, wat mij na zoveel tijd wel logisch leek.
Nu heb ik de laatste tijd veelvuldig te maken met het doodgaan van mijn garnalen.
Zij krijgen standaard garnalenvoer of garnalen sticks van Dr. Bassleer, of gekookte sperziebonen.
De visjes zijn speciaal aangeschaft i.v.m.. de grootte van de Cube en hebben het best naar hun zin.
Alleen de garnalen beginnen het op te geven.
Wie heeft er raad voor mij of een andere optie voor mij.
Alvast bedankt.
Gr. Geer
 
Waarom elke maand de cartridge vervangen want dan gooi je telkens veel goede bacterien weg. Een filter moet zo n 4 wk indraaien en als je dan deze vervangt dan draait ie nooit echt goed in.
 
Hallo Jhon,

Allereerst bedankt voor je antwoord.

ik doe dit omdat dit aangeraden wordt door de fabrikant, en gezien het feit dat deze cartridges maar heel klein zijn.
Zoals ik al eerder schreef is dit maar een heel klein bakje (30l.)
Zou uitspoelen van de cartridge dan alleen voldoende zijn, of is de inhoud omdat hij zo klein is, zo snel uitgewerkt.
Het gaat hierom de Superfish Qubiq 30
Voor de rest doe het bakje het al een aantal jaren prima, alleen de laatste tijd de bedoelde garnalen sterfte.

Gr. Geer
 
Ja dat schrijven ze maar dat is zakkenvullerij Geer. Ik heb al 10 jaar nano s met de kleine Aquaflow 100 met ook een klein sponsje en even uitspoelen op zn tijd is voldoende hoor.
De inhoudt werkt niet zoals je schrijft maar daar gaan de bacterien inzitten en die doen het werk en door telkens een andere cartridge te kopen gooi je telkens je bacteriecultuur weg.
 

Terug
Bovenaan