Wat is er nieuw

Garnalen verdwenen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gerrit1964
  • Startdatum Startdatum
G

Gerrit1964

Guest
Ik heb in mijn 600 liter bak 20 vuurgarnalen geplaatst, maar de volgende dag zag ik er nog 3 nu af en toe nog maar 1

er staan aardig wat planten in de bak dus ze kunnen zich makkelijk verstoppen maar ook als ik er een stuk komkommer in doe zie ik er maar 1 garnaal op af komen

op de bak staat een Tetratec EX 2400 pomp zou dit te gek zijn voor de garnalen zodat ze nu in mijn filter verblijven? of verstoppen ze zich gewoon?

Ik ben nu met een zaklampje in het donker op zoek maar kan nog steeds niets vinden!

Zitten er ook vissen in de bak? Zo ja (i): welke? Zo ja (ii): heb je de garnalen toegevoegd toen de vissen er al inzaten?

600 liter is geen typfout? Dan is 20 garnalen zoeken zoiets als dat spreekwoord met een speld en een hooiberg.

~ Ivo

20 dwerggarnalen zoeken in een bak van 600 liter is echt letterlijk net als een naald... 😉
Volgens mij heeft tetra wel grove korven aan hun filters dus de kans is heel groot dat er ook wel een aantal in het filter zitten idd.
Heb je nog vissen in de bak ook? want dan zijn er zo 3 mogelijke oorzaken te noemen dat je ze niet ziet.
Paar honderd garnalen bijzetten maakt de kans wat groter dat je ze ziet.

EDIT-haha ook toevallig van die naald/speld Ivo!

Zal wel geen typfout zijn bij nader inzien, anders heb je geen EX2400 eropstaan vermoed ik 😉

~ Ivo

haha dit had ik kunnen verwachten en nee het is geen typefout ik heb een 600 liter bak en tot nu toe zitten er 2 black mollys bij van c.a. 2 cm verder is de bak nog leeg

de bak is een week of drie geleden opgestart de waardes zijn goed, ik voeg minimaal co2 toe, zaterdag de pomp nazien en indien nodig actie ondernemen met de inderdaad vrij grove korf.

en anders dan maar eens een 100 stuks erbij halen

Je zou ook een ander soort garnalen kunnen nemen zoals bv de Japonica.
Die kunnen zich alleen niet voortplanten in de bak maar zijn door hun formaat makkelijker te vinden.
Begon hier ook met een groepje vuurtjes maar is een behoorlijke plaag geworden eigenlijk.
Als ik ga voeren schieten de meeste bodemvissen eerst weg en voor ze weer tevoorschijn komen hebben de garnalen al het meeste voer gegapt.
Ik vang er om de zoveel tijd flink wat uit maar ze kweken als wilden.

Dan wacht ik maar even af met kopen John voordat ik zometeen honderden garnalen heb, de bedoeling is om er een gezelschapsbak van te maken met vis en garnalen .

Misschien zit er ook wel een soort vis bij die wel eens een garnaaltje lust, dus de bedoeling is om een gezonde populatie op te bouwen die zichzelf in stand kan houden in de bak.

Vandaar ook dat er eigenlijk nog geen vis in zit eventueel wil ik dit weekeinde aanvullen met een trio Moscow red guppen.

In onze 125 literbak zitten naar schatting minimaal 100+ mini-japonica garnalen (ongeveer even groot als vuurtjes) en dat stoort totaal niet, integendeel ze zouden best nog wat aanweziger mogen zijn.

Kun je nagaan wat er in jouw bak nodig is om zover te komen, dus als bijhalen geen probleem is: doen 😉
(toegegeven vuurtjes hebben dan wel weer hun kleur mee ten opzichte van de mini-jappen)

Maar eerst even de filtertruc, zou ik zeggen 🙂

~ Ivo

Het kan ook zijn dat de garnalen zijn gaan vervellen. Dan moet hun nieuwe schildje weer uitharden en verstoppen ze zich een poosje omdat ze dan kwetsbaar zijn. Later zie je ze dan ineens weer.

Marlene zei:
Het kan ook zijn dat de garnalen zijn gaan vervellen. Dan moet hun nieuwe schildje weer uitharden en verstoppen ze zich een poosje omdat ze dan kwetsbaar zijn. Later zie je ze dan ineens weer.

Binnen een dag alle 20? Dat zou wel heel toevallig zijn hoor o.O

Bij een verandering van water is het niet ondenkbaar dat een aantal van die twinting verschalen en zich daarom verstoppen. Van garnalen is bekend dat als ze weinig soortgenoten zien, zij zich ook niet vrijelijk bewegen. Misschien dat de rest daarom schuwer is.

Ik verklaar het niet als waarheid maar als mogelijkheid. Ik heb het zelf ook eens gehad in mijn grote aquarium met de eerste toevoeging van 20 bijengarnalen. Zo'n twee maanden later kwamen er overal jongen te voorschijn en toen de oudere dieren ook.

Toen ik er 20 in mijn 125 Ltr bak(je) deed zag ik ze de eerste weken ook niet en dacht ik "jammer dan" maar een paar weken later kwamen ze weer in zicht, nu zit ik een ruim jaartje later op de 150+ ( tot ik Danios's nam 🙁 )

P.s. kijk zeker even je filter na, ik vindt er daar ook om de haverklap een paar.

Morgen zullen we meemaken of ze in het filter zitten, als ik zoek kan ik er in ieder geval altijd maar 1 vinden, verder ook geen dode garnalen gevonden!

Vaak zitten er toch veel meer in dan je denkt. dat heb ik met het leegmaken al meerdere malen meegemaakt. Ze zijn meesters in verstoppen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan